Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

marklin 36198 BLS Vectron

Gestart door Blausee-Mitholz dinsdag 30 april 2019, 22:14:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 36198 BLS Vectron
Blausee-Mitholz
gast

marklin 36198 BLS Vectron
Ik heb mij aan het verdiepen in modellen van de BLS Vectron.
Nu lees ik bij Marklin dat de 36198 naast mfx en MM ook DCC verstaat. Ik begrijp dat je onder CV50 mfx kunt uitschakelen.
Is mijn vraag zijn onder DCC ook alle 16 functies beschikbaar (via een ECoS-I) ?
Dit kan ik niet uit de handleiding herleiden.

Alleen dank voor constructieve antwoorden!

Mvg, Johan
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Hallo Johan,

CV50 op 4 zetten, staat alleen Digitaal DCC en Motorola nog aan, met DCC als voorkeur, en zowel MFx als analoog staan dan uit.

Alle functies blijven behouden op DCC onder 1 adres, anders kan je CV50 altijd weer terug zetten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Blausee-Mitholz
gast

Re: marklin 36198 BLS Vectron
Citaat van: wissels op dinsdag 30 april 2019, 22:26:49
Alle functies blijven behouden op DCC onder 1 adres, anders kan je CV50 altijd weer terug zetten,

Hallo Walter,

Dank voor je antwoord.
Door het woordje anders proef ik dat je toch niet helemaal zeker bent.
MFX is voor mij not done  dus zou mooi zijn dat alle functies onder DCC beschikbaar zijn.
Daar zwijgt Marklin in alle talen over. Op zijn minst moeten ze m.i.z. de mogelijkheden van DCC aangeven als het in de decoder zit.
Maar dat doen ze dus niet.

Mvg, Johan
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Ben den Hollander
gast

Re: marklin 36198 BLS Vectron
Een kennis van me heeft een Trix Serfer G2000 met dezelfde decoder. Die luistert MFX, DCC en MM. Hij rijdt met de Intellibox/LocoNet op DCC en heeft alle 15 functies.

Bij twijfel: vraag de winkelier even te testen. Van Marklin handleidingen word je niet (nooit) wijzer.

Gr, Ben.
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Beste Johan, bij de locs met een Märklin Mfx/MM/DCC decoder die ik bezit heb ik Mfx uitgeschakeld (waarde 4 in CV50).
Bij die loks zijn alle functies, in DCC,  te benaderen met de ESU Lokprogrammer in "Virtual drivers' cab" stand.
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Blausee-Mitholz
gast

Re: marklin 36198 BLS Vectron
Heren dank voor het antwoord  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Bij mijn weten werken alle functie die je onder MFX hebt ook onder DCC alleen MFX+ functie werken niet maar dat is er meestal maar één die gekoppelt is aan de marklin spielwelt.
Alleen ESU heeft onder DCC niet alle functie die MFX wel heeft maar daar komt nog een update voor maar die zal waarschijnlijk alleen voor de Ecos gelden.
Maar ik zou er maar rekening mee gaan houden dat MFX in de toekomst wel eens het stokje kan gaan overnemen van DCC zeker in Europa :D
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Ben den Hollander
gast

Re: marklin 36198 BLS Vectron
Citaat van: hmmglaser op woensdag 01 mei 2019, 15:41:50

Maar ik zou er maar rekening mee gaan houden dat MFX in de toekomst wel eens het stokje kan gaan overnemen van DCC zeker in Europa :D


Ik plas in m'n boks van de schrik. Komen mijn treinen dan stil te staan?
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Proest, geloof je het zelf. DCC is compleet gestandaardiseerd. MFx is een protocol van Märklin dat deels vrij is gegeven.
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 36198 BLS Vectron
 @citaat Heren, zullen we de discussie mFx vs DCC hier even laten voor wat het is?!
Re: Re: marklin 36198 BLS Vectron
Blausee-Mitholz
gast

Re: Re: marklin 36198 BLS Vectron
Mag dit topic op slot vraag is beantwoord

Mvg Johan
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Blausee-Mitholz
gast

Re: marklin 36198 BLS Vectron


De Vectron is inmiddels in Blausee-Mitholz aangekomen  B)

De decoder laat zich netjes uitlezen als een Trix decoder en is goed programmeerbaar met de ECoS
CV 50 op 4 geprogrammeerd en de decoder naar wens verder ingeregeld.
De 15 functies werken inderdaad volledig onder DCC

Wat ik al vermoede het is een hobby uitvoering met wegwerp motor.
Ik rij er eerst gewoon mee mocht de motor "op" zijn dan pruts ik er zelf wel een klokanker motor in.

Mvg, Johan
Re: marklin 36198 BLS Vectron
Blausee-Mitholz
gast

Re: marklin 36198 BLS Vectron
Na de positieve ervaring met de Vectron heb ik mij gewaagd aan de BLS Robel 39548 van marklin.

https://www.youtube.com/watch?v=FPM40QIX1iA&feature=youtu.be

Uiteraard mfx meteen uitgeschakeld en het model onder DCC geïnstalleerd op de ECoS.
Alle 24 functies zijn onder DCC bereikbaar, van de 24 functies gebruik ik er 20 de andere 4 vindt ik nutteloos en zijn in de ECoS uitgeschakeld.
Leuk speeltje zo, ben er blij mee  B)

Mvg, Johan