Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

eerste baan

Gestart door stoffelsrailroad zondag 21 april 2019, 13:20:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eerste baan
stoffelsrailroad
gast

eerste baan
hey hey .

dit is alvast wat of hoe het zou kunnen komen .
ideen zijn welkom .
Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
de rest volgt  :D
Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
stukjes die niet passen komt goed dus daar niet naar kijken . :P
Re: eerste baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: eerste baan
Die S bocht van 2x R1 is vragen om moeilijkheden en ontsporingen. Zou ik eruit halen. Verder vind ik je baanplan nogal saai. Rondje rijden, keertje keren en dan ergens stoppen en weer terug. Heel veel meer ruimte voor spelen e.d. zit er niet in.
Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
hey .
ja ik weet het maar is ook mijn eerste baan ooit dus geen ervaring erin.
daarom ook jullie mening  :D
en r1 ken ik ook niet enkel de code die op de c rail staat  8o
ik had wel een gedacht om nog omhoog te gaan boven het rangeer .??
Re: eerste baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: eerste baan
Al een flinke baan voor een eerste keer. Bedenk wat je graag wilt doen. Treinen rondjes laten rijden of juist veel rangeren, dat bepaalt het accent in je ontwerp.
Ik zou liever een dubbel spoor aanleggen zodat je twee treinen tegelijk kunt laten rijden. En ik zou een zijspoor maken in plaats van alleen maar doodlopende sporen. De sporen aan de draaischijf zijn te kort, minstens twee raillengtes nemen. Die ruimte is er wel. Succes met de plannen!
Re: eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: eerste baan
Goed om te zien dat het je gelukt is om een ontwerp kunt maken in WinTrack. Zoals Henk hierboven al schrijft, voor een eerste baan is het behoorlijk groot.

Als je ergens ruimte kunt vrijmaken, raad ik aan om eerst gewoon eens een wat eenvoudiger baan neer te leggen en dan met een paar treinen te gaan rijden. Als je er ergens ruimte voor hebt, kan dat op de vloer. Zo ben ik ook weer begonnen en daar heb ik veel van geleerd. En gaandeweg heb ik meer rails aangeschaft en zo is m'n baan inmiddels fors gegroeid. Ondertussen leer ik nog steeds. Omdat er niets vast ligt, kan ik gemakkelijk wat veranderen als bij het rijden blijkt dat het niet zo uitpakt als ik had verwacht, of als ik iets in m'n hoofd heb dat ik wil uitproberen.

R1 is een verwijzing naar de boogstraal van de rails 24130 (en 24115 en 24107). In C-rail is dat 360 mm en dat is de krapste bocht. Twee bochten 24130 in tegengestelde richting direct aan elkaar is enigszins storingsgevoelig, dat is wat Laurent bedoelt. Een recht stukje ertussen is beter. Met lange rijtuigen en locs staat het overigens veel mooier als je bochten R1 helemaal weet te vermijden, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Zoals zovelen had ik dat in het begin zelf ook niet, dus gebruikte ik ook R1 bochten. Inmiddels niet meer.

Voor meer informatie over R1, boogstralen en nog veel meer, zie C-Rail Geometrie in de wiki.


Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
Hey rob bedankt voor de info.

Dat kan ik inderdaad wel doen maar wil wel graag mijn bruggen gaan gebruiken erin mag kleiner zijn .
De draaischijf haal ik er dan wel uit of zo . Maar ik geraak niet verder of het niv. 0  8o dus daar kan ik alle hulp gebruiken .
Mvg christophe
Re: eerste baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: eerste baan
Denk eens na over de bereikbaarheid. Kan je overal bij als je het wil bouwen of het landschap vol staat. Dat gaat met deze breedtes niet goed. Ga eens naar beurzen en koop eens wat oude Miba's / Modelleisenbahner / Eisenbahn Journals / Railhobby's of andere tijdschriften met voorbeelden. Of zoek het internet goed na voor wat ideeën.

Groet Ronald.
Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
hey ronald

ik ben zelf 1m95 dus kan overal goed bij eronder maak ik dan wel een gat of zo maar kan gerust overal onderdoor .
tuurlijk zit ik met deze schuine wanden .dus als ik deze wil gaan vermijden kom ik terug tot op een breedte van nog geen 1m50.
dus dit zag ik niet echt zitten .
mvg chr
Re: eerste baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: eerste baan
Het is altijd een leuke discussie of iets wel of niet bereikbaar is. Meestal met het bouwen wel... totdat er kerken, gebouwen, bomen en ander breekbaar spul aan de voorzijde van de baan staat. Zet maar eens een lokje aan de rand van de tafel en aan de andere zijde van de tafel op 1,50m een rijtuig of een ander lokje wat je wil pakken. Kijk nu maar eens of je zonder de lok aan de voorzijde te raken je het lokje weg kan pakken.

Groet Ronald.
Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
haha inderdaad is waar maar zal niet anders kunnen toch vrees ik we zien dit later wel terug komen grts chr .
Re: eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: eerste baan
Citaat van: stoffelsrailroad op maandag 22 april 2019, 09:59:37(...) wil wel graag mijn bruggen gaan gebruiken

Wat voor bruggen heb je precies? Hoe lang zijn ze? En bij gebogen bruggen, welke boogstraal? Heb je al een draaischijf, en zo ja, welke? En welke rails heb je al en wil je gebruiken?

Hoe minder je hebt, hoe meer vrijheid bij het ontwerpen. Als je nog niet precies weet wat je wilt en je wilt toch ergens beginnen, zijn startsets relatief goedkoop, zowel voor rails als voor treinen, maar daar zitten vaak 12 of 14 rails 24130 in. Dat zijn er meer dan je nodig hebt, je hebt genoeg ruimte om het voorlopig zelfs helemaal zonder 24130 te doen. Als je besluit zo'n startset te kopen, kun je in de winkel vragen of je die mag omruilen voor rails 24230 of 24330, tegen bijbetaling van het prijsverschil. Heb ik ook al twee keer gedaan.

Met elke startset kun je een ovaaltje maken. De iets grotere banen hebben daarnaast een zijspoor, een inhaalspoor of allebei. Dat laatste vind ik een prima start. Daarna kun je je verzameling rails stap voor stap uitbreiden, met uitbreidingssets, een extra startset of losse rails. Neem er de tijd voor, zo kun je verschillende ideeën uitproberen. Het zou immers jammer zijn als je een grote vaste baan bouwt om er pas achteraf achter te komen dat je niet veel mogelijkheden hebt om de treinen te laten rijden.
Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
Hey rob

Ik heb echt veel te veel liggen nu en zeker 4bruggen 1draaischijf tal van wissels alle soorten 2kruis wissel echt te veel .
Van de draaien heb ik er alleen van 24130 super veel de andere max 6 of zo heb nog niet alles geteld
Mvg chr
Re: eerste baan
marklinmanus
gast

Re: eerste baan
Gewoon weg beginnen, en de tijd zal het leren.

Re: eerste baan
stoffelsrailroad
gast

Re: eerste baan
Super bedankt Herman deze zal ik zeker even leggen mooi alvast bedankt
Re: eerste baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: eerste baan
hoi,

Citaat van: stoffelsrailroad op maandag 22 april 2019, 13:18:01
haha inderdaad is waar maar zal niet anders kunnen toch vrees ik we zien dit later wel terug komen grts chr .

Tja. is ook een manier. Lees het draadje Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam" maar eens door. Ook ambitieus begonnen maar weer afgebroken.

Succes!

Groet Ronald.