Hallo Hans,
Waw! prachtig dat schaduwstation! Jongen, dat heb jij mooi voor elkaar gekregen! Proficiat. Ja, dat is mijn volgend plan, want ik wil een schaduwstation bouwen met negen sporen. Maar ik dacht: ik begin eenvoudig, met een schakeling voor een station met twee sporen. Eens zien hoe dat allemaal werkt, met die bezetmelders en al die troep. En inderdaad ik stuit wel op een hoop problemen en ik zit dikwijls met een hoop vragen. Maar gelukkig is er dit forum en uiteraard hulpvaardige en geduldige zielen, zoals jij Hans. Nu, ik heb al heel wat bijgeleerd door "ermee bezig te zijn". Dus als het zover is dat ik aan mijn schaduwstation begin kan ik dan eens bij je aankloppen (met al mijn problemen
)?
Nu zat ik ondertussen mij toch af te vragen of ik dat schaduwstation wel met een klassieke relaisschakeling ga oplossen. Als ik zie hoe complex al een eenvoudig probleem als deze stationschakeling is. Ik heb zelfs even overwogen (niettegenstaande de enorme prijs) om een Central station aan te schaffen. Ik heb me al wat verdiept in de handleiding maar ik vermoed dat het ook nog zo geen makkie is om een sturing van een schaduwstation te ontwerpen met een central station. Maar als ik mij daarin vergis, dan zou ik dat graag weten, misschien dat ik mij laat ompraten en er dan toch een koop
. Ook ben ik al aan het denken geweest met Arduino een sturing te maken. Enig probleem: ik weet niets van Arduiono af en zou mij daar dus eerst in die materie moeten "inwerken". Ben jij op de hoogte van de central station of Arduino om dergelijke sturingen te programmeren?
Nu even terug naar het knetteren van mijn bezetmelders. Ik ben vanmorgen nog wat condensatortjes gaan halen en heb een proefopstellinkje gebouwd met een Zettler relais AZ850-24. (Monostabiel, stuurspanning 24VDC en twee wisselcontacten) en een lampje. Ik heb de dubbelzijdige gelijkrichting terug vervangen door de enkelzijdige gelijkrichting vanwege dat probleempje met de massa. Ik krijg nu mooi 24VDC over mijn relais. Over de realaisspoel een niet gepolarizeerde elco van 1 microF geplaatst. En dan het relais een lampje laten schakelen. De bezetmelder werkt bevredigend. Het "voortdurend schakelen en het bijhorend knetterend geluid zijn sterk verminderd. Bij het oprijden van het spoor doet het fenomeen zich even voor maar dan blijft het relais mooi continu geschakeld. Behalve als een wagon met vervuilde wielen over rijdt of een lichte wagon. Die geven bij het overrijden slecht contact met knetteren als gevolg. Verder zie ik zie ook geen vonkjes tussen wielen en sporen. Ik heb ook nog een elco van 10micrF. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd, misschien doe ik dat straks nog eens. Hans, maak jij gebruik van bezetmelders in je schaduwstation? Zo ja, dan had ik toch graag eens jouw ervaring hiermee gehoord.
Nu even de hond uitlaten en dan zet ik mij aan de aanpassing van het schema.
Groetjes,
Vic
P.S. Dit wil ik nog even meegeven. Het spoor dat ik gebruik voor de bezetmelder is geen 24172 zoals ik eerder vermelde maar een 24236, iets langer dus. Zoals Erik hierboven opmerkte, hoe langer een bezetmelder, hoe beter hij uiteraard zal werken: hoe meer wielen contact kunnen maken hoe beter uiteraard. Railstaven isoleren heeft natuurlijk ook het nadeel dat het contact van een locomotief naar de massa toe kleiner wordt en er gemakkelijker haperingen kunnen ontstaan. Het is dus weer een zaak van geven en nemen.