Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rocrail video handleiding voor de beginner

Gestart door AlbertG zondag 12 mei 2019, 17:47:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hotmail.com is inderdaad geblockeerd. Enige oplossing is om via een ander adres te registreren. Bedankt voor je pb!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Van mij weet je het al eigenlijk: doorgaan, Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Bedankt Joop, heb je nog onderwerpen die ik zou kunnen behandelen?
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Albert,

ik heet weliswaar geen Joop (wel Josephus als doopnaam overigens), maar misschien kun je wat uitleggen over het koppelen van seinen met meer dan één aspect (zoals een 3-lichts NS-sein of Hp0/Hp1/Hp2/Sh1 Uitrijsein)
Als je het hebt wellicht ook de nieuwe generatie Märklin (Profi) seinen.

Gr. John (VT601)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi John,
Bedankt voor je reactie. Ik heb 4 video's gemaakt over seinen in Rocrail, video 28 t/m 31.
Behalve Rood, Groen en Geel leg ik ook uit hoe je Geel-knipper en Groen-knipper krijgt. Rob heeft daarvoor zelfs de mogelijkheden uitgebreid op mijn verzoek. In deze video's gebruik ik de digikeijs DR4018 en een paar led's.

Ik heb geen seinen op mijn baan. De termen Hp0/Hp1/Hp2/Sh1 zeggen mij ook niets.
De Märklin seinen vind ik te duur om aan te schaffen, maar als iemand ze tijdelijk wil uitlenen ga ik er voor.

Dus misschien kunnen we jouw kennis van deze seinen en mijn kennis van Rocrail aan elkaar koppelen en samen tot een mooie video komen.
Ik sta er wel voor open. Maar ik stel voor om dat via PB of email te doen anders wordt het hier een persoonlijk onderonsje :-)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 40 leg ik uit hoe je in Rocrail seinen configureert in combinatie met de Arcomora ArSigDec software en de DCCNext decoder.

De video vind je hier: https://youtu.be/hqlRroWJKJk

Ook vind ik het wel leuk te vermelden dat ik op mijn kanaal inmiddels de 900 abonnees gepasseerd ben, waarvoor dank aan alle abonnees  :thumbup:
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Video 41 gaat over het werken met meerdere centrales.
Ik maak deze video's op eigen initiatief, ze maken geen deel uit van Rocrail.
Reacties op de video graag op Youtube, voor vragen over de werking kun je hier op het forum terecht.

De video: https://youtu.be/g87O0SDl-Gw
Rocrail video handleiding voor de beginner: handmatig rijden deel 1
Ik begin een nieuwe serie video's over handmatig rijden met Rocrail.
Deel 1 gaat over het zichtbaar maken op, en bedienen van de rijwegen via het baanplan.
Ik maak deze video's op eigen initiatief, ze maken geen deel uit van Rocrail.

De video vind je hier: https://youtu.be/LGmAxfrzA-E
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 2 in de serie over handmatig rijden gaat over tegelijkertijd handmatig en automatisch rijden op dezelfde baan.
Ik maak deze video's op eigen initiatief, ze maken geen deel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op Youtube, voor vragen over de werking van Rocrail kun je op het forum terecht.
De video vind je hier: https://youtu.be/DFJPDKpWftI
'Youtube award' voor het passeren van 1000 abonnees
Dit weekend ben ik de 1000 abonnees of subscribers gepasseerd op mijn Youtube kanaal.
Vanavond kwam mijn kleinzoon (13) mij verrassen met een zelfgemaakte Youtube award.
Die krijg je normaal gesproken van Youtube bij het passeren van 100.000 abonnees.
Mijn dag kan niet meer stuk.
Door het spiegelende glas is de tekst niet helemaal goed te lezen.
Er staat: 'Congratulations for surpassing 1,000 subscribers'
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Die is 100.000x kostbaarder dan het ding van YT zelf natuurlijk, gefeliciteerd met zo'n geweldige kleinzoon Albert! :) :thumbup:
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 3 in de serie over handmatig rijden gaat over half automatisch rijden en de Finder gebruiken om bestemmingen te vinden voor dienstroosters.
Ik maak deze video's op eigen initiatief, ze maken geen deel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op Youtube, voor vragen over de werking van Rocrail kun je op het forum terecht.
De video vind je hier: https://youtu.be/jZA1SahPmm8
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Beste Rocrail gebruiker,
Ik neem aan dat iedereen die geïnteresseerd is in mijn Rocrail video's inmiddels geabonneerd is op mijn kanaal. Ik ga dus niet meer elke nieuwe video hier vermelden. Ik zorg er wel voor dat deze index bijgewerkt is:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=video-tutorials-nl
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hey Albert, ik wil op mijn baan een onweer simuleren (dus bliksem en dondergeluid). hierover loopt al een draadje van mij.
Echter stelde ik de vraag op software (dus oa Rocrail) dit ook zou kunnen. Iemand dacht van wel.
Weet jij soms hier meer over (extra opties, ed ) ?

Guy
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Guy,
Rocrail heeft inderdaad een weer functie. Helaas is de uitleg niet in het Nederlands uitgelegd.
Link naar de Engelse wiki: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=weather-en
Link naar de Duitse wiki: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=weather-de

Ik heb er geen ervaring mee dus kan je ook niet verder helpen.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Misschien te specifiek als "request", maar een "uitleg" over het gebruik van een loclift in RocRail, zou voor mij althans, ook welkom zijn :-)
Voor de rest, mooi werk dat je levert ! Ik heb er al veel van geleerd.
Je kleinzoon heeft gelijk om je zo'n mooie trofee te schenken ! (Wat mij betreft verdien je er zelfs 2)


groeten,
Kris
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Kris,
Bedankt voor je complimenten. Leuk te lezen dat je veel geleerd hebt van mijn video's.
Eén van de voorwaarden die ik mezelf gesteld heb is dat ik alles wat ik in mijn video's zelf gebruik of anders in ieder geval weet hoe het werkt. Zo heb ik geen seinen op mijn baan maar ik heb er wel een aantal video's over gemaakt omdat ik heb uitgezocht hoe het werkt en het ook dan demonstreren omdat ik de spullen er voor heb.
Ik heb geen idee hoe je een loclift bouwt en hoe dat werkt. En een loclift is geen object in Rocrail voor zover ik weet of je zou er de traverse voor moeten gebruiken.
Ik ga eens kijken of dat mogelijk is.

Is het vergelijkbaar met dit, maar dan verticaal?
https://youtu.be/nrJTY7NdrN8
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Rocrail kent ook de zogenaamde Fiddle Yard: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=seltab-en
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In mijn gedachtengang zou een loclift volgens hetzelfde principe moeten werken in RocRail als deze traverser. Het gaat erom dat een stuk spoor al dan niet bezet door een trein op een bepaalde plaats wel of geen connectie met de rest van de baan heeft.
Of dat nu horizontaal of verticaal gebeurt, of zelfs roterend, maakt geen wezenlijk verschil, zou ik denken.
Maar daarmee houdt het voor mij op.  Hoe het te maken en te programmeren is nog een stap te ver voor mijn basale kennis.

Groet,

Peter
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Kan je de lengte van een traverser ook instellen voor treinen van meer dan 2,50 meter dan,
En kan je die ook opnemen in je rijwegen ?
Ik dacht dat je die alleen voor locs zou kunnen gebruiken, maar als bovenstaande zou kunnen, is dit de oplossing uiteraard :-)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
De traverser (rolbrug in het Nederlands) is beperkt tot 8 sporen aan beide kanten.
Ik denk dat de fiddle yard meer overeenkomt met een loclift.
De lengte van de sporen maakt niet uit.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
mijn loclift is er eentje van de "uitzonderingen".
De meeste hebben X aantal sporen die in één keer, op en neer bewegen, bij mij is dat anders:
- ik heb 7 schaduwstations boven mekaar (in de lengte, een dubbelspoor dus, waar ik per spoor 20 meter na mekaar heb, om treinen op te stellen. telkens in een onderbroken "lus".
- mijn loclift bestaat maar uit één spoor, die telkens één verdieping tegelijk kan bedienen. Hierdoor wordt de "lus" een "volledige" lus, en kan ik treinen van vooraan in de lus, laten doorrijden om achteraan in de lus terug te laten aanschuiven, net zolang todat het juiste treinstel "op" het spoor van de loclift staat.
- hierna kan dit treinstel dus naar de juiste "verdieping" gebracht worden, één van de andere bovenliggende/onderliggende schaduwstations, of uiteraard ook helemaal naar "boven", waarna het treinstel de baan op kan :-)

Ik denk dat het rolbrug principe in mijn geval nog niet zo'n slecht idee is dan :-)


groeten,
Kris
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Gewoon de rolbrug verticaal hangen en klaar.  ;)
Dit gaat mijn pet te boven. Misschien dat ze je op het Rocrail forum verder kunnen helpen.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Albert,

Komt wel goed als ik dit hier allemaal zo lees. Als er geen lengte-beperking op zo'n rolbrug staat, moet het wel goed gaan !
Ik zal er ten gepaste tijden wel over berichten op mijn website, met eenvoudige uitleg, filmpjes, foto's, schema's enz ...
(En uiteraard hou ik je op de hoogte)

<flauwe grap modus>
rolbrug verticaal hangen is niet zo goed voor mijn treinen, lol, die vallen er gegarandeerd af  :P :D :-)
</flauwe grap modus>
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: sn00zerman op woensdag 17 november 2021, 15:05:16
<flauwe grap modus>
rolbrug verticaal hangen is niet zo goed voor mijn treinen, lol, die vallen er gegarandeerd af  :P :D :-)
</flauwe grap modus>

Moet je niet te hard roepen. Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een locomotief over een verticaal opgehangen stuk spoor heb zien rijden.

Maar, alle gekheid op een stokje, als ik je goed begrijp is dit wel wat je bedoelt toch? Waarbij de brug verticaal beweegt in plaats van horizontaal (en natuurlijk 90 graden gedraaid).
Zou in Rocrail moeten kunnen. Als je in staat bent op het juiste moment de positie meldingen te versturen maakt het voor Rocrail niet uit hoe je rolbrug er uit ziet.

Succes,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In 3 jaar tijd heb ik 50 video's gemaakt over Rocrail. Aangezien ik een aantal video's al eens gereviseerd heb ligt het werkelijk aantal iets hoger.
Tel daar de video's over DCC++ EX, in combinatie met Rocrail, en de serie Digitaal modelspoor voor beginners bij op dan kom ik gemiddeld op 2 video's per maand. Met name die laatste serie wordt heel goed bekeken.

Ik weet nog dat ik 3 jaar geleden in de zomervakantie met spanning zat te wachten op de honderdste abonnee. Nu ben ik de 1500 abonnees gepasseerd en ga ik richting de 2000.
Door de positieve reacties op de video's vind ik het ontzettend leuk om te doen, maar met de zomer in het vooruitzicht en de vijftigste Rocrail video op Youtube kan het even duren voordat er weer ééntje bij komt.

Deel 50 gaat over de nieuwe Trace optie - Toestemmingen: https://youtu.be/DorKGQm8o24.
Veel plezier met de video.
Starten met Rocrail in minder dan 25 minuten
Ik heb een video gemaakt waarin ik alle stappen opgenomen heb die nodig zijn om een baanplan met 3 blokken, 2 wissels, 6 melders, een locomotief en een centrale werkend te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=iD3G07aBNg0

Veel plezier me deze video.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Geweldig Albert, superbedankt.
Vandaag mijn eerste rondjes gedraait met 2 lokjes op mijn baan dankzij jouw duidelijke video.
Komende dagen lekker finetunen met behulp van je ander filmpjes.
Ik kreeg er steeds meer lol in bij het instellen!
Nogmaals bedankt en ga zo door!
Groet,
Jan
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
 @citaat @citaat Als altijd: goed bezig.  :thumbup:
Je hebt een hoop abonnees en ik denk dat je veel spoorders een plezier doet met je filmpjes over Rocrail.

Gr, Ben.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
@Jan,
Bedankt voor je reactie. Fijn dat ik je heb kunnen helpen met mijn video. Veel plezier met Rocrail.

@Ben,
Bedankt voor je reactie. De video's worden inderdaad goed bekeken. Naast Rocrail heb ik ook ook een aantal video's gemaakt 'Digitaal modelspoor voor beginners'. Die worden nog veel meer bekeken dan de Rocrail video's.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Topic bijgelezen nu ook gestart ben met RocRail voor mijn nieuwe baan, terwijl ik in afwachting ben van mijn rails :)

Citaat van: AlbertG op donderdag 28 januari 2021, 11:04:06
[...]
Ik heb geen seinen op mijn baan. De termen Hp0/Hp1/Hp2/Sh1 zeggen mij ook niets.
De Märklin seinen vind ik te duur om aan te schaffen, maar als iemand ze tijdelijk wil uitlenen ga ik er voor.
[...]
Deze is interessant, wellicht kan ik je hierbij helpen Albert als je dat nog wilt natuurlijk?

Ik zou heel geinteresseerd zijn in een video over Märklin arm-seinen met een CS3 in RocRail.
De centrale vind ik daarbij ondergeschikt aan hoe de seinen te gebruiken overigens :)

Dank voor je video's, heb er al veel aan gehad!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hi Donald23,

Bedankt voor je bericht. Fijn te lezen dat je mijn video's weet te waarderen.

Welke Märklin armseinen bedoel je? Heb je een artikelnummer voor me?
En welke decoder gebruik je daarbij?
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
@citaat
Ik bedoel dan de signalen met artikel nummer 70394 en 70414 (waarbij 70393 en 70413 overigens exact hetzelfde zijn, alleen het type mastje niet).
De decoder zit bij die ingebouwd in de voet. Aansturing doe ik zelf via DCC vanaf mijn CS3.

Ik verwacht trouwens min of meer dat deze in combinatie met Rocrail behoorlijk overkill zijn. Aangezien deze ook stukken stroomloos kunnen maken. En in combinatie met een remmodule (heb ik van bogobit) treinen netjes af laten remmen.
Die remmodules verwacht ik met Rocrail niet meer nodig te hebben en de seinen verwacht ik alleen nog te hoeven aan sturen, maar die hoeven dan geen rails meer stroomloos te maken.

Het gaat me dus feitelijk vooral hoe leg ik deze aan in Rocrail en stel ik de seinbeelden in?
De 70394 (en 70393) hebben twee seinbeelden, zeg maar rood en groen van een lichtsein. De 70414 (en 70413) hebben 3 seinbeelden, zeg maar de rood, groen en geel van een lichtsein.
Ik kan ze komende stamtafel wel meenemen, kan je eens kijken.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Als je in Rocrail werkt met melders in een blok hoef je je baanvakken niet meer stroomloos te maken. En de seinen zijn dan alleen voor de leuk, ze hebben dan geen functie meer.
Het is dan vooral kijken welke van de instelmethodes in Rocrail van toepassing is op deze seinen.
Neem ze maar mee naar de stamtafel. Kun je een sein aansluiten op een stukje C-rails? Dan neem ik een laptop met Rocrail mee en een DCC centrale aangesloten op een stukje C-rails.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Neem ik mee. Rails voor aansluiten en een sein, gaan we eens kijken :-)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Jullie moesten er even op wachten maar hier is deel 53 in de serie Rocrail voor beginners en gevorderden.
In deze video leg ik uit hoe je met een dienstrooster een locomotief via de min-zijde van de draaischijf laat rijden.
Ik ben zelf heel blij met deze mogelijkheid die tot voor kort alleen mogelijk was met acties.
https://youtu.be/QmOQypj_pcE
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Zeker mee doorgaan, ik ben fan van jouw filmpjes! Super goed initiatief!

Groeten, Marco
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Marco,
Bedankt voor je compliment.

Heb je suggesties voor wat ik in een video zou kunnen behandelen? Iets dat je zou kunnen helpen?
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Beste Rocrail gebruikers,
(Ik word op modelspoorbijeenkomsten zelfs herkend als ik dit zeg  :D  :D  :D )

Ik ben bezig een aantal video's (deels) opnieuw op te nemen om te zorgen dat ze aansluiten bij de laatste wijzigingen in Rocrail. Dat betekent dat de verwijzingen naar die video's in dit topic niet meer kloppen omdat ik de oude video verwijder.
Ik zorg er wel voor dat de indexpagina blijft kloppen. Die vind je hier: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=video-tutorials-nl