Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

kortkoppeling op ouder type Märklin-loc

Gestart door pitsar maandag 06 mei 2019, 17:36:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Dag, ik heb enkele oudere modellen van SNCF-locs (die serie casse-nez waar in werkelijkheid de 1600 op gebaseerd is). Ze hebben een vreselijke haak als koppeling (foto 1). Ik wil deze vervangen door kortkoppelingen met nemschacht zoals hierboven. Dat lijkt wel te kunnen, zie foto 2, maar die koppeling zwenkt niet lekker. Dus, eigenlijk kan het niet. Het ligt aan de opbouw van het draaistel, zie foto 3 en 4. In foto 3 is te zien dat twee uitstulpingen de koppeling hinderen. Foto 4 toont een nieuw type SNCF/1600-model.

Lange intro. Is er een eenvoudige (anders dan met een slijptol het draaistel bewerken) oplossing voor het installeren van een kortkoppeling op deze oudere casse-nez modellen? Het hoeft geen kortkoppeling in NEM te zijn voor mij. Een andere mag ook.

Dank en groet, Patrick   
Re: kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Het probleem is dat deze modellen ooit met een andere nem schacht houder zijn geleverd van metaal waarbij de veer van de oude koppelingshaak werd gebruiken,maar helaas zijn deze heel lastig tot niet te vinden.
Je zou de plastc nem houder iets kunnen proberen af te schuren en de veerlipjes verwijderen zodat de metalen veer er weer op past.
Zelf zou ik gewoon de randen eraf slijpen met een slijpsteen dat lijkt mij de beste oplossing moet het nog bij mijn eigen loks doen heb ze nu gewoon rijden met de nem houder zoals bij jou op de foto.
Re: kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Er zit in de versie met kortkoppeling ook een draaistelframe met een ander nummer onder.
Bij de versie met metalen koppeling heeft het draaistelframe het nummer 241980 en bij de versie met kortkoppeling is dit het nummer 393570.
Geen idee of dit te maken heeft met de gewijzigde koppeling.
Re: kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: kortkoppeling op ouder type Märklin-loc
Citaat van: hmmglaser op maandag 06 mei 2019, 18:09:30
heb ze nu gewoon rijden met de nem houder zoals bij jou op de foto.

hmmglaser, je zegt dat het op de baan geen probleem oplevert om te rijden zoals op de afbeelding? Dat is fijn. Ik kan het zelf niet testen, want de loc is (nog) analoog en ik rij digitaal.