Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.  (gelezen 656 keer)

AlbertJan

• Speciale Gast
Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
« Gepost op: donderdag 25 april 2019, 13:35:54 »

Beste mensen.
Ik ben in het bezit van een flinke collectie kranen waarvan de meeste de bekende Märklin 7051 zijn.
Deze modellen geproduceerd in diverse uitvoeringen van 1956-2004 blinken niet uit in "geluidloos" functioneren maar kunnen best met héél weinig geluid hun werk doen.
Maar nu heb ik er een paar die soms redelijk hun taken uitvoeren maar dan ineens toch weer beginnen te gillen en te krijsen.
Het licht olieën van lagers en draaiende delen helpt soms iets en anders het aanbrengen van iets (lager)vet ook maar bij een enkele helpt niets! 8o
Dan draait of hijst deze redelijk keurig en ineens krijst en gilt deze alles bij elkaar.
Ook al een keer helemaal uit elkaar gehaald (heerlijk eenvoudige techniek! :thumbup:) maar ook dat heeft niet geholpen.

Kan het zijn dat dit door de motoren zelf veroorzaakt wordt of kan hier ook een andere oorzaak voor zijn?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Krijsende en gillende Märklin kraan 7051.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 april 2019, 13:46:49 »

Ik zou er lagertjes, voor de rotor, in monteren.

groet
Harald

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 april 2019, 14:15:30 »

albertjan.

ik had idem probleem. hoe heb ik het opgelost . controle van alle verbindende tandwieltjes en er zijn er enkele of er nergens een is die een beetje verbogen is of eventueel iets is gezakt ( verschoven ) zoals wij Belgen het zeggen. indien ja gewoonweg even terug een duwtje geven zodat alle tandwieltjes terug mooi synkroon passen staat een asje krom ja dan is het vervangen en kan de oplossing brengen.

lucien. 
lokje 23  ( lucien )

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 28 april 2019, 10:40:50 »

Hoi AJ,

Ik denk ook aan uitgelubberde asgaten, waardoor de radiale beweging ankeras te groot wordt, met andere woorden, de ankeras trilt/resoneert in het asgat.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 28 april 2019, 11:37:55 »

Beste helpers.
Hartelijk dank voor de tips en ideeën! :thumbup:
Ik zal de meest luidruchtige nogmaals helemaal uit elkaar halen en controleren of er slijtage, kromme asjes e.d. te vinden zijn.
Daarna eventueel opnieuw van "dik" vet voorzien en hopelijk is dat het einde van deze gillende en krijsende "kermisattractie".
Gelukkig heb ik ook nog een vrijwel "geluidloos" werkende 7051 kraan maar ja, deze is nog vrijwel nieuw en ook nog weinig in bedrijf geweest.
Deze maakt alleen maar een zoemend geluid en dat is héél wat prettiger om aan te horen dan de "koffiemolen" geluiden producerende kraan van eind vijftiger jaren! :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
Pagina's: [1]   Omhoog