Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gas Ketelwagon Zag

Gestart door pitsar zaterdag 11 mei 2019, 20:25:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Gas Ketelwagon Zag
Dag, weet iemand waarom de gasketelwagon zag vaak/altijd een 'dakje' heeft liggen op de ketel? Groet, Patrick
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
Denk dat dit een bescherming is tegen de felle zon en vonken van de bovenleiding . Alle gasketelwagens hebben ook een oranje band op de ketel als herkenning 
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
ok, dank je Mak man!
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
Voor een beschrijving van deze wagen: zie hier.
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
 @citaat

toplink Hans, bedankt!


Kwam zelf dit nog tegen. Ook fijn  :-)

Groet
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
Patrick,
Een gasketelwagon is bij voorkeur ZONDER ZONNEDAK!

Bij besparing op kentekengewicht wordt de ketelwand van dunner materiaal gemaakt waardoor de drukklasse ook lager is, bv. Met dak max 26 barg en zonder dak 29barg.
Het risico met zonnedak is dat bij losraken de bovenleiding sneuvelt met een flinke kostenpost.
Ook het toepassen van warmte isolerende verf bied ruimte voor warmte instraling.
Cees
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
dank je Cees! groet, Patrick
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
Citaat van: Cees B op zondag 12 mei 2019, 21:29:01
Een gasketelwagon is bij voorkeur ZONDER ZONNEDAK!

Ik begrijp niet zo goed waar dit GESCHREEUW voor nodig is. Het staat nu eenmaal in de beschrijving van het grote voorbeeld en daar kan niemand wat aan doen. Omdat er ook een foto bij gaat is sprake van een zichtbaar feit.

Deze wagens bestaan nu eenmaal. Worden deze nu allemaal ontdaan van hun zonnedak? Of niet meer in dienst gesteld vanwege de door jou genoemde risico's? Het verhaal dat jij nu te berde brengt heb ik nog nooit gehoord. Maar zou best kunnen natuurlijk. Ik ben geen spoorweg-ingenieur.
Re: Gas Ketelwagon Zag
Ben den Hollander
gast

Re: Gas Ketelwagon Zag
Citaat van: Hans Biere op maandag 13 mei 2019, 17:54:30

Worden deze nu allemaal ontdaan van hun zonnedak? Maar zou best kunnen natuurlijk. Ik ben geen spoorweg-ingenieur.


http://pnmolenaar.nl/wp-content/uploads/2015/03/Zags_3384-7811-199-4_10001_ketelwagen_Sittard_07-05-2015.jpg

Gr, Ben. ;)
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
Bedankt voor de foto-link, Ben. Twee wagens, twee uitvoeringen. Goed getroffen door de fotograaf!
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
 :D

en oog voor detail van jullie. Ik zat alleen naar die NACCO te kijken. Het zijn trouwens indrukwekkende dingen die ketelwagens...

Hier nog twee varianten
Re: Gas Ketelwagon Zag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Gas Ketelwagon Zag
Hans, de opmerking over het al dan niet plaatsen van een zonnedak heeft niet de intensie om te schreuwen.
Wel is het zo dat ketelwagons nog steeds aan ontwikkeling onderhevig zijn zoals recent een verandering aan de constructie van het mangat en de ontwikkeling van crash schotten voor de ketelfronten en de uitvoering van de crash buffer om er een paar te noemen.
Groet Cees