Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Knetterend relais en andere vervelende zaken

Gestart door Vic1956 donderdag 25 april 2019, 17:15:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Het wordt nu echt tijd om aan een Arduino te gaan denken! Al die relais', het kost een vermogen, en ik huiver bij het zien van al die bedrading, brrr! Een tijdvertraging is met een Arduino een kwestie van een regeltje tekst typen, dat kost niks! En de relais' (die je toch nodig hebt om de grotere stroom van bv. wisselspoelen te kunnen schakelen) kosten maar ? 3,39 per 8 stuks....
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
@citaat Tja, dat blijft natuurlijk ook een mogelijkheid, zeker als je niet over gratis relais en timers kunt beschikken zoals ik.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Erik en Hans,
Ik zit hier net dezelfde conclusie te trekken: een PLC sturing. Zoals jij zegt Erik: een timertje maken is een regeltje intypen. Dit schema van mij wordt maar groter en groter en ik ben er nog niet uit met mijn timers die ik ook nog wil integreren. En dan wil ik later nog een schaduwstation gaan bouwen....

Werk jij met Arduino Erik? Pas jij dat toe op een modelbaan?

Groeten,
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Hans,
Citaat van: Hanzi op zondag 28 april 2019, 14:14:55
@citaat  zeker als je niet over gratis relais en timers kunt beschikken zoals ik.
Die printrelaistjes waar ik mee wens te werken zijn nu wel vrij goedkoop. Maar het is inderdaad heel die bekabeling waar je heel moeilijk verandering in kan aanbrengen, eenmaal als die aangesloten is. Wat mij aanspreekt aan die Arduino of een andere PLC schakeling is het gemak waarmee je wijzigingen kan aanbrengen. Ook het aansluiten is eenvoudig. Je hoeft op voorhand maar enkel te weten wat er op de ingangen en uitgangen moet komen. Heel de sturing zelf kan later bedacht worden, herdacht worden, aangepast worden, allemaal door gewoon wat te typen.

Groeten,
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Klopt helemaal, Vic. Ik weet alleen niet hoe gemakkelijk/ingewikkeld een Arduino te programmeren is. Maar daar kunnen Erik of anderen vast meer over vertellen. Wordt het hier voor mij ook nog leerzaam 😎.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: Vic1956 op zondag 28 april 2019, 14:20:32Werk jij met Arduino Erik? Pas jij dat toe op een modelbaan?

Nog niet echt, nee. Ik heb pas sinds kort zo'n ding, en ben nog aan het spelen met de hardware - voorzover die al vanuit China binnengedruppeld is - en ik besteed veel tijd aan het leren van de programmeertaal.

De bedoeling is dat deze A. mijn hoofdstation (6 wissels, 4 seinen) gaat besturen, maar voorlopig houd ik het bij proefstukjes: er duiken nog teveel verrassingen op om het nu al echt te gaan inbouwen.

PS.: Ik heb een filmpje gemaakt van een eerste praktijktest met een trein, wissels en een sein die door de A. bestuurd worden, dat zal ik zsm. monteren en op YT zetten. Stel je er niet teveel van voor, het is leuk maar meer ook niet...  ;-)
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Erik,
In de winkel waar ik mijn elektronica onderdelen koop lag een starterkit voor Arduino. Een arduino met een bordje en wat componentjes en een motortje en een handleiding (engelstalig) om al spelenderwijs (15 experimentjes) vertrouwd te geraken met Arduino. Ook te koop op Conrad (kleine 90?) met wel veel lovende commentaar van kopers. Is het dat wat jij hebt aangeschaft? Ikzelf begin er ook aan te denken om op die manier te beginnen.
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Er zijn in Nederland vele winkels die zo'n starterkit aanbieden voor een tientje of 3! Als je echt goedkoop uit wilt zijn moet je zulk spul bij aliexpess bestellen, dat kost je dan de helft. ;-) Nadeel is wel dat je er 4 tot 6 weken op moet wachten... Als je 'm bij Ali koopt: neem er meteen een plaat met 8 of 16 relais' bij, en een extra setje Dupont-kabels van 20 of 30cm.
Zelf heb ik een Uno R3, dat leek me de juiste keus voor een beginner; in NL gekocht bij een winkel (Willie Wortel) die ik je niet wil aanraden omdat 'ie sjoemelt met verzendkosten. :-(
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Op onze modulebaan, digitaal aangestuurd maar niet via een computerprogramma, wordt een 3 sporig schaduwstation aangestuurd met een Arduino.

Het inrijsignaal  ( in ons geval een puls van de middelleider ) biedt een impuls aan op :
a   een eigenbouw remmodule waardoor de inkomende trein gaat stoppen en er een andere trein wordt weggestuurd.
     De remmodule bevat ook een relais wat eventueel leds kan schakelen voor seinen.

b.  een Arduino ( via een opto coupler ) waardoor :
    -  wissels vertraagd geschakeld worden omdat de hele trein nog niet in het stopvak is;
    -  het meldcontact tijdelijk wordt uitgeschakeld, vanwege een 2e sleper.

Als dat eenmaal goed geprogrammeerd is ( niet mijn verdienste overigens ) loopt dat prima.

We hebben gebruik gemaakt van 6 mono stabiele relais ( zoals eerder op de foto getoond ),
een Arduino Uno kloon en wat bijbehorende componentjes.
De totale kosten voor de schakeling lagen onder de ? 25,00 ( grootste kostenpost een stabiele 5V voeding ).

Belangrijk hierbij is :
-  uiteraard de juiste Arduino-sketch;
-  de zaak even goed uit te tekenen;
-  juiste kleuren kabel te gebruiken zodat je bij een eventuele storing de zaak goed kunt herleiden.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: fonzo999 op zondag 28 april 2019, 17:26:39
een Arduino ( via een opto coupler ) waardoor :
[..]
    -  het meldcontact tijdelijk wordt uitgeschakeld, vanwege een 2e sleper.

Hoe en wanneer wordt dat meldcontact weer ingeschakeld?
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Na een in de Arduino ingestelde tijd ( eigen keus natuurlijk ), valt het relais weer af en schakelt de melder weer in.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Prima oplossing voor een veel voorkomend probleem!
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Ik ben dan wel redelijk handig met de arduino, heb al meerdere goed werkende projecten. Maar zou toch niet durven zeggen dat het voor een ieder zomaar te doen is. Het is een heel andere manier om het probleem op te lossen. Met relais en schakelingen in alles 1 geheel, is aan elkaar gecombineerd. Met een Arduino bedenk je een oplossing methode, een algoritme, hoe het kan gaan werken. Hierin deel je het project op in delen. Dus hoe maak ik een bezetmelding, hoe zet ik de wissels, hoe de logica van het te kiezen spoor enz enz. Dat algoritme werk je dan weer om tot een programma in de arduino, die dan als een dirigent al die deel projecten combineert.
Het makkelijker zit erin Dat je je telkens maar met 1 deel probleem hoeft bezig te houden.
Maar beginnen met arduino met zo een groot project lijkt me ondoenlijk...
Begin bij het begin laat een ledje knipperen op een arduino.
Bij arduino zelf www.arduino.com vind je alle wat je nodig hebt..
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
O sorry je moet www.arduino.cc hebben
Rob
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Vic:

Met een Arduino wordt het zelfs nog simpeler (en dus goedkoper): je kunt nl. CR1 en CR2 weglaten, de A. "weet" immers waar de trein heengaat omdat de stand van W20 al bekend is.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Erik,
Na heel de middag het internet afgezocht te hebben naar info over Arduino merk ik dat ik weer veel tijd verloren heb :D. En ik vermoed dat als ik me zal moeten inwerken in Arduino mij dat nog veel meer tijd gaat kosten. Ik geef je 100% gelijk dat het een beter systeem is dan een klassieke relais schakeling wegens veel soepeler, veel eenvoudiger wat aansluiting betreft, veel meer mogelijkheden voor de sturing van de modelbaan en waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat voordelen. Maar......je moet er wel mee kunnen werken. Veel wat ik gelezen heb was als Chinees voor mij.  Als ik hier de reactie lees van RobGood is het toch niet zo eenvoudig als het lijkt. Nu is dat voor ieder heel persoonlijk. Ik heb de bedenking voor mijzelf gemaakt en die is als volgt: Uiteraard zou ik graag met arduino een sturing maken voor mijn baan maar ik heb weinig of geen zin om mij hele dagen te verdiepen in Arduino en hoe ik moet programmeren. Ik wil feitelijk bezig zijn met mijn treinen  dus wil ik redelijk snel tot oplossingen komen wat de sturing betreft, dus toch maar besloten om de ingeslagen weg verder te gaan en een relaisschakeling te bouwen. Gewoon omdat ik hiermee het best overweg kan en het snelst resultaat zal krijgen....hoop ik dan toch, want dat is natuurlijk ook nog even afwachten :D.
Er zijn naast Arduino ook nog andere mogelijkheden. Koploper of een Central Station en misschien nog andere? Heb je nooit Koploper overwogen?  Een central station kopen heb ik ook al overwogen maar als ik de handleiding van de CS3 had doorgenomen leek mij dat toch ook niet zo vanzelfsprekend om hiermee een schaduwstation te gaan aansturen.En wat mij vooral tegenhoud is de prijs. Niet alleen van de CS maar de decoders en al wat er nog eens bijkomt. Heb jij ervaring met CS wat besturing betreft?
Besluit: ik heb mij terug op mijn schema geworpen en het afgewerkt. Er zitten nu ook twee timers in verwerkt die maken dat de vertrekkende trein eerst nog wat blijft staan als de andere trein reeds binnengelopen is. Ja, dat kost mij twee timers van rond de tien euro en een hoop bekabeling terwijl jij een paar regeltjes intypt :D.
Weet je, tenslotte vind ik het ook een uitdaging om dat alles met relais te doen. En mijn baan is ook niet zo complex. Er zullen bij mij niet meer dan drie treinen gelijktijdig rijden. Voorlopig dan toch :D.
Ik hou je op de hoogte hoe ik vorder, hou jij mij op de hoogte hoe je Arduino vordert ok?
De groeten,
Vic

Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Kennelijk heb je er goed over nagedacht, en alleen al daarom zeg ik: goede keuze! Zou ik in het andere geval ook gezegd hebben, maar aangezien het om jouw baan en jouw hobby gaat...  ;-)

CiteerHeb jij ervaring met CS wat besturing betreft?

Nee, totaal niet, evenmin als met zaken als Koploper ed. Ik heb ooit ook keuzes moeten maken, en de keus is gevallen op C-rails met analoge locs, lekker ouderwets. ;-) Wel wil ik (delen van) de besturing en beveiliging in een Arduino proppen, omdat automatisering nu eenmaal ook een van mijn hobby's (en beroep) is. En de twee blijken prima te combineren. :-)

Edit: PS.: Mocht je je bedenken, ook met het programmeren van een Arduino kun je op hulp van velen rekenen!
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: Vic1956 op zondag 28 april 2019, 22:39:36
Uiteraard zou ik graag met arduino een sturing maken voor mijn baan maar ik heb weinig of geen zin om mij hele dagen te verdiepen in Arduino en hoe ik moet programmeren.

Je hoeft het wiel ook niet helemaal alleen uit te vinden, Vic

Bij Antwerpen bv. is een heel actieve club Mist.1 BE ( Facebook-link ) met veel (ex) forumleden.

Daar zijn ze best actief met Arduino ( niet alleen met dat overigens ) en kunnen ze je vast verder helpen.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Alphons en Erik,
Citaat van: fonzo999 op maandag 29 april 2019, 11:49:27

Je hoeft het wiel ook niet helemaal alleen uit te vinden, Vic


Citaat van: Erik Baas op zondag 28 april 2019, 22:50:03

Edit: PS.: Mocht je je bedenken, ook met het programmeren van een Arduino kun je op hulp van velen rekenen!

Jullie hebben uiteraard gelijk, Alphons en Erik. Ik heb gisteren hier heel de dag over zitten nadenken: Vasthouden aan een verouderde technologie of de stap wagen en mij inwerken in hedendaagse oplossingen? Ik heb het zelfs voorgelegd aan mijn vrouw :D. Die zei dadelijk:" nieuwe uitdaging aannemen". En ze heeft gelijk. En dan heb ik het niet over betere oplossingen voor mijn treintjes, maar over het feit dat een mens niet mag vastroesten. Nieuwe uitdagingen aangaan houd je jong. Ik ben 62 en wil nog graag lang meegaan, dus ik zal in het "Arduino avontuur" instappen. Dus een starterkit Arduino aanschaffen en tegelijk hier op het forum een nieuw draadje starten. Misschien zijn er hier op het forum ook mensen die beginnen met Arduino of overwegen de stap te zetten. Dan zal het boeiend en leerrijk zijn om ervaringen uit te wisselen. Ik hoop jullie op het nieuw draadje tegen te komen!
Groeten,
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Vic (en anderen),

Citaat van: Vic1956 op dinsdag 30 april 2019, 09:52:49
Misschien zijn er hier op het forum ook mensen die beginnen met Arduino of overwegen de stap te zetten. Dan zal het boeiend en leerrijk zijn om ervaringen uit te wisselen. Ik hoop jullie op het nieuw draadje tegen te komen!

Kijk eens naar deze draadjes:
- Pret met Arduino. Een mooie beginnerscursus op het gebied van modelspoor. Video's met uitleg van Rudy Boer. Dit een mooie begin om met met arduino's te starten.
- MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. De mardec-decoder. Van Nico Teering. Het ino-bestand zit er bij dus je kan kijken hoe hij het gedaan heeft. Ook hij heeft van allerlei webzijdes inzichten gevonden en gebruikt.
- Arcomora: ARLOCO bezetmelder: ARCOMORA: De bezetmelder op basis van Arduino. Ook van Nico Teering. Ook een interessante ontwikkeling.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: ronaldk op dinsdag 30 april 2019, 10:46:03
- Pret met Arduino. Een mooie beginnerscursus op het gebied van modelspoor. Video's met uitleg van Rudy Boer. Dit een mooie begin om met met arduino's te starten.

Die serie is inderdaad heel interessant, al vind ik wel dat hij erg grote stappen maakt. De andere twee zijn eigenlijk alleen nuttig als je de betreffende electronica koopt, en dan ben je meteen weer een stuk duurder uit dan wanneer je alles zelf ontwerpt en de spullen bij Ali koopt.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Vic,

Ik wilde niet proberen je om te praten, maar ik vind het wel fijn dat je nu toch voor de A. gekozen hebt. Ik zal je bijstaan waar ik dat kan, en er zijn een aantal forumleden met veel meer ervaring, en dat zal voor mij ook weer leerzaam zijn! Want, vergis je niet, een maand geleden wist ik er ook nog _niets_ van...  ;-)
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Kijk ook eens hier. In het Nederlands nog wel.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Maar dan moet je wel een digitale centrale hebben, en ik heb hier de indruk dat het een analoge baan is.

Groetjes.
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
 @citaat2

Wim,

Dat geldt alleen voor de door Ronald genoemde linken m.b.t. Mardec en Arcomora. Niet voor de overige linken.









Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: Erik Baas op zondag 28 april 2019, 16:32:06[..] filmpje gemaakt van een eerste praktijktest met een trein, wissels en een sein die door de A. bestuurd worden

Na een druk op de startknop (buiten beeld) worden achtereenvolgens twee wissels omgelegd, het sein op veilig gesteld, de loc gestart en het sein weer op onveilg gezet. Opgenomen met een SQ8.

Het filmpje is niet best, gelukkig heb ik meer verstand van programmeren... ;-)

Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Erik, schitterend!
Ik hoop dat ik binnenkort ook zo een testbaantje kan aanleggen. Het is op die manier dat het zal moeten gaan. Heel eenvoudig beginnen en dan altijd maar een klein stapje erbij nemen. Buiten die startknop heb jij nog andere melders op het baantje aangesloten? Zo ja, wat voor soort? Contactrail, bezetmelder iets anders? Want hoe doe je die loc op het einde stoppen?
Ik ben hier druk aan het lezen: Pret met Arduino, een van de links die Ronald heeft doorgegeven. Is heel goed uitgelegd, zeker voor iemand als mij, die van nul begint. Ik denk eerst nog wat info door te lezen voor ik mij de starterkit aanschaf.
Groeten,
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Bedankt voor de link Alphons,
Zal ik zeker eens doornemen. Ik heb de indruk dat jij goed op de hoogte bent van sturingen met Arduino en misschien ook andere? Altijd goed om te weten, dan weet ik tot wie ik mij moet richten als er problemen zijn :D.
Groeten,
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 30 april 2019, 14:48:40
Hallo Erik, schitterend!

Haha, dank je.

Ik gebruik in deze opzet geen schakelrails. De trein stopt doordat de laatste rail geïsoleerd is, en het sein gaat 5 seconden na vertrek van de loc op rood. Beetje "fake" dus eigenlijk... ;-) Maar ja, het ging mij om het omzetten van de wissels en het sein en het vertrekken van de trein, wat er daarna gebeurt heb ik getruceerd om het filmpje er wat beter uit te laten zien.
In de programmacode heb ik trouwens ook een paar "bochten afgesneden", onder het motto "dat ziet toch niemand". Komt later wel goed. Hoop ik. ;-)
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 30 april 2019, 13:48:12filmpje

Nog even een kleine toelichting waarom ik het juist zo gedaan heb:
* De wissels en het sein worden niet tegelijk maar na elkaar omgezet. Een echte seinhuiswachter kan tenslotte ook geen drie dingen tegelijk doen. Bovendien wordt zo de voeding minder belast, zo voorkom je dat op zo'n moment bv. andere lampjes even dimmen.
* Nadat het sein op veilig gesteld is duurt het nog even voordat de trein vertrekt. Ook een machinist heeft tenslotte even tijd nodig om er op te reageren.
* Net daarvoor zou je nog het fluitje van de conducteur en de stoomfluit van de loc moeten horen, maar de spullen de ik daarvoor nodig heb zijn nog onderweg uit China. Die moet je er dus maar even bij denken. ;-)
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Hallo Erik,
Dat is prachtig dat je dat al zo mooi voor elkaar gekregen hebt. Ik zat in mijzelf zo te denken: Stel dat je dat met relais zou moeten uitvoeren. Dat zou al vrij ingewikkeld worden, zeker daar tussen alle acties een kleine tussentijd is ingelast. Zoals jijzelf al aangaf: in een relaisschakeling zijn dat allemaal timers terwijl je hier maar een regeltje moet intypen.
Wel, het geeft mij alvast moed om de ingeslagen weg verder te gaan. Bedankt voor het filmpje. Je volgende experimenten wil ik zeker ook zien als dat niet teveel moeite is.
Groeten,
Vic
Re: Knetterend relais en andere vervelende zaken
Beste treintjesliefhebbers,
Dit draadje was begonnen met een knetterend relais aangesloten op een bezetmelder, dat is trouwens de naam van dit draadje. Dat relais knettert al lang niet meer en ondertussen is dit draadje hier geëvolueerd in een heel ander verhaal: De keuze voor  een PLC sturing, meer bepaald Arduino, voor het aansturen van een modelbaan. Vermits "de vlag de lading niet meer dekt" is het best dit draadje hier te beëindigen en een nieuw te starten met als naam "Arduino, voor zij die van nul instappen" (ikzelf dus :D en ik hoop ook anderen). Ik zal dit draadje hier ook onder Elektrotechniek  opstarten vermits hier in het "Knetterend relais" draadje op het eind ook nog interessante links gegeven worden voor Arduino beginners. Dan kan je gemakkelijk eens terug switchen.
Groeten,
Vic