Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vangrail spiraal

Gestart door henkth dinsdag 07 mei 2019, 14:04:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vangrail spiraal
Lid sinds: 2017

offline
Vangrail spiraal
Ik heb al eens gelezen dat er mensen zijn met de vraag "hoe maak ik een valbescherming op de spiraal".
Om dit van triplex te maken kan wel maar is een hoop werk (buigen).
Ik heb het volgende gebruikt:
Verticale jaloezie (breed 90 mm) in de lengte richting met een Stanley mes doorgesneden.
Er blijven dan twee stroken van 45 mm over.
Vervolgens de stroken langs de spiraal monteren.
Hoogte boven onderkant rail is 30 mm.
Het materiaal van de verticale jaloezie is flexibel maar ook stevig en kan gemakkelijk langs de rand van de spiraal gemonteerd worden.
Het is natuurlijk ook mogelijk om bredere stroken te maken.

Groet,
Henk

Re: Vangrail spiraal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vangrail spiraal
Dat is een goeie  :thumbup: die ga ik ook toepassen. Eerstdaags vrouwlief overtuigen de lamellen te gaan vervangen door rolgordijnen. Dank voor het delen.
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vangrail spiraal
Mooie oplossing inderdaad, vallen je locs en wagons tenminste niet op de grond  ;) :thumbup:
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Vangrail spiraal
ik heb plastic latjes gekocht van dezelfde afmeting.I zou ook binnenkant ook doen want ervaring zegt dat ze meestal naar binnen vallen :)
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vangrail spiraal
De bouwmarkt verkoopt kunststof strips van 3 meter lengte. Die zijn ook prima te gebruiken!
Ik vond ze op de afdeling profielen.
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vangrail spiraal
Tx voor de tip!!!
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Vangrail spiraal
jullie noemen dat dus kunststof strips :)
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vangrail spiraal
Hier nog een ideetje: vliegengaas, 4 cm hoog, met een draad erdoor gevlochten en om de 10 cm een schroef om te verstevigen
Grtz
Wim
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2018

offline
Re: Vangrail spiraal
 @citaat het zwakke aan dat is dat er metaal uitsteekt wat naar kan krassen op treinen die er onverhoopt tegen aan rijden/vallen.
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Vangrail spiraal
Ik heb een oud stuk vloerzeil versneden in stroken en vast geniet
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Vangrail spiraal
Wat ook goed werkt: oude kunststof lamellen. In de lengte in tweeën snijden/knippen en vastnieten. Flexibel te verwerken en toch lekker stevig.

Groeten,
Wico 
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vangrail spiraal
Ik werk met stroken plexiglas. Flexibel en er blijft wat te zien.

Groet,
Dirk Jan de Roo
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vangrail spiraal
Dirk, waar haal je dat?
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vangrail spiraal
 @citaat: Bij ons is dat gewoon in een goede bouwmarkt te koop. 2 en 3 mm dik acrylaat / plexiglas. Zelfs op maat gezaagd. Ander gewoon via internet.  :)
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Vangrail spiraal
Maar hebben jullie het wel uitgebreid getest mijn gevoel en ervaring zegt dat die er overheen gaat heb namelijk zelf een keer mee gemaakt dat een lok zich zelf lanceerde.
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vangrail spiraal
 @citaat: Wel van voldoende hoogte voorzien. Anders heb je er nog niets aan.  :)
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2018

offline
Re: Vangrail spiraal
 @citaat dus eigenlijk een heel net over de spoorbaan spannen, zo direct staan je mooie treintjes op Mars
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vangrail spiraal
Als je bovenkant "vangrail" op 4cm van bovenzijde railprofiel maakt zal geen enkel railvoertuig daarover heen kiepen.
En een lok die zichzelf lanceert? Echt? Een soort turboboost ingebouwd? Knightrider fan? Zo een zwaar Märklin kreng dat zichzelf lanceert? Kan het me niet voorstellen, sorry hoor.
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2017

offline
Re: Vangrail spiraal
Ja dat klopt Wico.
Dat was mijn idee.
Groet, Henk
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Vangrail spiraal
@citaat

Haha dat krijg je als je niet het hele topic leest, maar reageert op het laatste bericht :?. Sorry daarvoor. Ik zie nu dat je zelfs exact dezelfde lamellen als ikzelf hebt gebruikt (te herkennen aan de doorzichtige streep in de lamellen) :D. Mooi strak verwerkt!

Groeten,
Wico
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vangrail spiraal
Ha ha, is zo
Ik wou iets doorzichtigs en kwam zo op het vliegengaas , morgen eens dat plexiglas uitproberen
Grtz
Wim
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vangrail spiraal
Citaat van: bellejt op dinsdag 07 mei 2019, 16:17:56
ervaring zegt dat ze meestal naar binnen vallen :)
Met een lange sleep (zwaar of met veel asweerstand door massacontactstrips) bestaat de kans, dat de sleep de loc naar de binnenkant omtrekt, zelfs in een grote radius.

Het erbuiten vallen heb ik in de jaren '80 2x meegemaakt (3013, 3050), in beide gevallen met de oude Märklin bovenleiding.
De locs haakten in een 5100 boog met hun panto tussen de draden in. De panto bezweek niet, de bovenleiding wel.
Zo keilden ze van het spoor aan de buitenkant en trokken de bovenleiding (en portaalmasten) mee richting dakbeschot.

Daarvan heb ik geleerd:
-Gebruik geen 5100 (r=360 mm) in combinatie met bovenleiding (als je op het aantal mastjes bespaart).
-Gebruik geen oude Märklin bovenleiding op onbereikbare plekken in een boog.
-Maak valbescherming aan de buitenkant,
-Als je al bovenleiding gebruikt in een spiraal, neem dan een enkele draad (zonder speelruimte erboven) waar de panto niet in kan blijven hangen.

Ik vind dat plexiglas een mooie oplossing.
Zelf heb ik wat Kwantum lamellen klaar liggen voor het volgende bouwwerk.
Maar wie weet.
Boven de rails 3-4 cm zou genoeg moeten zijn; een loc is meestal niet hoger dan 4 -5 cm, en als hij kantelt, wordt hij vanzelf lager.
Dus zelfs als hij gelanceerd wordt (de 3013 - NS 1100 - had daar een handje van), dan snijdt hij hooguit wat bielsen door.
Ook dan is het de druk van de sleep, dalend, die de grootste schade geeft. Dat risico heb je zonder lastregeling en zonder diodes in die loc.
Re: Vangrail spiraal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vangrail spiraal
Heb het ook ?empirisch? geleerd, en dus:
- 4 cm hoogte
- beide kanten
- doorzichtig, zo zie je ook nog iets van het ?spiraal-gebeuren?
Grtz
Wim