Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraag

Gestart door Vonkenboer donderdag 11 april 2019, 19:19:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag
Vonkenboer
gast

Vraag
Hallo spoorders,

Vraag, ik ben reeds een eind onderweg met mijn baantje maar nu vraag ik mij af wat is wijsheid, de decoders plaatsen dicht bij de wissels, (dus verspreid onder de tafel) of centraal groeperen op een goed bereikbare plaats.

Groeten,
Eddie
Re: Vraag
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraag
Bij een goede bereikbare plaats.
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag
hoi,

Citaat van: Vonkenboer op donderdag 11 april 2019, 19:19:50
Vraag, ik ben reeds een eind onderweg met mijn baantje maar nu vraag ik mij af wat is wijsheid, de decoders plaatsen dicht bij de wissels,

Dat is een klassieke vraag en meteen ook "fout" die gemaakt wordt. Zelf kan ik de baan op zijkant zetten en zo overal bij komen. Dus dat probleem heb ik niet. Goed, lange draden kunnen tot problemen lijden. Zowel bij de wissels die bedient gaan worden als mogelijk bij de decoder. Zelf zou ik gaan voor de decoder dicht bij de wissels. Maar wel op een goed bereikbare plaats. Zelfde geldt voor bezetmelders: Zo dicht mogelijk bij waar ze nodig zijn. Je ontwerp van je baan kan je daar rekening mee houden.  ;)

Groet Ronald.
Re: Vraag
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Vraag
hangt af van de grootte en vorm van de baan.
je zou kunnen overwegen om alles te groeperen op 1 plek of bijvoorbeeld dit te verdelen over  2 of 3 locaties waar je de decoders plaatst.

gr. Ruud
Re: Vraag
Ben den Hollander
gast

Re: Vraag
Citaat van: Vonkenboer op donderdag 11 april 2019, 19:19:50

Vraag, ik ben reeds een eind onderweg met mijn baantje maar nu vraag ik mij af wat is wijsheid, de decoders plaatsen dicht bij de wissels, (dus verspreid onder de tafel) of centraal groeperen op een goed bereikbare plaats.


Zo dicht mogelijk bij je wissels. Geldt eigenlijk voor alles, ook voor terugmelders. Bereikbaarheid is trouwens geen issue, die dingen sluit je één keer aan en je hoeft er nooit meer bij.

Gr, Ben.
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag
@ @citaat / Ben: Sommige mensen krijgen het voor elkaar dat ze alles 20 keer moeten aanpassen en opnieuw aansluiten. Dan is het handig om op iets beter bereikbare plaats te hebben  ;)  :D
Re: Vraag
Ben den Hollander
gast

Re: Vraag
 :D

Het ging me om "groeperen" versus "dicht bij de wissels". Ik kies voor het laatste en dat kun je prima combineren met goede bereikbaarheid.
Re: Vraag
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Vraag
Dicht bij de wissels heeft ook mijn voorkeur. Van het trekken van al die draden wordt je ook flauw en daarbij zijn die dan weer moeilijk te volgen.
Bereikbaarheid is een punt maar geen issue, je kunt dit combineren door bijv. een afneembaar stuk te maken (zie bijgaande foto's).
In mijn geval wordt er een Köf loods geplaatst op dat afneembaar deel.
Het is inderdaad een kwestie van een beetje plannen.
Re: Vraag
Vonkenboer
gast

Re: Vraag
Hallo Spoorders,

Bedankt voor jullie reacties, mijn baan 185 cm. x 265 cm. staat op zwenkwielen, dus ik kan wel overal redelijk bij komen.
En lange draden trekken is ook niet handig, ik denk dat ik voor een combinatie van beide voorstellen ga, doe de decoders in het midden, geen lange draden en toch bereikbaar.
Dat met die zwenkwielen is wel handig, de baan overal is goed bereikbaar en hoef er dus geen luiken in te zagen. de constructie moet natuurlijk wel stevige zijn.

Groeten,
Eddie
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Vraag
Eddie,

Ook ik ben een fervent aanhanger om decoders over de baan te verdelen.
Daarnaast een ringleiding aanleggen om zowel de baan als de decoders van stroom te kunnen voorzien.
Re: Vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Vraag
Ik zoek de "handigste" plaats tussen de 4 wissels en/of seinen die bediend moeten worden en plaats daar de decoder, wat kan betekenen dat 1 wissel en/of sein ver weg staat of ligt, wel heb ik een aparte "ringleiding" in de vorm van een ster voor de wissels en seinen, de decoders zijn van Edits en Viessmann en hebben geen "hulpspanning".

Dezelfde redenering, behalve de ringleiding, geldt ook voor de terugmeldeenheden, hier en daar zit er een flinke lange draad tussen de eenheid en de meldrailstaaf, de S88 kabel gaat eerst naar de rechterpoot, dan naar de middenpoot om te eindigen op de linkerpoot (zie mijn bouwtopic), de meldeenheden zijn van Edits.

Groet, Anne W
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Vraag
Ik heb een wat andere aanpak gevolgd. Zie Waldbrun baan.

1. Spanningsverzorging: sternetwerk met dik elektriciteitsdraad ( bouwmarkt ) naar soldeerplint. Vandevelde oldeerpl8nt evenzo naar diverse ander soldeerplinten op diverse plaatsen onder de baan. Van de lokale soldeerplinten naar de rails met dunner draad. Zo zit op de baan (360 x 130) vrijwel nimmer meer dan 1 meter tussen 2 voedingpunten.

2. Bezetmelding: ik heb verticaal ode de baan een paneel hangen met daarop alle bezetmelders. Van de bezetmelders naar de rails gebruik in utp kabels. Voordeel is dat je per s88 melder aan ieder zijde 1 utp kabel hebt. Daarbij zijn de draden als twisted pairs in de mantel gelegd en is de kabel afgeschermd. Voorts zijn de kosten erg laag (veel bedrijven gooien tientallen meters gewoon weg). De aansluitpunten op de baanblokken heb ik zo gekozen dat deze per 8 veelal lokaal gegroepeerd zijn. De s88 kabels lopen door pvc pijpjes tot een punt nabij de blokken. Vanaf daar is de kabelmantel verwijderd en verdelen de aders zich naar de blokken.

3. Verlichtingspaning, seindecoders en spanning voor wissels: hiervoor heb ik op een paar plaatsen een verticaal paneeltje hangen of een distributiepunt onder de baan. Noot: mijn seindecoders zitten in de wisselbedding, maar worden wel separaat gevoed). Hier gebruik ik de distributieblokjes van Marklin met stekerverbindingen. Bekabeling loopt op de paneeltjes door kabelgoten. Verdere door de pvc pijpjes (eerder genoemd).


Mvrgr
Robert


Re: Vraag
Vonkenboer
gast

Re: Vraag
Hallo Spoorders,

Ook ik gebruik utp-kabel, bij de kringloop waar ik vrijwilligerswerk doe komt dat veel binnen, ook regelmatig treinspul, soms marklin, veel M-rail, maar vaak Lima en Fleischmann.
Gezien mijn taken daar, komt dit altijd bij mij op kantoor, heb dus eerste keus.
De decoders die ik gebruik zijn de K83 van AlbertJan, prima decoders en erg betrouwbaar.
De ringleiding voor de stroom voorziening ben ik mee begonnen, ik gebruik 1.5 kw.drd. wel in de juiste kleuren. (ook van de kringloop).
Kortom werk genoeg.

Groeten,
Eddie
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag
hoi,

Citaat van: Vonkenboer op maandag 15 april 2019, 16:05:02
Ook ik gebruik utp-kabel, bij de kringloop waar ik vrijwilligerswerk doe komt dat veel binnen,

Vergeet dat vliegerdraad als je wat langere afstanden op je baan hebt. Zeker als je de wissels met magneetspoelen gebruikt. Dat is vragen om problemen. Daar moet meer stroom doorheen dan bijvoorbeeld bij een s88-detectie. Dan is de investering in wat goed dikker draad een betere dan bezuinigen of hergebruik. Dan heb ik het echt over 0,25 mm2 of nog iets dikker. Niet dat 0,14mm2 of andere vliegerdraad.

Groet Ronald.
Re: Vraag
Vonkenboer
gast

Re: Vraag
Hallo Spoorders,

Bedankt voor de tip, ik heb nog veel 0,75 mm2 liggen, dus daar mee beginnen dus.
De afstand is niet groot, hooguit 1 mtr. tot 1.25 mtr.
Maar gaat het dan wel goed met de bedrading van de wisselaandrijving, die is 0,1 mm2 of nog dunner.

Groeten,
Eddie
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag
hoi,

Citaat van: Vonkenboer op dinsdag 16 april 2019, 16:40:43
Maar gaat het dan wel goed met de bedrading van de wisselaandrijving, die is 0,1 mm2 of nog dunner.

Daarom moet je die ook zo kort mogelijk houden. Wisseldecoders voor spoelen met 8 aansluitingen zijn leuk als je er inderdaad ook 8 bij elkaar hebt zitten niet als je tig meter draad moet trekken.

Groet ronald.