Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd

Gestart door marklin h0 vrijdag 18 januari 2008, 22:56:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat vinden jullie?
over de hele baan een 3sporig traject

9 (20.9%)

over de hele baan een 2sporig traject

34 (79.1%)

Totaal aantal stemmen: 25

Re: c-rail baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: c-rail baanplan
1*24236 + 1*24094 +  3*24064

Deze combinatie komt het dichts in de buurt. Er zit echter wel een miniem verschil in, dus ze zijn niet exact gelijk.
Re: c-rail baanplan
marklin h0
gast

Re: c-rail baanplan


Denken jullie dat een trein in de bocht het stootjuk zal raken, omdat mijn lange rijtuigen uit het spoor gaan hangen?

overigens is dit mijn 100ste bericht! :D

Daan
Re: c-rail baanplan
matthijs tristan
gast

Re: c-rail baanplan
zou je even rustig moeten uitproberen, maar ik zou het eerst even testen zonder die 077. dan lukt het wel zou ik zeggen, ik denk dat als je wagons van 30 cm hebt dat die dat stootblok dan wel raken in dit geval.
Re: c-rail baanplan
marklin h0
gast

Re: c-rail baanplan


en dit?
Re: c-rail baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: c-rail baanplan
Bij een stootblok van C-rail zit er een berg achter het juk.
Het juk zit aan het begin van het spoortje.
Ik denk niet dat de lange wagons het juk raken, en de berg is niet zo hoog dat deze geraakt wordt.

Maar het slimste is natuurlijk het gewoon uit te proberen.
Zie je ook meteen of het er wel uitziet.

groetjes
Henk
Re: c-rail baanplan
digi-jacques
gast

Re: c-rail baanplan
in diverse c-rail plannen uit de boekjes komt deze constructie ook voor, en heb er geen problemen mee gehad toen ik ze eens uitprobeerde(zie vloerbaantje)

jacques
Re: c-rail baanplan
marklin h0
gast

Re: c-rail baanplan
Kan iemand mij vertellen waarom 24064 duurder is dan bv. 24188?
Re: c-rail baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: c-rail baanplan
24188 is een standaard rechte (net als 24172). Dus grote aantallen.

(Heeft de 24064 losse beddingen :?: Dan is het ook doordat dit moeilijker is om te maken)

groetjes
Henk
Re: c-rail baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: c-rail baanplan
De 24064 heeft geen losse beddingen. Dat heeft alleen de 24071.

Maar de kleinschaligheid van d productie van de kleinere rails maken deze duurder.
Re: c-rail baanplan
marklin h0
gast

Re: c-rail baanplan

mijn baanplan. zelfde maten. Ben alleen van plan om er alvast een overweg bij te doen, omdat ik anders 3x188 (contactrail=094 dus 2x094=188) .over hou als ik achteraf mijn overweg inbouw.  contactrail=094. Ik wil hem rechtsboven doen. Het gaat vooral om het station. Het opstelspoor is zo raar omdat ik startset 29476 (opstelspoor, MS voor dubbeltractie, extra aansluitpunt (nu1), 2rijtuigen voor mijn regional express en rails) wil kopen en anders hou ik 3x172 over en moet ik 9x188 los kopen en nu maar 6. Dus heb ik dat gecompenseerd.

uitleg:
groen=188
geel=172
rood: 130
donkerrood:230
donkerste rood 330
donkerblauw:077
paars: 094
grijzig:064


Daan
Re: c-rail baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: c-rail baanplan
succes marklin ho
we zien het wel in je bouwverslag  :D :D
groet robert
Re: c-rail baanplan
marklin h0
gast

Re: c-rail baanplan


In de hoek rechtsboven wil ik een overweg. las ik de aansluitrails (grijs) goed aansluit gaan de bomen toch gewoon eerder dicht dan als ze naast de overweg staan.

Daan
Re: c-rail baanplan
Daan!
gast

Re: c-rail baanplan
ik kan dus straks met 3 treinen tegelijk rijden, maar ik wil ook wel wat opstelsporen. wat hebben jullie aan schaduwstationsporen. heeft iemand idieen om een paar opstelsporen in mijn baan te ontwerpen.
Re: c-rail baanplan
Marklin-Tim
gast

Re: c-rail baanplan
Citaat van: Daan! op woensdag 14 mei 2008, 18:25:31
wat hebben jullie aan schaduwstationsporen.

Veel hier kunnen we onze treinen parkeren en/of opstellen op ontzichtbare stukken ;)

Groetjes, TIm
Re: c-rail baanplan
Daan!
gast

Re: c-rail baanplan
Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 14 mei 2008, 18:28:23
Citaat van: Daan! op woensdag 14 mei 2008, 18:25:31
wat hebben jullie aan schaduwstationsporen.

Veel hier kunnen we onze treinen parkeren en/of opstellen op ontzichtbare stukken ;)

Groetjes, TIm

ik wist wel dat het een soort parkeerplaats was, maar ik bedoel lengte. ik zet zo wat fotootjes neer
Re: c-rail baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: c-rail baanplan
De sporen van een schaduwstation moet je even lang maken als je langste trein.
Re: c-rail baanplan (update)!

ik dacht eraan om hier een klein rangeer tereintje te maken.


hier wil ik met een cirkel omhoog (ben de naam ff kwijt) een dan op niveau +1 opstelsporen boven de doorgaan de sporen te maken. of vanaf onder in beeld een aftakking te maken naar rechts onder de kast door(kan nog omhoog). en daar opstelsporen te maken voor bijv. personentreinen, die toch niet boven de 2m komen. Dan heb ik nog wel een paar lange opstelsporen nodig maar ik ga daarmee ff op wintrack kijken.

overzichtje


omdat de dozen strak weggaan kan ik hier wat opstelsporen onder mijn kwijt, waar personentreinen kunnen worden gestalt.
Re: c-rail grondbaanplan (update)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: c-rail grondbaanplan (update)
hey daan
je bedoeld waarschijnlijk railspiraal  :D
ziet er mooi uit
succes en complimenten
groet robert
Re: c-rail grondbaanplan (update)
1e post :D

ziet er strak uit ga zo door ik kan niet wachten op meer foto`s


greetz

roderick
nu met schaduwstation!: c-rail grondbaanplan
ik presenteer: MIJN NIEUWE BAANPLAN MET SCHADUWSTATION:D



maten hetzelfde, schaduwstation onder mijn bed!
alle stootblokken worden vervangen door een 24001 met daarop een k-rail stootblok, die ik ga vernederlandse :lol:

kleurenversie komt indien nodig.
Re: nu met schaduwstation!: c-rail grondbaanplan
Flink schaduwstation!  8)
Re: nu met schaduwstation!: c-rail grondbaanplan
Hmmm, dit schaduwstation is alleen bruikbaar voor trek-duw treinen en treinstellen...
Bovendien kan het alleen vanuit 1 richting bereikt worden.

Is dat opzet?
Zo niet, dan zou ik overwegen om bij de aansluitng avn de spiraal met de hoofbaan, een keerlus te leggen. Dan kun je het schaduwstation in ieder geal al van beide kanten bereiken, en je kunt het eventueel zelfs gebruiken om de treinen in het schaduwstation te keren.

Succes,
EgMaf
Re: nu met schaduwstation!: c-rail grondbaanplan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: nu met schaduwstation!: c-rail grondbaanplan
Hallo Daan,

met als toegang een krap spiraal, direkt na een wissel zal dit voor getrokken treinen geen pretje worden,  maar vermoedelijk is het geheel een compromis om je treinen op te kunnen bergen. Heb je ook aan de stofophoping gedacht onder je bed?

met vriendelijke groet,

Walter



Re: nu met schaduwstation!: c-rail grondbaanplan

iets veranderd. (nog niet op basis van jullie kritieken, maar ik heb dit gedaan om geen spoor te hebben die de ruimte tussen de doorgaande banen snijdt.

Citaat van: wissels op zondag 18 mei 2008, 19:15:35
Hallo Daan,

met als toegang een krap spiraal, direkt na een wissel zal dit voor getrokken treinen geen pretje worden,  maar vermoedelijk is het geheel een compromis om je treinen op te kunnen bergen. Heb je ook aan de stofophoping gedacht onder je bed?

met vriendelijke groet,

Walter




Idd is het een compromis.
Om het stof weg te houden gebruik ik een stofzuiger :D Ik gbruik de hoogte om langere treinen op te kunnen bergen.

Citaat van: EgMaf op zondag 18 mei 2008, 18:47:08
Hmmm, dit schaduwstation is alleen bruikbaar voor trek-duw treinen en treinstellen...
Bovendien kan het alleen vanuit 1 richting bereikt worden.

Is dat opzet?
Zo niet, dan zou ik overwegen om bij de aansluitng avn de spiraal met de hoofbaan, een keerlus te leggen. Dan kun je het schaduwstation in ieder geal al van beide kanten bereiken, en je kunt het eventueel zelfs gebruiken om de treinen in het schaduwstation te keren.

Succes,
EgMaf
Ik had het volgende bedacht: trektreinen komen over het binnenste spoor aanrijden. ze rijden de wissel voorbij en gaan dan duwend omhoog naar hun plekje. trein 2 komt trekkend naar beneden en gaat zijn rondjes rijden.

Daan!
Re: c-rail baanplan: vraag?

weet iemand waarom dit niet uitkomt? met 130 en 230 komt het toch ook uit
Re: c-rail grondbaanplan: vraag?
probeer dit eens

Re: c-rail grondbaanplan: vraag?
dat kan niet, omdat de buitenste baan de 4de baan is. Is het niet gewoon een fout in wintrack. want als ik 3x330 met daaraan parallel 3x440 doe komt het al niet gelijk uit. :x
Re: c-rail grondbaanplan: vraag?
Ik weet niet juist wat uw bedoeling is, maar als je de 24130 links onder vervangt door 3 stukken dan komen de sporen weer goed uit. Zie tekening
Re: c-rail grondbaanplan: vraag?
Re: c-rail grondbaanplan: vraag?
volgens mij klopt de 24430 op wintrack niet. in het boekje eindigen ze wel gelijk.

sascha: je hoeft hem niet meer te plaatsen. ik heb er een fout ingemaakt
Re: c-rail grondbaanplan: update


Ik hem wat kleiner gemaakt, omdat het och wel erg groot werd in de breedte. tevens is er een opstelterrein gekomen dat altijd nog uitgebreid kan worden.

Daan
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Ik heb een poll toegevoegd.
even uitleggen: Ik heb nu een dubbelsporig traject. Aan het eind van het jaar komt de koploper. Als die er komt zou het betekenen dat er telkens 1trein aan de kant staat. Nu twijfel ik of ik een extra baan voor de koploper zal maken, zodat er geen treinen aan de kant staan. Daarover gaat de poll.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Daan
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Ik heb 2-sporig gestemd: Afwisselend treinen laten rijden over minder sporen vind ik vaak mooier (en leuker met het rangeren :-)) dan allemaal parallele slierten rails...
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Ik zelf zou een wisseld traject doen met delen waar 3 sporig is en delen met 2 sporig.
bij de stations zou ik 3 sporig maken en de rest 2 sporig. De treinen kunnen dan op elkaar wachten, dat vind ik zelf wel mooi!
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd


ik ff een verkleind plaatje gemaakt (let op: er zijn rechte rails weggelaten)

ter herinnering: het is een grondbaan
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
ik heb op 2-sporig gestemd.
3 over de hele baan is overkill

Dennis
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Citaat van: Daan! op maandag 23 juni 2008, 22:26:41


Ik hem wat kleiner gemaakt, omdat het och wel erg groot werd in de breedte. tevens is er een opstelterrein gekomen dat altijd nog uitgebreid kan worden.

Daan


Dit vind ik zelf wel een leuke baan, MAAR ik denk dat het echt snel gaat vervelen. Ga je de baan op de grond bouwen of op een tafel?
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Ik denk dat 3 sporen overkill is.

2-sporig met een station met meerdere inhaalsporen is beter.

Als je het station dan zo inricht dat je van beide toegangssporen alle stationssporen kunt bereiken, dan heb je maximale flexibiliteit.
Ik zou voorzieningen treffen voor minimaal 4 stationssporen, zodat er nog treinen bij kunnen komen.

Als je dan ook tegenovergesteld wilt rijden (zoals in het echt), is het verstandig om een "keermogelijkheid" in te bouwen.
Het treinstel kan dan bij het kopstation wegrijden en via de keermogelijkheid ook weer het kopstation inrijden.

groetjes
Henk
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
ik heb geen keus de baan moet op de grond
zijn er nog ideeën?
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Ja maak een pendelbaan! met een paar stations erin, keerlussen en een mooi groot rangeer spoor.

Daan sommige foto's zijn niet zichbaar bij mij!
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Ik zou zeggen:

- Station met 3, 4 of meer sporen.
- Station vastgelegd op een grote plaat (of een paar platen die je zo tegen elkaar schuift) zodat het makkelijk opbouwen en afbreken is op de grond.
- Hoofdbaan 2 sporig.
- Het schaduwstation iets korter, zodat je op 1 niveau kunt blijven
- Ergens nog een keerlus (tijdelijk?) aansluiten, zodat je ook zonder te keren terug naar het schaduwstation kunt.

Heb je er al eens over gedacht om met modules te werken?

Maar da's mijn mening :-)

Groet,
EgMaf
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Modules!! Dat is een goede optie maar je moet wel de ruimte hebben!
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Citaat van: EgMaf op dinsdag 24 juni 2008, 17:15:47
Ik zou zeggen:

- Station met 3, 4 of meer sporen. :D
- Station vastgelegd op een grote plaat (of een paar platen die je zo tegen elkaar schuift) zodat het makkelijk opbouwen en afbreken is op de grond. :?:
- Hoofdbaan 2 sporig. :D
- Het schaduwstation iets korter, zodat je op 1 niveau kunt blijven :D
- Ergens nog een keerlus (tijdelijk?) aansluiten, zodat je ook zonder te keren terug naar het schaduwstation kunt.  :?

Heb je er al eens over gedacht om met modules te werken?

Maar da's mijn mening :-)

Groet,
EgMaf


:D = goed
:? = twijfel
:?: = ?

Hoe zit dat met modules?

Daan
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Je bouwt gewoon allemaal losse platen en daar ga je de baan op bouwen, moet je wel kijken of alles nog uit elkaar kan ;)
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
dan heb je dus wel een hele constructie nodig.
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Citaat van: Daan! op dinsdag 24 juni 2008, 17:29:06
dan heb je dus wel een hele constructie nodig.

ja dat wel..
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
ja ik denk dat dat nog ff teveel is.
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Citaat van: Daan! op dinsdag 24 juni 2008, 17:29:06
dan heb je dus wel een hele constructie nodig.

Nee, nee, nee!
Bij modules is het wel gebruikelijk om "hele constructies" te gebruiken, maar het hoeft niet!
Je kunt ook gewoon platen van b.v. 60x120 gebruiken, die zo leggen dat je rails er precies op komen, en dan de rails erop vastmaken. Als je je baan opgeruimd hebt zijn de "modules" van 60x120 dus opgeruimd, en als je de baan uitlegd hoef je dus alleen die "modules" aan te sluiten...
Eventueel een simpel raamwerkje (balkjes) onder de platen voor extra sterkte en diepte om kabels mooi & veilig onder de baan weg te kunnen werken.

Later kun je altijd nog overstappen op modules met "hele constructies" zoals tafelputen enzo.

Groet,
EgMaf
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Willen de mensen die voor 3 hebben gestemt ook hun standpunt onderbouwen? :lol:
dank u!

daan
Re: c-rail grondbaanplan: POLL toegevoegd
Persoonlijk is het voor mij 2 of 4.
bij 4 zijn het dan 2 sporen voor goederen vervoer en 2 voor personen vervoer. Of 2 voor sneltreinen.