Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Heeft k-rails ook voordelen

Gestart door cup-druc-han donderdag 23 februari 2006, 22:27:08

0 leden en 9 gasten bekijken dit board.
Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Heeft k-rails ook voordelen
ik merk dat heel veel mensen overstappen/beginnen met c-rail
ook een aantal hebben de vertrouwde m-rails

dan vraag ik me af zijn er mensen met k-rails, en hoe bevalt dat?

groeten hendrik
Heeft k-rails ook voordelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Heeft k-rails ook voordelen
Jaaah ik  :D ,

En bij mij bevalt K-rails prima. Verder heb je flexrails wat als voordeel heeft dat je realistisere bogen kunt maken. (Niet dat ik dat toepas, maar het is mogelijk :roll: )

Naast het voordeel van de flexrails heb je ook nog dat je zelf de bedding van het spoor kan maken. Daarom zie je K-rails ook meestal bij modulebanen en  clubbanen omdat daar zoveel mogelijk waarheidsgetrouw moet uitzien.

Ik denk dat mensen nu meer met C-rails beginnen omdat het ook al in de starterssets zit tegenwoordig. Je hebt nog maar 1 set met K-rails.

Kortom, ja ook K-rails heeft zo z'n voordelen.

Groeten,
Herman
Heeft k-rails ook voordelen
Ik werk nu met C-rails (zeer makkelijk, zeer goede stroomgeleiding), maar echt realistisch vindt ik ze niet. vandaar dat ik twijfel om toch maar naar K-rail over te schakelen.

Maar ik meen al enkele malen gelezen te hebben dat K-rail een minder goede stroomgeleiding hebben. Heeft er hier iemand ervaring mee ?

Groeten,
Yves
Heeft k-rails ook voordelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Heeft k-rails ook voordelen
Dat klopt idd wel. C-rails heeft tot nu toe de beste stroomgeleiding. In de praktijk betekent dat bij K-rails dat je iedere 2 à 3 meter een nieuw aansluitpunt moet maken. Wanneer je dat doet werkt het vlekkeloos.

Groeten,
Herman
Heeft k-rails ook voordelen
Toch luidt het advies van Märklin om dit bij C-Rails ook iedere 2m te doen. Ik had op mijn testbaan (circa 22m rails) slechts 4 aansluitpunten, en dit werkte vlekkeloos.
Heeft k-rails ook voordelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Heeft k-rails ook voordelen
Ik had op mijn eerste testbaan( 3-sporig voor en 2-sporig achter) maar een klein zielig kabeltje van intellibox naar de baan lopen.

Frappant detail was dat de loc juist in die buurt nogal eens stil wilde staan als hij op rijstap 1 stond te kruipen.

Zou ik het zagen van hout misschien toch op een andere plek moeten doen? 8)

Op mijn nieuwe testbaan(ik moet toch wat voordat ik ga verhuizen, want niets is ook maar niets) wil ik eigenlijk ook maar 1 aansluiting per stroomkring maken. Ben benieuwd of ik zover zal komen, want de nodige plannen zijn natuurlijk weer te ambitieus voor een korte tijd.

Het echte bouwen mag ik niet meer van mijn vrouw :cry:

willie
Heeft k-rails ook voordelen
Wakkie, heb je er al eens aangedacht om van vrouw te veranderen  :lol:  :oops: . Johnny
m-rails, k-rails- c-rails
Ik rij sinds K-rails bestaat met deze rails zou niet meer anders willen.
Ik rij wel met slanke wissels en 2231 bogen, Günther.
Heeft k-rails ook voordelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Heeft k-rails ook voordelen
Johnny,

Ik heb ze al zover gekregen om te verhuizen voor een grotere hobbyruimte. Dus klagen hoor je me eigenlijk niet.

Het is alleen behelpen tot het moment dat we de sleutel van ons nieuwe huis krijgen.

Hopelijk hoef ik aan het nieuwe huis niet te veel te doen, zodat ik sneller aan een baan kan werken.

willie
Heeft k-rails ook voordelen
Ik heb een spoorspiraal met K-rails en heb zowel boven als onder aan een stroomrail geplaatst werk prima.
Günther
Heeft k-rails ook voordelen
Mijn mening over de verschillende type rails van Marklin.
Ik zeg er wel bij dat deze mening niet gedeeld hoef te worden dus niet beledigd raken.

M-Rail. het geluid heeft wel wat, aanslag en roesten vind ik een nadeel en ik vind ze storingsgevoelig, bloksysteem toepassen lijkt mij niet echt makkelijk in combinatie met digitale besturing.

K-rail, vind ik het realistische van allemaal maar ook hier vind ik het een nadeel dat de middencontact-strippen onder de rails na het balasten de neiging hebben om te gaan roesten, voordeel: je kunt er alle kanten mee op t.a. van bloksysteem, terugmelding, m.a.w. je kunt ze lekker in drie delen splitsen.

C-rail. Is in zijn totaliteit redelijk stil en op de lassen hoor je de wat oudere d-rijtuigen wel degelijk tikken in de overgangen.
Wat realitsch betreft, dat is een kwestie van je scenerymatriaal goed opbrengen.
Ik heb banen gezien waar C en K rails naast elkaar lagen en dit was nagenoeg niet te zien.
En het voordeel vind ik dat het qua aansluitingen in het digitaal bedrijf goed is te doen zelf al gebruik je nog oude electronica (analoog).

Maar goed dit hoeft niet iedereen met mij eens te zijn.
Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Heeft k-rails ook voordelen
Iets wat ik ook heel fijn is vind aan de C-Rail is de makkelijke en onzichtbare bevestiging van aansluitdraden.
c rails
marklinfan
gast

c rails
c rails is wel waarheidsgetrouw moet je maar kijken want de kiezels zijn grijs en bij m rails is dat niet zo .ze zijn nagemaakt van de rails van de duitse spoorwegen.
Heeft k-rails ook voordelen
Reeds geruimere tijd rijd ik op K - rails. Lengte van de baan  8,5 metr
breedte 5 meter , een aansluitpunt voor voeding , problemen ? geen .

Nadeel van K- rail dat er aan deze baan mer werk in gaat zitten.
Voordeel : je kunt je baan realistischer maken .Meer modelbaan .
Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2006

offline
Heeft k-rails ook voordelen
altijd M rail gehad ... en nu nog steeds... komt ook omdat t voor mij vroeger altijd een speelbaan was en een deel van mn vader is geweest.

En Essen is maar kwartiertje fietsen ;)
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Goedemorgen Hendrik,
Lang geleden (vòòr de K-rail) reed ik op M-rails, daarna ging ik over op K-rails met volprofiel. Momentel is ruim de helft van mijn modelspoorbaan aangelegd met C-rail. De redenen zijn de volgende:
De railstaafhoogte van de c-rail is beter op schaal en oogt daardoor veel realistischer. De K-rail heeft een hogere railstaaf en lijkt wel een beetje een smalspoorbaan.
De middencontacten van de c-rail zijn kleiner en vallen minder op.
Voordeel van de K-rail is dat er een flexibele rail verkrijgbaar is en er is eenvoudiger een blokbeveiliging of spoorbezetmelding in aan te brengen.
Dit laatste kan ook wel in de c-rail maar dan moet de massaverbinding tussen de beide railstaven worden doorgeslepen.
Het verouderen van de c-rail is eenvoudiger, de railstaaf en de biels verven en op de grindbedding pastelkrijt aanbrengen.
Succes.
(regent het op Terschellingook zo?)
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ìk ga ook k rail gebruiken voor een baan van 4,5 bij 2,4 m . maar rails hoort toch goed te zijn en niet dat ik mooie scenery heb waar ik steeds over heen moet om de loc een duwtje te geven als ie stil staat , hoe is dit dan te voorkomen
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ik denk ook dat ik k raisl ga gebruiken: flex rails zijn echt tof zo te zien.. en de slanke wissels zijn veel goedkoper dan die van de c rails.. c rails zijn echt duur!! en er zijn zo weinig slanke wissels van c rails..
Het eerste stuk van mn baan zal ik doen met m rails en n gedeelte c rails.. maar amai..als je een lange spoor lengte wenst dan is dat echt wel duur met c rails...
m rails: voor mn station is het echt stom dat de parallel afstand van de sporen te groot is (dus mn verliest plaats voor scenery )
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: RvdbB op woensdag 24 januari 2007, 11:31:02
ìk ga ook k rail gebruiken voor een baan van 4,5 bij 2,4 m . maar rails hoort toch goed te zijn en niet dat ik mooie scenery heb waar ik steeds over heen moet om de loc een duwtje te geven als ie stil staat , hoe is dit dan te voorkomen
Nieuwe K-rails?

Laat je lok veel rondjes op vrijwel volle snelheid rijden, na enkele ronden is dit over als je weer langzaam gaat rijden. En schuur je middelgeleider nooit!
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ik hoef me lok niet op volle snelheid te laten draaien gewoon normaal beetje rijden . afen toe lekker hard af en toe lekker zacht door het locdepot
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ondergetekende had vroeger M-rails daarna volledig overgestapt op K-rails.
Hele baan mee opgebouwd en succesvol mee gereden.
Helaas afgebroken, vind ik nu nog jammer.
Nu een testbaantje welke ik iedere keer afbreek met M en C-rails.

Stroomgeleiding slechter - Ik heb er nooit iets van gemerkt.
Alleen moet je de rails onderling niet te veel en te wild uit elkaar halen; Er zitten miniscule lipjes bij de railscheidingen welke na verloop uit kunnen buigen.
Buiten dit punt is de stroomgeleiding volgens mij niet minder dan bij een goed gelegen M of C-railbaan.
K-rail is meer de modelbouw-rail terwijl M-rail en C-rail ook als "speelrail"gebruikt kunnen worden.

De middencontacten - of beter puntkontakten (Puko's) vallen niet bijzonder op omdat ze in dezelfde kleur zwart zijn als de imitatiebielzen.
Waren er in mijn tijd alleen wissels met een hoek van 22.30 graden sinds midden jaren '80 zijn er slanke wissels, kruisingen en kruiswissels. Ik had er vroeger een paar maar niet in de baan verwerkt. Je kunt er wel mooie wisselstraten mee maken.

De hoogte van de railstaven is naar moderne maatstaven hoog en valt idd op t.o.v. de C-rail.
Toch ziet de K-rail er verder realistisch uit.
Locs,rijtuigen en wagons hebben een rustige loop op K-rails.
Technisch is het een geavanceerde rail: de spoorstaven zijn elektrisch gescheiden t.o.v. elkaar dus je kunt leuke dingen doen met terugmelden enz.
Zelfs 2-rail gelijkstroom behoort tot de mogelijkheden!
Ook bij modelspoorclubs zoals M-track is de K-rail favoriet.

De geometrie vind ik een wat minder punt: De standaardlengte is 180 mm. maar als je met wissels gaat werken moet je met veel compensatierailstukjes gaan werken.
Jammer dat men dit nooit aangepast heeft.


Re: Heeft k-rails ook voordelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Heel lang getwijfeld over de keuze van de rails!
Mijn M-rails hou ik voor de nostalgie, ter herinnering aan het oude modelspoor, ook om in de toekomst een (2e) baantje te maken.
C-rails, hiermee begonnen omdat ik persé digitaal wilde gaan rijden en daarvoor heel veel (test) banen gebouwd heb.
K-rails vind ik persoonlijk de mooiste maar nu ik met C-rail en K-rail bezig ben valt het gebruik van, met name de electrische uitrusting, me nogal tegen, ook vind ik de K-rail niet geschikt voor het meermaals uit elkaar halen.
De grootste voordelen van K-rails zijn de flexibele rails en natuurlijk het natuurgetrouwe uiterlijk   
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Roska schreef:

Voordeel van de K-rail is dat er een flexibele rail verkrijgbaar is en er is eenvoudiger een blokbeveiliging of spoorbezetmelding in aan te brengen.
Dit laatste kan ook wel in de c-rail maar dan moet de massaverbinding tussen de beide railstaven worden doorgeslepen.


Ook ik heb de massaverbinding tussen beide railstafen doorgeknipt en 1 van de railstafen doorgeslepen om baanvakken met signalering te realiseren.
STOM  :x  Waarom??
Nou simpel. Voor het isoleren van de middengeleider zijn er voor C-rail kunstof hulsjes te koop.
Deze kun je ook prima gebruiken voor het isoleren van de massa. Scheelt weer het doorslijpen (en daarmee slopen) van je rail !!  :shock:
Jammer dat ik hier niet eerder op ben gekomen, had me aardig wat slijpwerk gescheeld.....  :?

Daarnaast kun je C-rail zo realistisch maken als je zelf wilt. Ik heb het als volgt gedaan:
De railstafen met een penseel en roestbruine humbrol verf schulderen. Verf die op de bovenkant van de railstaaf komt met een doekje/keukenrol er gelijk afvegen.
Vervolgens met verdunde houtlijn tussen de bielzen lijm aanbrengen en roestbruinkleurig fijn strooimateriaal aanbrengen.
Vervolgens de zijkanten van de c-rail met verdunde houtlijm insmeren en deze bestrooien met iets grover roestbruinkleurig strooimateriaal. Laten drogen en klaar.

Wel een monnikenwerk, maar het resultaat is verbluffend. (Dit is dan ook de reden dat ik het alleen in de zichtbare gedeeltes heb gedaan).
Wissels zijn wat lastiger, aangezien je moet voorkomen dat er grind tussen de wisseltongen kan komen.
Hier heb ik de grijze C-rail eerst met bruine verf (zelfde kleur als strooisel) geschilderd en vervolgens bestrooid met het fijne strooimateriaal.

:P Treinsmurf
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: forumbeheer op zondag 26 februari 2006, 22:45:34
Toch luidt het advies van Märklin om dit bij C-Rails ook iedere 2m te doen. Ik had op mijn testbaan (circa 22m rails) slechts 4 aansluitpunten, en dit werkte vlekkeloos.
mijn oude baan was 5x2mtr reden 10 loks op was c-rail en had maar 1 aansluitpunt en heb er nooit een nadeel aan gevonden treinen reden goed en zag geen snelheidsmindering of lanpjes zachter gaan branden
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hallo,
even mijn reactie...
K-rails vind IK veel beter als C. Houd niet van beddingen.
Vind het eerlijk gezegt realisctischer (is het toch ook) als een kuntstoffen bedding. Geluidsdemping, daar hebben veel mensen het dan ook over.
Om de 10 cm ff een kloddertje lijm en weg is het ratelende geluid!
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: treinsmurf op maandag 29 januari 2007, 22:12:37
STOM  :x  Waarom??
Nou simpel. Voor het isoleren van de middengeleider zijn er voor C-rail kunstof hulsjes te koop.
Deze kun je ook prima gebruiken voor het isoleren van de massa. Scheelt weer het doorslijpen (en daarmee slopen) van je rail !!  :shock:
Jammer dat ik hier niet eerder op ben gekomen, had me aardig wat slijpwerk gescheeld.....  :?

Wat je wilt is: de linker en de rechter rail staaf van elkaar isoleren. Daarvoor zul je altijd de verbinding tussen de twee railstaven moeten doorknippen. Om de staaf die je meet voor de bezetmelding, te isoleren van de rails waar hij tegenaan ligt, kun je dan wel weer van die hulsjes gebruiken.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Zelf vind ik de K-rail een schitterende rail om mee te werken.
Dat marklin nu volop inzet op de C-rail, verbaasd mij enigzins, niet dat ik dr C-rails niet goed vind, ( ga ze gebruiken voor de onderbouw) maar ik vind zelf dat ze de K-rail laten ondersneeuwen.
Voordelen hebben de K rails zeker denk aan de flex-rails.
Maar ook de wissel-aandrijvingen zien er goed uit, en makkelijk te vervangen.
Bij de M rails  en C rails moet je wissel helemaal uitbouwen, of je moet uitsparingen onder de wissels hebben aangebracht.
uit ervaring weet ik dat dit niet bij een ieder opkomt tijdens de bouw.

Droes.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Volgens mijn treinenboer zou Marklin zich toespitsen op C- de K- zou stilaan uit het gamma verdwijnen. Voor mij persoonlijk geen probleem, ik ben volledig overgeschakeld op C- (ik heb hier nog een 30tal meter K-flex liggen die ik niet meer gebruik) maar dat is uiteindelijk ieder zijn keuze. Het enige vervelende dat ik moet ondervinden bij C- is dat er geen flex bestaat, maar wie weet binnen 2 jaar???

Dirk
Re: Heeft k-rails ook voordelen
En ik denk toch niet dat de K-rail gaat verdwijnen.
Treinwinkels lullen wel vaker wat trouwns, zo is mij verteld dat de K-wissel 2275 niet meer leverbaar zou zijn 2 jaar geleden en hij is er nog steeds.

Mischien dat de productie wat afneemt en dat er in de toekomst op kleine schaal geproduceerd zou worden voor de liefhebbers.

Ik weet als hobbyist niet hoe ik verder moet als er geen K-rails meer waren.
Want ik vind C-rails oer en oer lelijk, blijkbaar langer niet iedereen anders was het niet te koop.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
CiteerEn ik denk toch niet dat de K-rail gaat verdwijnen.
Treinwinkels lullen wel vaker wat trouwns, zo is mij verteld dat de K-wissel 2275 niet meer leverbaar zou zijn 2 jaar geleden en hij is er nog steeds.
Dat l*llen gebeurt wel vaker. Bijvoorbeeld omdat ze liever spullen verkopen waar meer aan te verdienen valt. Of omdat ze het te omslachtig vinden om bepaalde artikelen te bestellen.
Dit gebeurt trouwens niet alleen in modelspoorwinkels.
Het getuigt overigens niet van serviceverlening door die winkelier.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Sluit me helemaal aan bij de laatste posters!
Natuurlijk legt Märklin de nadruk op de C-rail als paradepaardje en de opvolger van de M-rail.
Maar de K-rail zit gewoon in het programma.
Winkeliers hebben zo hun eigen redenen; eind jaren '70 kon ik bij winkeliers in de buurt van Gouda niet aan K-rail komen; daarvoor moest je naar Den Haag of Rotterdam.
Bij navraag te Gouda, bij de Lattenkoning* aan de Zeugstraat kreeg je als antwoord: Wij als winkel beginnen er niet aan want het verkoopt niet(!)
In Den Haag was alles gewoon op voorraad en ging het vlot over de toonbank.

Begin jaren '90 wel eens het volgende verhaal van een winkelier gehoord: Märklin zou helemaal stoppen met 3-rail wisselstroom omdat het niet de toekomst had......hij raadde potentieele starters dan ook aan om met Roco of Fleischmann te beginnen.
Kreeg zeker een betere marge op deze merken of wilde zijn target halen.
Of dit nou de juiste winkeliers zijn om Märklin te verkopen....

In dit forum onlangs nog: Märklin zou stoppen met spoor Z. O ja? Heb je de de nieuwtjes voor 2007 al gezien?
Natuurlijk ligt het hoofdaccent op H0, dat snapt iedereen.
Spoor Z en spoor 1 vormen procentueel gezien maar een klein deeltje van de omzet van Märklin. Maar tís er nog steeds hoor.
En zolang de vraag voldoende is zal het blijven ook.
Ik heb wel eens gelezen dat spoor Z ca. 2% van de omzet uitmaakt.
Ongeveer hetzelfde aantal: 2% van de Märklinklanten is spoor Zetter.
Op 1 miljoen klanten zijn dit er toch al 20.000.


*De Lattenkoning aan de Zeugstraat in Gouda bestaat al lang niet meer, wie herinnert zich deze winkel nog?



Terug naar de rails: Ook Fleischmann heeft naast haar Profirail nog steeds de modelrail, ja die met die messingkleur in het programma.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
CiteerEn ik denk toch niet dat de K-rail gaat verdwijnen
daar hadden ze het anderhalf jaar geleden ook al over!
Grooooooootse onzin.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Zelf heb ik van vroeger uit vooral M_rails, sommige stukken nog met middenrail. dit functioneert nog prima. nadeel is wel dat met veel in en uitelkaar halen de raillassen slap worden. K_rail is voor mij wat dat betreft nog veel gevoeliger.
Dus de C_rail is voor mijn nu de beste optie. die is nl. stevig! en dat is best handig met een kleine knul van anderhalf in de buurt die nu al helemaal treinengek is.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik vind zelf de K-rail verreweg de mooiste rail, maar om meerdere keren banen op en af te bouwen kun je veel beter de C-rail hebben.
Kwalitatief is de C-rail geweldig maar om een permanente baan aan te leggen zou ik toch voor alle rails die in het zicht komen zoveel mogelijk met K-rails werken.
Jammer bij K-rails vind ik de lelijke wisselaandrijvingen en dan weer het voordeel bij C-rail wissels dat de aandrijving en decoder zo lekker is weggewerkt!
AlbertJan.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: AlbertJan op woensdag 31 januari 2007, 22:03:43
Jammer bij K-rails vind ik de lelijke wisselaandrijvingen en dan weer het voordeel bij C-rail wissels dat de aandrijving en decoder zo lekker is weggewerkt!
AlbertJan.

Als je handig bent draai je de K-wisselaandrijving om. Schuifje komt dan naar de onderzijde. In de ondergrond moet je dan wel ruimte maken. Zo komt de wisselaandrijving veel minder hoog in het zicht en kun je makkelijker weg werken in de ballast. Nadeel is dat als er wat aan de knikker is meer sloopwerk bij komt kijken. Met de hand omzetten is er ook niet meer bij.
(Zo heeft alle voordelen ook weer nadelen...........)

Mvg, Johan.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Over het "verdwijnen"van de K-rail.
Op deze link staat een bericht van gelijke strekking; sorry is wel in het duits.
Of dit nu de oorspronkelijke bron is kan ik niet nagaan.
We houden het maar in de gaten.....
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik gebruik alleen K-rails, en dat bevalt prima, makkelijk op elke maat in te korten, en ziet er allemaal niet zo "stijf"uit als de C-rails.
Voor kinderen of banen die steeds weer afgebroken worden is C-rail natuurlijk een veel meer voor de hand liggende keuze.

peter
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Even over de wisselaandrijving. Je kunt voor K-rails natuurlijk ook gewoon een niet Marklin aandrijving nemen. Maar bijv. een Turtoil dit zijn wisselmotoren. Je bouwt ze onder je baan en daarna zie je er niks meer van.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik vind dat k rails vele voordelen heeft, met name de flexibiliteit bij het aanleggen van de baan. C rails is eigenlijk het moderne jasje van de oude m rails: makkelijke geometrie. Wat ik wel mooi vind van c is het laag profiel. Eigenlijk zou er k rails met het profiel van c moeten komen.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik denk niet dat K-rail gaat verdwijnen. Allereerst is het C-rail programma in mijn ogen verre van compleet. Zo ontbreekt de engelse wissel. Om die reden alleen al nooit aan de C-rail begonnen die in mijn ogen wel mooier is dan de K-rail. ( profiel hoogte )

Ik gebruik al jaren de k-rail. Al sinds het op de markt is. Ik zie C-rail meer als een opossing voor speel banen die snel uit elkaar te halen is. Voor rails naar voorbeeld kom je mijn inziens bij de K-rail terecht.

Voor beide rail systemen wil ik pleiten voor slankere wissels en bij C-rail voor de engelsmannen.

IK zou ook ook wel eens wat andere wisels willen zien als Y wissels, slanke meegebogen wissels en enkelvoudig engelsmannen. Allemaal niet zo standaard bij de Nederlandse Spoorwegen maar wel bij de DB.

Kijk maar eens bij het Roco line programma en zie wat ik bedoel. Dat is een mooi compleet programma inclusief flexrails, waar elke Marlin rijder jaloers op zou moeten zijn.

Jos
Re: Heeft k-rails ook voordelen
ja... inderdaad..
op dat vlak kan MArklin veel bijleren van Peco of Roco...
En die m raisl van MArklin zijn wel lekker charmant maar spijitggenoeg hebben ze toen in die tijd geen slanke wissels daarvoor gemaakt..want dan zouden de m rails nu misschien nog gemaakt worden..
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Even kijken of ik dit draadje weer tot leven kan wekken...

Ik heb gelezen wat anderen voor mij gepost hebben, maar ik ben er (als ervaren twijfelkont) toch nog niet uit. Het is een gevoelskwestie, geloof ik (of is het voor mijn gevoel meer een geloofskwestie?)

Ik wil vers beginnen, en moet dus ook beslissen over het rail-materiaal. K of C..

Voordelen C-Rails:
- Ziet er "kaal" beter uit
- Profiel spoorstaven zijn fijner / mooier
- Extra boogstraal (nr. 3, industrie-boog ga ik toch niet gebruiken)

Voordelen K-Rails:
- Makkerlijker te verwerken (inkorten enzo)
- Kent ook een slanke engels wissel
- Mooiere, vloeiende bogen en wisselstraten dankzij flexrails
- Goedkoper (5x standaard-rechte is een stuk duurder dan 1x flex)
- Mooier na inschotteren (maar hoe maak je het mooi tussen de wisseltongen e.d.?)

Kortom:
- Hoezeer stoort het dat C geen flexrail kent?
- Hoe zorg je dat K wissels mooi zijn na inschotteren?
- Hoe krijg je C rails zo mooi mogelijk ingeschotterd zijn (vooral bij meersporige trajecten en emplacementen)?

En vooral: Wat ziet er het beste uit, na shotteren / schilderen enz. als je rekening houdt met:
- Profiel spoorstaaf
- Kleur spoorstaaf & bed
- schotteren bij wissels

Heeft iemand toevallig mooie foto's van ingeschotterde K wissels, en C-rails met schottering?

Voor de keuze van de startset maakt het niet veel verschil, want ik heb zowel de 29830 (mooie loc met drijfwerkverlichting) als de 29840 (met Central Station) op het oog. Maar dan wel zonder de BR55, die is niet echt mijn smaak...

Wie weet raad of heeft foto's?

Groet,
EgMaf
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Mark op vrijdag 14 april 2006, 21:03:43
Iets wat ik ook heel fijn is vind aan de C-Rail is de makkelijke en onzichtbare bevestiging van aansluitdraden.

Als je een beetje handig bent met de soldeerbout en je maakt een bedding als afwerking, dan zie je dat ook niet bij K-rails.

Fred
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hallo Hendrik,

Ik rij op C-rails. Het heeft voor en tegens zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Op mijn topic de baan van Ronald V staan foto's hoe ik de c-rails bewerkt heb met ballast. Ik werk met het programma Koploper dus ik maak ook gebruik van bezetmeldingen, dmv raildetectie. Hierdoor isoleer ik één railstaaf, oftewel ik knip de verbindingen door.
Succes Ronald
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Nou, met wat spitwerk (dank u Google) ben ik er wel uit.
Voorlopig begin ik met C-Rails. Dan maar geen flex-rails.

Waarom?
- C is veelvuldig goedkoop op eBay te vinden, dus het prijsverschil valt wel mee
- Het is mooier dan K rails (na behandeling uiteraard, maar K rails moet je ook "mooi maken")
- Het is bedrijfszekerder (op Duitse fora wordt veel verschil gezien tussen de betrouwbaarheid van C en K rails. En de betrouwbaarheid (in stroomvoorziening) is een van de (vele) redenen voor mij om voor Märklin te kiezen.

Er gaan ook al jaren geruchten dat K rails eruit gaan / vervangen worden door kale rails met de C spoorstaaf. Als dat ooit nog een keer uit komt, ben ik ook blij met mijn keuze  :D

Voor een paar voorbeelden van hoe mooi de rails ingeschotterd en geverfd kunnen worden, hier wat links:

K-Rails:
http://www.ineichen-treuhand.ch/Modelleisenbahn/Vorbahnhof.htm

C-Rails:
http://img225.imageshack.us/my.php?image=0167vs4.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=0164wy4.jpg
http://www.marklinfan.net/massicciata1.htm

Als uitsmijter nog dit prachtige plaatje (met C-Rails)

Veel plezier!
EgMaf
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Hey Hendrik,

Ik rij zelf op c-rails, en een engelse wissels zijn gewoon te krijgen. Dat kunststof bed kan je heel mooi aankleden, mits je effe de tijd aanbesteed.
Heb er een fototje bij gevoegt, hoe ik me beding heb opgelost.



Dus wat je besluit mocht zijn, van c-rails is alles te krijgen behalve zo'n flexibel ding haha.
Veel succes verder

Mvg Chris oftewel keigaaf-treintjes
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: keigaaf op woensdag 16 januari 2008, 23:31:41
een engelse wissels zijn gewoon te krijgen.

De "gewone" (24,3 graden, nr. 24624) inderdaad wel. Flink prijzig ook, maar is dan wel meteen electrisch. Op zichtbare delen ga ik alleen slanke wissels gebruiken, en daar is helaas nog geen engels wissel voro te krijgen (wel in K: nr. 2275).

Mooie foto's (en mooie baan!) trouwens!
Ik hoop dat het mij t.z.t. ook zo mooi lukt...

Groet,
EgMaf
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Ik ben als herintreder eind 2004 weer begonnen met de modelhobby en met M-rail.
I.v.b. digitaal heb ik mij C-rails aan laten praten maar mijn gevoel zei toen al K-rail.
Sinds een week mijn complete C-rails baan los gehaald en verkocht.

Waarom, om K-rails te gaan nemen.

De meeste en grootste pro modelbanen gebruiken K-Rails en dit is en zal niet voor niets zijn.
Voor mij persoonlijk de pluspunten.

A: realistischer.
B: makkelijker te verwerken naar een sporenplan wat klopt.
C: bij een goede verwerking 100% bedrijfszeker.
D: het meest geschikte rail-type voor modulebouw.

Dat de stroom geleiding beter zou zijn van C-rail kan naar het land der fabelen.
Leg maar eens 3 meter C-rails neer en gebruik de eerste rail voor stroomtoevoer en meet vervolgens de laatste rail eens, VERLIES dus.
En neem van mij aan dat ik weet waar ik het over heb.

Wanneer men K-rail goed ver en bewerkt is het een, voor mij, top systeem.

Hiermee wil ik niet zeggen dat C-rails slecht zou zijn, in tegendeel het is een goed systeem maar zoals al eerder aangegeven is in dit draadje zal men dus om de meter de rails naar een ringleidingen moeten leggen, dit geldt trouwens voor alle rail-types.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat uit posting EgMaf:

Er gaan ook al jaren geruchten dat K rails eruit gaan / vervangen worden door kale rails met de C spoorstaaf. Als dat ooit nog een keer uit komt, ben ik ook blij met mijn keuze 

In feite is dat dan een K-rail nieuwe versie, zeg maar de opvolger van de huidige generatie.
De huidige generatie heeft hoge spoorstaven en dat haalt de rail naar beneden.
Re: Heeft k-rails ook voordelen
Citaat van: Baanloos op donderdag 17 januari 2008, 17:55:07
In feite is dat dan een K-rail nieuwe versie, zeg maar de opvolger van de huidige generatie.
De huidige generatie heeft hoge spoorstaven en dat haalt de rail naar beneden.

Precies. Wat ik bedoelde, is dat dat het een hardnekkig gerucht lijkt te zijn. Het gaat al jaren rond, en als ze het lang genoeg volhouden wordt het vast vanzelf wel een keer waar  :lol:.

Mij kennende ben ik met een 10+ jarenplan begonnen, en in die periode lijkt me de kans reëel dat de K rails opgewaardeerd worden. En die nieuwe rails zullen vast meer op de huidige C-rails lijken (na schotteren enzo) dan op de huidige K-Rails.

Ik geef toe, een vaag verhaal met veel onzekerheden. Maar voor mij is het voldoende om (samen met de andere overwegingen) mijn keuze op de baseren.

Groet,
EgMaf