Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?

Gestart door asconahobbyist maandag 22 april 2019, 16:38:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Nu voorzichtig de eerste stappen gezet wat betreft digitaal maken van een aantal marklin locs met behoud van de originele motor,nu heb ik ook nog drie fleishmann treinstellen  (en nog wat lima spul maar dat komt later) en die wil ik op een goedkope eenvoudige manier digitaal maken, de marklin is deels een uhlenbrock andi 75000 ingegaan. Iets soortgelijks wil ik ook met de fleishmann stellen gaan doen. Welke decoder kan ik hier het beste voor nemen en moet ik verder nog wat aanpassen.  De stellen zijn reeds 3 rail af fabriek.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Er zijn hier verschillende topics over op het forum. Even de zoek functie gebruiken.

Bv. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72139.0

Of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70592.0

Of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71455.0
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Martin had al wat topics voor de plan V getoond, bij de sprinter heb ik het zo opgelost: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71420.0

Maar het kan ook zonder nieuwe printen hoor, zie nog een sprinter voorbeeld of plan v voorbeeld.
En dan staat er in de wiki ook nog een voorbeeld.

Legio mogelijkheden dus. :)
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Dank jullie wel voor de tips,het is dus niet zomaar gedaan maar er moet best wel wat veranderd worden. De eerste keer zal wel even spannend worden. Ik ga het tzt wel eens avonturen.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Als je de lampjes handhaaft, hoeft er bij de plan v eigenlijk helemaal niet zoveel te worden veranderd. Dan is het vrijwel de omschakelunit vervangen door een decoder. Verder wat baantjes doorkrassen om de verlichting apart aan te kunnen sturen. In de motorloze bak heb ik een functiedecoder voor de verlichting geplaatst.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Het is net wat je eisen zijn.
Maar in principe ben je er al met een goede ESU decoder.
Mijn ervaringen zijn goed daarmee.

Mocht het rijgedrag sterk tegenvallen omdat de motor zelf niet echt voldoet dan kan je bij mij altijd een cursus motor ombouw volgen. Ik heb er meerdere omgebouwd met een Märklin motor, en die rijden als vier of zes delig treinstel (1 of 2 dummy?s) bij meerdere klanten tevreden rond.

Mvg. Marcel
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Ik heb er een Faulhaber rondmotor ingezet. Houdertje ontworpen en met 3D printer uitgeprint. Loopt als een zonnetje.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Hoe ziet dat er uit Martin?
Kon bij je verwijzingen zo gauw geen informatie vinden.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Ik zou dan kijken of ik de draden Door kan trekken naar de motor loze bak en de verlichting aansturen vanuit de gewone decoder. Moet ik wel ten alle tijde het motonschild ook aanpassen?
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Ik ga zaterdag naar houten,iemand nog tips of daar stands staan met een mooi assortiment decoders?   Ik ben echt een groentje met digitaal.... 😉
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Citaat van: henkv op maandag 29 april 2019, 20:23:14
Hoe ziet dat er uit Martin?
Kon bij je verwijzingen zo gauw geen informatie vinden.

Gewoon een ronde houder, de buitendiameter is zo dat deze precies in het motorframe past. De binnendiameter heeft de maat van de rondmotor.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Aha, een soort adapter die in het motorhuis past.

Citaat van: asconahobbyist op maandag 29 april 2019, 22:07:44
Ik zou dan kijken of ik de draden Door kan trekken naar de motor loze bak en de verlichting aansturen vanuit de gewone decoder. Moet ik wel ten alle tijde het motonschild ook aanpassen?

De koolborstelhouders moeten geïsoleerd zijn van de stroomafname. Maar bij drierailmodellen is dat vaak al het geval. Het gelijkstroommotortje kan immers niks met wisselstroom. Maar wel even controleren.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Citaat van: asconahobbyist op maandag 29 april 2019, 22:07:44
Ik zou dan kijken of ik de draden Door kan trekken naar de motor loze bak en de verlichting aansturen vanuit de gewone decoder. Moet ik wel ten alle tijde het motonschild ook aanpassen?

Met vaste bedrading is treinstel niet meer deelbaar.

Ik maakte onder de bestaande stroomvoerende koppeling een stroomvoerende 4-polige koppeling*. Kost wel wat tijd en speciale lijm. Je kan ook een functie decoder plaatsen en bruine en rode draad over de originele koppeling voeren.

Frontseinen: 3 draden
Binnenverlichting 1 draad (retour via retour frontseinen)
Massa 1 draad,
Laatste draad voor sleper of extra functie.

Mvg. Marcel
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Dan ga ik in houten eens kijken of ik een decoder kan scoren om er eens eentje te proberen. Tevens eens kijken of er ook hele goedkope prullen zijn om wat lima spul digitaal te maken.
Re: digitaal maken van fleishmann plan v en sprinter,tips?
Ik heb nog een aantal esu lopi4 decoder die ik ga vervangen voor lopi4 M4 en soundlok 5 decoder weet niet of je daar nog interesse in hebt?
Stuur anders maar een PB.