Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder

Gestart door flyerman zondag 12 mei 2019, 11:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Ik heb een Marklin Loc met een mSD3. Leuk ding, leuk geluid. Het gaat om de Flying Dutchman BR193.

De decoder is een MTC21 versie en ik dacht, die ga ik even uitlezen met de Marklin Decodertool en de 60971 Programmer. Ik wil nl het geluidsvolume lager zetten
en MFX uitzetten. (Graag geen discussie waarom MFX uit).

Op moment dat ik het programma opstart krijg ik een keuze en ik kies voor decoder uitlezen. Ik krijg de melding dat de huidige
inbouw decoder alleen gelezen kan worden. Verder gebeurd er niets, leest niets.

Ik heb wel de firmware kunnen updaten met de tool.

Op de CS3 in de winkel werkte het allemaal prima, uitlezen en veranderen en wegschrijven.

Kan dit überhaupt met de decoder tool? Volgens Marklin wel.

Bedankt

Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Ik kan je helaas niet helpen maar dit draadje volg ik met bijzonder grote interesse.
Volgens het boek "wiedereinstieg" van M zou het inderdaad mogelijk moeten zijn.
Je zou (volgens het boek) moeten kiezen voor "neues projekt anlegen", daar uw decoderinstellingen doen en dan saven (speichern) en project schreiben.
Maar heb het zelf nog niet getest.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Probleem is dat de functie decoder uitlezen licht grijs is, kan het niet selecteren.

Met al deze ellende weet ik waarom ik alleen maar ESU decoders gebruik. Misschien deze ook maar vervangen.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Soms lukt het niet en dan blijkt de decoder er niet stevig genoeg op te zitten.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Moet je de decoderinstellingen niet eerst op de pc saven en dan pas via usb overzetten op de decoder ?

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Hoe wil je de instellingen opslaan als je ze niet kan lezen?

Als ik de decoder harder aandruk dan breekt ie, deze zit er goed op, kon nl wel firmware updaten.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Hi Martin,

Ik kan dit uitlezen ook niet met mijn laptop, dat dit met een CS3 in de winkel wel kan hoor ik voor het eerst.
Dit ga ik eens uitproberen, overigens kun je een ESU decoder met een project dat uit de geluidsbibliotheek komt ook niet 100% uitlezen.

Geluiden uit een project sleutelen en op een andere decoder plaatsen gaat ook bij ESU niet zover mijn ervaringen reiken.

Schaf je bijvoorbeeld een ESU voorgeprogrammeerde decoder aan bij de Piko importeur of bij Pijplines dan zitten de sound slots zelfs afgeschermd achter een passwoord.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Dat sound is allemaal prima. Gewoon simpele wijzigingen zoals MFX uitzetten moet toch kunnen zou je denken.

Andere vraag, Die mSD3 decoders hebben geen railcom neem ik aan, nergens kunnen vinden, dus zal wel niet.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Beste Martin,

Met je Ecos moet je in een MFX decoder ook het volume kunnen verlagen, ik denk alleen dat je in de Ecos even alles uit moet zetten behalve MFX, dan krijg je een scherm te zien wat overeenkomt met het "CS Scherm" (logisch, want samen ontwikkeld) en daar zit een logo in voor motor/decoder instellingen of koop een oude MS1, daarmee kun je heel makkelijk de simpele dingen van MFX decoders instellen.

Als je daarna in de Ecos alles weer aanzet behalve MFX dan bereik je hetzelfde effect, ik geloof dat de geluidsman zo rijdt en ook Hans Krokodil reed zo op zijn grote baan in Werkendam.

Groet, Anne W
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Nee er  is nog geen railcom ondersteuning marklin is dacht ik wel tot het consortium toe getreden.
Hoe lees je de decoder uit rechtstreeks in de decoder tool?
Ik heb het eens via de CS2 en PC geprobeerd maar wat een ramp was dat,daarin tegen direct in de programmer tool werkte het perfect.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
De decoder in die lok kijkt als eerste naar het MFX protocol en met de programmer kan je die wel uitzetten, maar dan moet ie naar behoren werken.

Met een CS kan dat ook denk zelfs met de CS 2 daar heb je geen 3 voor nodig.

Alleen moet jezelf zoeken welke c.v. je daarbij nodig hebt.

Op de site van Märklin kan je die vinden maar ook elders wel waar het DCC protocol gebruikt wordt.

Succes met de programmer, en het vinden van de juiste c.v.'s.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
MFX uitzetten dat is CV50, accepteert het niet.

Geluidsnivo verlagen gaat niet met de ecos, niet met de loc programmer en niet met JMRI.

De decoder laat bepaalde cv's niet wijzigen. Lang adres cv18 wel, cv17 niet, cv29 niet alle bits.

Eens maar nooit meer zo'n decoder.

@Mark. Zoals geschreven leest de decoder tool niets uit. Hij zegt alleen lezen, maar dat doet ie dus niet.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Beste Martin,

Ik heb in het verleden van een aantal MFX decoders met een Ecos de snelheid-stap curve lineair gezet via hetzelfde schermpje wat je in het CS hebt, dus niks met DCC of Motorola CV's, in hetzelfde menu kun je ook het geluidsniveau veranderen, meer kan en wil ik er niet over zeggen.

Volgens mij staat dat overigens allemaal in de Ecos handleiding

Groet, Anne W
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Heb jij het uitgevoerd (alle stappen) zoals in de handleiding van de 60971 beschreven ?
Daar staat duidelijk vermeld "inlezen en/of programmeren".
Dus dat moet lukken via dat programma.
Heb je al eens de voorbeelden uit het programma bekeken ?  (Vorhandenes projekt öffnen )
Op blz.116 van wiedereinstieg staat ook een hele uitleg (is wel in het duits maar ik mag (hoop) te veronderstellen dat je duits goed begrijpt.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Hoe moeilijk kan het zijn. Programma opstarten, dan verschijnt er een keuze menu. Selecteer de volgende optie: uitlezen/programmeren.

Dan komt de melding, decoder kan alleen uitgelezen worden, dat doet ie niet een verder kan ik niets lezen.

Zoals gezegd, firmware updaten ging wel.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Bedoel jij dat het programma blijft "hangen" ?
Gebruik jij de duitse versie want die zullen ze wel beter getest hebben dan de nederlandse (als die bestaat).
Al eens op duitse fora gaan kijken of ze daar hetzelfde probleem hebben ?

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Martin,

De decoder die in de Vectron zit, is dat de originele of een naderhand geplaatste msD3 ?
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Het programma hangt niet. Kan alles doen alleen decoder niet uitlezen.

Is originele vectron decoder.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
De decoder die in de Vectron zit, is dat de originele of een naderhand geplaatste msD3

In het boek spreken ze alleen over msD3 decoders die te programmeren zijn.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Märklin presenteert de decodertool en de decoderprogrammer als instrument voor de naderhand in te bouwen mSD3/mLD3 decoders. Het is maar de vraag of deze ook werken met de origineel ingebouwde decoders. Vaak zijn de vanaf fabriek ingebouwde decoders maar beperkt in te lezen of over te schrijven. Ik heb alleen ervaring met achteraf in te bouwen mSD3/mLD3 decoders en daar treden de door jou genoemde problemen niet op.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
JMRI zegt een bepaald typenummer van de decoder, en dat typenummer is overeenkomstig wat bij de decoder tool beschrijving staat om te programmeren.

Het is gewoon vreemd dat decoder wel met een CS3 kan worden uitgelezen en geprogrammeerd, en niet met de decoder tool.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Martin

Geluidsnivo lager zetten ,kan toch met de Ecos
MfX decoders kun je op de ECoS benaderen via de tab "eigenschappen" en aldaar kun je diverse instellingen, zoals bijvoorbeeld de Vmax, wijzigen. Zoals je zult zien gebeurt dat op een grafische manier en niet, zoals bij DCC decoders, door het inlezen en wijzigen van CV's.

Je hoeft niet via Maastricht te rijden als veel korter via Amsterdam kan.

Groet Peter
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Citaat van: brund55 op zondag 12 mei 2019, 23:24:39

Märklin presenteert de decodertool en de decoderprogrammer als instrument voor de naderhand in te bouwen mSD3/mLD3 decoders. Het is maar de vraag of deze ook werken met de origineel ingebouwde decoders.


Precies, dat is de crux. Het werkt niet, meer valt er niet over te zeggen.

Gr, Ben.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
 @citaat @citaat, zoals eerder gezegd laat de decoder zich niet programmeren, dus geluidsnivo etc veranderen gaat niet. Althans niet bij mij.

Ik zal eens een email sturen naar Märklin, al verwacht ik daar niet veel van.

Ik heb zelf niet zoveel met geluid, maar vond dit geluid wel aardig. Maar blijf bij esu decoders.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Martin,

Even mee gezocht, het gaat toch om deze lok (plaatje van M*)?



Gebruiksaanwijzing blz. 20 en 21.

https://static.maerklin.de/damcontent/c3/df/c3dfeca8e187c1b71ec305bd4b0e05e81551853418.pdf

Lok is uit het goedkope hobby segment. Niettemin moet wat jij wilt kunnen maar niet met de tooling maar gewoon via je centrale. Als dat niet lukt moet je terug naar de winkel want dan is er iets mis.

Gr, Ben.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Heb je al wel succes vol een decoder kunnen uitlezen anders kan het ook zijn dat je een corrupte driver hebt geinstalleerd er waren in het verleden diverse leden die problemen hadden,dus toen maar een clean install en alles werkte na behoren.
Mijn enigste aanmerken op de decoders enz is dat het geluid wel wat beter en wat uitgebreider mag en meer functie uitgangen want 6 incl F0 f en r is wat weinig.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Zopas eens gaan kijken in het boek MIBA Digitale Modellbahn.
Daar staat een hoofdstuk in over decoder programmieren mit der M-CS2 en met TrainProgrammer.
Daar wordt ook gewerkt met de msD-decoder van M.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Hallo,

Loc bevat een standaard Marklin decoder luisterend naar het MFX formaat, dus geen programmeerbare MSD3 decoder

met mijn geupdate CS1Reloaded kon ik het mastervolume van deze loc onder instellingen Uitgebreid zonder problemen in het Mfx formaat aanpassen, ik vind het geluid van deze Vectron overigens erg schel, wat niet prettig overkomt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
 @citaat heb ook het vermoeden dat er een Msd in zit en geen Msd3 mede omdat de decoder maar tot F15 gaat.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Voila, vanavond eens deftig de passages over de nachrustdecoder kunnen lezen in het boek wiedereinstieg.
De decodertool 60971 werkt alleen met de mLD3 en mSD3 decoders (60972-60975-60796-60977-60978-60979-60982-60985-60986-60987).
Deze decoders moet je dus op de 60971 steken, in de usb van de pc, inlezen-aanpassen (projekt maken) en bewaren, decoder terug op de loc.
Met andere (oudere) decoders werkt het pc-programma niet.
(blz 108 tot 116 uit het boek).
Hoop hiermee iedereen geholpen te hebben.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Ik programmeer hem wel via een CS3 zoals ik hem hebben wil en laat hem dan rustig zijn rondjes rijden. Misschien in de toekomst een ESU locsound 5 erin.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Ik programmeer hem wel via een CS3 zoals ik hem hebben wil

Tuurlijk kan dat.
Was er nog vergeten bij te vermelden dat als je een decoder hebt (her)programmeerd met de 60971, je de loc eerst enkele minuten op een apart ovaal moet laten "inrijden".
Zowel met de 60971 als de CS3 kan je trouwens functies koppelen, dwz meerdere aparte functies in één functie(knop) tesamen brengen.
Zo alweer een hoop geleerd en ik sluit hier mijn bijdrage af.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
 @citaat dat noemen ze hier ook wel logische schakelingen met de marklin decoders kun je hier heel ver in gaan misschien nog wel meer dan met ESU alleen de opbouw van ESU is simpeler dus makkelijker te begrijpen en op te bouwen.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 14 mei 2019, 13:00:17

.......misschien nog wel meer dan met ESU


Tuurlijk. Maar niet met deze lok......
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Op de CS3 de gewenste dingen gedaan. Blijft wel jammer dat het met een CS3 wel kan en met een programmer niet.
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Dit staat er in de handleiding:
'De af fabriek ingebouwde Märklin decoders, gebaseerd
op de mSD3 en mLD3 decoder types, kunnen beperkt
geprogrammeerd worden.'
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
Ik vraag me zelfs af of zelfs op vandaag alle momenteel ingebouwde decoders bij M allen mLD of mSD decoders zijn ? Ik denk van niet (mij baserende op het artikel "die MTC21-Schnittstelle" uit Profi-wissen Digitale Modelbahn). In dat artikel wordt een mfx-decoder als een aparte decoder  vermeld los van de mLD en mSD decoders.
En het zijn enkel die laatste decoders (is hier al tot vervelens toe meerdere keren gezegd) die met de tool 60971 programmeerbaar zijn.

Guy
Re: Marklin Decoder Tool 60971 en Uitlezen Decoder
En dat vind ik dus irritant van Märklin.

Maar nog wat anders. Misschien beetje off topic Ik stuur de decoder met koploper aan, DCC 28 stappen. Dat werkt, maar de loc rijdt heel langzaam. Op 128 stappen rijdt de loc gewoon. Maw deze staat op 128 stappen, terwijl deze op 28/128 stappen staat ingesteld.

Hoe komt het dat deze op 28 stappen niet vol rijdt?

Opgelost. MFX uitgezet in CV 50. Rijdt nu nu alleen DCC.

Update:

Een kleine nuance. Het is een goede decoder voor de prijs. Is met de CS3 goed te programmeren, ook de functiemapping. Eenmaal in de ECOS ingelezen, een fotootje gemaakt van de icoontjes op het scherm.

CV 50 MFX uitgezet, de loc uit de ECOS verwijdered en opnieuw handmatig aangemaakt, op DCC 28 rijstappen. Alle functies ingevoerd met de juiste icoontjes en een lijst van Marklin gedownload welke CV's onder DCC zijn te veranderen.

Iets omslachtig maar het werkt. Zeker gezien de prijs van de loc.