Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen

Gestart door Looney Tunes vrijdag 26 april 2019, 21:27:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Dit keer in de ombouw, een br80. Standaard analoog met een elektronische omschakelaar.


En twee gloeilampen voor de verlichting. Doel is dat te vervangen voor ledverlichting en het locje te digitaliseren.


Als eerste de motor vervangen voor een 5 polige versie.


Voor het gemak heb ik een nieuwe print ontworpen, waar de decoder op kan, en de led voor de frontseinen gelijk op zit. Voor de ledverlichting aan de achterzijde is een aparte print.


De decoder zit erop, de versterkingen voor diverse aux, zodat telex eenvoudig ingebouwd kan worden, worden nu niet gebruikt.


Als de print dan ingebouwd is, is het vanaf boven gezien geen kabelspaghetti. Daar er een sleuf in de kap zit, naast de watertank, is er dus van bovenaf met de kap erop niks te zien van de ingewanden.


Het printje voor de ledverlichting aan de achterzijde wordt aan de mtc print gesoldeerd.


Waarna een stukje dubbelzijdig tape op de print is geplakt zodat de print in de kap geplakt kan worden.


En zo ziet het er dan van buiten gezien uit.


Nu nog even wachten tot de kristalklear droog is, en dan zal ik wat foto's van het resultaat delen.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Zeer professionele oplossing hoor. Erg netjes gemaakt en een duidelijk verslag.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Ziet er netjes uit.
Hier ligt ook nog een BR80.

groet
Harald
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Hoi John,

Dit is een BR80 3.0 versie  :thumbup: :thumbup:

Zoals gebruikelijk ziet het er weer doordacht en professioneel uit, nog even en jij krijgt een uitnodiging om in Goppingen te komen werken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Dank voor de reacties, heren!

Het was bij het ontwikkelen wel weer even passen en meten, al waren/zijn er zeker lastigere printen om te tekenen, maar ik ben blij met het resultaat.
Zal die foto's binnenkort even maken.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Komt er een massa productie ?
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Als je nu nog de motor van kogellagertjes voorziet is het helemaal een pareltje  :thumbup:

Mvg Johan
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 27 april 2019, 10:30:01
Als je nu nog de motor van kogellagertjes voorziet is het helemaal een pareltje  :thumbup:

Mvg Johan

Want deze motoruitvoering is niet zo geweldig?
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Erg mooi. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Ik heb 3 versies 1 met een 6090 decoder, 1 omgebouwd met vijfpolig anker en 60901 decoder geloof ik en een versie met geluid en telex. Alle drie de versies rijden wat mij betreft goed tot perfect.
Vooral de eerste versies met een 6090 decoder waren vrij duur toen. Niet dat ik ze toen voor de volle mep heb gekocht.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Dank voor de reacties.

Johnny, massaproductie is een groot woord, maar ik heb een aantal printjes meer besteld dan ik nodig heb. Dus er zijn er een aantal beschikbaar.
Johan, klopt, maar dat komt weer bij een ander project :D Moet binnenkort de voorraad namelijk weer aanvullen, en ook gelijk kijken voor de lagers en boor voor de sfcm en lfcm motoren.
Maarten, het voordeel van kogellagers is dat het slijpsel van de koolborsteltjes droog blijft omdat er niet geolied hoeft te worden, daardoor blijft de motor schoner en netter lopen. Zie ook dit artikel.
Roy, ik zal zo de foto's nemen.
David, prima toch, ieder moet doen wat hij/zij wil. Deze was analoog en de persoon van wie de loc is wilde hem digitaal.

Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Hierbij de foto's van het eindresultaat.
Als eerste een foto waarbij, zoals gezegd, door de spleet tussen ketel en watertank niks van de ingewanden te zien is.


Dan een foto van de verlichting aan de achterzijde.


En een van de voorzijde.


Project afgerond, op naar de volgende.  :D
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Verdikke, John, t ziet er weer heel fraai uit, man!
Wellicht kun je je juweeltje ns meenemen naar de stamtafel.

Peter
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Dank Peter, naar de stamtafel meenemen wordt lastig, de loc is tegen die tijd weer bij de eigenaar.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Mooi gemaakt John :thumbup:
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Hoi John,

Dat heb je weer netjes voor elkaar. :thumbup:
Ik heb een aantal jaren geleden een Br80 omgebouwd met een print van HGH.
Maar die print is nog met de hand geëtst en ziet er lang niet zo strak uit als jouw print.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Erg mooi en zeer knap John.
Re: Marklin Br80 ledverlichting en decoder inbouwen
Dank voor jullie reacties, leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt :)