Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje over massadetectie en stroom detectie

Gestart door Hans 2.0 TDI maandag 13 mei 2019, 11:49:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Beste medespoorders, ik heb vraag over massadetectie. Ik heb op sommige stukken baan hele lange blokken (2 tot 3 meter). Ik snap dat ik een inrijsectie en stopsectie moet maken via terugmelders (dus knippen en isoleren). Als ik genoemde secties 2 rails lang maak wat dan te doen met het spoor tussen de secties:

A: niks knippen maar dan geen detectie
B: wel knippen en isoleren en een 3e terugmelder plaatsen?
C: de inrij sectie zo lang maken tot aan de stopsectie? (dus 2 terugmelders waarbij de inrijsectie dus bv 1,5 meter wordt)

Ik ga zowel stroom als massadetectie gebruiken. Is het dan het beste om daar waar de stroomdetectie stopt, en overgaat naar massa detectie, om zowel de railstaven als de puko's volledig van elkaar te isoleren (gelijk aan het scheiden van baansecties zoals bij het gebruik van boosters).

Ook bij stroomdetecte geldt dat er langere blokken zijn, dus wat is dan handig 2 of 3 terugmelders (zoals beschreven bij A, B en C).

Ik weet het, beginnersvragen maar ik stel ze toch.

Gr, Hans
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Of het alternatief:

D: een heel stuk niks, dan een melder en daar op volgend de stopmelder.

En twee melders volstaat, een derde voegt in die lange blokken niets toe. Meerdere melders gebruik je hooguit alleen op station sporen.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
 @citaat Dank je Ben, maar gezien ik het totale blok wil beveiligen daar waar massa detectie is  (los latende wagons bv) is optie C dus het handigst lijkt me?
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Yep. Als je dan maar zorgt dat je trein niet gelijk op de inrijmelder gaat remmen want dat mag in lange blokken veel later.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
 @citaat Ok, dat is zeker waar maar dat kan ik aanpassen via de vertraging per terugmelder als ik het goed gelezen heb
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
 @citaat Fout dus, dat kan door de lengte van de inrijsectie op te geven. Die handleiding is ook zo groot  8o 8o
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
 @citaat Hoe dan ook, vraag je af of volledige detectie van belang is. Persoonlijk vind ik het een overdreven zoektocht naar zekerheid.

Een losse sleep merk je ook op als je treintje opeens een beetje korter is geworden. Daar komt nog bij dat je op wisselstraten ook geen detectie hebt en in een klimspiraal is het al helemaal zinloos. O:-D
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Ha Hans

Volgens mij een vraag wat wel in meerder topc wordt behandeld. En zoals gebruikelijk: zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik snap niet dat sommigen geen volledige detectie willen. ik ben het dus in het geheel niet een met Ben:
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 mei 2019, 13:11:13
...Daar komt nog bij dat je op wisselstraten ook geen detectie hebt en in een klimspiraal is het al helemaal zinloos...

Ik had bij mijn eerste baan wel detectie ook op de wissels en was blij daarmee: vaak zitten ze in een schaduwstation en daar heb je meestal niet echt goed zicht op... 8o
Dat is de reden dat ik voor stroomdetectie ga, de blokken indeel in inrijsectie en stopsectie; bij lange blokken nog een onderverdeling maak zodat je prima kan remmen. Het voorkomt ook allerlei extra toevoegingen waar je veel over leest als bv de diodetruc.

En als je de trein wilt volgen op je scherm ben je 'm kwijt als je geen detectie hebt in de blokken. en zie je 'm dus ff niet.


Maar zoals gezegd: zoveel mensen, zoveel meningen. En het helpt echt om hier op dit forum goed rond te snuffelen. En daar een keuze in te maken wat voor jou het beste past.


Waarom zou je trouwens beide soorten terugmedling willen toepassen?
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Citaat van: ernstcramer op maandag 13 mei 2019, 18:59:43

Ik snap niet dat sommigen geen volledige detectie willen.

Dat is de reden dat ik voor stroomdetectie ga, de blokken indeel in inrijsectie en stopsectie;


Stroomdetectie (het woord zegt het al) is detectie door stroomverbruikers. En dat is alleen de lok en alle wagons / rijtuigen met een sleper en verlichting. Dat is nog al wat, alles voorzien van een sleper. Heb jij dat werkelijk gedaan......?

Gr, Ben.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
De keuze hangt vooral af van : moet je nog aan je baan beginnen of ligt ze er al inclusief de scenery ?
In dit laatste geval, zoals bij mij overigens, kies je simpelweg voor stroomdetectie.
Rails uitbreken voor isolatie ivm massadetectie op een bestaande baan is niet zo eenvoudig toe te passen.
Voor stroomdetectie heb je weliswaar slepers nodig, maar elke loc heeft er een en elke laatste wagon (sluitlicht) ook. Dat is dus geen probleem me dunkt.

Guy
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Citaat van: guyremgabdel op maandag 13 mei 2019, 19:23:34

Voor stroomdetectie heb je weliswaar slepers nodig, maar elke loc heeft er een en elke laatste wagon (sluitlicht) ook.


Dat is dus geen volledige detectie en dat is het onderwerp wat Bas en Ernst aansnijden: het zoeken naar zo veel mogelijk zekerheid.

Als je een stuk van een sleep verliest op een blokscheiding ziet je computertje dat niet. Op z'n best blijft het vorig blok bezet door de sluitwagon met detectie maar het volgend blok waar de lok intussen al is uitgereden is weer vrij terwijl er wagons op staan.

Gr, Ben.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Waarom moeilijk doen door beide systemen te gebruiken? Als 3railer gewoon lekker massadetectie gebruiken al dan wel of niet het gehele blok detecteren.
De aanschaf van massadetectie decoders zijn ook nog eens veel goedkoper dan stroomdetectie.
Hoe en waar treinen moeten remmen en/of stoppen wordt in de besturingssoftware iTrain, Koploper or whatever ingesteld.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
normaliter reageer ik niet op dit soort topic's maar nu even wel. :D
Als voorbeeld neem ik even mjin baantje; (en het werkt al jaren )
in een vrije baan blok van pakweg 3 meter gebruik ik 3 melders, inrij-rem- en stopmelder van elk pakweg 20 tot 30 cm lang en op die manier weet je zeker dat een lok netjes afremt en stopt.
korte blokken natuurlijk 2 melders en in stations weer 3 melders, maar wel met een max. lengte van 30 cm.
waarom zo'n korte lengte.......wel de trein wordt heus wel gedetecteerd en het voordeel van 3 rail wordt met een lange geïsoleerde railstaaf verminderd, want de stroomafname gaat immers maar over 1 rails ipv 2 rails.
in datzelfde baantje van mij zitten zelfs melders van hooguit 5 of 7 cm en die werken ook...dus wat Ben al eerder zei....wat is het nut van volledige detectie.
maar dit slechts een ervaring en mening.

groet,

Ruud
   
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Ik ga zeker niet betwisten dat massadetectie meer voordelen biedt dan stroomdetectie ivm achtergebleven wagons.
Echter als je daarvoor bij een middelgrote tot grote baan zowat de helft van de scenery moet afbreken om geisoleerde secties te kunnen maken : dat doe je zomaar niet.
Vandaar mijn eerste vraag : is de scenery af of moet je er nog aan beginnen ?
Is het het eerste dan kan je kiezen, is het echter het 2de dan heb je niet veel keuze meer en moet je voor stroomdetectie gaan omdat de rode draden gemakkelijk bereikbaar zullen zijn.
Ik mag uiteraard hopen dat je baan in verschillende stroomsecties is opgedeeld. Anders wordt het inderdaad zowat de sloophamer.

Guy
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 mei 2019, 19:11:29
...Heb jij dat werkelijk gedaan......?

Ha Ben: het antwoord is nee. Ik ben van plan dat met SMD's te doen. Maar ik zal eerlijk zijn: na dit recente bericht moet ik daar nog eens even goed naar kijken... 8o

(voor als je faceboek hebt...)
https://www.facebook.com/groups/ModelleisenbahnLandschaftsbauForum/permalink/694290630981443/
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
De reden dat ik zowel stroom- en massadetectie wil gebruiken komt inderdaad door de al aanwezig scenery. De baan bestaat uit 3 niveaus en bij tunnels wil ik dan stroomdetectie gebruiken (melder voor ingang tunnel en stopmelder bij uitgang  tunnel). Dat daar wagons kunnen los raken is een feit dus zal ik de laatste wagon van een sleep moeten voorzien van een sleper/licht. Overigens ontkom ik er niet aan om toch te slopen waar ik dus mee bezig ben. Het valt me nog mee dat ik de rails los kan krijgen, de aanwezige balast (aangebracht met verdunde houtlijm) is wel sterk maar met wat wrikken komen de rails er wel uit. Gr, Hans
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Overigens heb ik geen schaduwstation en de baanvakken in de tunnels hebben geen wissels etc.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Citaat van: brietdijk op maandag 13 mei 2019, 19:53:56
De aanschaf van massadetectie decoders zijn ook nog eens veel goedkoper dan stroomdetectie.

Er is wel een methode om stroomdetectie en massa detectie door elkaar te gebruiken middels S88 terugmelders.

Vergt wat eigen soldeerwerk, maar werkt wel KLIK

Beetje naar beneden scrollen naar de ouderwetserige oplossing. Heldere uitleg vind ik!
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
 @citaat Dank voor de tip maar heb ze reeds afgemonteerd gekocht. Werken via LocoNet en kunnen aan elkaar geknoopt worden. Gr, Hans
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Citaat van: ernstcramer op maandag 13 mei 2019, 23:10:20

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 mei 2019, 19:11:29

...Heb jij dat werkelijk gedaan......?

Ha Ben: het antwoord is nee. Ik ben van plan dat met SMD's te doen. Maar ik zal eerlijk zijn: na dit recente bericht moet ik daar nog eens even goed naar kijken... 8o

(voor als je faceboek hebt...)
https://www.facebook.com/groups/ModelleisenbahnLandschaftsbauForum/permalink/694290630981443/


Bekend fenomeen hoor, niets nieuws. Je moet er helemaal niet aan beginnen. Idem dito weerstandslak, ook daar zitten risico's aan.

Maar wat ik echt niet begrijp is de reden waarom je stroomdetectie promoot als massadetectie voor de 3railer op C en Krail voor de hand ligt. Wij volgen elkaar al 10 jaar op dit forum (Schappenbaan etc.) maar het is me nog steeds niet duidelijk. :) Als je een ander wilt overtuigen moet je met argumenten komen.

Gr, Ben.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Als je op bepaalde plaatsen niet wil slopen dan kun je ook de railstaaf doorslijpen en een bezetmelddraad eraan solderen.
Re: Vraagje over massadetectie en stroom detectie
Weerstandslak t.b.v. stroomdetectie op 2rail en niet juist toegepast:


Bron: de link naar Facebook van Ernst.

Overigens kan Ernst dit helemaal niet toepassen bij 3rail, daar zul je iets moeten maken tussen puko en spoorstaaf en dus zul je elke kar van een sleper moeten voorzien.

Voor de 2railers die meelezen: dit karretje heeft 2 Roco assen 40186 met ingebouwde 18K weerstand, veilig. Daarmee heb ik volledige detectie als de kar geduwd wordt.



Snel terug maar naar het onderwerp van Hans, we zitten op het 3rail forum. ;)

Gr, Ben.