Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Originele Marklin verpakking

Gestart door WimFPU maandag 06 mei 2019, 20:36:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Originele Marklin verpakking
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Originele Marklin verpakking
Beste Allen,

Ik ben nog niet zo lang geleden in het bezit gekomen van een aantal Marklin H0 rijtuigen die ik al langere tijd op mijn wensenlijstje had staan. En dan ook nog in de originele verpakking. En om die verpakking gaat nu mijn vraag. 
Wij weten als eigenaar van een rijtuig in de originele verpakking allemaal wel hoe lastig het vaak kan zijn om zo'n wagon uit de verpakking te halen en hem na het rijden er weer in te doen.
Toen ik mijn wagons er een keer uit had gehaald er mee had gereden en ze er weer in terug had gedaan dacht ik: Dat kan niet lang goed gaan.
Vroeg of laat gaat er iets stuk aan de doos en wij weten allemaal dat er een meerwaarde is voor een wagon in de originele verpakking.
Ik ben dan ook van plan om de originele dozen ergens in een kast te zetten en voor de wagons vervangende verpakking te zoeken.
Mijn vraag aan jullie is hoe jullie omgaan met de originele dozen en op welke manier jullie je toch kostbare rijtuigen bewaren. Zijn hiervoor verzameldozen aan te schaffen en waar let je dan zoal op.
( voorheen reed ik met vrijwel alleen Lima wagons waar ik geen doos meer voor had en waar ik gezien de waarde van deze rijtuigen toch iets minder zuinig mee om ga).
Benieuwd naar jullie ervaringen.

groet,
Wim
Re: Originele Marklin verpakking
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Originele Marklin verpakking
Bijna al m'n wagens staan op de baan - eentje ligt nu op m'n bureau, om verlichting in te bouwen. Alleen als ik rollend materiaal meeneem naar een rijdag of stamtafel, gebruik ik de originele verpakking. Mocht die daardoor ooit beschadigd raken, wel, dan heeft 'ie goed werk gedaan. Beter een beschadigde verpakking dan een beschadigde wagon of loc.
Re: Originele Marklin verpakking
Ik bewaar het meeste ook gewoon in de originele verpakking. En de wat oudere verpakkingen vertonen inderdaad wel wat gebruikssporen ja.
Nadeel wat ik me kan bedenken als je alle verpakkingen apart moet bewaren is dat dat ook weer de nodige ruimte kost (afhankelijk van de grootte van je verzameling)
Ook is het zo dat je dan die verpakkingen ergens goed geconditioneerd zou moeten bewaren. Ergens op een hete zolder maakt het plastic binnenwerk alsnog erg bros denk ik.

Koen
Re: Originele Marklin verpakking
Re: Originele Marklin verpakking
Als je een verpakking met beleid los maakt dan kan je dat naar mijn idee wel redelijk vaak doen zonder schade aan de verpakking op te lopen,en verder loop je het risico dat er wat beschadigd aan de lok treinstel of wagen als deze niet in de originele verpakking zit.
Maar hoeveel meerwaarde bied een ombeschadigde verpakking ten opzichte van een verpakking met gebruikssporen?
Re: Originele Marklin verpakking
hoi,

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 07 mei 2019, 12:59:29
Maar hoeveel meerwaarde bied een ombeschadigde verpakking ten opzichte van een verpakking met gebruikssporen?

Beter gezegd: Bij een goede verpakking ontvang je 100% van de tweedehands (inkoop)prijs. Bij een gebruikte of slechte verpakking kan dat wel tot 50% schelen. Een lokje / treintje / wagonnetje zonder verpakking is voor de "inkoper" gemiddeld niet meer dan 30% van de waarde met verpakking waard. Daarnaast is het vooral "wat de gek er voor geeft". Een handelaar moet er ook van leven en zal dus altijd proberen om zo goedkoop mogelijk in te kopen en zo duur mogelijk te verkopen. Dus de conditie van het geheel is belangrijk.

Groet Ronald.
Re: Originele Marklin verpakking
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Originele Marklin verpakking
Dank je Willy voor de link naar Auhagen. Deze opbergdozen kende ik nog niet. Ik moet je wel zeggen dat ik mij rot schrok van de prijzen. Daar koop je ook zomaar weer een nieuwe wagon voor.
Zelf ben ik niet in de gelegenheid om mijn materieel op de baan te laten staan dus ik moet het iedere keer weer opruimen en dan doe je dat natuurlijk ook zo vlot mogelijk.

Ik ben net als Ronald van mening dat het wel degelijk uitmaakt voor de prijs als zowel wagon als verpakking in goede staat zijn en geef er daarom de voorkeur aan om de rijtuigen per stam in een verzameldoos te doen. Als deze ruim voorzien is van schuimplastic of bubbeltjesfolie is de kans op beschadiging bij het in- en uitnemen uit de doos bovendien kleiner dan wanneer de wagon iedere keer weer in de originele doos wordt gestopt. Het is ook eenvoudiger om reden dat bij sommige typen rijtuigen elk rijtuig zijn eigen doos heeft. Dan hoef je bij een verzameldoos ook niet te zoeken naar welk rijtuig in welke doos.

Wim
Re: Originele Marklin verpakking
Die dozen van Willy zijn wel per 10 stuks. Dat maakt de prijs net iets anders  :D
Re: Originele Marklin verpakking
Gewoon voor een paar lintonbakken gaan. Dan heb je heel veel opbergruimte.

Groet Ronald.
Re: Originele Marklin verpakking
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Originele Marklin verpakking
Goed dat je het zegt Sjoerd, dat was mij ontgaan en dat maakt het zeker aantrekkelijker.

Wim