Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Dilemma

Gestart door Hans 2.0 TDI dinsdag 23 april 2019, 13:30:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Ik realiseer me overigens dat ik dat wel eerder had kunnen vermelden na je vraag in de topic start. Het is me ontgaan. :oops:
Re: Dilemma
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Hans 2.0 TDI op donderdag 02 mei 2019, 12:17:46

Nu is mijn vraag of het dan nog nodig is om de IB te upgraden kwa software of is dat voor een later stadium?

Gr, Hans

Tja, deze vraag heeft mij even op het verkeerde been gezet. Ging er vanuit dat er een advies van Uhlenbrock om te upgraden bijgesloten zou zijn.
Duidelijk niet dus. 8o
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Tom, dat dacht ik ook maar blijkbaar is het niet nodig (en niet beschikbaar). Bij de IB die ik 2e hands gekocht heb (overigens zgan) zit ook nog een diskette met driver software maar heb ik niet nodig gehad.

Ben, dat maakt niet uit hoor. Je zei dat het kon/kan en met de Liftinski Adap is het dus mogelijk.

Overigens vraag ik me nu wel af of het niet beter is om een DCC Booster aan te schaffen daar de IB al een booster aan boord heeft en 3 boosters is wat overdreven. Vraag is dan of ik de 2 x 6015 nog wel kwijt raak (verkopen dus). Kan een poging wagen.

Gr, Hans
Re: Dilemma
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Hans 2.0 TDI op vrijdag 03 mei 2019, 07:39:35
Vraag is dan of ik de 2 x 6015 nog wel kwijt raak (verkopen dus). Kan een poging wagen.

Zal naar mijn idee niet zo'n groot probleem zijn.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dilemma
hoi,

Citaat van: Hans 2.0 TDI op vrijdag 03 mei 2019, 07:39:35
Bij de IB die ik 2e hands gekocht heb (overigens zgan) zit ook nog een diskette met driver software maar heb ik niet nodig gehad.

Uhm... Nee, windows heeft tegenwoordig zoveel drivers bij zich of download ze via Windows Update. Anders heb je via internet zo een driver gevonden ;)


Citaat van: Hans 2.0 TDI op vrijdag 03 mei 2019, 07:39:35
Overigens vraag ik me nu wel af of het niet beter is om een DCC Booster aan te schaffen daar de IB al een booster aan boord heeft en 3 boosters is wat overdreven. Vraag is dan of ik de 2 x 6015 nog wel kwijt raak (verkopen dus). Kan een poging wagen.

Waarom zou je ze moeten vervangen? Het is toch zo: Wat er aan de ene kant ingaat komt er versterkt aan de andere zijde uit? Zie reactie Jan-Peter over zijn 6015's.

Groet Ronald.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
 @citaat

Het is ook niet nodig om ze te vervangen maar met 1 extra DCC booster heb ik de 2 x 6015 plus adapter niet meer nodig. Is meer een kostenplaatje dan noodzaak. Overigens kan er nog meer in de verkoop zoals een 6040, een extra Control F4, een Memory, een 6050  plus de 6021 natuurlijk. Daarbij nog 5 x M* rem modules maar eerst de baan maar is gaan aanpassen. Nog genoeg te doen !!
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Beste Hans,

Ik snap je gedachte kronkel even niet.

Je hebt 2 6015 booster en een 6021, dan had je toch altijd al 3 boosters.
je hebt nu de 6021 (met booster) vervangen door een Intellibox Basic (met booster).
En waarom spreek je nu over een DCC booster als je een Marklin systeem hebt met Common-Ground.
Een DCC booster is een booster met een H-Bridge en die zijn absoluut ongeschikt voor het gebruik bij de Intellibox Basic of de 6021.

Ik zou gewoon het advies volgen van Ben en de LDT adapter er tussen plaatsen.
Verkopen kun je die booster altijd nog, maar dan moet je wel duurdere ervoor terug kopen. Weg je voordeel.

En het is overigens een wonder dat jij de CD en de daarop staande driver niet nodig had.

Groetjes.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
 @citaat

Ok, ik wist niet dat de 6021 ook een booster heeft en dan is mijn idee inderdaad een kronkel. Maar op de IB Basic staat toch duidelijk DCC bij de booster aansluiting. Ik ga dan ook voor de oplossing die Ben heeft beschreven, dit is dan idd de beste oplossing.

Dank en gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Beste Hans,

Dat komt omdat de Intellibox Basic een uitgeklede versie is van de Intellibox II.
Dus je hebt allerlei beperkingen en je mist bepaalde aansluitingen en mogelijkheden.
Mijn advies was niet voor niets, (of toch eigenlijk wel) om een Intellibox 650, of Intellibox IR te kopen. Die kun je upgraden naar de huidige Intellibox II.
En daarop heb je een s88 aansluiting en een 5 polige booster aansluiting voor de 6015 booster en een CDE booster aansluiting, en tevens aan de zijkant een aansluiting voor je memory en keyboard. Dat was dus echt een vervanging voor en van de 6021.

Groetjes.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
 @citaat

Ok, maar de IB Basic heeft toch ook ook aansluiting voor de S88 (via LocoNet) en waarom zou ik daar mn overige spullen op willen aansluiten als ik via ITrain ga rijden? Het enige wat de IB Basic niet heeft is de aansluiting voor mijn 6015 boosters maar daar is dus een oplossing voor.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dilemma
Voor de duidelijkheid: Sprinter zegt dat een DCC booster een H-Bridge booster is, wat niet betekent dat een H-Bridge booster geen Motorola en MFX kan versterken, iets wat Märklin en Esu wel doen met hun boosters.

Volgens mij is de enige fabrikant die problemen heeft met Motorola en een verbinding tussen de massa van het S88 systeem en de railmassa, Digekeijs.

Groet, Anne W
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Onder DCC booster verstaat Uhlenbrock een booster die op CDE praat, niet perse H-bridge.  Dit soort uitspraken schept verwarring.
Zie Power 4 en de Uhlenbrock handleidingen van de IB. En het staat nota bene bij de CDE bus, DCC booster.

Hans kan prima bijvoorbeeld een Power 4 aanschaffen, in Uhlenbrock termen een DCC booster. Verder is elke een booster gewoon een versterker: wat je er in stopt komt er ook uit. Dat geldt ook voor een Digikeijs booster, kun je prima Motorola mee versterken. Wie zegt dat dat niet kan verspreidt fabeltjes.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dilemma
 @citaat

Helemaal wat ik zeg, dus helemaal mee eens, de boosters die van origine uit het 2-rail = DCC segment komen hebben standaard een CDE aansluiting, de boosters die van origine uit het 3-rail segment komen hebben standaard een 5 polige aansluiting, er zijn centrales die beide aansluitingen hebben.

Groet, Anne W
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
En de bijl is er in gegaan  :-( :-(
Re: Dilemma
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Dilemma
Niet treuren, gewoon straks lekker weer opnieuw beginnen en je zal zien dat je door de ervaring wijzer bent geworden.
Ben zelf een beetje ervaringsdeskundige geworden de laatste jaren  :)
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dilemma
Hi Hans,

Als je over je "dilemma" wilt praten, voor info of eventuele gezelligheid met mede spoorders kan je altijd eens naar onze Stamtafel Utrecht (in Amersfoort) komen.
klik hier

groet
Harald
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
 @citaat

Hoi Harald, zie dat er 7 juni weer een bijeenkomst is en zou daar graag bij willen zijn. Dus je mag me noteren.

Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
 @citaat

Ja Tom, ik weet het. Heb al zo vaak wat gebouwd en weer afgebroken omdat er toch altijd weer foutjes in zitten. De reden dat ik nu weer aan het slopen ben is puur om ITrain te kunnen gebruiken. Ben me aan het verdiepen in ITrain en loop nog tegen wat dingen aan maar de basis snap ik :). Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dilemma
Hi Hans,

Leuk dat je komt.
Je kan alles volgen in het klets topic van de Stamtafel Utrecht, daar kan je je ook aanmelden.
hier klikken

groet
Harald