Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

trafo repareren

Gestart door Loet woensdag 17 april 2019, 03:39:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trafo repareren
Lid sinds: 2011

offline
trafo repareren
Hallo allemaal.

De trafo die ik gebruik voor het licht heeft het begeven. Het is er zo een met een grijze behuizing. Het nummer is 60055 omdat hij voor 120V is. Is er een manier om die dingen open te maken? ik zie vier openingetjes in de zijkanten zitten en vier openingen in de bodem, maar geen schroeven of zo.
Zit er trouwens een zekering in die je kan vervangen of is het alleen maar elektronika?

Groeten

Loet
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: trafo repareren
Meteen maar zeggen "ik heb zelf dit type niet dus ik ga af op foto's".
Het lijkt erop dat hij inderdaad via de 4 punten aan de zijkant te openen moet zijn. Het zou kunnen zijn dat je deze puntjes net als bij de oude witte behuizingen eruit kan trekken waar dan de schroeven onder zitten. Echter lijkt het mij meer waarschijnlijk dat de punten naar binnen kunnen worden gedrukt om zo de behuizing los te klemmen.
Wat betreft een zekering een normale glaszekering is onwaarschijnlijk. Een polyfuse of thermische afschakeling zal waarschijnlijker zijn. Maar het zou op het typeplaatje en/of in de handleiding moeten staan.
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2012

offline
Re: trafo repareren
De puntjes zijn busjes met een dik en een dun gedeelte. Ik boor er een 1mm gaatje in voor een (rail) schroefje en trek het busje er vervolgens uit. Na het verwijderen van de busjes kun je de kap losnemen van de onderkant. Het gaatje in het busje blijft helaas zichtbaar....
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2011

offline
Re: trafo repareren
Dat lukte inderdaad. 4 gaatjes in de zijkant, schroefje erin draaien en dan wip je die 4 buisjes er zo uit.

Helaas schoot ik er niets mee op. Er is een lampachtig iets wat misschien een zekering zou kunnen zijn, maar een soort dat ik nog nooit gezien heb.

Als ik dan de spanning over de trafo zelf meet, dan zie ik geeneens(of nauwelijks) spanning staan op de primaire kant van de wikkelingen. Dus zou je denken dat er op het print plaatje gelijk waar het netsnoer naar binnen komt al iets aan de hand is.
Maar er is niets wat er verbrand of zo uit ziet, dus ga ik maar op zoek naar een andere trafo. De 60055 schijnt overal uitverkocht te zijn en een nieuwer model kon ik zo niet vinden.
Iemand enig idee wat een goede trafo is voor dit soort werk?

groeten

Loet
Re: trafo repareren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: trafo repareren
 @citaat

:warning: :warning: :warning: :warning:
Ik hoop dat je een beetje veilig bezig bent. In sommige onderdelen kunnen best nog wat lading stroom zitten en dan ga je plat. Vaak genoeg gebeurd. Condensatoren die ontladen op het lichaam en meer van dat zooi.

Pas altijd op met openen maken van transformatoren. Maakt niet uit hoe groot ze zijn.
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: trafo repareren
Citaat van: Hitmaan op woensdag 17 april 2019, 22:46:50
Ik hoop dat je een beetje veilig bezig bent. In sommige onderdelen kunnen best nog wat lading stroom zitten en dan ga je plat. Vaak genoeg gebeurd. Condensatoren die ontladen op het lichaam en meer van dat zooi.
Onzinnige bangmakerij en een duidelijk bewijs van GEEN KENNIS van de materie.
Trafo's zijn wisselspanning onderdelen, en condensatoren slaan alleen gelijkspanning op.
Dus ik weet niet wat je bedoeling is, maar het is een grote fake.
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: trafo repareren
Waar is dat lampachtig iets op de foto te zien? Zou een glaszekering kunnen zijn, echter er zit ook al een electronische overstroombeveiliging in dus dat zou dubbelop zijn
Het printje zal de overstroombeveiliging zijn en die is hoogstwaarschijnlijk overleden (of het netsnoer).
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2014

offline
Re: trafo repareren
Bij trafo's in het algemeen als deze het niet meer doet en er is geen duidelijke glaszekering aanwezig ding gewoon weg gooien ze worden niet gemaakt om te repareren vaak onherstelbaar defect of een nieuwe is goedkoper.
Re: trafo repareren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: trafo repareren
Hallo Loet,

er staat er 1 op Ebay in the USA, denk ik voor een nette prijs,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: trafo repareren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: trafo repareren
Op de foto rechts, net boven de tire-wrap zit een overbelasting smeltveiligheid.
Meet die eens door? Die zal wel kapot zijn.
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: trafo repareren
Aan de trafo zelf (de wikkelingen) zal het niet snel liggen. Eerder aan het stukje overstroomelectronica waarbij bovengenoemde smeltveiligheid natuurlijk verdachte nummer 1 is.
Maar, waar woon je eigenlijk dat je een 120V trafo zoekt?
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: trafo repareren
Staat in zijn gegevens: USA  :D
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2019

offline
Re: trafo repareren
Je woont in Amerika dan kan je daar toch een trafo kopen en voor licht heb je geen Marklin trafo nodig. Anders kijken op veilingsites of contact opnemen met Marklin in Duitsland of in Amerika als ze daar nog een vertegenwoordiger hebben en er zijn een paar winkels daar nog die Marklin verkopen.
Re: trafo repareren
Lid sinds: 2011

offline
Re: trafo repareren
Hallo allemaal.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik ben inderdaad heel voorzichtig geweest met het werken aan de trafo. Geen schok gehad
Een nieuwe trafo kopen hier is niet echt makkelijk, 18V is niet echt gebruikelijk en dan zijn de meeste nog gelijkspanning. Een ander probleem is de spanning. Als je een 18 V trafo koopt en je sluit hem aan, komt er meestal 21 V uit, Daar heb ik al genoeg problemen meegehad. Ligt gewoon aan de spanning op het net hier, die fluctueert heel erg, hij zou 115 V moeten zijn, maar het hoogste wat ik ooit gemeten heb is is ver boven de 120 V . Je moet dus iets vinden van 16 V en daar komt dan iets in de buurt van 18V uit.
Ik heb er gelukkig nog een via een Marklin handelaar in TX, gevonden. Hij had er nog een en niet meer in de doos, maar ja, die doos gebruik ik toch niet. Zal wel gebruikt zijn maar ik heb hem net aangesloten en hij doet het. De spanning die er uit komt is 17 V en dat is dus ook goed.
Ook heb ik nu een reserve. Bij een groothandel iets gevonden uit China. Er hoort 16.5V uit te komen, maar als je het meet, blijkt het iets over de 18 V te zijn. Kostte bijna niets, maar ik vertrouw het ook niet helemaal.

Groeten

Loet


Re: trafo repareren
Lid sinds: 2011

offline
Re: trafo repareren
spanning meten aan een trafo kan in belaste en onbelaste toestand. De laatste situatie zal altijd hoger zijn.