Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??

Gestart door flevoland2012 zondag 14 april 2019, 19:54:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Ik ben aan filosoferen over Nederlandse baan met als Thema Het Noorden of de Polder rond Lelystad, maar ik stuit tot nu toe bij het bedenken en indelen over dat ik te veel wil, misschien denk ik ook wel verkeerd, ik probeer een deel nederlands landschap 1:1 na te bootsen en dus 2 stations gebruiken zoals bv Groningen naar .... of Lelystad naar .... , maar volgens mij bega ik een denkfout, als je bv plannen in railhobby bekijkt dan staat er meestal 1 station centraal, maar is dat niet te saai. Ik heb een ruimte van 7.20 lang en aan de ene kant 4.20 en de andere kant 5.80 en ik laat mogelijk nog een lijn achter de trappengat langs gaan.

ik kan dus vele tips gebruiken en vooral of ik moet concerteren op 1 groot station of is een 2e station wel mogelijk, verder staat een combi Camping/Jachthaven/Manege in de planning en er zou een industrie komen, maar de vraag of daar wel ruimte voor is, ik wil lange ritten maken.

Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Verkijk je niet op de lengte van een goed station, zeker als je een wisselstraat en eventueel rangeerterrein/opstelterrein erbij pakt. Wil je een trein met 10 rijtuigen laten rijden, (of 3 stellen koploper), dan ben je al snel 3 meter kwijt. Wissels ervoor, je wilt hem niet krap inbouwen, nog een beetje perronlengte over en je bent snel door je 7 meter heen. Wil je dan ook nog rijden, dan zal je met 1 station echt prima uit de voeten kunnen. Eventueel kan je aan de andere zijde nog een kleine halte maken waar alleen sprinters stoppen.

Als jij ook nog een opstelterrein wilt hebben vanwaaruit je industrie kan bedienen, ben je snel door je lengtes heen.
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Als ik je gefilosofeer even doortrek:
Ga niet met twee grote stations aan de gang, want ik denk dat dat teveel van het goede is. Bedenk eerst wat je wilt: een kopstation voor sneltreinverkeer à la Groningen met vertakkingen voor lokaalspoor naar diverse kanten? Of een wat groter station zoals bijv. Meppel, met één hoofdspoor aan de ene kant en vertakking naar twee kanten naar de ander kant?
Als je dan een keuze gemaakt heb voor een dergelijk gro(o)t(er) station, kun je ook kiezen om een halte langs de hoofdbaan te plaatsen. Denk aan bijv. Beilen. Daar heb je 2 doorgaande sporen met 2 perrons en een derde spoor ernaast.
Dan kun je met doorgaande personentreinen (intercity's en zo) en goederentreinen rijden, en op het kleine station de sprinters of zoiets laten stoppen.
Met de maten die je geeft moet je m.i. toch wel een leuk traject neer kunnen leggen, met aan 1 kant een wat groter station en 'ergens' de genoemde halte.

Voor de scenery die je noemt: klinkt wel als heel veel, maar voor bijv. een camping hoef je natuurlijk niet de hele camping op je baan te plaatsen. De ingang met de receptie en een stukje van een veld zou dan voldoende zijn om de suggestie van een camping te wekken. Met de naam "Camping Marina" en het logo met een bootje erin, kun je ook de suggestie wekken van een jachthaven erbij.  :D

Tot zover mijn (wilde?) ideeën.
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Richten op 1 station word wel een aanpassing, ben er altijd van 2 stations uitgegaan, een hele tijd wilde ik station Groningen anno 2022 na bouwen, de sporenplan is dan kleiner dan de huidige. Maar ik wil de trein lang laten rijden dus dat ie lang onderweg is, ik dacht ook in modules,maar het is best lastig om een mooie functionele baan te ontwerpen, waar je als het klaar is niet na 2 weken al weer op uitgekeken ben. Ik hou van mooi Nederlands natuur zoals boerderijen met akkerbouw enz. Nederland kent geen kleine Intercity station en dat is mijn insteek en ik maak het lastiger doordat ik een gevoel bij moet hebben mijn roots zit in het Noorden, maar toch ook een beetje regio Amsterdam en mijn vakantie roots ligt in regio Tilburg/Gilze rijen

De materieel die ik heb is

1600 + ICR

1800 + DDM1

1700 + DMM1

Koploper

IC direct (ICRM rijtuigen) + Br 186

Sprinter (Strand)

Hondekop 4

Posttrein

Dus om deze modellen in te kunnen zetten moet dus een IC station zijn waarbij in de jaren 80/90 een posttrein perron had en dat zijn er natuurlijk niet veel en de hondekop kwam natuurlijk niet in Lelystad, maar een beetje fantasie mag best.

Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Eigenlijk voor iedereen geldt, denk ik, dat het bouwen van een modelspoorbaan een kwestie van 'selected compression' is. Natuurlijk rijden er in het echt treinen met 10 bakken of zo, maar vaak kun je er niet meer 5 kwijt of soms maar 3. En dan is het de kunst het er nog zo echt mogelijk uit te laten zien, door krappe bogen aan het zicht te onttrekken, perronsporen te verkorten, opstelsporen weg te laten etc.
Als je de sporen in een U-vorm legt, kunnen twee stations misschien wel; op iedere 'poot' een station. Ook een groot ovaal waar je omheen kunt lopen, is een optie. Achtergrondcoulisse ertussen en je hebt twee verschillende scènes.
Maar het zal altijd zoeken naar compromissen worden.
Om er anders tegenaan te leren kijken, heb ik veel gehad aan het bekijken van micro lay outs. Bij deze vorm van modelspoor worden allerhande trucs uit de kast gehaald om op een zo klein mogelijk oppervlak nog een vrij echt treinbedrijf uit te voeren. Als je dat dan weer vergroot tot de ruimte die je zelf ter beschikking hebt, kan er soms best weer veel. Misschien gek om zo te denken... Maar ik kon er wel wat mee.

Groet,

Peter
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Hoi Marco en Marieke,

Ik zou (ook) het langste stuk reserveren voor het Hollands landschap en de poten voor de stations (2 dus) en vooral met niet al te lange treinen rijden.
Da's leuk voor een keer ( kan altijd ), maar leuker is het om een trein een "echt" traject af te zien leggen.
Als die in lengte de helft of meer van je traject is, ben je de illusie van reizen al snel kwijt, is mijn ervaring.

Grtz Tony

Ps. Hierboven staan een stel nuttige en goede overwegingen  :thumbup:
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
ik heb een foto van een baanplan uit de railhobby gevist uit jaar 1990 of iets later, foto zit er als bijlage bij.
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Persoonlijk vindt ik dit een oersaai ontwerp voor een vaste baan.
In het station kun je best lange treinen kwijt, maar zijn weinig rangeermogelijkheden.
In het opstelterrein kun je wel veel treinen kwijt, maar je kun niet keren op of.
Persoonlijk zou ik een dergelijk opstelterrein eerder als echt schaduwstation uitvoeren en eerder kiezen voor de "hondebot"-variant met twee keerlussen (incl. schaduwstation).
Kennelijk heb je daar ruimte genoeg voor.

Wat ook ontbreekt is een mooi stuk "vrije baan" om een open landschap te maken. Daarmee creeer je ook ruimte voor een blokbeveiliging. Je kunt met dit plan feitelijk alleen rijden van opstelsterrein naar het gewone station en van daar weer naar het opstelterrein.

John
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Plan is inderdaad saai, maar je kan wel van leren, ik heb een ander plan opgeslagen die is wel aardig, maar ik heel veel concessies moeten doen. Het is plan die ook in de jaren '90 in de railhobby stond, railplan Amersfoort. De laatste jaren zie nauwelijks nog mooi plannen in de railhobby naar nederlands voorbeeld, laatste keer was Hoek van Holland
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Op de eerste baanplan staat een aftakking naar Van Gend en Loos, mijn vraagje tussendoor wat voor rijtuigen werd er gebruikt anno 1983/84? Zijn deze ooit ook in model gemaakt?
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Rijtuigen voor Van Gend en Loos?
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Plan W.
Intercity deed net zn intrede.
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 17 april 2019, 09:56:18
Rijtuigen voor Van Gend en Loos?
Dat zullen wel gesloten goederenwagons zijn geweest; gewone, bruine houten die aan de zijden en misschien ook op de kopse einden geopend kunnen worden. Alles waar stukgoed in vervoerd kon worden.

Groet,

Peter
Re: Bouw nieuw Nederlandse baan, maar hoe ??
Met bijvoorbeeld een thema zoals Groningen kun je praktisch met ieder type materieel van de NS rijden wat bij de NS heeft gereden. Daar komt bij dat je ook het nodige aan Duits materieel kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan de V60, V100 en V160. En niet te vergeten de treinstellen van het type BR601, BR624 en BR634. Ook stoom van DB herkomst kun je toepassen in een dergelijk thema. En wat te denken van de TGV van de SNCF.

Kortom bij het thema Groningen is er heel wat mogelijk.

Grtz,

Wil