Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco tram

Gestart door Neo donderdag 25 april 2019, 20:43:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Roco tram
Dag allemaal,

Ik heb twee Roco trams die ik op mijn toekomstige baan in een DC sectie wil laten lopen.
Toen ik dat vanmiddag bij een van de trams probeerde, reed deze voor geen meter. Er stond spanning op de baan en deze was niet vuil.
Wel hoorde ik een licht gezoem: Het leek alsof er iets klem zat. Ik heb de tram voorzichtig open gemaakt, het motortje verwijderd en de tandwielen bestudeerd.
Deze zijn met de hand niet te bewegen. Ook niet, toen ik de motor had verwijderd. Op een of andere manier moet ik bij het tandwielgedeelte zien te komen....
Wellicht zit er wat scheef of slipt er iets, dat niet hoort te slippen.
Wie weet hoe ik dit verder uit elkaar kan halen (zonder brokken) en hoe ik kunststof raderen het beste wat voorzichtig kan smeren ?

Alvast dank !!

Groet,

Gijs *Neo)

Re: Roco tram
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco tram
Jammer Neo,

Trammetje ziet er op zich goed uit, maar als 't niet rijd is dat balen.
Op het 1e gezicht is de aandrijftechniek dan wat minder, beetje jammer die plastic tandwielen. 
Hoe is de overbrenging van de motor op de tandwielen?
Op 1 foto lijkt het alsof de tandwielen scheef ten opzichte van elkaar staan: vertekend beeld of is er wat speling op?
Hoe is die bij de andere tram, die hopelijk wel goed rijdt?
Re: Roco tram
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco tram
Beste Neo,

Ergens aan de bovenkant van de tandwielen zal een "haakse" overbrenging, meestal in de vorm van een "worm" overbrenging, moeten zitten, dat maakt dat je de wielen niet kunt laten draaien.

Hoe je boven de tandwielen kunt komen weet ik niet, het is een draaistel, dus ergens is een draaipunt en daar zou logischerwijze iets los moeten kunnen.

Groet, Anne W
Re: Roco tram
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco tram
Beste Neo,

Wellicht nuttig voor je https://www.roco.cc/doc/et/1/de/52580_204266.pdf.

Groet, Anne W
Re: Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco tram
Dank je wel voor je reactie Anne, ik ga morgen de tekening eens goed bestuderen; zo op het eerste gezicht vind ik niks,
maar ik heb gelukkig nu een type-nummer.

Groetjes,

Gijs
Re: Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco tram
@ Baanloos: Dank voor jouw reactie.
Ik denk dat Anne gelijk heeft t.a.v. van de wormachtige overbrenging. Wellicht dat het daar fout gaat. Ik zie aan het eind van de draaistaaf, die uit
de motor komt wel een aandrijfsysteem dat aan een wormwiel doet denken, maar kan dat pas met zekerheid zeggen, als ik het een en ander open gemaakt krijg. Er zit geen spelling op de tandwielen die wel een klein beetje bewegen, maar niet veel. Ik heb zelf niet de indruk dat er iets scheef zit, wellicht komt dat door de slechte foto. Hoe de tweede tram het doet, weet ik nog niet; die  bevindt zich boven nog veilig in een doos :)

Groet,

Gijs
Re: Roco tram
Ben den Hollander
gast

Re: Roco tram
Gijs,

Check de onderdeel lijst: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43183_8849.pdf

Nummertje 22 is een clip, als je die los neemt komt het draaistel los en kun je ook bij de worm. Nummertje 21 is de draaistel houder, ook een clip. Als je die los neemt kun je de assen uitnemen.
Motortje kun je testen met een 9V batterij.

Gr, Ben.
Re: Roco tram
Lid sinds: 2015

offline
Re: Roco tram
Voordat je alles uit elkaar haalt, draai eerst eens aan het wormwiel, kijken of het draait, een hoe het draait.

Je kan met siliconen vet smeren, bij de bouwmarkt te koop. Beter is Trix vet.
Re: Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco tram
@ Ben: Bedankt voor jouw reactie. De motor heb ik getest volgens jouw voorstel en draait als een zonnetje.
Aan het eind van de motor-as zit een staaf met een gleuf. Die brengt de kracht van de motor over op de verticale rood-witte raderen.
Mijn probleem ligt bij de pijl  van bijgevoegde foto. Daar zit denk ik de clip, waar jij het over had. Hoe krijg ik dat los ?
Naar achteren schuiven gaat niet want dan zit het motorhuis in de weg en dat huis kan niet weg want dat is een
vast onderdeel van het frame. Aan de andere kant zit het vaste gedeelte van de stuurcabine. Moet de clip soms omhoog ?

Bedankt alvast voor een reactie!
Groet,
Gijs
Re: Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco tram
@Martin: Bedankt voorde reactie. Het is geen wormwiel maar een staaf met een gleuf (zie antwoord aan Ben)
Bedankt voor de tips van het vet !
Ik ga het denk ik vanmiddag nog halen.

Groet,

Gijs
Re: Roco tram
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco tram
Beste Gijs,

Ik denk dat je onder dat "dekseltje" een wormoverbrenging vindt, is item 22 op de tekening die ik je "gaf", de wormoverbrenging is item 10 en de door jou genoemde staaf met sleuf, item 11.

Als je item 11 kunt draaien dan zit die niet vast en als dan de wielen ook nog mee draaien dan is er geen "vaste obstructie".

Groet, Anne W
Re: Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco tram
Dag Anne, bedankt voor het reageren. Het probleem zit hoogstwaarschijnlijk onder de clip, waar de pijl op wijst. Ik kan deze met geen mogelijk
zonder zaken ernstig te forceren, wat ik uiteraard niet wil, loskrijgen. Als de clip uit elkaar zou kunnen, komt wellicht het wielstel met de rood-witte
raderen vrij en dan kan ik misschien zien, wat er kapot is. Als ik het wielstel draai, draait het dekseltje ook; dus die constructie hoort bij elkaar.
Weet jij een forum (Roco) waar ik wat vragen zou kunnen stellen ?
Bestaan er "exploded views" van deze trammodellen, want dat zou zaken misschien toch wel wat makkelijker maken.
Dank voor eventueel reageren!

Groet,

Gijs
Re: Roco tram
Ben den Hollander
gast

Re: Roco tram
 @citaat

Plaatjes dan maar:

Eerst het draaistelraam nummertje 21 losmaken bij de rode pijl, dan komen de twee assen los....



.. en dan zie je de klikverbinding van het dekseltje nummer 22 (groene pijlen)......



De overbrenging gaat van motor cardanschaal nr. 12 via cardanas nr. 13 naar cardanschaal nr.11 met daar aan vast de worm nr. 9. Die laatste drijft het onderliggend tandwiel aan.
Re: Roco tram
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco tram
Beste Gijs,

Aha, ik ging er van uit dat je het dekseltje 22 van boven uit kon nemen, maar ik ken alleen de tandwielkasten van Märklin en die hebben een eenvoudiger dekseltje.

Voordat je begint te demonteren, draai eerst even aan "cardanschaal 11", als dat heel licht gaat en de wielen draaien mee, dan denk ik niet dat het probleem in de tandwielkast zit.

Groet, Anne W
Re: Roco tram
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco tram
Dag heren,

Het is gelukt, het draaistel is los. Ogenschijnlijk zat nummer 13 niet in het palletje van de motor of die van het wormwiel. Ik ga nu proberen
om de verbinding met onderdeel 13 tussen de motor en het wormwiel te herstellen en dan alles weer in elkaar te zetten.
Het zal nog niet meevallen om dit voor elkaar te krijgen, want alles is piepklein.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp !!

Groet,

Gijs