Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder

Gestart door stijn donderdag 11 april 2019, 16:21:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Goede middag,

Ik las op dit forum dat een condensatorbatterij kan helpen om kleine onderbrekingen in de stroomaanvoer van de locs op te lossen.

Ik heb 2 locs die nog een Märklin 6090 decoder hebben. Ik probeer er mee aan en af te koppelen en rij dus af en toe heel traag. En uiteraard vallen ze af te toe stil. Ze zijn volledig gereinigd.

Op een Duits Forum vond ik dat dit wel degelijk ging, maar dat je de condensatorbatterij aan moest sluiten aan de plus en de min achter een bruggelijkrichter.
Meer info heb ik nog niet gevonden en al helemaal geen schema. ;-)

Heeft er iemand ervaring mee?
Als men schrijft "aan de plus en de min", bedoelt men dan tussen de sleper en de wielen enerzijds en de decoder anderzijds?

Groetjes,

Stijn
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Hoi Stijn,

Je moet echt op zoek naar de plus en min op de decoder zelf, de condensator mag niet op de rails aangesloten worden.

De plus en min kun je vinden door de diodes te zoeken (ronde buisjes).  Deze vormen samen een bruggelijkrichter.  Op sommige decoders staat ook een + aangegeven.

Als je een condensator aansluit, moet je wel even zorgen dat de laadstroom beperkt wordt (met een weerstand) en de ontlaadstroom niet (met een diode).

Succes!

Erik
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
google eens op condensator alzheimer marklin 6090  want er zijn verschillende versies.(afbeeldingen zoeken)
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
En vuile rails is niet de oorzaak. Want bij echt langzaam rijden moet de rails echt schoon zijn inclusief de pukko's. Ik zelf gebruik m rails en heb elke 1 tot 1,5 meter een aansluitrail.

Want ik herken het niet namelijk en ik heb ook nog locs met een 6090 decoders.  Stopt een loc bij langzaam rijden is het altijd de rails.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Stijn,

Wees voorzichtig met het zomaar aanbrengen van een condensator, of elko zoals deze condensatoren heten die voor dit soort doeleinden worden gebruikt.
Je mag de elko NOOIT voor de gelijkrichter aanbrengen, want dat heeft direct sluiting tot gevolg en zal de centrale uitschakelen, of zelf tot ontploffing van de elko leiden.
Je plaats de condensator achter de gelijkrichter, maar altijd met een weerstand en diode in serie, zoals hieronder te zien is.

Oranje is decoder + en paars is decoder -. Let op dit zijn Märklin draadkleuren.
Maar wil je echt effect zien, dan moet je een behoorlijk grote waarde voor je elko kiezen en die passen vaak niet meer in de lok.
Ook moet de elko minimaal 25 Volt aankunnen en liefst een 35 Volt type.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Die weerstand is ervoor dat als de condensator leeg is en geladen moet worden dit niet op volle stroomsterkte gebeurd (dit kan je stroombron overbelasten). De diode is ervoor dat als de spanning weg valt de condensator zonder weerstand (maar met een iets lagere spanning) de decoder van spanning kan blijven voorzien.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
 @citaat
Goede morgen,

bedankt Erik, bellejt, David, Kappa en LordSinclair voor jullie ideeën!

Over het stilvallen...

Analyse deze vroege ochtend leert:

Test: Pendelen 2 verschillende locs op decoderstap 1 op een testtrack van +-170cm met twee ontkoppelaars (meer is er momenteel niet gebouwd).

Resultaten...

Vuile rails: ja. ze reinigen met wasbenzine geeft een beter resultaat, maar...
Ontkoppelrails: het is bij het oprijden en afrijden van het sleepcontact dat het fout gaat (niet als het erop zit), maar...
Sleepcontact: ik heb de testen gedaan met 3152 en 3163 (beide NMBS reeks 16, technisch identiek) en de 3152 rijdt perfect, maar de 3163 geeft het probleem.

Conclusie: het sleepcontact van de 3163 is de oorzaak want alles gaat perfect overal, behalve met de 3163 op de ontkoppelrails.

De sleepcontacten zien er nochtans identiek uit. dat van de probleemloc geeft wel wat meer weerstand als ik het induw en is een klein beetje verwrongen...
Misschien dit vervangen?

Nietetegnstaande het reinigen heel veel opgelost heeft en ik vermoed dat ik het sleperprobleem ook wel opgelost krijg geef ik de condensator piste niet op: ik hou niet van Single Points Of Failures. ;-) Een backup systeem is altijd beter... Ik geloof nogal in Murphy en Demo Effect als ik later de baan aan m'n vrienden wil laten zien...

Dus... over de condensatorbatterij:

Het goede nieuws: ik heb er veel info over gevonden:
https://www.pallund.dk/6090.htm
Ik vind de diodes ook mooi terug op m'n decoders.

Het slechte nieuws: ik zie mij nog niet op dat printplaatje solderen...

Maar kan ik een tweede bruggelijkrichter voor de decoder inbouwen?
Dan zou je dus krijgen: slepers / wielen => bruggelijkrichter => condensatorbatterij => decoder (met daarin een tweede bruggelijkrichter)

Alvast bedankt om mee te denken!

Groetjes,

Stijn

Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Citaat van: stijn op zaterdag 13 april 2019, 09:13:10
Maar kan ik een tweede bruggelijkrichter voor de decoder inbouwen?
Dan zou je dus krijgen: slepers / wielen => bruggelijkrichter => condensatorbatterij => decoder (met daarin een tweede bruggelijkrichter)
Stijn, een tweede gelijkrichter met elko moet je toch ook met draadjes aan de decoderprint solderen, dus daar los je je probleem niet mee op.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
 @citaat
Hallo Kappa,

Thanx!

Ik dacht de draden voor de dedoder door te knippen en daar de gelijkricter en de elco tussen te steken...
dan moet ik aan de decoder niet aan zijn...

Of vergis ik me?

Groetjes,

Stijn


Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Beste Stijn,

Het digitale signaal levert niet alleen de "power" voor de motor, maar bevat ook de digitale instructies voor de decoder, het signaal moet de decoder onveranderd bereiken, de decoder decodeert de informatie en daarna gaat het digitale signaal naar de gelijkrichter, dus je kunt pas wat doen na de gelijkrichter.

Je zou kunnen overwegen om de 6090 decoders te vervangen door Esu Lopi's, die hebben soldeerpadjes voor de condensator schakeling, staat in de gebruiksaanwijzing.

Groet, Anne W
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
 @citaat Wat Anne schrijft klopt inderdaad, de decoder chip heeft een "DATA" ingang die direct aan de rode draad van de sleper is aangesloten.
Ga je hier een extra diodebrug voorzetten, dan werkt de decoder niet meer en (eigenlijk overbodig om te vermelden) creëer je ook nog eens een extra spanningsval van 1,5 Volt.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Ik denk dat vervangen sleper door een nieuwe goedkoper is dan je 6090 decoders in je 2 locs. Want een nieuwe decoder en condesator pak om stroomloze stukjes te overleven is niet goedkoop. Een goede stroomvoorziening en schone rails is belangrijk voor alles. Wat voor rails gebruik je? Want zowel bij m rails als bij c rails kunnen ontkoppelrails problemen opleveren.

Verder zijn nieuwe decoders ook nog ietjes gevoelig voor vuile rails dan de oude 6090 en 60901 decoders. Dit waren en zijn over het algemeen zeer goede decoders en ze gaan al soms meer dan 30 jaar mee. En condensator paks zijn niet goedkoop los denk aan 30 tot 40 euro. De Marklin versie geschikt voor de nieuwe generatie mfx decoders heeft een adviesprijs van 40 euro geloof ik.
Verder zijn die 2 loks van je ook niet meer de jongste.
Zijn ze het waard om er voor 60 tot 80 euro nieuwe decoders  met condesators in te bouwen en zonder veel ervaring moet je dat ook nog eens laten doen door iemand met veel ervaring en dat kost ook geld. Mijn oude handelaar vroeg 30 euro voor inbouwen dan wel ombouwen en dat was soms simpel maar soms moest er ook een nieuwe printplaat gebruikt worden of gemaakt zoals bij de Klasse C stoomloks en dan bleven de kosten ook op 30 euro en soms nam de handelaar die kosten voor zijn rekening ook nog eens.

De ombouw man die dat uitvoerde. Bouwde ook om voor een groep van 6 andere handelaren ook nog eens. Dus de kwaliteit was zeer hoog en ik was altijd zeer tevreden.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Citaat van: David666 op zaterdag 13 april 2019, 12:15:18
Want zowel in m rails als bij c rails kunnen ontkoppelrails problemen opleveren.
Het stukje doorlopende middenrail goed schoonmaken met railgum en daarna van een héél klein beetje
ATF voorzien (druppeltje ATF op snipper krantenpapier en daarmee de middenrail insmeren) helpt aanzienlijk.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Een aansluitrail voor de ontkoppelrails doet ook veel goeds. Ik heb er 3 in mijn m rails baan zitten.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
 @citaat Ik heb negen (9) "m" ontkoppelrails in de baan.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
 @citaat
Hallo Anne, Kappa, David en nobody,

Bedankt voor al jullie kennis.

Exit het idee een condensator in de locs met 6090 in te bouwen.

De ontkoppelaars zijn allemaal schoon gemaakt met de railgum.

Ik ga de sleper nu vervangen en een flesje ATF kopen. We zullen zien hoe ver we er mee geraken.

Groetjes,

Stijn

P.S. Ik heb M-rails en aangezien ik wil rangeren... heb ik 15 ontkoppelaars...
P.S.S. het zijn inderdaad oude locs, maar als die 6090's het ooit moesten begeven zal ik er toch een nieuwe decoder insteken... en een condensatorbatterij... ;-) Ik hou wel van retro, anders waren de M-rails ook al lang gevlogen...
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Goede morgen,

Dit Paasweekend de volgende dingen gedaan:

- de sleper van 3163 vervangen
- Met ATF 5cm van de rails ingeveegd en goed over en weer gereden met de 3152 en de slepers een beetje ingeveegd.

Geen verbetering bij de 3163.

Vervolgens:

- aan de wielassen die de massa moeten doorgeven wat atf gedaan
- tussen het wielstel en de kast wat atf gedaan

Geen verbetering bij de 3163.

Het ligt niet aan de rails, anders zou de 3152 ook problemen hebben en die pendelt 20 keer op en af aan snelheid 1 zonder enig probleem.
Het ligt dus aan de 3163.
Sleper is echter spiksplinternieuw.
Dus misschien toch de massa?

Ik heb ergens een tip gezien waarbij men wat koperdraad wikkelt rond één van de assen en die sodeert op de massa... iemand ervaring mee?

Alvast bedankt om mee te denken!

Groetjes,

Stijn
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Maak eens een draadverbinding tussen de lokmassa en het niet aangedreven draaistel, wil ook wel eens helpen.

Groet, Anne W
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Wat Anne schrijft kan helpen, maar als de 3163 heel veel kilometers heeft gemaakt kunnen de loopvlakken van de wielen in het niet aangedreven draaistel versleten zijn.
Dit is merkbaar als het chroomlaagje versleten is en het koper erdoorheen komt.
De wielen vervuilen dan ook sneller.
Ik had dit ook met een oude 3075 en ik heb toen het draaistel vervangen en een massadraad geplaatst.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Je zou ook een massaveer (van de binnenverlichting van wagons) op het sleper draaistel kunnen plaatsen.  Ik zet ook bij al mijn locs een soldeeroogje onder het bovenste schroefje van het motorschild en verbind die met de andere massa's.

Zie ook hier  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=27577.0
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Nog een tip: doe een beetje aft in beide uiteinde van de speler, aan de binnenkant, daar waar de koperen lipjes in schuiven om te veren. Is soms ook zo?n verzamelputje van jaren aan stofjes.

Groet,
Leendert
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
 @citaat
Hallo Leendert,

het is een gloednieuwe sleper... maar ik zal daar ook een beetje aft aan doen.

Groetjes,

Stijn
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Nieuwe slepers willen ook wel eens brak zijn.
Ipv atf te smeren soldeer ik altijd een draadje tussen de schoen en de veer, ook bij nieuwe slepers. Kan je een hoop ergernis schelen.
Staat ook in de wiki vermeld

Mvg, Johan
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Goede morgen,

Gisterenavond zonder de bovenbouw gereden en precies geobserveerd waar de loc stil viel en bij welke snelheid.

Ik had ook draden klaar met spanning om zo de spanning te overbruggen om zo te weten waarom de loc stil viel.

Conclusies:

- Het is altijd de sleper! de massa geeft nooit een probleem.
- Het is meestal op dezelfde rails. Andere locs geven er geen probleem.
- We vallen enkel stil op snelheidsstap 1, vanaf snelheidsstap 2 rijden we er gewoon over.

Het is dus de combinatie van een niet perfecte sleper en een niet perfect rail dat de problemen geeft.

Plannetje...

Ik ga nog 2 testjes doen

De slepers van de twee identieke locomotieven omwisselen.
Als de problemen dan van loc wisselen...
De suggestie van Johan om een draadje te solderen op de sleper.

Als dat ook niets geeft...

Voor ik de eigenlijke baan bouw alle rails testen met de probleem loc en de rails die problemen geven na railgommen weghouden uit de buurt van de ontkoppelaars waar ik snelheidsstap 1 echt nodig heb. En dan voor de probleem loc in probleemzones in koploper een minimum snelheid geven die overeenkomt met snelheidsstap 2.

Groetjes,

Stijn
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Kijk ook eens of de koperen contacten, waar je bedrading naar de sleper aan is gesoldeerd, vetvrij is.
En test je loc zonder kap eens met een voedingsdraad aan de bovenleidingsschakelaar. (krokodillenklem)
Zo kan je ook een en ander uitsluiten.

Mvg. Marcel
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Goede morgen,

laatste update...

Ik heb dus de slepers omgewisseld tussen de perfect werkende loc en de slecht werkende loc.
De problemen volgden de sleper. De sleper is de schuldige.

Ik heb dan geprobeerd op de oude sleper een bruggetje te solderen, maar dat was gee succes... de sleper was al z'n flexibileit kwijt.
Geprobeerd er test mee te rijden, maar vanaf dat de sleper ingedrukt werd (ontkoppelaar) was er kortsluiting.

Dan maar terug de nieuwe sleper gemonteerd... en... mirakel... nu werkt hij perfect.
Al 100 keer gedemonteerd en gemonteerdzonder resultaat en nu geen enkel probleem meer...
Ik snap er n iets van, maar de problemen zijn weg!

Bedankt iedereen voor alle tips!

Groetjes,

Stijn
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Onderhoud is belangrijk ook hier en sleper die flexibiliteit heeft verloren moet je vervangen.

En zolang de 6090 decoders het doen ze niet vervangen. De kwaliteit van deze decoders is super en de rijeigenschappen zijn nog goed en ze zijn minder gevoelig voor vuilere rails dan de nieuwere generatie. Al is de opvolger van de 6090 de serie 60901 nog wat beter.
Re: Condensatorbatterij voor oude Märklin 6090 decoder
Kleine update... We rijden nu ook over de ontkoppelaars tegen snelheidsstap 1 zonder falen...
https://youtu.be/sgJg8PAjDaw
Let niet op de rommel, het dient gewoon om te testen...

Groetjes,

Stijn