Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

HO-m wissels bij digitale baan

Gestart door NCBuilds vrijdag 03 mei 2019, 16:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HO-m wissels bij digitale baan
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik de Marklin 60652 digitale set aangeschaft. Deze set is voorzien van een aansluitrail voor het rail type K. Aan de hand van de 24951 overgangsrail heb ik deze aangesloten om mijn M-rail baan. hartstikke mooi kan meerdere treinen laten rijden! Nu ben ik ben het punt waarbij de wissels, stootblok verlichting, seinen en ontkoppelrail aangesloten moeten worden. Op het forum heb ik het aansluit voorbeeld gevonden voor de K-rails. Bij dit rail type heeft de verlichting een zwarte draad, waarbij bij de M-rail de grond aangesloten zit op de stroom van de rail. De blauwe draden staan volgens de multimeter volledig los van de rail, en zouden dus ook bij m-rail aangesloten kunnen worden op een externe trafo. Op welke wijze moet de gele kabel in z'n circuit aangesloten worden?
Als iemand hierop het antwoord zou weten zou ik weer verder kunnen met deze prachtige hobby!
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Zover ik als m-rijder weet voorziet de gele draad zowel het lampje als de spoel van stroom. Blauw wordt via massa geschakeld.

Zelf gebruik ik voor mijn m wissels de dr4018 en daar komen de blauwe en de gele draad in. De decoder wordt uiteraard wel via een trafo gevoed en niet met digitale stroom.
Re: HO-m wissels bij digitale baan
 @citaat
deze dr4018 wordt toch gebruikt waneer er ook digitaal geschakeld word, zoals bij een central station? is het ook mogelijk om de wissel er als ware op de analoge manier te schakelen?

Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Klopt. Doet hetzelfde (dacht ik) als de door jou afgebeelde m83.
Re: HO-m wissels bij digitale baan
hoi,

Citaat van: NCBuilds op vrijdag 03 mei 2019, 18:27:50
is het ook mogelijk om de wissel er als ware op de analoge manier te schakelen?

Door gewoon de wissels op de oude analoge manier te blijven omzetten? Je bent niet verplicht om ook je wissels "digitaal" te maken als je treintjes digitaal rijden. Hier op het forum is het algemene beeld altijd dat digitaal rijden gelijk staat aan alles digitaal en ook nog eens automatisch en dan ook nog eens met de computer besturen. Dat is grote onzin.

Kijk maar eens op de diverse modelspoortentoonstellingen in het land. Daar zie je heel veel banen waarbij de wissels gewoon met de "hand" omgezet worden en niet met de Mobile Station, Central Station, Multimaus, Intellibox of een ander digitaal systeem.

Groet Ronald.
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Dit zou ik graag zo willen houden ja. Op welke wijze word dit dan aangesloten? kan hier verder geen aansluitschema van vinden

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Gewoon je huidige trafo met wisselsaansluitingen behouden. De twee draadjes van het spoor aansluiten op je Mobile Station II / III Dan werkt het gewoon. Zie ook Vraag over aansluiting elektrische wissels M rail digitaal/analoog

Groet Ronald.
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: HO-m wissels bij digitale baan
Ik ga in 1 baan zelfs beide methodes toepassen: deels wordt digitaal geschakeld (koploper gestuurd) en deels wordt het op de analoge manier bediend ( rangeer gedeelte). Ik zal proberen eerstdaags mijn draadje te updaten waarin het staat beschreven. Dus deels met dr4018 en deels met schakelaars.