Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

hoe de ondergrond te doen?

Gestart door perk dinsdag 14 mei 2019, 18:12:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2019

offline
hoe de ondergrond te doen?
vraagje... 

hoe maken jullie de ondergrond van jullie landschappen? 

Ik bedoel echt het materiaal dat bovenop de houten plaat komt waar je later gras etc. op doet .     Mijn club gebruikt dit : https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/model-praktijk/nog-meer-model-praktijk/werken-met-vezelpap?highlight=WyJiZXJnZW4iXQ==

ze gebruiken dit ook voor meer vlakke landschappen.   
Echter die platen die men gebruikt als grondstof vind ik niet meer in de winkels hier. (zij hebben nog een oude voorraad in de club)

Wat gebruikt men anders?   Papier machee?   Gips ?

Mijn baan heeft een relatief vlak landschap, geen bergen.   Toch zoek ik iets waar een beetje relief mee te maken is voor een sloot, overweg etc..  een beetje glooiing in de zaak te brengen.

Patrick

Re: hoe de ondergrond te doen?
Boven op de houten platen komt bij mij polystereen of isolatieplaten die ik zoals een beeldhouwer al een beetje bewerk, dus kloven of valleien maken.
Na probatie van zowat alle producten die er op de markt te vinden zijn, dragen er 2 mijn absolute voorkeur weg.
ER-hydrofybre en Sculptamold. Zij zijn met verve de absolute koplopers.
Gips en toestanden is geklieder tot en met + zeer rappe droogtijd.
Sculptamold heeft een bewerkingstijd van minstens 1/2u tot 1 u.
ER-hydrofybre heeft zelfs 24u bewerkingstijd. En dan nog kan je achteraf met nat maken nog verbeteringen aanbrengen.

https://www.er-decor.be/?pagina=tips
https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/91-sculptamold

Je zal hier nog wel vele andere reacties krijgen, doch geloof me vrij, deze 2 zijn de beste producten.

Guy
Re: hoe de ondergrond te doen?
Hoi,

Citaat van: perk op dinsdag 14 mei 2019, 18:12:43
hoe maken jullie de ondergrond van jullie landschappen? 

Tegenwoordig met XPS. Dat is mooi om mee te bewerken. Kan je mooie slootjes e.d. inmaken ook heuvels en bergen. Bewerken met raspen, zagen, snijden enzovoort.

Citaat van: perk op dinsdag 14 mei 2019, 18:12:43
Wat gebruikt men anders?   Papier machee?   Gips ?

Ik werk de boel af met zand, zie ook mijn bouwdraadjes. Je kan het ook met gips doen. Tegenwoordig werken er ook veel mensen met sculptamold. Dat is ook fijn spul om mee te werken.

Groet Ronald.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Ik werk tegenwoordig ook met Sculptamold, dit o.a. vanwege het gewicht.
Mijn baan is opklapbaar en met gips zou de boel dan een stuk zwaarder worden.

Om wat reliëf te krijgen op een vlakke plaat kan je zeker goed gebruik maken van XPS platen maar die zijn over het algemeen vanaf 2cm dikte te verkrijgen. Je kan ook heel goed de blauwe onder platen voor geluidsdemping van laminaat gebruiken en die in lagen op elkaar verlijmen met houtlijm of boekbinderslijm. Die platen zijn dacht ik 3 tot 4mm dik en als je dan de boel afwerkt met Sculptamold krijg je een mooi geaccidenteerd terrein, je kan er dan zelf slootjes in maken als er meerder platen op elkaar zijn verlijmd.

Verder afwerken met zand of zelf aarde uit de tuin kan gebruikt worden, wel deze eerst in bijv. de magnetron ontsmetten.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citaat van: iTom op woensdag 15 mei 2019, 10:00:08
Verder afwerken met zand of zelf aarde uit de tuin kan gebruikt worden, wel deze eerst in bijv. de magnetron ontsmetten.


Wat bedoel je daar mee Tom?
gewoon op een bord leggen en opwarmen?


groetjes,
Michel
Re: hoe de ondergrond te doen?
 @citaat Om organismen te doden is twee seconden in de magnetron voldoende.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2019

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
mijn sporen liggen al vast op de tafel - op 6mm kurk strips.    Dus tussen de sporen is er wel plaats voor een beetje relief.

Sculptamold lijkt wel een goed materiaal, maar er zijn wellicht ook dingen die je zelf kan samenstellen?  (ik knoei graag).

Is er niemand die met mixen van papier ofzo werkt?

Patrick
Re: hoe de ondergrond te doen?
 @citaat Ik heb papier maché (o.a.) gebruikt voor m'n spoor Z mini diorama baantje.
Link ---> klik
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Nadeel van mengen met papier is het krimpen.
Re: hoe de ondergrond te doen?
 @citaat Ik heb het mengsel met behangplaksel voor zwaar behang aangemaakt en geen last van krimp ondervonden.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2019

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
interessant !      Ik heb namelijk altijd een hoop fijn versnipperd papier uit de shredder dus grondstoffen genoeg.

Ik dacht er ook aan om een hoop fijn zaagsel te vragen in de lokale DHZ zaak.     Misschien is daar ook iets mee te doen.

Patrick
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Gewoon uitproberen en kiezen wat jou het meeste aandpreekt en waarmee je lekker kan werken. Mijn eerdere baantje, St. Barbara was met papier maché gemaakt welke was gemengd met houtlijm en soms fijn aquarium zand.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2016

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Luke Towan op Youtube (https://www.youtube.com/channel/UCjRkUtHQ774mTg1vrQ6uA5A) vind ik ook wel een inspiratie m.b.t. landschapsbouw. Hij gebruikt ook sculptamold en echte aarde/zand/bladeren. Ziet er naar mijn mening super uit wat hij maakt. :)
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2019

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
prachtig gedaan !

wat bedoel je juist met turf in de ondergrond?

Patrick
Re: hoe de ondergrond te doen?
foto van berg met sculptamold

Re: hoe de ondergrond te doen?
en hier nog eentje met de bewerking uit mijn winterlandschap
Re: hoe de ondergrond te doen?
Nog dit : sculptamold is vooral zeer goed als je berglandschappen wil bouwen.
Op vlakke gedeeltes (zoals bij Ben zijn mooie plaatjes) kan je inderdaad goedkopere producten gebruiken.

Guy
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
En zo zijn er verschillende methodes toe te passen.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Dag Patrick.

Ik zal mijn ervaring aan dit topic toevoegen:

Citaat van: perk op woensdag 15 mei 2019, 17:32:27
... maar er zijn wellicht ook dingen die je zelf kan samenstellen?  (ik knoei graag).

Is er niemand die met mixen van papier ofzo werkt?

Ik heb papierprut met verschillend basismateriaal geprobeerd:
- 1 Krantenpapier
- 2 Grijs karton
- 3 Eierdozen
Het basismateriaal is aangelengd met houtlijm en eventueel een kleur (verf of cementkleurstof).
De papierprut blijft lang bewerkbaar, maar heeft ook een lange droogtijd ... :confused:
Het gewicht van het opgedroogde resultaat is vele malen lichter van gewicht dan gips.

Opgedane ervaring: krantenpapier en grijs karton is erg arbeidsintensief om te versnipperen.
De papierprut van grijs karton modelleert prettiger dan die van krantenpapier.
De papierprut van eierdozen geeft het mooiste resultaat, waarschijnlijk omdat eierdozen reeds van papierprut zijn gemaakt :roll:
Ook bij het maken van de prut werkte dit het gemakkelijkst, dus voor grof landschap modelleren blijf ik daarbij.

Op de basis van papierprut kun je zelf een aanvulling geven met kleur, zoals eerder genoemd,
maar ook met structuur door er bijvoorbeeld zaagsel of zand aan toe te voegen.
Zelfs een modelleerpasta op basis van zaagsel, gips en houtlijm is mogelijk ...

Een kwestie van uitproberen welke combinatie voor jouw toepassing het best naar tevredenheid werkt :wink:

Groeten,

Erik.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Hallo Patrick,

Ik maak papier-maché a.v. Week gesnipperd krantenpapier een week in ruim water. Dan de mixer erdoor, zo een die je op een boormachine zet. Dan overtollig water eruit laten lopen. De overgebleven papier prut haal ik er nu met m?n handen uit, knijp er nog wat water uit en doe het in een schone emmer. Wat je nu hebt is kneedbaar als klei. Strooi er een pakje behanglijm over en kneedt dit er goed door. Als laatste doe ik er een paar grote lepels grijze voegenmix door. Nogmaals alles lekker doorkneden en dan kun je er van alles mee bekleden. Rechtsreeks op de plaat of over wat krantenproppen om een heuveltje te maken. Op mijn bergen wrijf ik het uit op het horrengaas. Het is nog een paar dagen te modelleren met een schroevendraaier. Droogtijd is ruim een week. Je krijgt dan een onwrikbaar en erg hard geheel dat je naar believen verder kunt schilderen/bestrooien.
Het is ook erg licht en heeft geen last van krimp.
In een afgesloten pot/emmer blijft het een tijdje goed te bewaren

Succes, Robert
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citaat van: perk op woensdag 15 mei 2019, 17:54:29
interessant !      Ik heb namelijk altijd een hoop fijn versnipperd papier uit de shredder dus grondstoffen genoeg.

Ik dacht er ook aan om een hoop fijn zaagsel te vragen in de lokale DHZ zaak.     Misschien is daar ook iets mee te doen.

Patrick

Dat spul uit de scredder is al lekker klein, paar dagen weken in water, behanglijm en wat voegengrijs of tegellijmpoeder erbij. Kneden en je hebt een goedje dat werkt als klei, maar lichter is.
Gr. Robert
Re: hoe de ondergrond te doen?
Als ik sommige reacties hier lees, stel ik mij volgende vragen.
Waarom zitten sommigen onder jullie nog te werken (of te kliederen) zoals 40-50j geleden ? Op vandaag (2019) zijn er producten op de markt die alles veel eenvoudiger en vlugger maken. (Sculptamold, Hydrofibre)

Guy
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2019

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 04 juni 2019, 23:39:43
Als ik sommige reacties hier lees, stel ik mij volgende vragen.
Waarom zitten sommigen onder jullie nog te werken (of te kliederen) zoals 40-50j geleden ? Op vandaag (2019) zijn er producten op de markt die alles veel eenvoudiger en vlugger maken. (Sculptamold, Hydrofibre)

Guy

Guy,

Ik zoek dit soort informatie omdat ik dingen zelf wil maken in plaats van veel te kopen.    'k weet dat je niet zonder bepaalde producten kan maar het is gewoon leuk om van 'rommel' en onderdelen iets unieks te maken zonder afhangkelijk  te zijn van de winkel - tot op zekere hoogte natuurlijk.   (En die grens moet ieder maar voor zich bepalen).    Als voorbeeld ook :  ik bouw zelf mijn wissel en seinbesturing, controlepaneel,...  terwijl het veel makkelijker zou zijn dit te kopen.   

Binnenkort ga ik zelf Belgische seinen tekenen en 3Dprinten, incl de overwegen.   Gaat het lukken ... geen idee maar het gaat toch een leuke poging zijn.  Soms is het inderdaad kliederen  :D

Zo bekijk ik ook de ondergrond en scenery voor de moment.

Patrick


Robert,

wat is de functie van dat voegengrijs in het mengsel? 


groeten,

Patrick


Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 04 juni 2019, 23:39:43
Waarom zitten sommigen onder jullie nog te werken (of te kliederen) zoals 40-50j geleden ? Op vandaag (2019) zijn er producten op de markt die alles veel eenvoudiger en vlugger maken. (Sculptamold, Hydrofibre)

@citaat Beste Guy, er wordt hier gewoon een vraag van de topicstarter beantwoord :wink:

Natuurlijk heeft de commercie producten op de markt die het allemaal eenvoudiger maken en sneller werken,
maar da's niets nieuws: al ver terug in de vorige eeuw had Faller reeds modelleerpasta in de catalogus staan!

Groeten,

Erik.
Re: hoe de ondergrond te doen?
 @citaat Of pak het aan zoals Hans-Peter Porsche en laat alles plannen/bouwen door vaklieden.
Ben je ook van het "geklieder" af. :D
Re: hoe de ondergrond te doen?
Voor mij geen probleem hoor. Elk moet maar voor zichzelf uitmaken hoe en hoelang men wil bouwen.
Zelfs met producten uit de handel zal er nog veel tijd in kruipen als je iets moois wil maken van uw scenery.

Guy
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 04 juni 2019, 23:39:43
Waarom zitten sommigen onder jullie nog te werken (of te kliederen) zoals 40-50j geleden ? Op vandaag (2019) zijn er producten op de markt die alles veel eenvoudiger en vlugger maken. (Sculptamold, Hydrofibre)
Wat de ene kliederen vind is voor een ander het echte werk je kunt je afvragen of middelen als Sculptamold en Hydrofibre wel het ideale middel zijn voor grotere banen gezien de prijs. Maar vergeet niet dat gips in verschillende uitvoering te verkrijgen is met elk zijn eigen droog tijd en vaak zijn droogtijden nog te manipuleren met chemische middelen vertragers of versnellers.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Gratis huis aan huisbladen, oude kranten van de buren. Papierversnipperaar van de kringloop en je hebt voor weinig ? veel basismateriaal. Hooguit wat behangerslijm kopen, maar ook dat is bij de Action voordelig. Kliederen maar.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citeer
Robert,

wat is de functie van dat voegengrijs in het mengsel? 

groeten,

Patrick

Dat geeft structuur en maakt het zeer hard na opdrogen.
Groet, Robert
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Ik gebruik gewoon gips (knauff bij de bouwmarkt). Proppen papier met daarover schilderstape (de breedste) en dan gips er over. Als de gips droog is maak ik een natte pap van grijze tegellijm en met kwast opbrengen. Kieren en gaatjes worden gevuld en als het droog is heb je keiharde berg/heuvel in de kleur grijs
Re: hoe de ondergrond te doen?
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: hoe de ondergrond te doen?
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 14 mei 2019, 18:26:24

Na probatie van zowat alle producten die er op de markt te vinden zijn, dragen er 2 mijn absolute voorkeur weg.
ER-hydrofybre en Sculptamold. Zij zijn met verve de absolute koplopers.

ER-hydrofybre heeft zelfs 24u bewerkingstijd. En dan nog kan je achteraf met nat maken nog verbeteringen aanbrengen.

Guy

Guy,

eindelijk weet ik nu weer welk product het is wat ik zo'n 20 jaar geleden ooit in Duitsland op een beurs had gekocht
nl. ER-hydrofybre
zelf heb ik het nog niet gebruikt, mede omdat ik er geen beschrijving van had hoe te gebruiken en nooit zo ver was om aan scenery te beginnen, maar dankzij jou bijdrage heb ik het nu kunnen achterhalen
het was toen een super interessant product, dat ik zeker wou uitproberen, misschien binnenkort maar eens iets proberen er mee te maken
verder heb ik dankzij iTom, sculptamold leren kennen en er mee te werken, iets wat me helemaal bevalt

grts Freddy
Re: hoe de ondergrond te doen?
Freddy,

Indien je mij een pb-tje stuurt, kan ik jou alle gegevens geven van deze fabrikant die in de omgeving van Brugge woont.
Je kan rechtstreeks bij hem bestellen.

Guy
Re: hoe de ondergrond te doen?
Hoe Ben ? Ik dacht dat jij daar niks moest van weten ? Dat dit voor den hollander te duur spul was ?  :D :D :D
Re: hoe de ondergrond te doen?
 :) :) :) :) :)
Re: hoe de ondergrond te doen?
Ben den Hollander
gast

Re: hoe de ondergrond te doen?
Klets maar raak Guy, zo wordt ook dit topic een farce. ;)
Re: hoe de ondergrond te doen?
Beste Guy,

Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 07 juni 2019, 22:57:11
Indien je mij een pb-tje stuurt, kan ik jou alle gegevens geven van deze fabrikant die in de omgeving van Brugge woont. Je kan rechtstreeks bij hem bestellen.

Niets per PB, maar zet de gegvens gewoon hier neer. Die beste man heeft een webzijde dus gewoon de link naar de webzijde neerzetten. Binnen 10 seconden via "google" is het zo gevonden. Je doet alsof je een staatsgeheim bewaart. Het forum is bedoelt om elkaar te helpen en kennis te delen. Op deze manier alles per PB "beschikbaar" te stellen maak je van het forum een farce.
Re: hoe de ondergrond te doen?
Ronald, is absoluut geen staatsgeheim. Kan inderdaad zo gegoogeld worden.
Maar als de meeste reacties er toch geen oren naar hebben omdat het eigenlijk niks mag kosten en ze liever verder werken met kliederproducten uit de vorige eeuw, dan stuur ik het gewoon naar die mensen die er wel in geinteresseerd zijn.
Rony Eggermont (fabrikant) heeft me destijds gecontacteerd en samen hebben we hier bij mij thuis proeven gedaan om zijn product op punt te stellen oa ivm inzaaien met een grasmaster.
Re: hoe de ondergrond te doen?
hallo Guy,

Citaat van: guyremgabdel op zondag 09 juni 2019, 09:15:10
Maar als de meeste reacties er toch geen oren naar hebben omdat het eigenlijk niks mag kosten en ze liever verder werken met kliederproducten uit de vorige eeuw, dan stuur ik het gewoon naar die mensen die er wel in geinteresseerd zijn.

Je reactie is typerend voor iemand die niet wil begrijpen hoe het forum werkt. Er reageren maar enkele mensen in een draadje maar meestal lezen 100-tallen of 1000-tallen gebruikers meer het draadje. Daar zitten mogelijke belangstellenden tussen. En wat nu als iemand 2 jaar later ook die vraag heeft en toch belangstelling heeft? Door de informatie openbaar te delen blijft deze beschikbaar ook later.