Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

DCC power shield

Gestart door wee zondag 14 april 2019, 13:34:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC power shield
Lid sinds: 2019

offline
DCC power shield
Hallo,

Ik ben beginner in modelspoor. Wil met MARDEC dmv Servo?s wissels om gaan zetten. Voor dit heb je oa
Een dcc power shield nodig. Ik wil dit wel op de site
Van ArCoMoRa kopen maar het probleem is dat dit
in losse onderdelen wordt geleverd en ik
Ben niet zo technisch en kan niet solderen. Weet
Iemand of er een kant en klaar alternatief dcc power
Shield te koop zijn die met MARDEC te gebruiken zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groeten
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC power shield
Op beneluxspoor.net is een compleet draadje hierover. Ook de maker Nico is daar aanwezig. Volgens mij verkoopt hij ook kant-en-klare versies van zijn shield en nieuwe decoder..


Groet Ronald

Edit de automatisch typo corrector van Android was weer eens bezig. Mijn excuses.
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2011

offline
Re: DCC power shield
Citaat van: wee op zondag 14 april 2019, 13:34:55
...
Van ArCoMoRa kopen maar het probleem is dat dit
in losse onderdelen wordt geleverd en ik
Ben niet zo technisch en kan niet solderen.
...

Ik zou in jouw geval sterk overwegen niet naar deze oplossing te gaan. Realiseer je dat je hoe dan ook e.e.a. zelf moet puzelen.
Re: DCC power shield
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: DCC power shield
Hallo Wil,

ik zie dat je net beginner bent met digitaal rijden en daarbij ook nog gebruik maakt van een Mobile Station.
Het lijkt mij dat je (ook omdat je aangeeft) niet te kunnen solderen geen slimme optie om met dit soort hulpmiddelen als de DCC-shield van ArcoMoRA an de slag te gaan. Daarvoor heb je ook al wat handigheid met een Arduino nodig. Sowieso een werkende Arduino die je kunt programmeren met de Arcomora-software.
Ik denk dat je eerst een keuze moet maken of je überhaupt met DCC wilt werken, ook omdat de meeste Märklin-decoders er nog niet mee uit de voeten kunnen. (Let wel, ik raad het DCC-protocol niet op voorhand af).

Ik ben zelf wel overtuigd dat met Arduino's en ArcoMora leuke dingen te doen zijn. Ik heb zelf ook net een setje gekocht van de Loconet-shield, maar voor een beginner is het best pittige materie.

John
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2019

offline
Re: DCC power shield
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden. Ik ben er inderdaad achter gekomen dat het allemaal
niet zo eenvoudig is maar 5 a 600 euro voor een centrale is veel geld. Dus
dacht ik het te gaan proberen met DCC++ Rocrail en Mardec. DCC++ heb ik al voor
erkaar denk ik Arduino Mega met een Arduino Motor Shield. Heeft er iemand ervaring met
deze combinatie (DCC++ Base Station, Rocrail, Mardec)hoe het eea aan elkaar te kopellen,
bedrading etc. adressering bijvoorbeeld van de Mardec adressen in Rocrail.

Ik gebruik C rial van Marklin.

Wie wil of kan mij op weg helpen.

Groeten
Wil
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC power shield
Kijk nog een keer op Beneluxspoor.net voor ervaringen met DCC++ Een paar linkjes:

DCC++ centrale en arduino: ervaringen?;
DCC++, Rocrail en Mardec. Mardec werkt niet met servo's;
DCC++ en AC marklin;
DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren.

Voor iemand die niet technisch is doe je of aan onderschatting van jezelf of je weet meer dan je hier voordoet  ;)  :D De combinatie van deze spullen blinkt niet echt uit in "simpel voor de beginner". Het is meer iets voor de experimenteerfase voor iemand die al bekend is met digitaal. één ding is wel zeker: Je moet goed opletten of je tweedehands märklintreintjes DCC-spreken.

Groet Ronald.
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2014

offline
Re: DCC power shield
Het lijkt mij dat je het je zelf heel moeilijk maakt om zo digitaal te beginnen,en 500 a 600 is voor een nieuwe centrale van Marklin of ESU.
Je kunt ook 2dehands beginnen of met een andere simpelere centrale er staan hier genoeg voorbeelden van andere leden die digitaal/automatisch rijden met simpele centrales.
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC power shield
 @citaat @citaat @citaat

CiteerHeeft er iemand ervaring met
deze combinatie (DCC++ Base Station, Rocrail, Mardec)hoe het eea aan elkaar te koppelen,
bedrading etc. adressering bijvoorbeeld van de Mardec adressen in Rocrail.

Ik ben ook begonnen met een dergelijke combinatie:

Rocrail met een DCC++ centrale voor de mobiele decoders
Echter geen Mardec, maar de RocNet centrale binnen Rocrail via een Raspberry Pi voor de accessoires. (servo's, melders)
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2019

offline
Re: DCC power shield
Hi Ronald,

Ik ben niet zo handig dat is misschien de juiste uitdrukking. Ik kan bijvoorbeeld niet solderen (nog nooit geprobeerd)
maar ben wel een beetje handig met computers en dan is een DCC++ centrale installeren niet zo ingewikkeld toch?

Hans,

Wat zijn mobiele decoders? Ik heb Rocrail op mijn computer staan en waar vind ik de RocNet centrale binnen Rocrail?
wil je dan zeggen dat je met Rocrial of met RocNet op een Raspberry Pi rechtstreeks de servo's etc kunt bedienen
zonder tussenkomst van een decoder?

Ik hoor het graag

Groeten
Wil
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: DCC power shield
hi Wil,

mobiele decoders zijn de decoders in treintjes, ze rijden immers  :D

alle beschikbare centrales, en dat zijn er veel, zie onderstaande link
zijn te selecteren in Rocrail Properties; tabblad controller; zie pul down menu onderaan "new"

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=controllers-en

je hebt voor een servo aansturing wel een interface nodig tussen de  Raspberry en b.v. servo's.
dit zijn modules (GCA) die je wel zelf zult moeten solderen  :D
het toekennen van adressen e.d gebeurt in Rocrail zelf.
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2019

offline
Re: DCC power shield
Hoi Hans

Een beetje laat maar bedankt voor het antwoord

Groeten
Wil
Re: DCC power shield
Lid sinds: 2012

offline
Re: DCC power shield
Citaat van: wee op maandag 15 april 2019, 21:32:12

Ik ben niet zo handig dat is misschien de juiste uitdrukking. Ik kan bijvoorbeeld niet solderen (nog nooit geprobeerd)


:idea: solderen kun je leren :arrow: https://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-kun-je-leren


een week geleden kon ik ook nog niet solderen,ondertussen heb ik al de draden voor mijn terugmelding en voeding gesoldeerd;


mvg,
Michel