Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?

Gestart door Har dinsdag 30 april 2019, 01:57:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?

De 39413 , model van  e141 , functioneert niet goed meer. Wat zijn de verschijnselen:

1. De decoder laat zich niet meer adresseren.
2. Digitaal loopt hij langzaam één kant uit waarbij de snelheid niet te beïnvloeden is.
3. Geluid werkt niet.
4. Verlichting zwak.
5. Analoog rijdt hij één kant uit waarbij de snelheid wel te regelen is. Verilichting brand zwak.

Het ligt natuurlijk voor de hand dat de decoder (na kortsluiting) is overleden. Maar ik hoor geluiden dat het ook de dragerprint zou kunnen zijn omdat die bij een vergelijkbare loc( 39410) ook wel eens de geest geeft.

Maar uitgaande van een defecte decoder: welke hoort erin. En kan ik gebruik maken van een decoder zonder sound omdat ik een rijdende loc belangrijker vind dan één met sound.

Mvg Harry.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Ergens opgedoken, specificaties:

Mehrzwecklokomotive.
Achsfolge Bo' Bo'. Schwarzes Gußfahrgestell, zwei angetriebene Drehgestelle, dunkelbraune Fahrwerke. Beige/türkisfarbenes Gußgehäuse, erhabene Lüftergitter, dunkelbraune Dachaufbauten, rote Dachleitungen, eingesetzte Fenster, angesetzte Griffstangen mit Aufstiegen, Führerstände mit Inneneinrichtung. Betriebs-Nr.: 141 136-2, beige Aufschriften, Führerstandskennzeichnung "1" und "2", türkisfarbene DB-Embleme. Mfx-Decoder. Dreilicht-Spitzensignal. Weitere Zusatzfunktionen digital schaltbar.
Länge 18,0 cm.
Kupplung Typ12.
2 Stromabnehmer Typ 8 i.


Als ik dit zo lees zit er een Mfx decoder is met een bijvoorbeeld apart aangestuurde toeter of zoiets, heb er geen en kan niet onder de kap kijken. Foto doet wonderen in dit geval.
In ieder geval zit er geen sound decoder in.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Zie onze wiki : het is een c-sinus...

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_39413

Als de motor nog loopt, dan is waarschijnlijk niet je driver defect, ik verwacht eerder dat je decoder de geest heeft gegeven.  Je zou voor de zekerheid even kunnen kijken of het flatcabletje naar je motor er nog goed inzit en of de decoder nog goed aangesloten is.  De decoder hangt onder de grote print.

Heb je nog garantie?

Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?

Dank tot zover...



..ik weet niet hoe kritisch de verbinding van de 21 pins decoder met de drager print is. En ook niet het bruine flatkabeltje bovenop. Uiteraard heb ik dat wel heen en weer gefrot. Zonder resultaat .
Ik kan overigens geen schroeiplekken aan de elektronica ontdekken.

Welke 21 pins decoders van M kan ik eventueel gebruiken ter vervanging? Ik hoef niet zo nodig de sound terug. Gewoon goed rijden volstaat .

Of is er sprake van een specifieke combinatie tussen decoder en dragerprint.
Ik probeer wat foto?s bij te voegen.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
 Ik krijg helaas de foto?s niet geplaatst. Het bestand is te groot.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Even de decoder aan een decoder tester hangen en je weet of de decoder stuk is.
Je kunt hem naar me opsturen en kan hem voor je testen .
Twee postzegels en je weet of de decoder stuk is.

Grt. Jo
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Citaat van: Har op dinsdag 30 april 2019, 10:43:36
Het bestand is te groot.
Verkleinen met bijvoorbeeld Paint, zit standaard bij Windows.
Te vinden onder "accessoires"

Dirk-Jan
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
.. ik zit hier met een I pad.. en ik heb nog niet de mogelijkheid gevonden de fotobestanden te verkleinen.
Maar bedankt voor de tip..
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien kun je hier iets mee?

* https://www.fotoverkleinen.nl/
* https://www.fotoaanpassen.nl/

Of anders je camera zo instellen dat die "kleinere" foto's maakt? Weet niet of jouw iPad dat kan, onder Android gebruik ik dat wel eens.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Als je de foto naar jezelf mailt, kun je de grootte instellen.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
De lok bevat een geluidsmodule(rijgeluid,fluit,remmen uit en omroep)die dacht ik gestuurd word door susi deze kun je aansturen met een marklin decoder Mld3 60972 het is alleen aan te raden om de decoder in te stellen met een marklin programmer.
Heb dit zelf ook gedaan met mijn trix TEE RAM en het werkt verder goed.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Concrete info. Hier ga ik mee aan de gang. Dan maar een marklin programmer aanschaffen. Wat is Susi?

De genoemde decoder is geen sounddecoder zie ik. Dat is dus niet nodig omdat de loc een sound module heeft . Begrijp ik dat goed?
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=228437

De decoder is nummer 155666 , volgens de wiki een 6090 mfx.  150 euro lijkt me een beetje overdreven.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Loc heeft een full sound decoder, net als alle andere Br 141 van de nieuwe generatie.
Helaas is het ook een zorgenkindje, en komt het vaker voor dat de decoder niet meer (geheel) functioneerd.
Ik heb de mijne onder garantie naar Marklin terug gestuurd, en de decoder is toen vervangen.
Als je nog garantie hebt, snel opsturen...

Mvg. Marcel
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
 Helaas Marcel geen garantie meer. Stevige prijs voor decoder. Die 150euro heeft heel de loc me gekost.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Je kan in deze ook beter een decoder in de vorm van een ombouwset kopen, dan ben je goedkoper uit dan als decoder met specifieke onderdeelnummer.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Motorola / DCC, in de aanbieding, het is het proberen waard.....



....wel even instellen voor sinus motor, zie handleiding. Kan zonder dure programmer mits je CV kunt lezen / schrijven. Mocht het niet werken verkoop je de decoder weer door.

Gr, Ben.

Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
 
Liggen ze bij MTE? Dan ga ik dat proberen.

Ik heb wel begrepen dat die M locs 39410/39411/39412/39413. Een specifieke dragerprint hebben die aan gort kan zijn. En daar is niet meer aan te komen.

Bedankt voor de tip.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Heb je de decoder al eens een reset gegeven?
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?

...Jazeker. Een aantal pogingen gedaan.

Maar ik ga een aantal tips en aanwijzingen van jullie hierboven serieus onderzoeken.

...en zodra ik het opgelost heb  trakteer ik op gebak bij de koffie.

NB. Ik heb ook een 39410 ( groene e141) met hetzelfde probleem. Die had eerst uitval van verlichting en geluid. Nadat ik van beide locs ( 39413 en 39410 ) bij wijze van experiment beide decoders had omgewisseld, deden ze het allebei niet meer.

Maar nogmaals: gebak zodra de zaak is opgelost...
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Citaat van: loc1200 op dinsdag 30 april 2019, 17:36:49
Loc heeft een full sound decoder, net als alle andere Br 141 van de nieuwe generatie.
Nee de lok is geen full sound maar heeft een sound module.
Ik heb geen ervaring met ESU hoe goed dat werkt maar met een Mld3 werkt het wel.
Het is zelf mogelijk dat alle problemen door de sound module worden veroorzaakt heb ik in het verleden ook ooit eens gehad.
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
Beste Har,

Houd er rekening mee dat de decoder-soft drive sinus motor een paar speciale instellingen vereist en dat die nog wel eens verschillend kunnen zijn, wat mogelijk de oorzaak is dat 410 en de 413 niet reden met elkaars decoders.

Groet, Anne W
Re: Hulp gezocht voor Marklin 39413 decoder defect?
... En daarna ook niet meer met hun eigen decoder.  Ik zal er met mijn puzzeltocht rekening mee houden. Dank.