Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Automatisch rijden: terug naar school

Gestart door speeltmettreintjes maandag 06 mei 2019, 22:46:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Automatisch rijden: terug naar school
Ik wil leren wat er komt kijken bij automatisch rijden. Op het forum, in de wiki en op youtube heb ik er al heel veel informatie over gevonden. Maar lezen en video'tjes kijken is één ding, om het te leren moet ik natuurlijk zelf aan de slag. Ik verwacht tegen allerlei verrassingen aan te lopen en Murphy zal zich er ongetwijfeld ook mee gaan bemoeien. Hier zal ik delen wat ik doe, goed of fout, en waar ik tegenaan loop.

Het begin wordt eenvoudig. Eerst wat praktijkervaring opdoen met blokken en bezetmelders, dan langzamerhand uitbreiden. Ik heb al een stappenplan in m'n hoofd. Uitgangspunt is C-rail en massadetectie, een CS 3 voor de besturing en een Link s 88 voor de eerste serie terugmeldingen.

Ik zal rails moeten knippen, dat wordt een nieuwe ervaring. Eerlijk gezegd, zie ik daar wel een beetje tegenop. Het voelt toch als het vernielen van prima bruikbare rails. Weliswaar heb ik als experiment al eens een 24172 verbouwd, maar dat was er maar eentje. Voor massadetectie worden dat er veel meer, zeker als ik later volledige detectie wil toepassen. Afijn, het is maar een psychologische drempel. Als ik er eenmaal een paar netjes heb geknipt en alles werkt naar wens, vraag ik me waarschijnlijk af waarom ik er tegenop keek. Overigens wil ik ook gaan experimenteren met lichtsluizen. Dat is echter niet omdat er dan niet geknipt hoeft te worden, nee, ik denk daarbij aan toepassingen bij wissels en ontkoppelrails.

Ik heb gelezen dat bij massadetectie de meldsecties niet te kort mogen zijn want dan kan bij een lang rijtuig het ene wielstel er alweer voorbij zijn voordat het volgende er op staat. Dat levert dan twee aparte bezetmeldingen op, met een korte onderbreking ertussen en dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Een 24188 is misschien nét lang genoeg, misschien ook niet. Dat is iets om uit te proberen, met verschillende rijtuigen. Als het te kort blijkt, knip ik ook de naastliggende rails.

Het eerste testbaantje wordt een driehoek met drie gelijke blokken en twee meldsecties per blok, waarop ik twee treinen wil laten rijden. Ik heb voor een driehoek gekozen want dan kan ik alle meldsecties in de rechte stukken leggen en zodoende kan ik rails 24188 gebruiken. Die zijn relatief goedkoop, zo is de psychologische drempel wat lager. Daarna draadjes aansluiten en verbinden met de Link s 88, de baan invoeren in de centrale en dan maar laten rijden. Hoe dat allemaal moet, weet ik nog niet precies, maar ik heb er vertrouwen in dat dat met hulp van de handleidingen en de thema-specials van Märklin wel gaat lukken.

Welnu, ik heb een baanplan, wat ruimte op de vloer en bijna alle voorbereidingen zijn gereed. Volgende stap: rails knippen. Het stapeltje 24188's ligt al klaar.

Tips en suggesties zijn welkom.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Beste Rob,

Maak je meldstuk zo lang als de maximale lengte tussen de twee binnenste assen van je langste rijtuig, zodat je bij een trein geen serie meldingen achter elkaar krijgt, maar één mooie melding ter lengte van de trein.

Psychologie: je kunt de "knip" altijd weer ongedaan maken met een draadje.

Groet, Anne W
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Hoi Rob. Ik heb inmiddels een L88 en ben begonnen met voorzichtig een stukje pendelspoor, nog zonder computer. Op die manier eens ervaren wat het CS ermee doet. Ging best leuk.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Als ik het zo zie, is er wel een kans op problemen met 'doorschieten' doordat een nogal  korte stop-melder direct tegen de inrij-melder van het volgende blok ligt. Een te laat gestopte trein blokkeert dan direct ook het voldoende blok.
Ik zou de stopmelder langer maken, bijvoorbeeld twee raillengtes. Het kan overigens wel werken als je langzaam rijdt.

Groet,

Peter
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
@Anne: Voor de eerste tests gebruik ik twee korte treinen: m'n twee eenvoudigste locs, elk met een paar wagonnetjes die zelfs van buffer tot buffer nog geen 188 mm lang zijn. Dit is voor het geval het fout gaat. Bij een botsing zal dan de eventuele schade niet zo groot zijn. Pas als alles goed gaat, komen de sneltreinwagens aan bod, die zijn 28,2 cm van buffer tot buffer. Ik heb de afstand tussen de wielen nog niet gemeten, dat heeft helemaal geen haast.

@Laurent: Pendelen had ik ook even aan gedacht, als allereerste stap. Leek me wel grappig, maar ik sla hem toch maar over. Met een driehoek kan ik meteen twee treinen laten rijden. Dat pendelen komt later nog wel een keer, als ik met zijsporen ga testen. Ik ben ook van plan om voorlopig de CS 3 het werk te laten doen, ook zonder computer dus. Ik ben wel benieuwd hoe ver ik daarmee kom. Ik denk best ver, vermoedelijk totdat ik met ontkoppelrails aan de slag wil.

@Peter: Doorschieten had ik niet aan gedacht, bedankt voor de waarschuwing. Ik zal héél zachtjes gaan rijden. Als een trein dan doorschiet en op een trein in het volgende blok botst, zal er niet veel gebeuren.
Dat een doorgeschoten trein het volgende blok blokkeert zal overigens geen probleem zijn. Met deze baan kunnen de twee treinen immers alleen maar achter elkaar aanrijden, dezelfde kant op. Als het volgende blok dus vrij was, mag de trein sowieso doorschieten. Als het blok niet vrij was, wel, dan mag de trein die het blok al bezet hield gewoon gaan rijden.




Inmiddels heb ik de rails geknipt, van draadjes voorzien en doorgemeten en het lijkt goed te zijn: de railstaven zijn niet meer verbonden. Aan drie van de zes rails heb ik ook maar meteen draadjes voor massa en rijstroom gesoldeerd. Hieronder een paar foto's, zodat jullie kunnen zien of ik het goed heb gedaan.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Twee treinen in drie blokken kunnen niet op snelheid komen. Vraag je af of dit wel is wat je wil. ;)

Gr, Ben.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Hoi Rob,

Als stopmelder dien je 2 x 24188 te gebruiken, 2 x 24172 of een combinatie is ook goed.
Hou een lengte aan van ongeveer 35cm.

De hamvraag waarom, stel je rijd met een motorpost, die heeft aan een kant 4 antislip bandjes.
Rijd hij de stopmelder in met het geïsoleerde draaistel dan wordt er nog niets gedetecteerd, met het gevolg dat de trein pas stopt als het tweede draaistel de stopmelder raakt, het begin van de trein staat dus al een stuk verder.

Als hier bv een wissel na komt heb je kans dat er een trein tegen de motorpost rijd en dat willen we niet.

Hopelijk kun je hier iets mee, want ik kan er uren over praten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Allebei bedankt voor het meedenken.

@Ben
Met de eerste tests wil ik bereiken dat beide treinen automatisch rijden zonder te botsen, meer niet. Zo leer ik wat over blokken, terugmeldingen, het aansluiten van de L 88 en de centrale. Als alles goed werkt, maak ik het volgende  testbaantje,

Het zijn maar drie blokken omdat dat het minimum is voor twee treinen. Hoe minder blokken, hoe minder fouten ik kan maken, bij het knippen, het aansluiten, het invoeren in de centrale en wat er misschien nog meer bij komt.

@Peter
Een motorpost heb ik niet, maar je hebt me wel aan het denken gezet over m'n zaklampenexpress: daar staan de wielstellen ook op flinke afstand. Ik heb nog niet gekeken waar de antislipbandjes zitten, maar tegen de tijd dat ik er mee ga testen, zal ik dat zeker gaan doen.

Voor de eerste tests kies ik uit een DHG 500, een BR 89 en een BR 74. Allemaal korte locs, met wielen vlak achter elkaar. Hopelijk is een 24188 daarvoor lang genoeg. Zo niet, dan knip ik ook de 24172's die er naast liggen. Over antislipbandjes en meldsecties had ik in de wiki trouwens al wat gelezen, zij het in een ander verband: de diode-truc. Zojuist is m'n bestelling van Conrad bezorgd, met, onder andere, diodes. Voor de BR 89 zijn die misschien wel nodig, maar heb ze nog niet ingebouwd.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Beste Rob,

Een andere regel is:  er kunnen op een baan in één richting net zoveel treinen rijden minus één, wat je gedaan hebt is prima om het begin te leren.

Als je tot de slotsom komt dat er geen treinen rijden maar dat je een leeg blok zich ziet verplaatsen, dan snap je het belangrijkste principe van automatiseren: een trein mag naar een volgend blok als dat blok leeg is.

Groet, Anne W
Re: Automatisch rijden: worstelen met de handleiding van de L88
Inmiddels heb ik de acht reeds gepubliceerde thema-specials over de CS3 doorgebladerd. De eerste vier had ik al eens gelezen, dat was heel bruikbaar. Nu de rest. En wat stond er helemaal aan het eind van het laatste deel?

     "Damit sind wir bereits beim Thema Rückmeldemodule, deren Basisinformationen wir uns in der nächsten Folge näher ansehen."

Juist. Daar ga ik niet op wachten, dus tot zover de thema-specials. Over naar de handleidingen.

Nadat ik de L88 (met een 66201 als voeding) heb aangesloten op de CS3, wordt hij herkend. Mooi. Vervolgens lees ik in de handleiding, deels vet gedrukt dus is het blijkbaar belangrijk:

     "Voor het in gebruik nemen van de L88 moet deze eerst geconfigureerd moet worden. Daarvoor gaat u in het CS naar setup/info"

Eh... waar zit dat? Ik zie het nergens staan en ook in de handleiding van de CS3 kan ik er niets over vinden.

Nu bestaat de L88 al even, dus na een tijdje vergeefs zoeken, bedacht ik dat ik wel eens in de handleiding van de CS2 zou kunnen kijken. En ja hoor, daar is wel een "Setup", en die lijkt veel op "Systeem" van mijn CS3. Dat zal het dan wel zijn. En jawel, er is ook een "Systeem/info". Dat ziet er echter heel anders uit dan de plaatjes in de handleiding van de L88.

Volgens diezelfde handleiding moet ik nu met het sleuteltje (...) naar de configuratiemodus. Klopt weer niet, nergens is een sleuteltje te bekennen. Wat "Systeem/info" wél laat zien, helemaal onderaan, is "LinkS88". Dan daar maar eens op klikken.

Een scherm verschijnt met informatie over de L88, een scherm dat in de verste verte niet lijkt op wat er in de handleiding staat. Maar onderaan zie ik "Instellingen" staan (zie eerste plaatje). Dat klap ik maar eens uit.

Bingo (tweede plaatje)! Weliswaar is de layout nog steeds heel anders en zijn de plaatjes in de (Nederlandstalige) handleiding allemaal Duits, ik zie toch wel veel overeenkomsten.

Kijkend naar de namen van de velden en de reeds ingevulde waarden, concludeer ik dat ik daar niets aan hoef te doen. Dat er iets geconfigureerd moet worden, klopt dus niet. Pas als ik er in de toekomst een s88 aan ga hangen, is er weer werk aan de winkel. Of zou ik iets niet goed begrijpen?

Tip voor Märklin: het is hoog tijd om de handleiding van de L88 bij te werken voor gebruik met een CS3, en bij het Nederlandstalige deel ook Nederlandstalige plaatjes te tonen.
Re: Automatisch rijden: worstelen met de handleiding van de CS3
Met de handleiding erbij probeer ik mijn baan in te voeren in de CS3.

Gewoon rijden en magneetartikelen bedienen gaat prima, maar voor ingewikkelder zaken moet ik nog heel erg wennen aan die gebruikersinterface. Zo'n touch screen is wel handig bij gewoon gebruik, maar voor het nauwkeurige werk bevalt een muis me veel beter. En nog een verbetering is het overnemen van de besturing van de CS3 met een VNC-viewer op de pc, zoals dat staat uitgelegd in de handleiding. Desondanks blijft het wennen, het is toch heel anders dan Windows. Ik klik steeds met m'n rechtermuistoets als ik de eigenschappen van iets wil wijzigen, maar zo werkt de CS3 niet. Ik moet steeds weer terug naar de handleiding om op te zoeken hoe ik van alles en nog wat moet doen.

De eerste stap bij het invoeren van een baan is het opbouwen van een "seinpaneel". Een nogal misleidende naam waarmee gewoon de baan wordt bedoeld. Hiermee was ik al eens eerder bezig geweest, met mijn vloerbaan, om een duidelijk plaatje op het touch screen te hebben zodat ik gemakkelijk wissels om kon zetten. In een seinpaneel kunnen meerdere "platen" worden gedefiniëerd, dat is de term die in de handleiding staat. Een plaat is niets anders dan een deel van een baan, alle delen samen vormen het seinpaneel. Da's nuttig om overzicht te houden bij grotere banen. De plaat voor mijn vloerbaan kan gewoon blijven, ik maak er een nieuwe bij onder de naam "testbaan".

Het invoeren van zes contactrails gaat vervolgens zonder noemenswaardige problemen. Ik weet niet hoe ik het zou kunnen testen of ik het goed heb gedaan, maar de handleiding is duidelijk en, anders dan bij de L88, de plaatjes kloppen met wat ik op m'n CS3 zie. Wel is het wat merkwaardig dat het toevoegen van contactrails een onderdeel is van het hoofdstuk Magneetartikelen. Ik wist niet dat een contactrail een magneetartikel was. Door maar gewoon te zoeken naar 's88' was ik toch op de juiste plaats terechtgekomen.

Maar nu loop ik tegen een hobbel aan. Ik wil twee van de contactrails op de plaat met elkaar verbinden, maar het lukt me niet. Met wissels gaat het prima, maar om de één of andere reden kan ik contactrails alleen maar verplaatsen, niet verbinden. Wat doe ik fout? Wacht eens even... zouden de symbolen alleen maar de s88-contacten weergeven, niet de rails zelf? En jawel, nadat ik de sporen voor de driehoek heb toegevoegd, kan ik de contacten er op leggen. En als ik dan de rails wat verplaats, bewegen ze mee. Zo zal het dan wel bedoeld zijn. Was wel handig geweest als dat ook in de handleiding had gestaan.

Nu eerst maar eens een backup maken. Nog niet eerder gedaan, maar ik had ergens gelezen dat dat werd aanbevolen. Zo langzamerhand heb ik toch al heel wat uurtjes gestopt in het invoeren van mijn vloer- en testbaan, dus dat wordt wel eens tijd. Maar hoe moet dat eigenlijk? In de handleiding zoek ik op "backup", maar in het Nederlandstalige deel komt dat niet voor. Wel in alle vijf(!) andere talen. Ok, dan maar in het Duits. Bij de eerste keer Backup staat dat het, bij ingebruikname van een CS3, mogelijk is om een backup van CS2-gegevens te importeren. Nuttig, maar niet wat ik zocht. Op naar de volgende Backup. En wat lees ik daar? "Regelmäßige Backups, auch auf USB-Sticks, sind dennoch sehr empfehlenswert." Bedankt, maar hoe doe ik dat dan? Dit is alles, uitleg staat er niet. Blijkbaar moet ik het zelf maar uitvinden.

Er zitten een paar USB-poorten achterop de CS3. In één daarvan zit al een muis, in een andere stop ik dus maar eens een USB-stick. Ik hoef niet lang te zoeken, in hetzelfde menu waarmee gegevens geïmporteerd kunnen worden, staat ook "Opslaan". Als ik daar op klik, verschijnt er een scherm met bovenaan "Backup maken". Ik zit blijkbaar goed. Vervolgens doe ik het prompt fout: ik kies voor de vooringevulde bestandsnaam en klik op het vinkje ter bevestiging, en vrijwel meteen wordt het scherm gesloten. Huh? Is het al klaar? Ik stop de USB-stick in mijn computer, maar er staat er geen backup op. Zou het iets met de USB-stick zijn? Voor de zekerheid formatteer ik hem, om het nogmaals te proberen. Met nogmaals opslaan open ik weer het scherm "Backup maken". Nu pas zie ik dat er een keuzemogelijkeid is: standaard wordt de backup op de CS3 zélf opgeslagen; om het op de USB-stick te doen, moet je daar expliciet voor kiezen! Was me eerder niet opgevallen. De tweede keer is de backup opnieuw vrijwel meteen klaar, nu staat er echter wél een backup op de stick.

Op naar het volgende onderwerp: wat moet ik instellen in de CS3 zodat hij de de contacten gebruikt om twee treinen te laten rijden? Zal wel iets met gebeurtenissen te maken hebben, dus dat wordt het volgende hoofdstuk om te bestuderen.




Ter illustratie nog twee plaatjes: het eerste toont de testbaan zoals hij is ingevoerd in de CS3, het tweede het detailscherm van contact K2, nadat ik dat in de testbaan op de rails had gelegd. Het plaatje laat zien dat het type "S88 contactrail" is, maar eigenlijk is het dus geen rail, alleen maar een contact, net zoals bovenaan het scherm staat.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Hallo Rob,

Leuk wat je allemaal beschrijft. Heb zelf ervaren dat je alles zelf moet uitzoeken. Documentatie van "M" is heel weinig.

Wat je gedaan hebt is zo ver, zo goed. Voor je testbaan heb je nog 3 seinen nodig, alleen in de CS3. In werkelijk aanwezig is niet nodig. De uiteindelijke besturing moet met gebeurtenissen. Bijgaand een plaatje met een gebeurtenis-remmodule gevangen tussen meldcontact 0-0-6. De loc-symbolen was voor een vraag in een ander draadje.

Tip, vanuit het seinplan kan je onderdelen als meldcontacten, seinen, wissels e.d. zo een gebeurtenis inschuiven. Aanklikken, vasthouden en loslaten in de gebeurtenis.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
 @citaat
Ja, over sommige aspecten is de informatie nogal summier. Als hulpmiddel voor argeloze gebruikers zijn de handleidingen soms maar moeilijk toegankelijk, of het staat er gewoon niet in. Wat dat betreft zijn de thema-specials véél beter. Zo heb ik al heel wat opgestoken over de m83 en ook over de CS3. Helaas zijn er echter nog geen thema-specials over gebeurtenissen, rijwegen en automatisch rijden met de CS3. Zal vast nog wel komen, in meerdere afleveringen naar ik aanneem, maar de frequentie van die publicaties is niet zo hoog.

Voordat ik een CS3 kocht, had ik al wel wat gelezen over gebeurtenissen en rijwegen aanmaken in de CS3. Hoeveel daarmee precies mogelijk was, wist ik niet, maar het leek me gemakkeliker om daar achter te komen door het uit te proberen dan door er over te lezen. Mijn simpele driehoek automatiseren zal vast wel lukken. Als dat eenmaal werkt, maak ik een nieuwe testbaan, iets ingewikkelder. Zo ga ik met kleine stappen vooruit. Daarbij ga ik er van uit dat ik op een gegeven moment iets wil dat de CS3 niet kan en vanaf dat punt ga ik met een computerprogramma aan de slag. Daarom vond ik het ook niet zo belangrijk om van tevoren de grenzen van de mogelijkheden van de CS3 te kennen. Ik had echter niet verwacht dat de handleidingen zó beknopt zouden zijn.

Verder nog bedankt voor de tips.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
 @citaat Je zal gaan ontdekken wat velen al ontdekt hebben: de automatisering mogelijkheden zijn beperkt als je iets meer wilt dan alleen treintjes rijden en wisseltje zetten zonder botsingen.

Verder vind je hulp op het YouTube kanaal van Marklin waaronder dit:

Re: Automatisch rijden: Worstelen met gebeurtenissen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Automatisch rijden: Worstelen met gebeurtenissen
Het hoofdstuk "Gebeurtenissen toevoegen | Automatisceren van aflopen" in de handleiding van de CS3 is kort, slechts vier bladzijden. Doorlezen kost dan ook niet veel tijd. Ik had echter wel op meer uitleg gehoopt. Eigenlijk is de rode draad van de handleiding dat de diverse functies, scherm, knoppen enzovoorts wel beschreven worden, de meeste althans, maar ik mis het overzicht. Het doet me wel wat denken aan een handleiding meubelmaken die bestaat uit een beschrijving van gereedschap dat daarbij gebruikt kan worden. Allerlei details, maar hoe maak ik dan een tafel? Dat moet ik blijkbaar zelf maar uitzoeken.

Als ik een klein stukje heb gelezen, en me al af begin te vragen wat ik daar nou mee moet, kom ik bij een onderdeel getiteld "Lokomotieven invoegen". Ik lees nog maar even verder, maar ik denk dat dat niet is wat ik zoek. Wat ik wil is dat twee treinen achter elkaar aanrijden, maar een trein mag alleen doorrijden naar het volgende blok als dat vrij is. Om welke trein het precies gaat, doet er daarbij helemaal niet toe, in tegenstelling tot de uitleg bij dit onderdeel.

Ik lees desondanks verder. Pas bijna aan het eind kom ik bij twee onderdelen met de informatie die ik zocht: "Afloopsturing via terugmeldcontacten" en "Afloopsturing met voorwaardelijke uitvoering". Samen een halve pagina, maar voortbordurend op wat er eerder in het hoofdstuk stond. Dat wordt dus puzzelen.

Dan pak ik het maar wat anders aan. Ik besluit eerst maar eens op te schrijven wat voor automatisch bedrijf ik precies wil, los van de manier waarop ik dat in de CS3 moet vastleggen.


De driehoek heeft drie blokken. Elk daarvan heeft contactrails aan beide kanten, K1 t/m K6, en daartussen ligt in elk blok rails zonder terugmelding.
De treinen zullen nooit zo lang zijn dat ze beide contactrails van één blok bezetten; het zal echter wél voorkomen dat een trein op twee naast elkaar liggende contactrails van verschillende blokken staat.

Wat een trein moet doen (of juist niet), hangt af van waar hij zich zelf bevind én van waar de andere trein is. Kern is dat er nooit twee treinen in hetzelfde blok mogen zijn. Bij een driehoek zullen de treinen altijd dezelfde kant op moeten rijden, keren is niet aan de orde. Voor elke trein wil ik dat hij naar het volgende blok rijdt als dat vrij is. Zo niet, dan moet de trein stoppen en wachten totdat dat blok alsnog vrij is.

De baan is symmetrisch, dus hoef ik dit maar voor één blok in detail uit te werken, voor de twee andere geldt hetzelfde. Het eerste blok heeft contacten K1 en K2. Voor het gemak neem ik aan dat K1 de inrijmelder is.

Conditie: K1 is bezet.
Gewenste afloop:
  • Als het volgende blok bezet is, wacht dan in dit blok. Zodra het volgende blok vrij komt, rij weer verder.
  • Als het volgende blok vrij is, rij dan door.

Hoewel het er bij deze formulering niet toe doet welke trein het betreft, zie ik in de handleiding geen mogelijkheid om dat zo te laten. Zou ik bij iedere afloop expliciet moeten opgeven om welke trein het gaat? Dat zal toch niet? Voor twee treinen is dat nog wel te doen, maar naarmate de baan groter wordt en het aantal treinen toeneemt, zal dat steeds onhandiger worden.
Ik echter een nog groter probleem, verborgen in de formulering "als het volgende blok bezet is". Ik heb geen volledige massadetectie, en dat zou ook niet nodig moeten zijn. Maar hoe kan ik dan bij een afloop met voorwaardelijke uitvoering testen of er een trein in het volgende blok staat? Als hij tussen de twee contactrails staat, geven beide melders immers aan dat ze onbezet zijn. In een computerprogramma zou je gewoon per trein kunnen bijhouden waar hij is, maar hoe moet dat hier?

Ik denk dat dat niet gaat, dus dan maar iets anders proberen.

Conditie: K1 is bezet.
Gewenste afloop:
  • Als het volgende blok bezet is, rij dan langzaam door tot op de uitrijmelder.
  • Als het vorige blok bezet is, rij dan zonder af te remmen door naar het volgende blok.
Conditie: K2 is bezet.
Gewenste afloop:
  • Als het volgende blok bezet is, wacht totdat het vrij komt. Dat is het geval wanneer het vorige blok bezet is.
  • Als het vorige blok bezet is, rij door.
Zo zou het moeten werken, denk ik.


Maar wacht even, ineens begrijp ik de opmerking van Leen, dat ik (virtuele) seinen nodig heb! Met de stand van zo'n sein kan ik immers precies bijhouden of een blok bezet is of niet!

Conditie: K1 is bezet.
Gewenste afloop:
  • Zet het sein voor blok 1 op rood om aan te geven dat het bezet is.
  • Als het volgende blok bezet is (ofwel als het sein van het volgende blok rood is), rem dan af en rij met heel lage snelheid verder.
  • Als het volgende blok vrij is (ofwel als het sein van het volgende blok groen is), rij dan zonder af te remmen door.
Conditie: K2 is bezet.
Gewenste afloop:
  • Als het volgende blok bezet is, stop zo snel mogelijk (rijregelaar in één keer naar 0 - bij lage snelheid normaal, bij hoge snelheid een noodstop en dat is helemaal realistisch).
  • Als het volgende blok vrij is, rij (op normale snelheid) naar het volgende blok.
Conditie: K2 wordt vrijgegeven door een uitrijdende trein.
Gewenste afloop:
  • Zet het sein voor blok 1 op groen om aan te geven dat het vrij is.

De eerste twee condities zijn statische toestanden, maar die laatste niet. Dat is een toestandsovergang van K2, van "bezet" naar "vrij". Dat moet ik vast en zeker anders inrichten, dat wordt puzzelen.

Dit geheel geldt ook voor de andere blokken. En alles moet zelfs dubbel als ik het expliciet voor elke trein moet opgeven. Dit werkt dan ook nog maar voor één richting. Ik begin te vermoeden dat het invoeren voor grote banen een enorme klus is, en nog foutgevoelig ook. Dat zou wel eens een goede reden kunnen zijn om over te stappen op een computerprogramma, zelfs als de CS3 de automatische besturing in principe nog aankan.

Het lezen en vooral het nadenken heeft aardig wat tijd gekost, maar dat geeft niet, ik vermaak me er wel mee. Maar ik moet nog steeds beginnen met invoeren in de CS3.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
@Ben: Op dit moment is rijden en wissels omzetten zonder botsen voldoende, maar daar zal het niet bij blijven.

Bedankt voor die video. Het meeste wist ik al, maar deze uitleg is een stuk duidelijker dan de handleiding, ook al gaat het razendsnel en lijkt het hier een stuk gemakkelijker dan in werkelijkheid.

Hopelijk staan er nog meer bruikbare video's op dat Youtube kanaal. Afgaande op de titels, zie ik er nog een paar die ik wil bekijken. Ik ben alvast begonnen bij deze:



Bijna gelijk aan wat ik wil.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Ik volg het met interesse, maar op de een of andere manier komt het hele marklinsysteem mij nog steeds als moeizaam over.
PC of laptop aankoppelen, gratis software erop (freeware of gratis probeerversie) en je hebt de zaak rijdend, binnen een paar uurtjes.
Maar, dit is ook leuk. Lekker puzzelen tot het werkt! Succes met je zoektocht, Rob. En hou ons op de hoogte.

Groet,

Peter
Re: Automatisch rijden: terug naar school
 :thumbup: goed dat de CS3 zoveel mogelijkheden biedt,wel spijtig dat je dat zelf allemaal moet uitzoeken


:idea: Tante M mag die mogelijkheden dan wel meer onder de aandacht brengen

:idea: op deze site staan ook een aantal dingen over de CS3  :arrow: http://railway.zone/post/events-with-the-marklin-central-station-3

@citaat2 het blijft wel een dure centrale


mvg,
Michel
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Citaat van: ramdani op vrijdag 10 mei 2019, 14:52:33
:thumbup:
@citaat2 het blijft wel een dure centrale

Dat is relatief, andere centrales zijn ook duur tot minder duur. Het is maar net wat je wil.
De lol van de CS3 is dat je het zelf moet maken. Bij computerprogramma's ook maar dan is het invullen zoals de maker van dat programma bedacht heeft.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
@Leen: mijn stelling over computer gestuurd rijden in een paar uurtjes tijd, is niet van elke grond ontbloot, hoor. Een ovaal met een paar blokken erin, had ik zonder enige ervaring ermee, best snel werkend. Niks geen dikke handleidingen, want dat heeft Rocrail niet echt.  Ik heb ook niet alles gelezen, want dat snap ik toch niet. Ik moet het zien en doen. Bèta vakken heb ik allemaal laten vallen zodra het kon. Alleen maar onvoldoendes mee gehaald.
En als ik dan lees over 'gebeurtenissen aanmaken' en andere ondoordacht vertaalde terminologie tegenkom met onsamenhangende tutorials van Märklin zelf, dan begin ik toch wat verdrietig te worden. Het is gewoon (nog) geen lekker systeem.
Maar, zoals gezegd: ik volg het wel met interesse. Er kan misschien meer mee dan ik denk.

Groet,

Peter
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
@Peter, ik geloof je direct maar ik weet zeker dat dat niet voor iedereen is weggelegd om van nul in een paar uurtjes tot iets te komen.
Het woord "Gebeurtenis" en "seinplan" om iets te noemen heb ik ook niet verzonnen. De CS3 is een geweldig systeem maar je moet je eigen creativiteit er op loslaten om de "gebeurtenis", ik noem het liever "routine" te maken. En in principe kan alles.
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Automatisch rijden: terug naar school
Hallo, heb net jet draadje gelezen.Ikzelf heb ook maar sinds enkele maanden een CS3+; wt mij geholpen heeft is vooral de info op youtube kanalen EN het boek van marklin Running Trains Digitally; daar staat echt heel veel informatie in.Ik hoop dat dit je wat kan helpen.
Groetjes , succes en vooral veel plezier!
Wim