Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9

Gestart door Märklin.Pk zondag 28 april 2019, 11:39:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Goedemorgen!

Recentelijk van Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9 aangeschaft, prachtig model met al zijn digitale toebehoren. Echter...op sommige wissels en kruisingen blijft de motorwagen haken...
De sleper is aan een kant 'bekleed' met een stukje 'rubber', en ik krijg de indruk dat dit de boosdoener is. De sleper is ook niet helemaal recht gemonteerd, lijkt het wel. Loopt wat af naar die bewuste kant, waar de Schienenbus blijft haken. Wil echter niet zelf zo 1,2,3, gaan experimenteren. 
Incidenteel of een ontwerpfoutje :-(
Heeft iemand toevallig dezelfde ervaring? Op deze manier is het mooie model eigenlijk niet te gebruiken op een baan. Valt mij 'af fabriek' gewoon erg tegen.
Houd mij aanbevolen voor tips!
Zondags groet!
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Er zit een klik sleper onder. Die kun je er af klikken. En een foto helpt altijd. :)
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Top!! (en ja die foto, uiteraard volledig gelijk. Excuus) Nu naar mijn werk. Poging volgt 'later' , maar alvast bedankt!
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Bedoel je met "haken", dat hij wordt tegengehouden en doorslipt, of dat hij spanningsloos valt? En welk rail gebruik je?
Het zwarte kunststof deel aan de sleper dient als geluidsdemper.
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Van belang is liggen ze in helling. Welke rails gebruik je, is je stroomvoorziening wel goed, zijn je rails wel schoon? Zit de sleper wel goed?  Kortom beantwoord deze vragen en blijft de loc dan alsnog gebreken vertonen. Dan retour Marklin bij nieuwkoop heb je 2 jaar garantie.

ik heb ook een nieuwere railbus en mrails en die rijdt goed bij mij. Ga in elk geval niet rotzooien met de sleper want dan kan je gegarandeerd nieuwe kopen.
Misschien is dit nu al nodig als je 2e hands versie hebt.
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb één gebogen wissel waarbij het probleem zich voordoet, als de bijwagen als eerste obver de wissel gaat. Bij een andere wissel doet het zich incidenteel voor.
Ik heb het traject dat de VT98 zo gekozen dat de motorwagen altijd voorop rijdt. Ten overvloede: alle wissels liggen vlak.

In algemeen zin is het zo dat op wissels de slepers het wat moeilijk kunnen hebben, zeker bij wat lichter locs. Mijn V60, DHG500 en zelfs de V90 hobbelen een beetje op de kruiswissels.

Als het probleem zich ?af fabriek? voordoet bij de meeste wissels, dan zit de sleper gewoon niet goed: retour Marklin dan maar. Niet leuk, maar wel de beste oplossing.

Mvrgr
Robert
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Ik heb de 39980 en heb dit probleem nog niet kunnen vaststellen.
Mijn baan is met K-rail gebouwd en hoofdzakelijk met slanke wissels.
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
IDD, bij mij dus ook K-rail. Alles ligt (nog) vlak. Denk dat het een sleper-fout is. Ga niet rommelen, dus terug naar 'af' (fabriek) het model is spiksplinternieuw!
Wist overigens niet dat het omhulsel van de sleper als geluiddemping diende, weer wat bijgeleerd!
Thx anyway!
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Als de rest geen problemen geeft dan is het je nieuwe lok.
Mijn advies laat een nieuwe lok een uurtje op middelbare snelheid rijden en dan de andere kant op. Als daarna geen verbetering intreed retour ermee.
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Citaat van: Märklin.Pk op zondag 28 april 2019, 18:11:30

Denk dat het een sleper-fout is. Ga niet rommelen, dus terug naar 'af' (fabriek) het model is spiksplinternieuw!


Nou, je geeft het snel op. :D

De sleper bij Marklin treintjes behoort bij het normale onderhoud. Het kan geen kwaad het ding er even af te wippen volgens de regelen der kunst. Hoe dat moet staat in het boekie, bijgesloten in de doos. ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Ok, ik het weer opzoeken. Dat opgeven is het niet, maar het is toch wel teer spul :-)
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Het is dus inderdaad die sleper. Heb hem er netjes afgehaald/gewipt met een kleine M-schroevendraaier) (volgens het boekje ;-)
De sleper ligt dus te hoog en een kant want schuin aflopend.
(Overigens 'af fabriek' heeft de loc maar een slipbandje, dus een ietwat maandagmodelletje)
Anyway, werk aan de (Märklin)winkel!
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Citaat van: Märklin.Pk op zondag 28 april 2019, 19:32:48

(Overigens 'af fabriek' heeft de loc maar een slipbandje, dus een ietwat maandagmodelletje)


Volgens mij hoort dat, zo beroerd is het nou ook niet gesteld in het fabriek.....
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Hij heeft één bandje omdat er anders weer meer problemen komen met de massa afgifte, bij mij rijdt hij prachtig een klimspiraal op gemaakt van R2 k-rails en er ligt een meegebogen wissel in, hij rijdt hem in de grote boog

Omdat ik problemen kreeg met de stroom naar de lok toe, heb ik het omhulsel van sleper afgehaald en de sleper "gedubbeld" met latoenkoper, als hij nu stopt dan weet ik dat de sleper vuil is en de puntcontacten ook, gebeurt altijd op dezelfde plaatsen, daar waar de trein op stap 2 of 3 (van 28) rijdt vlak voor hij stopt of vlak na vertrek.

Groet, Anne W
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Goedenavond Anne,

Het is dus echt de sleper, eigenlijk het omhulsel (wat dus voor geluidsvermindering zou moeten zorgen)
Die blijft regelmatig haken, op een wissel of een kruising. Heb al wat zaken omgebouwd en vervangen. Deels met succes, deels zonder succes.
Denk dat ik er een 'kale' sleper om ga zetten. Hij rijdt verder goed en het is een mooie aanwinst (mijn eerste Schienenbus is 51 jaar oud! en die is nu echt op!!!

Oh ja, dat bandje... Ok, duidelijk. (maar in het boekje staat dat het er twee zouden moeten zijn)
Anyway....we houden het maar zo. D sleper is mijn echte issue.
Groet, Paul
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
 @citaat

Beste Paul,

In de onderdelen lijsten kom ik maar 1 band tegen.

Bij het plaatsen van de sleper er goed voor zorgen dat hij ingeklikt zit.

Groet, Anne W
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin de 39978 Motorwagen serie VT 98.9
Er zit ook maar één asb'tje onder, staat ook afgebeeld in de exploded view.
Zit de sleperdemper er soms scheef op?

Hieronder een foto van de sleper bij mijn railbus 39980.