Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

bruggen

Gestart door stanny vrijdag 25 januari 2008, 12:26:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bruggen
stanny
gast

bruggen
een aantal vragen over bruggen:

ik heb die grote zwitserse brug van faller (naam ontgaat me), ben volop aan het plakken... echter kwam er een vraag in me boven: is de plastic lijm van faller of kibri duurzaam genoeg om lange periode een goede hechting te behouden? ik zou niet willen dat binnen een jaar men class 66 (zware loc van mehano) door de brug zakt...
wat is jullie ervaring hiermee?

ik heb een dubbelspoor liggen dat in een bocht gaat ( per traject 2 x recht en dan 2 gebogen stukken erachter) dit moet zonder peilers overbrugt worden... echter bij de meeste fabrikanten geen oplossing te vinden, dus ik dacht aan een zelfbouw hangbrug... heeft iemand ooit al een hangbrug gezien die afbuigt of een dergelijk systeem (kan me moeilijk voorstellen dat dit in het echt bestaat maar de architectuur van tegenwoordig laat natuurlijk veel toe)
Re: bruggen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: bruggen
Hola Stanny,
Hangbruggen zijn eigenlijk altijd recht. Het tuig van een hangbrug kan in een bocht eenvoudigweg geen steun geven. De krachten zijn dermate ongelijk verdeeld dat het onmogelijk is deze constructie toe te passen.
De enige brug die dit idee dicht benaderde is de Tacoma Narrow Bridge geweest en als je daarop eens gaat googlelen, weet je dat het daarmee niet al te best is afgelopen....
Hasta la Pasta
Fred
Re: bruggen
Lid sinds: 2006

offline
Re: bruggen
das die brug die begon te zwabberen in de wind en uiteindelijk instortte :) Als je die in model wilt namaken, moet je ook een goeie ventilator neerzetten ;)
Re: bruggen
Lid sinds: 2006

offline
Re: bruggen


Deze brug heb ik gefotografeerd in MiWuLa te Hamburg. Ik weet niet of de brug een echte reproductie is maar gezien het nivo in MiWuLa lijkt het me niet dat ze zomaar iets bouwen.

Een gebogen hangbrug is dus niet zo'n slecht idee. Als je meer bruggen ideeen wil zien uit MiWuLa neem dan even een kijkje in mijn fotoalbum hier op het forum. Daar staan heel wat moderne bruggen tussen.
Re: bruggen
stanny
gast

Re: bruggen
dat zal het dan toch moeten worden :)
had zoiets in gedachten, realistisch of niet, de enige oplossing die ik heb...
Re: bruggen
Lid sinds: 2006

offline
Re: bruggen
Veel succes met bouwen dan. En een verslagje van de bouw zou helemaal te gek zijn.
Re: bruggen
stanny
gast

Re: bruggen
ok! ik ga morgen knutselenavond :)
Re: bruggen
philippe_007
gast

Re: bruggen
Laat de foto's maar zien van de vordering, dit intresseerd  mij.