Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Reserve Lantaarn 128456

Gestart door Vic1956 zaterdag 20 april 2019, 12:39:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Reserve Lantaarn 128456
Beste treintjes liefhebbers,
Ik ben op zoek naar een lantaarn voor de Wurtembergse locomotief uit de set 26556. Deze lantaarn zit vooraan en heeft het nummer: 128456. Het moet wel een wit led lampje zijn. Weet iemand een adres waar ik dergelijk lampje zou kunnen bestellen of heeft iemand misschien dergelijk lampje dat hij wil verkopen?
Met vriendelijke groet,
Vic Schlusmans
Re: Reserve Lantaarn 128456
Ik zie bij marklin dat deze niet meer leverbaar is dan moet  je wel veel geluk wil je deze ergens nog vinden.
Maar wat is er aan de hand mis je het onderdeel of is het defect?
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Misschien is deze set E 180.909 iets (Was 219.609) ?

groet
Harald
Re: Reserve Lantaarn 128456
Nee daar heeft hij niks aan,hij zoekt een lantaarn met ingebouwde led.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Reserve Lantaarn 128456
marklin 282130 of de bovenste 282170 . Verschiet echter niet van de prijs die ze nu vragen.Staan er enkele te koop op ebay Als je de pdf wil van de wurtemburger vraag maar via mijn prive mailadres.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
 Het lampje is stuk. Het geeft geen licht meer. Ik heb al wat afgezocht en winkels aangeschreven. Zonder resultaat echter. Toch bedankt allemaal al voor jullie respons.
Groeten,
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Weet je zeker dat die stuk is? Leds gaan maar niet zo stuk geen slecht contact,heb je beide al omgewisselt?
Led is eventueel ook te vervangen er zullen ook wel leden zijn die het voor je kunnen doen als je het zelf niet aandurft.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Hallo Mark,
Ja, ik heb ze alle twee al van plaats gewisseld zonder resultaat. Ik vermoed dat het contact van het koperen voetje naar het ledje toe onderbroken is. De locomotief zat wat ongelukkig in de doos waardoor het lampje verbogen is. Ik vermoed dus dat er iets gebroken is. Aan vervangen van het ledje zelf heb ik nog niet gedacht. Ik weet niet waar ik een dergelijk klein led lampje zou moeten zoeken. En schuift dat lampje zomaar uit het omhulsel?
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Dag Vic.
Zelf heb ik ook een aantal locs met dit soort lantaarns.
Het valt niet mee om losse lantaarns te vinden want deze vind je meestal alleen maar wanneer locs "gesloopt" aangeboden worden.
Keuterman leverde deze onderdelen vroeger nog weleens maar helaas is deze gestopt.

Zelf verwissel ik meestal een lantaarn van de achterzijde (bijna altijd dezelfde) voor de kapotte of ontbrekende aan de voorzijde.
En natuurlijk blijven zoeken naar een nieuwe! :D

Succes!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Ben den Hollander
gast

Re: Reserve Lantaarn 128456
Voor alles is een oplossing: KLIK.

Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Reserve Lantaarn 128456
je hebt een linkje voor de pdf gekregen .die kleine leds heb ik hier liggen in wit en warm wit.Zijn type 0402.Bijna niet zichtbaar en heel moeilijk aan te solderen
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Hallo Johnny,
Het lampje dat ik op ebay terugvind met nummer 282130 lijkt inderdaad als twee druppels water op het lampje dat ik zoek: 128456. Alvorens ik tot kopen overga wil ik toch nog wat meer zekerheid dat het wel daadwerkelijk hetzelfde is, want dit dingetje is wel prijzig. Ik weet ook niet het Marklin nummer van mijn loc. Ik heb enkel het nummer van de set: 26556. Is er een manier om het loc nummer te achterhalen? Want waarom staat in het bijhorend instructieboekje van mijn set 26556 een ander nummer voor dit lampje? Het lijkt mij heel vreemd dat Marklin voor hetzelfde onderdeel twee verschillende nummers zou hanteren. Ik vermoed dat er ook twee kleuren mogelijk zijn: witte lampjes (wat ik zoek) en gele lampjes. Misschien heeft het verschil in nummer daar mee te maken? Je ziet, meer vragen dan antwoorden. Ik ben wel nog niet zo wanhopig dat ik al aan ombouw denk, dus die oplossing en die van Ben laat ik nog even achterwege. Toch alvast bedankt allemaal voor de hulp.
Groeten,
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Citaat van: Vic1956 op woensdag 24 april 2019, 11:58:22Ik weet ook niet het Marklin nummer van mijn loc. Ik heb enkel het nummer van de set: 26556.

37115.10
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Reserve Lantaarn 128456
MÄRKLIN 282130 LED-Laterne für 3611, 3511, 3411, 3614, 3514,  Klasse C / BR 18.1 / BR 17 / S 10.

Zur Auktion steht:

Eine LED Beleuchtungslaterne für die Märklin Württembergische Klasse C / BR 18.1.

Lieferumfang:

1 St. Original Märklin LED Laterne, der Dampflok Art. 3311, 3511, 3611, 3514, 3614?(alle Märklin Klasse C sowie BR 18.1 Modelle, sowie BR 17 und S 10)

Op ebay duitsland staat ze goedkoper.Zou me verwonderen dat M ze uitgebracht heeft in 2 varianten wit en warm wit.Ze hebben de laatste tijd nogal dikwijls de gewoonte een zelfde artikel verschillende codes te geven om dan de prijs wat hoger te kunnen leggen.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Citaat van: bellejt op woensdag 24 april 2019, 09:26:24
Zijn type 0402.Bijna niet zichtbaar en heel moeilijk aan te solderen
Makkelijk is ander maar echt moeilijk zijn ze ook niet te solderen je moet een goed soldeerstation hebben en een loeplamp dan is het prima te doen het is wel aan te raden vloeimiddel te gebruiken en dan bedoel ik geen s39 ;)
Maar special vloeimiddel voor componenten.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Kijk eens op Ebay.de
Staan er verschillende op.
zelf heb ik ook al s zo'n lantaatntje gekocht voor een ombouw.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Hallo Johnny,
Ik heb eens nagevraagd bij de verkoper van lamp 282130. Die geven geel licht. Mijn lamp 128456 geeft wit licht. Dat zal wel de reden zijn van de verschillende nummers. Ondertussen heb ik het lampje toch maar open geprutst, onder het motto: "het is toch al kapot dus....". Nu ging dat tot mijn grote verbazing toch mooi open en dicht. Zie bijgevoegde foto's. Ik heb het stripje van de Led eruitgehaald.
In het recht aanvoerstuk zit inderdaad een breuk, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Dit aan elkaar solderen zie ik nu wel niet zitten.
Die leds die jij hebt liggen, 0402, wit en warm wit, is dat het stripje waar ik het over heb en met de afmetingen op foto 3? Of is dat enkel het ledje op de strip?
Allemaal alvast bedankt voor de respons en hulp.
Groeten,
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
0402 is een SMD verpakking maat, in dit geval van het ledje. Dus het is alleen het ledje en niet de hele strip/het printje.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Reserve Lantaarn 128456
is inderdaad enkel het ledje.Die soldering is heel eenvoudig hoor.Beetje verwarmen en tikje soldeer en het is opgelost.Of zelfs vloeibaar soldeer zou moeten werken.
Mss is er wel iemand in je buurt die het ff kan doen voor je.Zie je het en is het ook fijn dat je het in de toekomst zelf zou kunnen
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Hallo Johnny en alle anderen die zo vriendelijk zich in mijn probleem hebben verdiept,
Het ledje vervangen heeft geen zin, dat werkt. Het is het messing stripje naar het ledje toe dat onderbroken is. Als je goed kijkt op de foto's: "led voorzijde" en "led achterzijde", kan je de breuk zien. Nu heb ik uit zilverpapier (aluminiumfolie) een strookje van 1 mm breedte en een 4-tal mm lengte geknipt en los over de breuk heen gelegd, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. Het lampje terug in elkaar gestoken met de beide aluminium stripjes ertussen en???...... EUREKA!!! het werkt!!!!!! :D.
Ik zit mij alleen af te vragen of ik er nu vanaf zal blijven of dat ik die beide stripjes toch met een "ietsepietsie" secondenlijm vast kleef aan de plastic behuizing aan de binnenkant? Kwestie dat de "reparatie" iets "degelijker" is. Als jullie daar nog allemaal jullie licht op willen laten schijnen dan luister ik graag naar jullie mening.
Groeten,
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Er bestaat ook nog zoiets als "zilverlijm". De juiste naam ben ik vergeten, maar het is ideaal (maar duur) spul om bv. printverbindingen te herstellen. Gezien de afmetingen van het stripje zou je het trouwens ook gewoon kunnen solderen...
Re: Reserve Lantaarn 128456
Citaat van: hvanschaik op woensdag 24 april 2019, 15:06:50Er bestaat ook nog zoiets als "zilverlijm". De juiste naam ben ik vergeten, maar het is ideaal (maar duur) spul om bv. printverbindingen te herstellen.

Womi electrolijm, oa. te koop bij de autoonderdelenhandel.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Reserve Lantaarn 128456
fijn dat het werkt.Zou het voorlopig zo laten tot er iemand met een fijne soldeerbout de verbinding hersteld tussen de koperstripjes. Mss je omgeving in je profiel zetten dan zullen er wel zijn die het je aanbieden.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Je kan ook eens navragen of iemand je kan helpen bij een "Stamtafel" bij jou in de buurt.

groet
Harald
Re: Reserve Lantaarn 128456
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
De 37115 is dezelfde lok en de (warm-witte) lampjes zijn onder E120177 (Per twee voor ?6,-) te bestellen.
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Beste Vic,

De modelspoortoebehoren fabrikant Busch heeft "Silberleitlack", wellicht toepasbaar voor je https://www.busch-model.info/000005900.3?c=16110

Groet, Anne W
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Schitterend Ad! bedankt. Ik bestel ze dadelijk.
Groeten,
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2018

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Goed om te weten, Anne. Maar zoals je ziet heeft Ad mij net een nummer doorgegeven waarop ik kan bestellen. Toch bedankt want kan misschien toch van pas komen.
Groeten,
Vic
Re: Reserve Lantaarn 128456
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Reserve Lantaarn 128456
Beste Vic,

Heel goed, succes, groet, Anne W
Re: Reserve Lantaarn 128456
Citaat van: Anne W op woensdag 24 april 2019, 22:34:43
De modelspoortoebehoren fabrikant Busch heeft "Silberleitlack"
Waarom zo moeilijk doen gewoon even solderen het is een koperenspoor wat in de behuizing zit.