Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.

Gestart door AlbertJan donderdag 25 april 2019, 13:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Beste mensen.
Ik ben in het bezit van een flinke collectie kranen waarvan de meeste de bekende Märklin 7051 zijn.
Deze modellen geproduceerd in diverse uitvoeringen van 1956-2004 blinken niet uit in "geluidloos" functioneren maar kunnen best met héél weinig geluid hun werk doen.
Maar nu heb ik er een paar die soms redelijk hun taken uitvoeren maar dan ineens toch weer beginnen te gillen en te krijsen.
Het licht olieën van lagers en draaiende delen helpt soms iets en anders het aanbrengen van iets (lager)vet ook maar bij een enkele helpt niets! 8o
Dan draait of hijst deze redelijk keurig en ineens krijst en gilt deze alles bij elkaar.
Ook al een keer helemaal uit elkaar gehaald (heerlijk eenvoudige techniek! :thumbup:) maar ook dat heeft niet geholpen.

Kan het zijn dat dit door de motoren zelf veroorzaakt wordt of kan hier ook een andere oorzaak voor zijn?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Ik zou er lagertjes, voor de rotor, in monteren.

groet
Harald
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Hoi AJ,

Ik denk ook aan uitgelubberde asgaten, waardoor de radiale beweging ankeras te groot wordt, met andere woorden, de ankeras trilt/resoneert in het asgat.
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Beste helpers.
Hartelijk dank voor de tips en ideeën! :thumbup:
Ik zal de meest luidruchtige nogmaals helemaal uit elkaar halen en controleren of er slijtage, kromme asjes e.d. te vinden zijn.
Daarna eventueel opnieuw van "dik" vet voorzien en hopelijk is dat het einde van deze gillende en krijsende "kermisattractie".
Gelukkig heb ik ook nog een vrijwel "geluidloos" werkende 7051 kraan maar ja, deze is nog vrijwel nieuw en ook nog weinig in bedrijf geweest.
Deze maakt alleen maar een zoemend geluid en dat is héél wat prettiger om aan te horen dan de "koffiemolen" geluiden producerende kraan van eind vijftiger jaren! :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.