Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?

Gestart door Johnnytrein dinsdag 30 april 2019, 14:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Ik kocht via ebay de volgende Märklin loc https://www.ebay.de/itm/Dampflok-Werkstattzug-Marklin-3000-Br-89005-1-Waggon-mit-Ausrustung/273816303841?hash=item3fc0b938e1:g:qhgAAOSw68ZcsFEU ik zou willen weten met welke decoder kan ik deze ombouwen of laten ombouwen.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
 @citaat Zo heb ik 't gedaan ===> klik
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Wim jou ombouw is van het oude model die van Johnny is van de nieuwere variant de 3000 intern zijn ze volgens mij niet identiek.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Ik denk dat het voor het ombouwen niet veel uit zal maken, aangenomen dat dit niet een van de nieuwste types is, maar een met een kleine schijfcollectormotor. Een foto van het binnenwerk zou wel helpen...
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Om een foto van het binnenwerk te maken moet de loc eerst hier aankomen . geschatte datum van levering tussen 2 en 5 mei.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 30 april 2019, 14:32:41
Wim jou ombouw is van het oude model die van Johnny is van de nieuwere variant de 3000 intern zijn ze volgens mij niet identiek.
De 89005 is van de jaren 50, heeft nog een "Handschalthebel" en in reliëf gedrukte nummering en is er met twee en driepunts frontsein geweest.
De motoren van toen waren allemaal SFCM, zei het dat de eerste uitvoering nog een pertinax motorschild hadden.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Als ik de ebay foto bekijk zie ik inderdaad de handschalthebel zitten.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Dat zag ik net ook,vond in eerst instantie de lok veel veel op de mijne lijken die ik halverwegge de jaren 80 heb gekregen.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 01 mei 2019, 13:56:54
Als ik de ebay foto bekijk zie ik inderdaad de handschalthebel zitten.
Dan heb je aan mijn tipjes wel iets. Denk ik... ;)
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Je kan Marklin 60906 proberen de mfx, dcc, delta decoder. Onze treinendokter gaat er 1 inbouwen voor iemand en voor leden 2 rail ook. Enige wat hij wilt weten of decoder ook geschikt is voor oude Fleischmann loks in verband met hun motorschild.

Voordeel geen ombouw motor of anker nodig. Kan tegen de omschakel impuls en is bestand tot 1,6 A geloof ik. Dus kortsluiting zou geen probleem mogen zijn.
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
"Dan heb je aan mijn tipjes wel iets. Denk ik..." inderdaad
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Als je geluid wilt hebben: er kan een locsound in met een "suikerklontjes"speaker.
Ik heb mijn 3000 (uit 1971) daarmee omgebouwd (soundproject van een BR 80 gebruikt, omdat een 89er niet in de collectie zit).
En ook nog lichten achter ingebouwd (towerleds).

Ik bedoel maar, er is van alles mogelijk...
Succes,
Groet, Paul

Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Paul bedankt voor deze info heb je ook het nummer van de decoder?
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Johnny,
Ik was even druk met wat anders, vandaar een wat late reactie, maar er zit een ESU locsound V4 M4 in (een 8-pins). Maar een V5 of een 21mTC zou ook wel kunnen passen. Ik maak van karton (wat laagjes op elkaar geplakt) wel eens een blokje ter grootte van de decoder en kijk dan eerst of het past (zie de maten op de website van ESU).
Groet, Paul
Re: Märklin loc 89005 analoog ombouwen naar digitaal met welke decoder?
Ok geen probleem hoor, nu hier in België nog iemand vinden om die loc om te bouwen.