Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper

Gestart door JWS zondag 12 mei 2019, 22:25:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Goedenavond allen,
Sinds enkele dagen reageert de Marklin koploper 37421 heel traag op rijsignalen van koploper of met de hand van de IB direct. Functies reageren wel, verlichting en geluiden, maar hij wil pas rijden na enkele minuten......Is dit een bekend euvel?
Daarnaast ontspoort hij af en toe met de aandrijfas op een oude m-wissel (met de grote lantaarn die verwijderd is) bij het rechtdoorrijden. Kruiswissels en alle andere m en c-wissels gaat goed, ook afbuigend, alleen die ene. Andere loks (ook Roco's) rijden er zachtjes doorheen, tot op heden geen probleem. Wat moet ik daar nu mee aan?
met groet en dank alvast voor het meedenken,
Jan Willem
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Heeft dus niets met Koploper of de Intellibox te maken. Trein zal wat onderhoud nodig hebben schat ik zo in. Het probleem en de oplossing alleen bij de trein zoeken, nergens anders.

Groetjes
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Reageer het treinstel elke keer opnieuw traag met accelereren dan is het mogelijk een instelling die veranderd is.
Ik zou beginnen met een reset van de decoder en als dat niet helpt de acceleratie instelling naar fabrieks instelling terug zetten dacht dat deze in de handleiding stond.
Voor de wissel ontsporing controlleer of de flens afstand klopt en dan of er niks los zit of afgebroken is laatste optie is de wissel te vervangen.
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
De optrekvertraging kan bij CV3 ingesteld worden. Stel deze zo laag mogelijk in als dat kan. Helpt dit niet dan kijken of je via iemand anders de juiste CVwaardes kunt laten instellen.
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Dacht dat er een lopi3 M4 in zit dus die zou je kunnen uitlezen met een esu programmer.
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Heb geen esu programmer. Heb geprobeert te resetten met mobile station 2. Probleem blijft, ong 3 min na aanzetten IB gaat het treinstel pas reageren op rijsignaal. Verlichting werkt wel direkt, maar geluiden kan ik na mijn "reset" ook niet meer oproepen.......
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
De geluidsprint in dit treinstel is vaak de boosdoener van vreemde klachten.
Meestal geven die het eind van de levensduur van dat printje aan.
Grote kans dat je probleem verholpen is als je dat geluidsprintje eruit haalt.


Mvg Robin
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
geluidskaartje verwijderen vind ik nogal een stap.....Volgens Koploper heb ik zo'n 9 uur gereden/stroom gezet met/op dit treinstel. Lijkt me nogal kort voor een decoder.
Ik heb het treinstel nu weer even als proef op een apart baantje onder de MS2, en behalve de trage reactie na inschakelen heb ik beide geluiden tot mijn beschikking, itt rijden met de IB (al dan niet met koploper). 
Met groet,
Jan Willem
Re: 37421 reageert zeer traag bij opstarten koploper
Verwijderen is de laatste optie. Loshalen en kijken of je probleem dan weg is lijkt me niet problematisch.
Draden kun je zo weer vast solderen.

Kijk even onder de kap van je treinstel.
Dat printje is niet goed geïsoleerd. Als dat verkeerd op je hoofdprint ligt krijg je problemen.
Stukje pvc tape ertussen en je probleem is mogelijk weg.

Mvg Robin.