Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dilemma

Gestart door Hans 2.0 TDI dinsdag 23 april 2019, 13:30:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Dilemma
Hoewel ik me altijd heb voorgenomen om niet automatisch te gaan rijden (dus via de PC) begint het toch steeds meer te kriebelen. Wat mij nog tegen houd is het idee dat ik mn baan zo goed als compleet moet gaan afbreken om de bezetmelders te kunnen plaatsen plus het feit dat ik er ook niet teveel geld wil aan uitgeven.

Ik heb nu een 6021 plus in de kast nog een interface maar dit is wel erg achterhaald. Wel wil ik mijn 2 boosters 6015 blijven gebruiken en heb een bijna nieuwe laptop beschikbaar voor de aansturing. Na veel lezen gaat mijn voorkeur uit naar een 2e hands Intellibox Basic, deze zou met de genoemde boosters overweg kunnen en bovendien via de USB op de laptop kunnen (de 6050 interface heeft een serieele connector en de laptop niet). Bovendien zou ik met de Intellibox ook nog kunnen stoeien met de CV's.

Verder heb ik nog 2 x bezetmelder liggen, oude types met flatcable, maar als t werkt is t prima. Of ik met Koploper of Itrain aan de gang ga weet ik ook nog niet.

Vraag is nu of de genoemde configuratie goed dan wel voldoende is. Dus een Intellibox Basic (te koop voor rond de 150 euro) incl. de genoemde boosters, de bezetmelders en aansluiting via USB op de laptop. K83 heb ik ook dus die moeten ook hergebruikt kunnen worden.

Ik weet dat er altijd veel meningen en opties zijn maar mijn simpele vraag lijkt me duidelijk. Gr, Hans
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Een Intellibox Basic is een LocoNet centrale en heeft geen S88 bus. Je bestaande S88 modulen kun je wel aansluiten op een LocoNet terugmelder van Rosoft.

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-17445724/LocoNet-Terugmelder-massa-detectie-met-diode-truc.html

Verder is er geen probleem met je huidige spullen, allemaal te gebruiken.

Gr, Ben.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Hoi Ben, bedankt voor je antwoord. Ik lees altijd met veel belangstelling jouw reacties en kijk ook graag naar de filmpjes die je plaatst. Die bezetmelders vind ik t ergste nog niet, welke zou jij adviseren icm met de Intellibox? Gr, Hans
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
 @citaat Die ene in de link die ik gaf. Die komt als eerste aan het LocoNet en verder is elk merk S88N geschikt als uitbreiding.

Bijvoorbeeld Rosoft: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1098879/S88-n.html



Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
ok, ik begrijp het. Dat zijn de kosten dus ook niet. Bedankt !
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
dan ga ik op zoek naar een Intellibox basic, mss is er hier nog iemand die er 1 te koop heeft?
Re: Dilemma
Lid sinds: 2016

offline
Re: Dilemma
Snode plannen, om toch met de PC en behulp van terugmelders te gaan rijden! Ik had aanvankelijk ook niet het idee dat dat leuk zou zijn, maar ik ben blij dat mijn baantje wel gelijk ingericht heb op automatisch rijden. Ik vind het leuk om een soort dienstregelingen te maken en de ene trein een rondje te laten maken en daarna naar een rangeerterrein te laten rijden. Dan kan ik handmatig aanpassingen doen in de treinsamenstelling en een nieuwe slag laten maken.
Maar. Het vergt wel het logisch aanbrengen van meldsecties. Met C-rail kan dat heel mooi als alles nog los ligt.
Het kan in jouw geval heel wat sloopwerk betreffen.
Een alternatief is het werken met lichtsluizen of reedcontacten (en magneten). Als de wisseltongen niet gemagnetiseerd raken is de laatste optie goed uitvoerbaar.  Losse reedcontacten zijn niet echt duur; als je een beetje solderen kunt, zijn ze goed aan te brengen op de baan. En magneten kun je gewoon ergens onder een rijtuig, wagon of loc plakken.

Succes!

Peter
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Het probleem is dat ik nogal veel tunnels etc heb en daar kan ik dus niet meer bij zonder de boel af te breken. Aan de andere kant ben ik niet helemaal tevreden met de huidige lay out. Daarnaast ligt veel rails al vast incl bedding dus dat wordt slopen. Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dilemma
Goede middag,

Slopen is niet noodzakelijk... als je met lichtsluizen werkt zijn het een paar gaatjes door de baan boren en klaar...

Je kan natuurlijk ook hyride werken... enkel lichtsluizen waar je echt geen zin hebt om te slopen en waar het niet erg is wel de traditionele middelen gebruiken.

Groetjes,

Stijn
Re: Dilemma
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma
https://www.marktplaats.nl/verkopers/14265080.html

Heeft zowel een basic als een ir te koop voor dezelfde prijs. Ik zou de ir kiezen.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dilemma
Beste Hans,

De IB heeft voor Märklin/Motorola rijders een nadeeltje, wat jij niet kent omdat de 6021 dat nadeeltje ook heeft: alleen Motorola op 14 stappen.

Bij je huidige bedrijf, hand bediening, merk je dat ook niet echt, maar bij computerbedrijf dat veel fijngevoeliger regelt, ga je bij automatisch optrekken en afremmen de stappen zien.

Mocht je een alternatief willen die wel 27 stappen op Motorola kent, oriënteer je dan op de Easy Control van Tams https://tams-online.de/

Overigens als je loks hebt rijden met de oude 6090X decoder dan rijdt die ook op Motorola 27 stappen.

Overigens heb je nergens last van als de decoders ook naar DCC luisteren

Groet, Anne W
Re: Dilemma
Lid sinds: 2016

offline
Re: Dilemma
 @citaat Het hangt er maar vanaf met welke software je werkt. Rocrail maakt ook gebruik van de instellingen van de decoder als het gaat om de optrek- en afremvertraging. Als je die goed instelt en de verschillende snelheden (minimum, middel, kruissnelheid en maximum) dan kun je nog heel aardige resultaten halen met ouderwetse 14-staps Motorola decoders.
Ik begrijp dat I-train zo niet werkt, maar zeker weet ik dat niet.
Dus er is best wat te tweaken en te proberen, ook met een IB zou ik denken.

Groet,

Peter
Re: Dilemma
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma
Ook met die 6021 plus interface trouwens. Waarom wil je een andere centrale? Met een IB gaat het niet heel anders functioneren, behalve dat je een loc met geschikte decoder ook onder DCC kan laten rijden.
Een andere centrale erin schuiven kan altijd nog.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dilemma
Goede morgen,

Misschien hier eens kijken alvorens te investeren in een nieuwe centrale...

Een 6050 via een usb poort aansturen schijnt niet onmogelijk te zijn...

https://www.marklin-users.net/forum/posts/t27253-6050-interface

Groetjes,

Stijn
Re: Dilemma
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Dilemma
Hoi Hans (en de anderen).

Omdat je aangeeft met een IB-Basic te willen gaan werken, is wellicht ook te overwegen om met stroomdetectie te gaan werken. Je gebruikt dan niet de S88-Ground versies maar een S88-CS-versie. Deze zet je dan in de baanstroomkring (rode draad) i.p.v. de massa (bruin). Je zult waarschijnlijk toch al wel blokken en stopsecties hebben.
Ik kan je de IB-Basic wel aanraden t.o.v. de IB-IR, want de Basic heeft al wel een USB-poort. De IR alleen een RS232.
Als alternatief werkt bij veel programma's de mogelijkheid ook direct van de terugmelders naar de PC te gaan via een I/O-unit.
Ik gebruik overigens zelf op mijn rangeer-/testbaan een IB-Basic - S88-LN (van Rosoft) en daaraangekoppeld gewone S88N (Märklin 60881 en DR4088-GND) in serie.
De besturing gaat daarbij via de PC en RocRail. Op mijn YT-kanaal vind je wel een filmpje.
Ook zou je naar de gebruikersdag kunnen komen, welke ik op 11 mei organiseer.

Gr. John
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Allen bedankt voor de reacties, tips en suggesties. Als ik via de PC ga rijden wil ik volledige massadetectie ivm achtergebleven wagons (en alle gevolgen van dien). De keuze voor IB Basic is simpel: zijn niet al te duur 2e hands verkrijgbaar, mijn huidige boosters passen er op plus kan ik dan ook stoeien met CV's (hoewel ik daar nog niet veel van weet). 14, 27 of meer stappen is idd voor mij niet belangrijk.

Inderdaad heb ik de baan nu ook beveiligd middels blokken en met 5 treinen rijden gaat prima, daarnaast kan ik nog 5 treinen op inhaalsporen kwijt en heb nog een klein rangeergebied. Overigens kan ik meer treinen laten rijden omdat ik 10 blokken heb maar dan wordt het wel erg veel stoppen en optrekken. Nadeel van de huidige situatie is het feit dat een trein die bv bij het station stopt niet de route terug kan nemen (pendel of duwtrein) daar deze dan vast komt te staan in de huidige stopsecties van de beveiliging. Is ook wel op te lossen via schakelrails maar ook dan moet ik toch gaan slopen daar ik de huidige schakelrails heb aangesloten in 1 richting.

De tip om toch e.e.a. te gaan proberen (testbaantje) met de 6050 Interface, via USB adapter, is wel een goede, andere centrale er in ''schuiven'' kan dan altijd nog.

Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Hans

Gaan rijden met 6021 + interface
terugmelding direct op de pc via een LDT-HSI-88-USB waarop je de S88 aansluit

groet Peter R
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Volgens mij was de vraag niet over de rijstappen, maar over automatisering met een Intellibox-Basic.
Ik denk dat het beter is om een echte Intellibox te nemen i.p.v. een uitgeklede Basic. Dus kijk eens uit naar een Intellibox I.

Groetjes
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Peter R. op woensdag 24 april 2019, 12:49:51
Hans

Gaan rijden met 6021 + interface
terugmelding direct op de pc via een LDT-HSI-88-USB waarop je de S88 aansluit

groet Peter R

Waarom deze onnodige en vooral dure omweg. Nergens voor nodig zeker niet met het aantal gewenste blokken.

Groetjes
Re: Dilemma
nobody
gast

Re: Dilemma
Citaat van: Sprinter op woensdag 24 april 2019, 12:52:32
Dus kijk eens uit naar een Intellibox I.
Beter: Intellibox IR, kun je gratis upgraden.
Re: Dilemma
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dilemma
Voor de 1 is de upgrade vanaf v1.6 30 euro. Woehoe.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Ja, en als je de centrales helemaal up to date wil maken, kun je hem ook nog geschikt maken voor RailCom.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/digizen/I000C684-001.htm!ArcEntryInfo=0004.5.I000C684

Groetjes
Re: Dilemma
nobody
gast

Re: Dilemma
Citaat van: Laurent op woensdag 24 april 2019, 13:43:34
Voor de 1 is de upgrade vanaf v1.6 30 euro. Woehoe.
Citaat van: Olav op dinsdag 23 april 2019, 15:32:56
https://www.marktplaats.nl/verkopers/14265080.html

Heeft zowel een basic als een ir te koop voor dezelfde prijs. Ik zou de ir kiezen.
Dus: Waarom meer uitgeven dan nodig is?
Re: Dilemma
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma
Voor de IR is de upgrade gratis  :)
Re: Dilemma
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Sprinter op woensdag 24 april 2019, 12:52:32
Volgens mij was de vraag niet over de rijstappen, maar over automatisering met een Intellibox-Basic.
Ik denk dat het beter is om een echte Intellibox te nemen i.p.v. een uitgeklede Basic. Dus kijk eens uit naar een Intellibox I.

Groetjes

Wim, beperkt de door jou geadviseerde oplossing een verdere groei in de toekomst niet?

mvg
Jurrien
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Olav op woensdag 24 april 2019, 15:29:11
Voor de IR is de upgrade gratis  :)

Dat zei NOBODY 3 berichten terug ook al.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Jurrien op woensdag 24 april 2019, 15:31:12
Citaat van: Sprinter op woensdag 24 april 2019, 12:52:32
Volgens mij was de vraag niet over de rijstappen, maar over automatisering met een Intellibox-Basic.
Ik denk dat het beter is om een echte Intellibox te nemen i.p.v. een uitgeklede Basic. Dus kijk eens uit naar een Intellibox I.

Groetjes

Wim, beperkt de door jou geadviseerde oplossing een verdere groei in de toekomst niet?



mvg
Jurrien

Nee, zie de uitbreidings mogelijkheden, die Uhlenbrock te bieden heeft. Altijd UPTODATE. Goed de informatie lezen die ik reeds gegeven heb.
En volgens mij hebben we soortgelijke discussies al meerdere keren gevoerd, op dit forum en andere forums. Denk dat er inmiddels alles wel over is geschreven.
Het is aan de topicstarter welke keus hij maakt.
Re: Dilemma
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dilemma
Citaat van: nobody op woensdag 24 april 2019, 15:00:57
Citaat van: Laurent op woensdag 24 april 2019, 13:43:34
Voor de 1 is de upgrade vanaf v1.6 30 euro. Woehoe.
Citaat van: Olav op dinsdag 23 april 2019, 15:32:56
https://www.marktplaats.nl/verkopers/14265080.html

Heeft zowel een basic als een ir te koop voor dezelfde prijs. Ik zou de ir kiezen.
Dus: Waarom meer uitgeven dan nodig is?
Omdat je met de IR en de 1 ook meer kan: S88 aansluiten, multitractie maken, virtuele adressen gebruiken, wisselstraten kan schakelen. Ander voordeel is, vind ik, dat je de IR nog aan je bestaande zooi van Märklin kan koppelen.
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Met mij kun je nat en droog:

er wordt in dit topic gesuggereerd dat op 14 stappen MM rijden met een IB een nadeeltje is. Dat is naar mijn mening maar zeer beperkt.
Wie kennis heeft van computer gestuurd rijden en het instellen van een lokdeoder weet dat dat prima mogelijk is en dat een mooi rijgedrag - optrekken en afremmen - mogelijk is. Het hoeft de keuze voor de 6021 of de IB niet in de weg te staan.

Gr, Ben.

Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Het is de IB Basic + Uhlenbrock trafo 20075 geworden. Kon deze voor mooie prijs bemachtigen en dus een testbaantje gaan maken zodat ik de 6021 nog even in bedrijf kan houden. Gr, Hans
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Heel goed. En mooi dat je je niet van de wijs hebt laat brengen. :thumbup:
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Ook maar 2 nieuwe bezetmelders gekocht (loconet). Als ik het dan toch ga doen dan maar goed  :D
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Beste Hans,

Als jij de Hans bent die net 2 s88-n modules hebt besteld, dan zijn dat geen LocoNet modules en gaan dan ook niet rechtstreeks op de Intellibox-Basic werken.

Groetjes
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Ja, dat was ik (besteld bij RoSoft). Oeps, en nu?
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Opgelost dankzij Wim van Rosoft (dank voor je opmerking!!). Mijn fout, Ben heeft goede info doorgegeven maar ik deed iets verkeerd. Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Is het mogelijk om stroom- en massadetectie samen op 1 baan te gebruiken (dus 2 type's terugmelders combineren) ? Voor de rijwegen waar ik nog bij kan zou ik dan massadetectie kunnen gebruiken en voor de rijwegen waar ik niet meer bij kan stroomdetectie. Ben benieuwd !! Gr, Hans
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Dat kan, geen probleem. Dat doe ik hier ook, het zit allemaal op dezelfde LocoNet of S88 bus.

Gr, Ben.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
 @citaat Voor alle duidelijkheid: ik heb geen schaduwstations en op plekken waar ik niet meer bij kan (zonder te slopen) liggen ook geen wissels of i.d. (die fout heb ik eerder gemaakt  8o). Het gaat er dus om dat een trein van blok naar blok kan waarbij delen via stroomdetectie plaats vindt (het besturingsprogramma moet wel weten waar een trein is lijkt mij). Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 29 april 2019, 11:29:03
Dat kan, geen probleem. Dat doe ik hier ook, het zit allemaal op dezelfde LocoNet of S88 bus.

Gr, Ben.

Dat zou de mooiste oplossing zijn, dat slopen gaat me toch iets te ver. Dank !!!
Re: Dilemma
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dilemma
Beste Hans,

Zonder te slopen kun je geen scheidingen maken, gaat niet voor massadetectie en gaat ook niet voor stroomdetectie.
Het enigste wat zonder slopen werkt zijn reedcontacten, lichtsluisjes, of hall sensoren.
En welke Marklin rails gebruik je?

Groetjes
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
ik gebruik C rail en alle scheidingen (stop secties) liggen voor de tunnel ingangen dus daar kan ik nog bij om eea aan te passen
Re: Dilemma
Lid sinds: 2016

offline
Re: Dilemma
Als er stroomloze stopsecties liggen, heb je daar wel mogelijkheden voor stroomdetectie. Het is alleen een kwestie van anders bedraden. Geldt dat niet ook bij het afremgedeelte? Het lijkt mij dat daarvandaan ook een draadje kan naar een terugmeldmodule die werkt met stroomdetectie.
Daarvoor hoeft er met de rails niet veel te gebeuren. Voor massadetectie met C-rail is het aan ander verhaal.
Alternatieven, zoals reedcontacten, lichtsluizen en hallsensoren zijn er inderdaad ook, zoals ik al eerder opmerkte.

Groet,

Peter



Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Ik heb inderdaad stopsecties met scheidingen en dit is geen probleem. De draden van de middenrail (puko), welke nu naar de afremmodules gaan  aan elkaar verbinden en de loc rijdt er gewoon overheen. Deze draden (wat dus 1 draad wordt na het samenvoegen) zouden dan de stroomdetectie kunnen worden.

Ging mij er om of je massa- en stroomdetectie samen kunt gebruiken (mits met correcte terugmelder) en dat kan dus  :D :D.

Dank aan allen !! Gr, Hans
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Geen idee hoeveel stroomdetectors je nodig hebt maar wellicht is dit iets, 2x 8 losse detectors: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2875188/SD16.html

Dit zet je voor je massa detectie terugmelder in de aantallen die je nodig hebt.

Gr, Ben.
Re: Dilemma
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma
Hans,

Kijk ook eens hier: KLIK scroll naar beneden naar de ouderwetserige oplossing.

Vergt wat soldeerwerk, maar mijn ervaringen er mee zijn goed. De printjes zijn direct aan de S88 te koppelen zonder aparte apparatuur er naast.
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Met dank voor de reacties. Ik heb een IB-Basic met LocoNet en aan Wim (RoSoft) gevraagd welke terugmelder ik moet hebben om deze te kunnen linken aan de IB en overige (LocoNet)massa terugmelders.

Inmiddels heb ik gekozen voor ITrain en zojuist de IB aan de PC gehangen en zowaar, ITrain (en de PC) herkent de IB en er is dus verbinding  :D. Nu is mijn vraag of het dan nog nodig is om de IB te upgraden kwa software of is dat voor een later stadium?

Gr, Hans
Re: Dilemma
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Dilemma
Denk dat je beter gelijk de IB kan upgraden, het kan maar gedaan zijn en je IB is klaar voor gebruik.
Re: Dilemma
Ben den Hollander
gast

Re: Dilemma
Er bestaat maar één versie software voor de Basic en die zit er in...... :D
Re: Dilemma
nobody
gast

Re: Dilemma
Op de site van Uhlenbrock is geen upgrade voor de IB Basic te vinden.

Ben was me nét voor...
Re: Dilemma
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Dilemma
Ik was ook al aan het zoeken naar een upgrade (meen dat ergens gelezen te hebben) maar die is er inderdaad niet. Kunnen we dat hoofdstuk overslaan. Wel een 2e vraag:

Ik heb 2 M* boosters 6015 welke via een flatcable aan de 6021 hangen. De IB heeft deze aansluiting dus niet maar wel een 3 polig stekkertje. Heb inmiddels een mail gestuurd naar Uhlenbrock of dit op te lossen is (via adapter) maar nog geen reactie gehad. Hoop niet dat ik mn boosters ook nog moet gaan vervangen  8o 8o