Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

DR5000 digikeijs en Marklin Massa

Gestart door eltren donderdag 09 mei 2019, 20:12:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR5000 digikeijs en Marklin Massa
Beste allen,

Ik overweeg een digikeijs dr5000 te kopen. In de gebruiksaanwijzing ervan lees ik dat er geen andere stroombron met de railuitgang mag worden verbonden. In de baan van k-rails zijn contactrails die tegen massa schakelen. Ze bedienen enkele analoge seinen. De lampjes van die seinen liggen ook aan de railmassa. De railstaven van de baan zijn nu met met Marklin massa verbonden. Moet ik bij het gebruik van de dr5000 centrale de massa van Marklin van de railstaven afhalen, of is dat niet nodig?

Met vriendelijke groet,

Leo
Re: DR5000 digikeijs en Marklin Massa
Hallo Leo,

Voordat je ook maar de DR5000 overweegt: De DR5000 kan maar 1 protocol praten, het DCC-protocol. Dat betekent dus dat al je loks DCC moeten kunnen verstaan. Dat bij standaard Märklin tot een jaar of 2 -3 terug bij nieuwe loks al niet altijd het geval. Bij 2de hands loks moet je dat ook controleren of ze DCC kunnen praten, zo nee dan mag je de lokdecoder vervangen. Zelfde geldt voor je wisseldecoders. Hebben die geen mogelijkheid om DCC te praten dan kan je  ze vervangen.

Heb je heel weinig (oude) Märklinloks of begin je net: Dan kan je beter overwegen als je dan toch de DR5000 wil gebruiken om over te stappen op 2-rail. Dus Märklin helemaal vaarwel zeggen. Dat is dan een stuk gemakkelijker. Heb je veel Märklin loks en al een complete 3rail baan liggen: Dan is mogelijk een andere centrale een betere keuze. Dit buiten het massa-verhaal met de DR5000 wat inderdaad een probleem kan geven.

Groet Ronald.
Re: DR5000 digikeijs en Marklin Massa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DR5000 digikeijs en Marklin Massa
Beste Leo,

Enige andere spanningsbron die van dezelfde massa gebruik maakt als de DR5000 mag niet en leidt tot schade aan de DR5000.

Groet, Anne W
Re: DR5000 digikeijs en Marklin Massa
Absoluut de verkeerde keus als je Marklin hebt.
Beter om uit te kijken naar een TAMS REDBOX. deze is meer op je systeem gericht. En zul je meer plezier aan en mee beleven.

Groetjes.