Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

K-aansluitrail en digitaal rijden

Gestart door pitsar woensdag 15 mei 2019, 16:54:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-aansluitrail en digitaal rijden
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
K-aansluitrail en digitaal rijden
Dag,

afgelopen week las ik ergens (klikte het weer weg en kon dat niet terugvinden) dat niet alle K-aaansluitrails geschikt zijn om digitaal mee te rijden. Er stond verder geen toelichting bij.

-Ik heb K-rails en een CS1. In mijn begrip is dat: digitaal rijden. Klopt dat, of kan 'digitaal rijden' ook nog iets anders betekenen (aansturing van de wissels, baanvakken en terugrapportage, etc.)?
-Wie zegt de mededeling over K-aansluitrails iets?

Veel dank, groet, Patrick
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
Voor het aansluiten van een baan met K-rail zijn twee aansluitrails beschikbaar:
de 2290: de gewone standaard-aansluitrail
de 2292: de aansluitrail met met ontstoringscondensator

De 2290 mag je gebruiken voor alle soorten banen, de 2292 NIET voor digitale aansluitingen.

Zie ook het betreffende artikel over aansluitrails in de 3rail wiki.

En ja: een CS1 in combinatie met K-rail is inderdaad digitaal rijden, mits je maar geen 2292 gebruikt.
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
 @citaat Ter aanvulling: Volgens mij staat dat ook in de catalogus bij de 2292.
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
Hoi,

Citaat van: pitsar op woensdag 15 mei 2019, 16:54:43
- Ik heb K-rails en een CS1. In mijn begrip is dat: digitaal rijden. Klopt dat, of kan 'digitaal rijden' ook nog iets anders betekenen (aansturing van de wissels, baanvakken en terugrapportage, etc.)?

Voor jouw begrip: Dat is inderdaad digitaal rijden. Alleen veel mensen hier op het forum is dat het niet want zij vinden dat digitaal rijden hetzelfde is als "automatisch rijden met de computer of centrale Raptor". Dus: Digitaal is al een lokje met decoder bedienen met een handcentrale (zoals Mobile Station / Multimaus). Zelfs het oude Delta-systeem is al digitaal rijden. Alle nieuwe loks en treinstellen die märklin tegenwoordig uitbrengen zijn altijd digitaal. bij digitaal  er zit geen verschil meer tussen "gelijkstroom" en "wisselstroom". Tussen Märklin en de rest van de wereld zit dan alleen in het railsysteem het verschil: 2-rail en/of (Märklin) 3-rail.

Groet Ronald.
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
Ditzelfde geldt voor de C-Rails en de M-Rails en alle rails, ook van alle 2-railsmerken, met een ontstoor condensator is ongeschikt voor digitaal.
Condensator verwijderen, en hij is digital geschikt.

Groetjes.