Roska schreef:
Voordeel van de K-rail is dat er een flexibele rail verkrijgbaar is en er is eenvoudiger een blokbeveiliging of spoorbezetmelding in aan te brengen.
Dit laatste kan ook wel in de c-rail maar dan moet de massaverbinding tussen de beide railstaven worden doorgeslepen.Ook ik heb de massaverbinding tussen beide railstafen doorgeknipt en 1 van de railstafen doorgeslepen om baanvakken met signalering te realiseren.
STOM
Waarom??
Nou simpel. Voor het isoleren van de middengeleider zijn er voor C-rail kunstof hulsjes te koop.
Deze kun je ook prima gebruiken voor het isoleren van de massa. Scheelt weer het doorslijpen (en daarmee slopen) van je rail !!
Jammer dat ik hier niet eerder op ben gekomen, had me aardig wat slijpwerk gescheeld.....
Daarnaast kun je C-rail zo realistisch maken als je zelf wilt. Ik heb het als volgt gedaan:
De railstafen met een penseel en roestbruine humbrol verf schulderen. Verf die op de bovenkant van de railstaaf komt met een doekje/keukenrol er gelijk afvegen.
Vervolgens met verdunde houtlijn tussen de bielzen lijm aanbrengen en roestbruinkleurig fijn strooimateriaal aanbrengen.
Vervolgens de zijkanten van de c-rail met verdunde houtlijm insmeren en deze bestrooien met iets grover roestbruinkleurig strooimateriaal. Laten drogen en klaar.
Wel een monnikenwerk, maar het resultaat is verbluffend. (Dit is dan ook de reden dat ik het alleen in de zichtbare gedeeltes heb gedaan).
Wissels zijn wat lastiger, aangezien je moet voorkomen dat er grind tussen de wisseltongen kan komen.
Hier heb ik de grijze C-rail eerst met bruine verf (zelfde kleur als strooisel) geschilderd en vervolgens bestrooid met het fijne strooimateriaal.
Treinsmurf