Inderdaad, het is groot geworden, heel groot. Dat kun je echter simpel oplossen door een deel weg te laten. Da's altijd een stuk gemakkelijker dan te proberen in een bestaande layout iets toe te voegen, dan blijkt vaak dat, om de aansluitingen kloppend te krijgen of voldoende ruimte te hebben, ook op andere plaatsen kleine of zelfs grote aanpassingen nodig zijn.
Voor de schaduwstations zijn enorm veel mogelijkheden te verzinnen die goed aansluiten op de bovenbaan. Alles wat ik ontwerp, schaduwstations inbegrepen, is bedoeld om ideeën aan te reiken. Uiteraard mag je daar helemaal je eigen draai aan geven of ook uiteindelijk helemaal niets mee doen. Als je kortere opstelsporen wilt in de schaduwstations, wel, het is heel simpel om extra wissels 24611 en 24612 toe te voegen om de parallelsporen op véél meer plaatsen met elkaar te verbinden, al dan niet gecombineerd met één spoor dat je uitsluitend als doorrijspoor gebruikt. Bij het onderste schaduwstation zou je bovendien helemaal links kunnen kiezen voor slechts één spoor in plaats van vier en kunnen afzien van het gebruik van de 3-meter-poot, dan hou je nog meer dan genoeg opstelruimte over voor 10 treinen.
K-rails heb ik niet en omdat ik de bijbehorende railgeometrie niet ken, laat ik het ontwerpen in K-rails aan anderen over. Alleen bij de draaischijf liggen nu wat rechte stukjes. Dat gezegd hebbende, ben ik het helemaal eens met de opmerking van Timaximus dat het er strakker (en bovendien realistischer) uit zal zien als je flexrails gebruikt voor de gebogen stationssporen. Hoe belangrijk je dat vind, is een persoonlijke keuze. Nog wel een aandachtspuntje voor als je overstapt op flexrails, en ook als je zelf C-rails gaat buigen: het aankoppelen van wagons lukt alleen op (zo goed als) rechte stukken spoor. Op een 24912 is het al een probleem. Er liggen wat ontkoppelrails in het station zodat locomotieven daar kunnen ontkoppelen en wegrijden. Naast elke ontkoppelrails ligt altijd een stukje recht spoor, zodat een andere loc de wagons weer kan oppikken. Als je met flexrails gaat werken, moet je uitproberen waar je nog ontkoppelrails kunt inpassen. Of er van afzien natuurlijk.
Voor het geval je het nog niet had gezien: over het inkorten van C-rails staat
een artikel in de 3rail wiki. Het stukje over het buigen van C-rails ken je al.