Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)

Gestart door AlbertG dinsdag 30 april 2019, 17:24:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
Deze Lima is af fabriek geleverd in een analoge 3-rail uitvoering. Ik heb deze gekocht met de bedoeling er een decoder in te zetten.
Ik heb genoeg ombouw projecten gevonden van 2-rail naar 3-rail en dat ziet er redelijk simpel uit. Maar hier zit een AC motor in.

Wat heb ik nodig om deze 3-rail AC analoog om te bouwen naar een 3-rail digitaal? Zijn er voorbeelden? Ik heb gezocht maar niet gevonden

Albert.
Re: Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
Lima zelf zette nooit een AC motor in een model.
Re: Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
Henk
Volgens de bijsluiter van Lima is het treinstel geschikt te rijden met een wisselstroom trafo. Wat voor motor zou er dan in moeten zitten?

Albert.
Re: Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
De gewone Limamotor voor gelijkstroom. Daarbij hoort dan een schakeljg die de wisselstroom op de rails omzet in gelijkstroom voor de motor en tevens als rijrichtingschakelaar dient. Daarmee is het model geschikt voor wisselstroom. Maak maar eens open. Schakeling eruit, decoder erin, ingewikkelder is de ombouw niet.

Tegenwoordig zetten gelijkstroommerken maar gelijk een decoder in een drierailmodel waarmee zowel analoog als digitaal kan worden gereden. Sterker, Mârklin modellen hebben ook al heel lang een zuivere gelijkstroommotor met decoder aan boord.
Re: Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
Henk,
Bedankt voor de toelichting. Dan kom ik er wel uit.
Ik hoop dat ik met deze tip de kap er af krijg: Klik

Albert.
Re: Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
Hoi Henk,
Het was inderdaad simpel.
Elektronica er uit, kabeltjes van de decoder solderen en klaar. Nu nog een beetje spelen met de CV's maar dat komt wel in het weekend.

Albert.
Re: Digitaliseren Lima 149710 - 3-rail analoog (TGV La Poste)
 :thumbup: