Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modeltreinen en zonlicht

Gestart door pukkie maandag 13 mei 2019, 21:14:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modeltreinen en zonlicht
Hallo luitjes.
Na een tijdje radiostilte maar weer even ingelogd.
Nu ik met mijn baan aan het ontwerpen ben , zit ik met een hele goede vraag.
Ik kan mijn bouwen op een slaapkamer met veel zonlicht en wel een rolgordijn.
Of ik kan de baan bouwen op een zolder zonder zonlicht.
Nu is mijn vraag.
Kunnen de modeltreinen goed tegen zonlicht zonder dat ze verkleuren.
Ik heb namelijk veel ns kleuren op de baan en zal het jammer dat het gaat verkleuren.
Wie zal mij hier een goed antwoord op kunnen geven.

Re: Modeltreinen en zonlicht
Treintjes en veel zonlicht gaan niet goed samen. Dat verkleurt inderdaad. Dat heb je goed.

Groet Ronald.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Oké
Is het nog afhankelijk van welk merk het minst of meest verkleurt.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Geen risico's mee nemen. Alles verkleurt onder invloed van UV licht. Heb je een goede zolder zonder licht van buiten? Gebruiken!
En anders kun je nog folie aanbrengen op je ramen om het UV licht tegen te gaan, maar of dat mooi wordt en op lange termijn helpt, ik weet het niet.

Groet,

Peter
Re: Modeltreinen en zonlicht
nee, niet echt. Heeft gewoon te maken met het UV-licht. Daar reageert de verf op. Maakt bijna niets uit. Kijk maar eens bij de echte auto's uit de jaren 70 - 80 en 90 en dan vooral de rode auto's.   Dan begrijp je wat ik bedoel. Of je eigen houten meubelen. Die verkleuren ook in het zonlicht, met een goede laklaag iets minder maar ze verkleuren toch. Stof doet het ook. UV-deel van het lichtspectrum is het probleem.

Groet Ronald.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
Als de ruimte op de slaapkamer veel groter is en meer mogelijkheden biedt, wist ik het wel,  Michael  ;)
Gordijnen, luxaflex of een rolluik voor de ramen om direct zonlicht ( grootste boosdoener ) te weren en klaar !
Is 's zomers ook een stuk koeler en heeft ook ( meestal ) geen schuin dak .

Ik mag graag bij het raam en met daglicht op mijn treinkamer knutselen  O:-D

Grtz Tony

Ps scheelt ook nog een trap trouwens !
Re: Modeltreinen en zonlicht
Mijn baan staat ook op een slaapkamer.
Gordijn daar is altijd gesloten, behalve bij rijden of werken aan de baan.
Tot nu toe nog geen verkleuring geconstateerd.

Groeten,
Ton.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Hoe zit het met de soldeerpunten.
Kunnen die los raken  als het warm wordt.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Nee, daar is een temperatuur van zo'n 150 graden voor nodig.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
Ik heb eens een Piko hondekop op een plek op mn baantje laten staan waar de zon soms fel scheen, resultaat melkglazen cabineraampjes.
Overigens wel gratis nieuwe gehad van de importeur.
Ook heb ik een tweedehandse Brawa S2/6 die ook aan een kant witte verkleuring heeft van een cabineraam.
Dus ik weer de zon van mn treinen , rolgordijn voor t zolderraam als ik er niet vertoef.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
Ik heb de treinen op een slaapkamer en heb de ramen afgedekt met rolgordijnen.
Ik heb ook nog een plastic U profieltje met dubbelzijdig plakband op de kozijnen geplakt, daar gaan de zijkanten van de rolgordijnen in.
Dan komt er ook geen licht door aan de zijkanten, aangezien rolgordijnen nooit helemaal strak op het kozijn zitten.
Zo'n U profieltje is te koop voor enkele euro's bij de bouwmarkt, ik meen per lengte van twee meter.
Zonlicht is niet alleen slecht voor de treinen, maar ook voor al het andere wat op de baan staat, huisjes, bomen e.d.

Dirk-Jan
Re: Modeltreinen en zonlicht
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
Bij mij staan de banen op zolder. Twee dakvensters, pal op het zuiden, zijn door een vrolijk gekleurd gordijntje afgedekt zodat er nimmer zonlicht op de banen komt. De twee grote dakramen pal noord hebben geen gordijntje nodig. Van mei tot augustus komt er via deze ramen wel zonlicht binnen, een randje in de ochtend en de avond, maar dat haalt bij lange na niet de banen die in de zuidelijke helft van de zolderkamer staan. De Lego dozen die wel zonlicht krijgen ligt ter bescherming een doek op.

Fokko
Re: Modeltreinen en zonlicht
Lid sinds: 2016

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
Geel worden van plastic wordt door twee zaken veroorzaakt. Zonlicht en hitte. Op het werk hadden we een speakersetje voor bij de computer in een computermeubel staan. Ze hebben nooitndaglicht gezien maar ze waren na al die jaren extreem geel zelfs richting oranje geworden.

Dus niet alleen beschermen tegen direct zonlicht maar ik laat m?n modellen in de zomer ook niet op de hete zolder. Ik bewaar ze beneden waar het relatief het meest koel blijft.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Volgens mij is het ook wel afhankelijk welke verlichting je hebt hangen boven je baan.
Dat zal ook wel enig invloed hebben op het verkleuren.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Ben den Hollander
gast

Re: Modeltreinen en zonlicht
 @citaat Zekers, met name TL buizen geven nogal wat UV licht af. Ik heb inmiddels al enige tijd ledpanelen hangen.
Re: Modeltreinen en zonlicht
@Pukkie en Erik: solderen voor onze doeleinden doe je met een temperatuur van 300 graden of iets hoger.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Maar door glas kan de temperatuur behoorlijk oplopen.
Re: Modeltreinen en zonlicht
Lid sinds: 2016

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
Het smeltpunt van 60/40 soldeer?tin? ligt bij 185 graden, zo warm gaat het niet worden binnen. :)
Re: Modeltreinen en zonlicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Modeltreinen en zonlicht
 @citaat Als het zo warm zou worden dat de solderingen smelten, is al het kunststof ook al gesmolten en uitgelopen. :D