Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digitale loc en analoog

Gestart door Ferenc maandag 22 april 2019, 22:36:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale loc en analoog
Hi broeders,
Even nog een vraagje. Kan ik met een 6631 trafo en een Delta control 6604, 1 digitale loc op een analoge baan laten rijden waar ook een andere analoge loc aan het rijden is?

Groet Ferenc
Re: Digitale loc en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale loc en analoog
Neen, op de digitale baan mag alleen één digitale centrale actief zijn, eventueel aangevuld met boosters (versterkers).

Je kunt wel afwisselend digitaal en analoog rijden, maar dan met er wel een dubbelpolige 3 weg schakelaar tussen zitten, zodat je nooit de twee spanningen tegelijk op de baan kunt zetten.

Groet, Anne W
Re: Digitale loc en analoog
Hoi Anna dankje voor de reactie. Even nog een verdere toelichting en vraag. Om het simpel te houden ik heb een buitenbaan, een binnenbaan en een rangeerterrein van M rails. Alle drie banen gescheiden via middenrail isolatie. Buitenbaan en binnenbaan hebben (ieder apart) een 6631 trafo en delta controle 6604. Rangeerterrein apart een 6631. Mijn vragen zijn
A. Kan ik dan met de digitale loc van de buitenbaan naar de binnenbaan rijden? De 2 delta controle panelen kan ik toch op hetzelfde adres zetten;
B. Kan ik zowel op de buiten als binnenbaan zowel een analoge loc als een digitale loc laten rijden? Of een combi van 2 analoge loc?s en 1 digitale?
Alvast hartelijk dank voor je reactie. Ben pas 61 maar heb misschien nog kinderlijke vragen 😎
Groet Ferenc
Re: Digitale loc en analoog
Oeps Anne sorry voor de verkeerde spelling van je naam!
Re: Digitale loc en analoog
Hoi,

Goed, je delta loks kunnen zonder problemen op de analoge baan rijden.

Citaat van: Ferenc op dinsdag 23 april 2019, 08:08:22
A. Kan ik dan met de digitale loc van de buitenbaan naar de binnenbaan rijden? De 2 delta controle panelen kan ik toch op hetzelfde adres zetten;

Dat moet mogelijk zijn. zie ook: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen. Je kan eventueel een sleperwipper toepassen als je het wat veiliger wil hebben. Tussen je digitale en analoge deel moet je een sleperwipper toepassen.

Citaat van: Ferenc op dinsdag 23 april 2019, 08:08:22
B. Kan ik zowel op de buiten als binnenbaan zowel een analoge loc als een digitale loc laten rijden? Of een combi van 2 analoge loc?s en 1 digitale?

Nee, zowel de binnen als buitenbaan zijn digitaal (door de delta 6604-bediening) en het rangeerterrein is analoog. Dat gaat niet goed. Je kan alleen met je analoge lok op het rangeerterrein rijden. Of met een 3weg-schakelaar de complete (binnen)baan omzetten van digitaal naar analoog. Tussen je digitale en analoge deel moet je ook een sleperwipper toepassen.

Trouwens ik zou kijken naar je 6631 voor het gebruik van digitale loks op een analoge baan: Omruilen blauwe trafo

Groet Ronald.
Wijziging: zie reactie onder die van Anne.
Re: Digitale loc en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale loc en analoog
Beste Ferenc,

Naam: ik ben het gewend, er was zelfs een Amerikaan die het na 10 jaar nog steeds verkeerd deed.

Vergeet het idee om te proberen en digitaal en analoog samen en tegelijkertijd op één baan te rijden, digitale loks op een analoge baan gaat goed, analoge loks op een digitale baan gaat niet.

Maak ook geen overgang tussen een analoge baan en een digitale baan, de kans dat digitaal en analoog met elkaar in verbinding komt is groot, net zo groot als er dan wat echt kapot gaat.

Correctie op wat Ronald zegt: je kunt niet van buiten naar binnen rijden met twee verschillende delta's, op de overgang komen beide delta's met elkaar in contact en gaat het echt fout.

Groet, Anne W
Re: Digitale loc en analoog
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 april 2019, 11:04:56
Correctie op wat Ronald zegt: je kunt niet van buiten naar binnen rijden met twee verschillende delta's, op de overgang komen beide delta's met elkaar in contact en gaat het echt fout.

Met een sleperwipper moet het sowieso lukken maar de meningen over het gebruik zijn verdeeld: zie Sleperwip bij 3-rail digitaal en ook: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen. Of je het moet willen is vraag 2. Een sleperwipper moet je gebruiken tussen je analoge deel en digitale deel. Ik heb mijn reactie even aangepast.

Groet Ronald.
Re: Digitale loc en analoog
Citaat van: ronaldk op dinsdag 23 april 2019, 10:25:52
Omruilen blauwe trafo

De beste oplossing is nu (itt. tot 2010, het jaar waarin dat topic geschreven werd) om op MP een 6647 (of nieuwere variant) te kopen. En let niet op de vraagprijzen, de gangbare verkoopprijs is 15 euro.
Re: Digitale loc en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale loc en analoog
Beste Ronald en Ferenc,

Ik was de sleperwip even vergeten, overigens vind ik het een onding, maar ik weet ook niet of het tijdelijk door de wielen in combinatie brengen van de railstaven (de massa dus) bevorderlijk is voor de levensduur van de verschillende digitale centrales.

Groet, Anne W

Re: Digitale loc en analoog
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 april 2019, 11:27:56
Beste Ronald en Ferenc,

maar ik weet ook niet of het tijdelijk door de wielen in combinatie brengen van de railstaven (de massa dus) bevorderlijk is voor de levensduur van de verschillende digitale centrales.

Groet, Anne W

Maar dat gaan we aan het werkbouwtuig niet uitleggen.

Groetjes
Re: Digitale loc en analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale loc en analoog
 @citaat

Beste Middelste Waarheid,

Ik ben er ook echt niet geïnteresseerd in, ik rijd met één 10A booster, dus nooit problemen met overgangen, voor dat je nog iets anders aan het werkbouwtuig (overigens ook fout: het moet scheepswerkbouwtuig zijn) wil uitleggen, van de booster lopen er 4 paar voedingen naar de gesectioneerde baan, elke voeding is afgezekerd met een 3A zelfherstellende zekering.

Beste Ferenc,

Vraag even aan Sprinter of hij jou wil uitleggen, wat hij mij niet wil uitleggen.

Groet, Anne W
Re: Digitale loc en analoog
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 april 2019, 11:27:56
(...) maar ik weet ook niet of het tijdelijk door de wielen in combinatie brengen van de railstaven (de massa dus) bevorderlijk is voor de levensduur van de verschillende digitale centrales.

Topicstarter rijdt met M rails dus de massa zit al aan elkaar geknoopt. Dat is ook geen probleem.

Koen
Re: Digitale loc en analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale loc en analoog
de massaliteit van metaal rails moet menig electronicus een doorn in het oog zijn
Re: Digitale loc en analoog
Hoi Anne,
Dankjewel voor je uitleg!
Nog even een domme vraag misschien. Als ik een buitenbaan en binnenbaan en rangeerterrein heb, alle drie analoog en elk apart gevoed met een trafo en de drie baangedeelten met papiertjes tussen middengeleider gescheiden kan ik dan bijv. van buitenbaan naar binnenbaan rijden? Of moet ik dan ook sleperwippers gebruiken?

Groet Ferenc
Re: Digitale loc en analoog
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitale loc en analoog
Citaat van: Ferenc op maandag 29 april 2019, 11:06:01
Als ik een buitenbaan en binnenbaan en rangeerterrein heb, alle drie analoog en elk apart gevoed met een trafo en de drie baangedeelten met papiertjes tussen middengeleider gescheiden kan ik dan bijv. van buitenbaan naar binnenbaan rijden? Of moet ik dan ook sleperwippers gebruiken?

Dat kan, mits je de trafo's goed in fase hebt staan.
Kijk even in onze wiki, staat het goed in uitgelegd: KLIK
Re: Digitale loc en analoog
Hi Fred,
Dankje voor je reactie. Duidelijke tekening mbt 'in fase vs lampje brandt dan niet' :)
Re: Digitale loc en analoog
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Digitale loc en analoog
Hallo,

als een loc met zijn sleper op 2 analoge trafo's staat, zal deze het signaal van de baanspanning doorgeven van het ene naar het andere circuit, de treinen op het andere circuit kunnen op dat moment dan onbedoeld spontaan vertrekken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Digitale loc en analoog
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale loc en analoog
Ferenc,
om nog even een ander zijspoortje te benoemen, er zijn digitale loc's en delta loc's  waarbij de delta met 4 dip switches niet van delta/digitaal overgaat op analoog zonder de dip schakelaartjes te verzetten. gelukkig heeft tant M dit maar een paar jaar in de markt gehad.
Cees