Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rocrail video handleiding voor de beginner

Gestart door AlbertG zondag 12 mei 2019, 17:47:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In Rocrail voor beginners deel 22 leg ik uit hoe je Rocrail verbindt met de Digikeijs DR5000
De video vind je hier: Klik

Veel plezier,

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 23 staat online: Overstappen van de Windows installer naar Rocrail on a stick
https://youtu.be/Up4niKGJBl8

Veel plezier

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hallo Albert,

In deel 14 "Loc functietoetsen een naam of symbool toekennen" Vertelt je dat F0 altijd licht is. Ik heb hier een paar Loc's waarbij het licht niet schakelbaar is en dus constant brand (oudere uitgaven M*3065 waar achteraf een decoder is ingebouwd door handelaar) en hier wordt F0 toets gebruikt voor de TELEX ontkoppeling. Waarvoor ik trouwens een ontkoppelingssymbool voor gebruikt heb.
Dit wilde ik gewoon even melden.
Mvg Carlo.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Een aantal vroege digitale loks van Märklin waren ook met een Telex koppeling uitgerust. Dit zijn onder meer de V60 (3665) en de BR86 (ook 36xx-nummer).
Omdat er destijds nog maar 1 functie mogelijk was (6080-decoder en 6020 centrale) heeft Märklin gekozen voor constant licht en de F-functie te gebruiken voor de Telex.

John
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
@Carlo,
Bedankt voor je opmerking. Goed om te weten.

@John,
Bedankt voor de aanvulling.

Groeten,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 24 gaat over het zelf maken van rijwegen:
https://youtu.be/QuEnUbLrFfg

Veel plezier,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 25 sluit aan op deel 24. Ik leg uit hoe je de zelfgemaakt rijwegen van kleur voorziet als deze gereserveerd wordt. Dat doe ik ook voor de blokbezetting.
https://youtu.be/9uHjAI-Jkew
Veel plezier met deze video.
Het aantal abonnees stijgt nog steeds dus blijkbaar voorzien de video's in een behoefte.

Groeten,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 26 leg ik uit hoe je kunt voorkomen dat treinen of locomotieven die in tegengestelde richting rijden zich vastrijden (deadlock) op een enkelsporig baanvak.
Wil je reageren op deze video, dan graag op het youtube kanaal. Voor vragen over de werking van Rocrail kun je terecht op het Rocrail forum.

https://youtu.be/PbYVjtjOKUE

Veel plezier,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 27 leg ik uit hoe je de draaischijf met acties bestuurt en vervolgens hoe je deze acties kunt starten met de Roco Wlanmaus.
Veel plezier met deze video:
https://youtu.be/h0NZQm0EGWI
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 28 leg ik uit hoe je seinen configureert in Rocrail in combinatie met de Digikeijs DR4018.
Veel plezier met deze video.
https://youtu.be/SQY0I6K7UxI

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 29 leg ik uit hoe je Nederlandse seinen instelt op de vrije baan.
https://youtu.be/m4LiQh2m_3g

Veel plezier met deze video.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 30 leg ik uit hoe je seinen koppelt aan rijwegen.
https://www.youtube.com/watch?v=yI1bFHIb7Uo

Deze video's maak ik op eigen initiatief en zijn geen onderdeel van Rocrail.
Veel plezier met deze video.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 31 leg ik uit hoe je seinen kunt besturen met acties en hoe je de treinenloop kunt beïnvloeden met handmatig bediende seinen.
Ik maak deze video's op eigen initiatief, ze maken geen deel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op youtube. Voor vragen over Rocrail kun je terecht op het Rocrail forum.

Veel plezier met deze video
https://youtu.be/EimoAAgiPJ0

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 32 leg ik uit welke instellingen in Rocrail de treinenloop beïnvloeden en eventueel de melding "no destination found" kunnen veroorzaken.

https://youtu.be/2nn5c9vQs5o

Veel plezier met deze video.

Albert.

Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoie Albert en anderen.

Sinds een paar weken heb ik Rocrail gedownload [zie ook mijn intro]; de handleidingen gelezen en enkele WIKI onderwerpen.
Jouw video's t/m video-5 bekeken en vervolgens mijn baanplan getekend. [alleen met de wissels; blokken doe ik later]
Ik kwam erachter dat de blokken op mijn baan dienen overeen te komen met die van het spoorplan.
Voor alsnog besloten PC en CS3+ niet aan te sluiten, maar jouw video's eerst maar eens te vervolgen.
Jouw video's zijn voor mij heel duidelijk en zeer welkome aanvulling op de handleiding en wiki.

Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
[quote author=ToKo link=topic=75293.msg1369833#msg1369833 date=1592916510
Ik kwam erachter dat de blokken op mijn baan dienen overeen te komen met die van het spoorplan.
Voor alsnog besloten PC en CS3+ niet aan te sluiten
[/quote]

Die zin intrigeerde mij nogal. Hoe zou het anders kunnen? Het sporenplan in Rocrail is een schematische weergave van je baan. Alles wat er toe doet, wissels en melders, moet je opnemen in Rocrail, anders gaat het niet werken. En of je de computer nu al aansluit of niet, maakt niet uit. Het kan wel handig zijn om het eens te doen en te kijken of het werkt.

Groet en succes verder,

Peter


Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi ToKo,
Fijn dat mijn video's je verder helpen.
Je schrijft dat je gebruik maakt van handleidingen. Welke handleidingen bedoel je? Er stonden er 2 op de wiki maar die zijn weggehaald omdat ze sterk verouderd waren. Ik raad je aan alleen de video's en de wiki te gebruiken.

Succes en veel plezier met je hobby.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoie Peter,

Die van de beginners [2017] en de uitgebreide.
Ik weet dat ze verouderd zijn, staat ook gemeld bij wiki, maar beter iets dan niets. LOL
Ik weet bijna alles over de mens maar heel weinig over techniek, electro e.d.
Ben dus de rest van mijn leven, dat dat lang mogen duren, met deze nieuwe studies bezig.
Ik doe het dus maar "stap voor Stap".
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoie Albert,

de 32 video's bekeken.
Zeer goed stap voor stap uitgelegd.
Voor iedereen zoals ik zeker een aanrader.

Ik heb CS3+ en laptop waarop ik helaas geen poort kan vinden. Eigenaardig maar toch is het zo.
Dus op zoek naar andere laptop en "handleiding" hoe ik deze op de CS3+ kan aansluiten.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi ToKo,
Bedankt voor je compliment.
Als ik het goed heb kun je de CS3+ via je netwerk met Rocrail verbinden.

Groeten,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 33 leg ik onder andere uit welke instellingen je in Rocrail en op je Android apparaat moet aanpassen om met andRoc te kunnen werken.

Veel plezier met deze video:


Groeten,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: ToKo op dinsdag 30 juni 2020, 21:39:46
laptop waarop ik helaas geen poort kan vinden.
Wifi? W10?
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hallo Albert, in video 16 (draaischijf opnemen in baanplan) zeg je op het einde dat je via "trucen met acties" een loc langs de "-" kant de draaischijf kan laten op- en afrijden.
In de help HIER staat een screenshot waarbij voor bepaalde rijwegen de vermelding "reverse" staat te lezen.
Dat zijn net die rijwegen vanaf de "-" kant van de draaischijf.
Die rijwegen heb ik erbij gekregen wanneer ik "opposite tracks" heb ingevuld in tab "Tracks".

Nu is het altijd spannend afwachten hoe de draaischijf zich zal positioneren om een loc te laten op- en afrijden.
Soms is het op via "-" & af via "+",
soms op via "+" & af via "+",
soms op via "-" & af via "-"

De "trucen met acties" waar je het over had, zijn die dan om zelf te bepalen aan welke kant de loc de draaischijf op- en afrij?

Stel, je hebt een stoom loc op een rangeerspoor met de neus naar de draaischijf en wil die met de neus vooruit de baan opsturen.
Dan moet de loc toch oprijden aan de "+" kant en afrijden aan de "-" kant (of omgekeerd) van de draaischijf.
Dus met enkel rijwegen naar de "+"kant van de draaischijf rijden stoomlocs dus toch altijd achteruit op de baan??
Of zie ik iets verkeerd??
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi MCS51,
Dat is maar net hoe je draaischijf in je baanplan is opgenomen. Op mijn baan rijdt een stoomloc altijd vooruit vanaf de hoofdbaan de draaischijf op en dan achteruit de loods in of een opstelspoor op.
Dat laat ik ook in de video zien.
Uiteindelijk rijdt de loc inderdaad weer achteruit de hoofdbaan op maar moet daar de rijrichting omdraaien om weer vooruit zijn weg te vervolgen. Maar zo zit mijn baan in elkaar.

Als je niets doet rijdt een loc altijd '-' naar '+' de draaischijf op en van '+' naar '-' er weer af, ook al heb je de reversed rijwegen gegenereerd.

Ik heb wel eens (op verzoek) met acties geëxperimenteerd om rijwegen te sluiten en zo de loc te dwingen vooruit de draaischijf af te rijden maar daar ben ik mee gestopt want er ging me te veel tijd in zitten.
Ik ben er helemaal vanaf gestapt de treinen automatisch op de draaischijf te laten rijden. Met de hand (met de Wlanmaus of Androc) is veel leuker.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
 @citaat
Bedankt voor je antwoord Albert
VrGr
Alain
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 34 leg ik uit hoe ik het schaduwstation en klimspiraal op mijn modelbaan Den Akker in Rocrail heb ingericht.
https://youtu.be/75jBlwBOVoY

Veel plezier met deze video.
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In Rocrail kun je meerdere blokken groeperen in zogenaamde Virtuele blokken.
Heel handig om lange en korte treinen efficiënt en veilig over je baan te laten rijden.
Ik wens je veel plezier met deze video.
https://youtu.be/H1Gam6z_oak
(Deze video's maak ik op eigen initiatief. Ze maken geen deel uit van Rocrail.)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Albert, Ik heb de video's ook ontdekt en kijk er als beginner in de digitale wereld met veel plezier naar.  Voor mij zijn ze zeer nuttig !
Grt Ton
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In deel 36 leg ik uit hoe je je draaischijf als melder kunt gebruiken en met behulp van de Blok Brake Timer (BBT) elke loc midden op je draaischijf kunt laten stoppen.
Deze video's maak ik op eigen initiatief en maken geen deel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op Youtube. Voor vragen over de werken van Rocrail kun je terecht op het Rocrail forum.
Veel plezier met deze video.
https://youtu.be/5diJlm-4okM
Rocrail video handleiding voor de beginner: 500 abonnees
Beste Rocrailgebruiker,
Vandaag ben ik de 500 abonnees gepasseerd op mijn Youtube kanaal. Fantastisch.
Alle abonnees en kijkers bedankt. :thumbup:
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Albert,

Gefeliciteerd met de 500ste abonnee. :thumbup:

Groet Michel
Rocrail video handleiding voor de beginner deel 37
In deel 37 leg ik uit hoe je treinen van verschillende lengtes kunt opstellen in een opstelblok.
Dit is vooral handig bij het zo efficiënt mogelijk benutten van je (dynamisch) schaduwstation.

Deze video's maak ik op eigen initiatief. Ze maken geen onderdeel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op Youtube.
Voor vragen over de werking van Rocrail kun je op het Rocrail forum terecht.

De video: https://youtu.be/_Gp7KCyJIRM
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Albert,


Ik reageer normaliter niet gemakkelijk op dit soort topics. Zelf probeer ik mijn kennis ook altijd over te brengen op andere mensen,
dus neem ik dit soort zaken dan ook als "granted", maar nu moest ik toch echt even reageren :-)
Wat doe jij dat goed !
Ik ben jaren geleden met RocRail begonnen, maar daar ziekte, ben ik alle opgebouwde kennis kwijt. (issues with my brains)
Aan de hand van jou video's kom ik tenminste terug ergens :-)
Zonder jou zou het me nooit op zo'n korte tijd lukken om dit (terug) onder de knie te krijgen.
Waar ik destijds nog vraagtekens had (draaischijf enz), vul jij deze kennis mooi aan !
Zelden komt men zo'n pareltjes tegen !

Keep up the spirit, the good work, and stay safe :-)
groeten & bedankt,
Kris
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Kris,
Wat vind ik het ontzettend mooi om te lezen hoe mijn video's je weer op weg helpen. Bedankt.
Ik wens je heel veel gezondheid en daarnaast vooral plezier in deze prachtige hobby.

Hartelijke groeten,
Albert.
Rocrail special - Rocrail installeren op een Raspberry Pi
Beste modelspoorfans,
Rond deze tijd passeer ik de 600 abonnees. Ter gelegenheid daarvan heb ik een Rocrail special gemaakt, namelijk het installeren van Rocrail op een Raspberry Pi.
Ik wens je veel plezier met deze video.
https://youtu.be/WpecQfxNZcE.

Deze video's maak ik op eigen initiatief, ze maken geen deel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op youtube. Voor vragen over de werking van Rocrail kun je terecht op het forum.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Weer een topvideo Albert.  :thumbup:
bedankt voor het maken.

op naar de 1000 abonnees.  :)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Super interessante video's. Sinds kort herbegonnen met de hobby en door je video's toch meer interesse om Rocrail te gaan gebruiken in de toekomst. Doe zo verder!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hartelijk dank voor deze bijzonder nuttige video's. Ik ben pas vooraan in de reeks en heb er veel aan om Rocrail te verkennen.

Een paar puntjes waar ik tot nu toe tegenaan liep:
- Ik was op zoek naar het bekend maken van mijn centrale in Rocrail, omdat ik meende dat het op orde krijgen van de configuratie een mooi begin zou zijn. Pas later werd me duidelijk dat Rocrail ervan uitgaat dat je eerst een baanplan tekent en van daaruit de centrale configureert;
- Het aanmaken van Rijwegen dmv Bestand/Routeren/Trace lukte niet. Je had aangegeven dat de RocrailServer op de achtergrond draaide en voor gebruikers geen informatie zou bevatten. Ik heb dus die serverinfo genegeerd. Toch bleek die wel nuttig als er iets niet lukt. Na een tip via dit forum kwam ik er achter dat fouten in het baanplan in RocrailServer worden getoond. Dat is nuttige info die ik in het betreffende filmpje miste.

Ik noem bovenstaande met het idee dat het zou kunnen leiden naar NOG betere informatie, mocht jij er nog zin in hebben je films aan te passen. Het is dus geenszins bedoeld als kritiek, want wat je toont is erg informatief. Ga zo door!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi 1200blauw,
Bedankt voor je reactie. Voor mij is dit opbouwende kritiek waar ik mijn video mee kan verbeteren dus ik ben er blij mee  :thumbup:.

Zodra je een nieuwe werkruimte aangemaakt en geopend hebt kun je als eerste je centrale toevoegen, locomotieven aanmaken en er mee rijden. Daarna kun je gaan werken aan je baanplan (als je dat wilt). De volgorde maakt niet uit, zolang je maar een werkruimte hebt geopend.
Ik ga kijken of ik dat ergens kan toevoegen.

Ik ga bij de Router het volgende toevoegen:
Zet bij Rocrail eigenschappen, tab Trace de optie 'Router' aan (en alle andere opties uit).
Zet in het menu 'Beeld' en vinkje bij 'Trace' en pas de grootte van het tracevenster aan door de horizontale balk naar beneden te slepen.
Start de Router.
In het Tracevenster linksonder krijg je dan in het rood foutmeldingen als  je baanplan niet 'gezond' (not healthy) is.
Dit werkt beter dan het Rocrail servervenster dat heel veel informatie bevat.

Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Video 39 staat online.
Deze video gaat over instellingen in Rocrail die te maken hebben met spookmeldingen.
https://youtu.be/c8URfsfoyqc

Ik maak deze video's op eigen initiatief. Ze maken geen onderdeel uit van Rocrail.
Opmerkingen over de video graag op youtube.
Voor vragen over de werking van Rocrail kun je op het Rocrail forum terecht.

@1200blauw.
Ik heb de video waar je naar verwijst inmiddels aangepast.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Goed bezig! Ik waardeer enorm wat je doet, ook al is jouw volgorde niet helemaal mijn volgorde (dat ligt waarschijnlijk niet aan jou, maar ik ben vrij eigenwijs).
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 19 januari 2021, 13:16:53
Goed bezig! Ik waardeer enorm wat je doet.
Dank je wel

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 19 januari 2021, 13:16:53
ook al is jouw volgorde niet helemaal mijn volgorde
Dat mag.

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 19 januari 2021, 13:16:53
dat ligt waarschijnlijk niet aan jou,
Dat klopt.

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 19 januari 2021, 13:16:53
maar ik ben vrij eigenwijs.
Ik heb 3 kinderen en 5 kleinkinderen. Ik ben wel wat gewend  :D. Blijf vooral jezelf.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Het mankeert er nog maar aan dat je de zin ontleedt in persoonsvorm, onderwerp en gezegde >:-D
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: AlbertG op donderdag 08 oktober 2020, 10:23:18
In Rocrail kun je meerdere blokken groeperen in zogenaamde Virtuele blokken.
Heel handig om lange en korte treinen efficiënt en veilig over je baan te laten rijden.
Ik wens je veel plezier met deze video.
https://youtu.be/H1Gam6z_oak
(Deze video's maak ik op eigen initiatief. Ze maken geen deel uit van Rocrail.)

Dag Albert, ik heb getracht alles uit te voeren zoals je zegt... het enige verschil is dat er in mijn virtueel blok een wissel ligt. Voor zover ik weet (via wiki van rocrail, wissel toegevoegd en ook vergrendeld in het virtuele blok) alles correct ingesteld...

1) Lange trein neemt zeker het volledige blok. Tot hiertoe zeker geen probleem.
2) Korte trein neemt ook het eerste blok. Tot hiertoe geen probleem.
3) Korte trein kan dus ook de wissel nemen, wat hij ook doet. Tot hiertoe ook geen probleem.
4) Korte trein neemt de reisweg van het lange blok, maar dient te stoppen in het eerste blok. Wel daar loopt het fout. Ik krijg telkens deze melding " Block [Virt-bk3-5] is electrically occupied without locId set!"

Ik heb het er allemaal eens afgesmeten, blokken opnieuw aangemaakt etc. Maar probleem blijft. Ofwel zie ik iets over het hoofd en test ik eens zonder een wissel ertussen... Maar als jij een ideetje hebt, feel free...! Kruipt best wat tijd in om het allemaal goed te krijgen.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: Fuser op dinsdag 19 januari 2021, 23:49:36
4) Korte trein neemt de reisweg van het lange blok, maar dient te stoppen in het eerste blok. Wel daar loopt het fout. Ik krijg telkens deze melding " Block [Virt-bk3-5] is electrically occupied without locId set!"
Ik neem aan dat je met 'lange blok' het virtuele blok bedoelt? En dat de trein moet stoppen in het eerste blok van dit virtuele blok?
Ik vermoed dat het daar fout gaat. De melding die je krijgt betekent dat er een melder van het virtuele blok actief is zonder dat er een loc in het blok staat.
Ik raad je aan bij de blokeigenschappen van alle betrokken blokken goed te kijken naar het tabblad Rijwegen en hoe hier de melders gedefinieerd zijn.
Kom je er niet uit, dan raad ik je aan lid te worden van het Rocrail forum en daar een incidentmelding te uploaden. Voor zover ik weet kan dat hier niet.
Je kunt eventueel ook een printscreen van het baanplan het het virtuele blok hier plaatsen. Misschien dat we er dan uit komen.

Succes.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: AlbertG op woensdag 20 januari 2021, 09:19:00
Citaat van: Fuser op dinsdag 19 januari 2021, 23:49:36
4) Korte trein neemt de reisweg van het lange blok, maar dient te stoppen in het eerste blok. Wel daar loopt het fout. Ik krijg telkens deze melding " Block [Virt-bk3-5] is electrically occupied without locId set!"
Ik neem aan dat je met 'lange blok' het virtuele blok bedoelt? En dat de trein moet stoppen in het eerste blok van dit virtuele blok?
Ik vermoed dat het daar fout gaat. De melding die je krijgt betekent dat er een melder van het virtuele blok actief is zonder dat er een loc in het blok staat.
Ik raad je aan bij de blokeigenschappen van alle betrokken blokken goed te kijken naar het tabblad Rijwegen en hoe hier de melders gedefinieerd zijn.
Kom je er niet uit, dan raad ik je aan lid te worden van het Rocrail forum en daar een incidentmelding te uploaden. Voor zover ik weet kan dat hier niet.
Je kunt eventueel ook een printscreen van het baanplan het het virtuele blok hier plaatsen. Misschien dat we er dan uit komen.

Succes.

Klopt inderdaad, het lange blok = virtuele blok. Ik zal eens mijn melders goed nakijken. Als ik er niet uitkom, maak ik eens een prt scrn. Bedankt alvast voor de uitleg en uiteraard ook voor je video's!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Na eens logisch na te denken over wat je schreef, denk ik dat mijn loc nog steeds op de beginmelder van mijn virtuele blok staat. Voorlopig nog niet getest, maar denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga.

Verder had ik nog 2 vragen:
- Sinds vandaag een nieuwe MFX/M4-loc. Met mijn ESU2 krijg ik deze aan de praat, maar bij Rocrail lukt het met niet. Op mijn ESU krijg ik ook geen adres en via Interface ID lukt het precies niet... Enig idee hoe dit verholpen kan worden? Mijn overige Motorola-locs doen het wel uitstekend.

- Ik wil een account aanmaken op het Rocrail-forum. Maar telkens krijg ik de melding dat mijn e-mail niet geldig is (terwijl dit gewoon mijn standaard e-mail is). Is het forum pas toegankelijk na donatie?

Bedankt alvast!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wat betreft je locomotieven, ik hoop dat je wat hebt aan deze Engelse pagina uit de wiki:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ecos-en#locomotives

Kijk ook even in dit draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0

Het Rocrail forum is voor iedereen vrij toegankelijk, daar heb je geen support key voor nodig. Dat registratie verplicht is heeft de maken met grote hoeveelheden spam in het verleden.
Probeer je je aan te melden met een hotmail adres? Dat is lange tijd geblokkeerd geweest maar ik dacht dat dat weer vrijgegeven was. Ik zal in de loop van de dag op het forum informeren hoe dat zit.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: AlbertG op vrijdag 22 januari 2021, 09:03:22
Wat betreft je locomotieven, ik hoop dat je wat hebt aan deze Engelse pagina uit de wiki:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ecos-en#locomotives

Kijk ook even in dit draadje:
Kijk ook even in dit draadje: [url=https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0]Kijk ook even in dit draadje: [url]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0]Kijk ook even in dit draadje: [url]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83754.0[/url]

Het Rocrail forum is voor iedereen vrij toegankelijk, daar heb je geen support key voor nodig. Dat registratie verplicht is heeft de maken met grote hoeveelheden spam in het verleden.
Probeer je je aan te melden met een hotmail adres? Dat is lange tijd geblokkeerd geweest maar ik dacht dat dat weer vrijgegeven was. Ik zal in de loop van de dag op het forum informeren hoe dat zit.

Bedankt voor de links!

Aanmelden is inderdaad met een hotmail.com-adres.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Fuser,
Ik heb de hyperlinks aangepast, die stonden niet goed in het bericht.
Ik kan op het Rocrail forum geen beperkingen vinden m.b.t. hotmail emailadressen.
Ik stuur je een PB met een mogelijke oplossing.