Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kortsluiting met stroomvoerende koppeling

Gestart door hubertleonard donderdag 11 april 2019, 15:47:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Beste forumleden,
Recentelijk bij de M*dealer 3 rijtuigen van verlichting (ESU) en stroomvoerende koppelingen laten voorzien. Onder 1 rijtuig zit het sleepcontact. Elk rijtuig gaat afzonderlijk zonder problemen door de (slanke) wissels. Ook het rijtuig met de sleper. De verlichting doet het goed. Maar als de wagens gekoppeld zijn (2 of alle 3) en over de wissels worden gestuurd dan treedt er kortsluiting op de wissels op, op of kort voor/na het hartstuk. Het CS2 gaat in kortsluiting modus. Alle wielen zijn brandschoon. Die kortsluiting treedt ook op als het stammetje handmatig over de wissel(s) wordt geduwd. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en vooral hoe dit probleem op te lossen? Overigens hetzelfde probleem bij 4 oude rijtuigen (M*4048) die door de dealer elk van verlichting met een sleper zijn voorzien. Hier pasten geen stroomvoerende koppeling op. Alle wagens van nieuwe wielen voorzien. Oeverloos gevarieerd met de sleper veer. niets helpt. Het gaat helemaal goed als de slepers eraf gehaald worden. Maar ja, dan geen verlichting. Lijkt dus een dure grap voor noppes.
Dank voor het meedenken.
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Hi Leo,

Plaats eens wat foto's.
Ook leuk, voor ons, als je je voorstelt in het voorstel draadje.
klik hier

groet
Harald
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
 @citaat Wanneer de stam met de sleper onder de laatste wagen, handmatig over het wissel wordt geduwd, is er dan ook sluiting?
Voor de goede orde: Dus eerst de wagens zonder de sleper (terwijl de verlichting aan is) over het wissel duwen.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
En bij welk(e) (type) wissels gebeurt het, alle wissels, of alleen eentje of alleen een bepaald type?

Groet, Paul
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
 @citaat
Citaat van: hubertleonard op donderdag 11 april 2019, 15:47:04
Elk rijtuig gaat afzonderlijk zonder problemen door de (slanke) wissels.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Zijn je puko's misschien te laag? Dan wordt de sleper namelijk niet voldoende over de rails heen getild. 
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Bij de oude rijtuigen en dan de oude 2 cm sleper gebruiken dat kan je wel vergeten.
Wat betreft je nieuwere rijtuigen weet je zeker dat juiste sleper is gebruikt? Ook is van belang dat de koppelingen aan je wagens vrij naar links en rechts kunnen bewegen en vanzelf weer terugspringen naar het midden. Doen ze dat allemaal? Zoniet is dat de oorzaak.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Heb je C-rail, of K-rail?
En is het bij elk type slanke wissel, of alleen bij Engelse wissel, of allen gewone wissels?
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Dank voor de reacties. Ben met uw richting gevende opmerkingen aan de slag gegaan. In volgorde:
@ Harald. Volgens mij ben ik al 10 jaar lid van de club. Hubertleonard (met hoofdletter) was de gebruikersnaam. Werkte niet meer. Dus opnieuw aangemeld. Zie bijgaand een foto van de wisselstraat die ik heb getest.
@ Wim. Interessante opmerking.
Handmatig over de wissels:
De gekoppelde wagens met de sleper onder de laatste wagon en het laatste wielstel zit geeft 3 verlichte wagons met kortsluiting op alle wissels (1,2,3,6 en 7 = de testroute). Maar als de sleper wagen wordt omgedraaid (dus sleper vooraan onder de laatste wagon) dan is er geen verlichting in de eerste twee wagons....maar ook geen sluiting op de wissels! Zie de foto.
Nu de loc ervoor:
Die loc heeft aan een zijde een stroomvoerende koppeling en aan de andere zijde een gewone. De configuratie sleperwagen als laatste met de sleper onder het eerste wielstel gaf als stam 2x geen verlichting en alleen verlichting  in de sleper wagen. Gekoppeld aan de stroomvoerende koppeling van de loc: > permanente sluiting.
Maar gekoppeld aan de gewone koppeling van de loc: > geen probleem maar ook geen verlichting in de eerste twee wagons. Volg je het nog? Ik kan er geen touw aan vastknopen.
@ Paul en Erik: Het is C-rails. De puko's lijken goed. Geen enkele andere loc of trein geeft problemen op de testroute.
@ David en Ad: De nieuwe slepers onder de oude rijtuigen zijn 4 cm. Het zijn 4 rijtuigen. Twee geven permanent problemen. Van de andere twee heb ik de wielen vervangen en de sleper een tikkie verdraaid. De M* dealer had de benodigde wielen niet meer. Dus ik kon niet verder.
Het is duidelijk dat ik naar de heer M* terug ga. Maar ik zou o graag willen vertellen wat er verkeerd is. Weet u het?
Bij voorbaat dank.
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
En nu nog de andere foto's
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
En de wisselstraat.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Leo, die sleper lijkt wel een asymmetrische sleper op een symmetrisch draaistel, dat zal de sluiting opleveren.
Ik zou het eens proberen met een correcte symmetrische sleper.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Het geschetste storingspatroon doet mij vermoeden dat de bedrading van één van de stroomvoerende koppelingen verkeerd is aangesloten waardoor de kortsluiting ontstaat. Ik weet niet of je dit een keer kan controleren / doormeten ?

Edit: ik heb het dan met name over de contunue kortsluiting die ontstaat als je ook de stroomvoerende koppeling van je loc gebruikt.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Hallo John heeft hier het juiste antwoord gegeven de symmetrische sleper past niet goed in het asymmetrische draaistel ook omdat de uitsparingen niet overeen komen. Gewoon het juiste type sleper gebruiken.

Met vriendelijke groet Walter
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
@John: de sleper is symmetrisch. Volgens de schuifmaat 4.2mm met het hart van het gat op 2.1mm. Het zal de vertekening op de foto zijn.
@Hans: Van meetinstrumenten heb ik helaas geen verstand. Ik zal de kap eens van de sleperwagen halen en kijken hoe de bedrading loopt en die dan vergelijken met de andere twee wagens.
Allen: in ieder geval maar even terug naar de heer M* en zijn reparateur. Per slot kocht ik verlichting en geen elektrotechnisch probleem.
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
 @citaat

De sleper is symmetrisch ja, maar de plastic houder waarop de sleper zit is dat niet.
Zie b.v. de Marklinsite voor de asymmetrische danwel symmetrische sleper.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
De sleper lijkt symmetrisch maar heeft deze wagon geen asymmetrische sleper nodig?

Groet, Anne W
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Volgens Märklin moet er een 7330 in. Daar zit volgens mij een asymmetrische sleper in.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Het 'gat' in het draaistel waar de sleper in zit, zit (zover ik weet) bij de ICR rijtuigen midden tussen de assen, daarmee is er dus een symmetrische sleper nodig.

Edit: mocht het draaistel echter asymmetrisch zijn, en er zit een symmetrische sleper onder dan kan dat ook het probleem zijn. Maar ik kan niet een goeie foto vinden van de draaistellen. Maar als ik de hier geposte foto inzoom denk ik toch echt een asymmetrische sleper te zien. Kijk maar eens door het gat in de sleper heen, er is te zien dat de plastic pin die in het draaistel gezet wordt niet gecentreerd is met het gat in de sleper.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Het lijkt alsof de sleper er scheef op zit, zo op de foto en als ik naar het slijtpatroon kijk.
Misschien daar eens naar kijken
Jan
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Naar aanleiding van jullie reacties de sleper van de NS postwagen eraf gehaald. De sleepschoen kan niet gecentreerd tussen de assen bevestigd worden. Het bevestigingspunt voor het plaatje dat de schoen draagt is geklonken aan de plaat van de koppeling. Het plaatje dat de slepershoen draagt kan hooguit 2-3 mm naar de achterste asoorden verschoven. Dus nog meer excentrisch. Zie foto 1 en 2. Ik heb het geheel dus zo ver mogelijk naar de eerste as geschoven. Dan is het bevestigingspunt voor de sleepschoen rechts van het midden. Zie foto 3. De sleper ligt horizontaal. Zie foto 4. De sleper rust van voor tot achter op de pako's. Zie foto 5. De veer van de sleper is zo slap als mogelijk afgesteld.
De sluiting ontstaat op 3 van de 6 wissels. Voor zover ik bij aandachtig kijken kan zien valt de sleper over de te kruisen spoorstaaf van de wissel en raakt die dan even. Ik wil nog wel de wielen van deze wagen vervangen  omdat ik de flensafstand wat krap vind. 13.9mm. maar ik denk dat het daarin niet zit.
groet
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Leo,

Nu gaan er 2 dingen door elkaar, mijn (en ik vermoed ook de andere) opmerkingen m.b.t. de sleper waren voor de ICR. Niet over de oudere blikken rijtuigen.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
@citaat @citaat
Die flensafstand zal niks te maken hebben met je kortsluitingsprobleem.
Maar begrijp ik nu goed dat niet alleen je ICR maar dat ook dit postrijtuig kortsluiting maakt op je wissels?
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 13 april 2019, 20:31:00
Leo, die sleper lijkt wel een asymmetrische sleper op een symmetrisch draaistel, dat zal de sluiting opleveren.
Ik zou het eens proberen met een correcte symmetrische sleper.

Dit is, als ik de foto goed bekijk precies het probleem.
Het kan ook andersom zijn, a-symmetrisch draaistel en symmetrische sleper...
Het gaat hierom: Het draaipunt van de sleper moet op dezelfde positie zitten als het draaipunt van het draaistel.
Als dit draaipunt ten opzichte van elkaar verschoven zit komt de sleper in bochten of wisselstraten uit het hart van de rails te zitten en kan dan naast de puko terechtkomen of ergens haken.
Het slijtbeeld op de sleper wijst ook in die richting.

Groetjes, Leo (sorry ook Leo :-) om verwarring te voorkomen.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Ben nu niet thuis in te kijken, maar onder de icr rijtuigen moet volgens mij een 73404 sleper.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling

Dank voor jullie reacties. Ja er is een verwarring ontstaan. Mijn schuld. Twee (verwante) problemen in een draadje. Stom. Maar goed.
Het 1e probleem was de kortsluiting door de ICR rijtuigen. Dat is het meest uitvoerig behandeld. I rijtuig met sleper en de andere twee zonder sleper en het geheel met stroomvoerende koppeling. Ik vrees inderdaad dat het daar om een bedradingsprobleem gaat. Dus terug naar de heer M*.

Het 2e probleem is ook sluiting maar nu veroorzaakt door de sleper van elk rijtuig. 4 in totaal. Het gaat hier inderdaad om 4 oude rijtuigen, 3x 4049 en 1x 4048. Ook deze zijn recentelijk door de heer M* van verlichting en slepers voorzien. ESU decoders. Elk rijtuig maakte sluiting. Van 2 heb ik dat weten op te lossen door nieuwe wielen. Sommige van die oude wielen raakten een puko op de afslaande slanke wissels. Te kleine flensafstand waardoor de as in de wisselbocht kon torderen. Dat probleem lijkt opgelost.

Alle flensafstanden zijn nu 14 mm. Leo Koolmees beschrijft ook wat ik af en toe zie. De sleper duikt op de wissel soms tussen spoorstaaf en puko of botst op de eerste puko' gerekend onmiddellijk voor en na het hartstuk. Na lang zoeken een deel van het probleem gelokaliseerd. De veer van de sleperschoen dan wel de kop van de sleper raakten in de buurt van het hartstuk van de wissel de wielas. Zie de foto's. De veer en kop van de sleper inmiddels met plakband geïsoleerd. In de ene rijrichting geen enkel probleem. In de andere rijrichting tilt de sleper het wielstel op of rond het hartstuk van de wissel uit de rails. Kortsluiting en/of ontsporing. De oorzaak is dat de ophanging van de sleper niet geheel tussen de wielassen valt. De sleper is maximaal slap afgesteld en kan niet verder inveren op de verhoogde puko's waardoor het gehele wielstel wordt opgetild. Ik begrijp niet waarom ik bij de twee andere 4049's dat probleem (gelukkig) niet heb. Ik snap ook niet dat dit verschijnsel zich in de ene richting wel en in de andere richting niet voordoet. Ik weet ook niet wat hier nu weer de oplossing voor is anders dan een deel van de sleperophanging wegslijpen. Wellicht op straffe van weer een ander opgeroepen probleem. Heeft u een idee?
groet,
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Ik heb deze 4048/49 rijtuigen ook rijden maar ken dit probleem gelukkig niet; zal wel komen doordat ik op M-rails rij. Vanavond zal ik de constructie onder deze rijtuigen eens bekijken. Ik ken dit probleem wel met een hele oude E44-loc en heb dat ook met een plakbandje bovenop de sleper opgelost.
Bij je ICR lijkt het erop dat de stroomvoerende koppeling aan sleperkant van het rijtuig is verbonden met de wielen ipv met de sleper; vandaar de sluiting als je die kant verbindt met de stroomvoerende koppeling van je loc.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
@Hans, dank voor het meedenken.
Een ongeluk (probleem) komt zelden alleen. Dus ook meerdere oplossingen. Vanmorgen de slepersophanging passend tussen de wielassen gemaakt. Dat was niet de oplossing, maar ook geen verslechtering. Weer minutieus de wisselpassage geobserveerd. Weer sterk gefocust op de sleper. Bleef in mijn ogen toch de boosdoener.
Uiteindelijk bedacht om maar eens de nieuwe wielen van een 4048 te lenen (M* E700590) en geplaatst onder het wielstel van de sleper van 4049. Probleem opgelost! Volgens mijn schuifmaat waren de oude toch net geen 14mm. Het verschil bleek dus groot genoeg om ter hoogte van het hartstuk van de afslaande wissel de zijkant van de puko ter plekke te schampen.
Nu verder met de ICR. De titel van dit onderwerp! :D
groet,
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Bij de IC-rijtuigen is het draaipunt A-symetrisisch tov de assen.
Wiskundig gezien zou hier dan ook een A-symmetrisch sleepcontact in moeten worden gestoken, zodat de uitslag bij verdraaiing naar alle zijden gelijk blijft.
In het gat van het draaistel zit nog een extra uitsparing, waarin het nokje op de pen van het kunststof sleepcontact-frame dient te passen. Als sleepcontact verkeerd-om zit, past dit niet.
Bij de metalen rijtuigen eerst eens de relex koppeling afstellen mbv de koppelings mal welke hiervoor in de handel is. Ook het juiste type sleper monteren. Dit is het kleinste type welke M maakt.
Verder moet deze sleper zo veel mogelijk symmetrisch zitten tov de wielen.

Mvg. Marcel
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Hallo,

het lijkt hier te gaan om de rijtuigen 4262/4263/42637/42647 cq. 42657, deze hebben asymetrische draaistellen, en zou de asymmetrische sleper uit  verpakking 73404 correct zijn. Nu is echter de foute symmetrische sleper uit verpakking 73405 geplaatst, correct passend op Wagon 4163, en deze valt niet diep genoeg in het draaistel van de nieuwere wagons doordat de uitsparingen niet overeen komen.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
@ Walter. Het gaat inderdaad om de ICR's 42637 en 42647. De wielstellen en de sleper aansluitpunten daarin lijken mij wel erg symmetrisch allemaal. Dus een symmetrische sleper in een symmetrisch wielstel.
@ Hans. Loc met alleen het Sleperrijtuig (SR) geeft verlichting in SR en geen storing op de wissels in beide richtingen.
Loc met de stroomvoerende koppeling aangesloten op de stam waarvan de stroomvoerende  koppeling telkenmale het dichtst bij de loc staat waarbij het SR weer de laatste wagen van de stam is en de sleper op het achterste wielstel is gemonteerd geeft in de gehele stam verlichting en sluiting op de wissels in beide richtingen. De sluiting wordt veroorzaakt door het SR op /rond het hartstuk van de wissel.
Als de rijtuigen zonder sleper worden omgedraaid d.w.z. met de stroomvoerende koppeling op het achtsterste wielstel dan hebben die wagons geen verlichting maar het SR (nog steeds als laatste wagen met sleper achter) wel.
De bedrading is in alle rijtuigen gelijk.
:help:
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Hoi Hubert,

Volgens mij ligt je probleem in het rood omcirkelde deel op de foto.
De sleperveren zijn ook nog eens plat gebogen, waardoor de sleperveer heel snel tegen de wielas aan komt.
En zo te zien is het geen symmetrische sleper, want de sleperveer links ligt veel dichter tegen de wielas dan de rechter.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Hallo,

je hebt gelijk betreft symmetrische draaistellen, ik heb het verhaal per abuis omgedraaid excuus, ik had bij mij de gelijksoortige ic+ rijtuigen op hun dak moeten leggen excuus, hier hoort dus wel de symmetrische sleper 73405 in, ik zal morgen de sleper in mijn rijtuigen er nog even uithalen voor de zekerheid.

Wel zie ik op jouw foto's dat op 2 van de 3 rijtuigen de massaveren aan de lange kant zijn, als deze het messingdeel van de stroomvoerende koppeling raken in een bocht heb je ook kortsluiting.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Citaat van: hubertleonard op dinsdag 16 april 2019, 23:18:30
@ Hans. Loc met alleen het Sleperrijtuig (SR) geeft verlichting in SR en geen storing op de wissels in beide richtingen.
Loc met de stroomvoerende koppeling aangesloten op de stam waarvan de stroomvoerende  koppeling telkenmale het dichtst bij de loc staat waarbij het SR weer de laatste wagen van de stam is en de sleper op het achterste wielstel is gemonteerd geeft in de gehele stam verlichting en sluiting op de wissels in beide richtingen. De sluiting wordt veroorzaakt door het SR op /rond het hartstuk van de wissel.
Als de rijtuigen zonder sleper worden omgedraaid d.w.z. met de stroomvoerende koppeling op het achtsterste wielstel dan hebben die wagons geen verlichting maar het SR (nog steeds als laatste wagen met sleper achter) wel.
De bedrading is in alle rijtuigen gelijk.
:help:
Leo
Vreemd verhaal, waarin ik de logica niet kan ontdekken :?
Toch maar terug naar de leverancier die de vverlichtig ingebouwd heeft lijkt me.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Citaat van: hubertleonard op dinsdag 16 april 2019, 23:18:30
De wielstellen en de sleper aansluitpunten daarin lijken mij wel erg symmetrisch allemaal. Dus een symmetrische sleper in een symmetrisch

Ik heb het al meerdere malen gezegd, anderen destijds ookal en nu na deze nieuwe foto's Ad ook, er zit een asymmetrische sleper onder. Vervang die nou maar door een symmetrische (73405) en ga dan eens testrijden.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
En knip de overlengte af van de stroomafnemers (massaveren) wat uitsteekt na de assen. Dit kan mogelijk in bochten/wisselstraten ook een sluiting opleveren met de stroomvoerende koppeling.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Dank wederom voor het meedenken. Ik heb de adviezen opgevolgd en de massaveren ingekort. Bedacht mij dat de trekkende loc (1211) ook een stroomvoerende koppeling heeft. Dus een sleper onder een ICR rijtuig in de stam is dan ook helemaal niet nodig. (Symmetrische :P)sleper er af! Het wielstel met de ingekorte massaveer in de trekrichting. Rijtuig als laatste in de stam. Testen.
Alle rijtuigen verlicht. Geen sluiting in de trekrichting. Maar in de duwrichting de inmiddels vertrouwde sluiting veroorzaakt door het wielstel met de massaveer. Da's toch vreemd zou ik zeggen, zo zonder sleper. En alleen op wissels, niet eens alle.
Het rijtuig omgedraaid. Massaveer dus achteraan in trekrichting. Geen verlichting in dat rijtuig. En...in de duwrichting sluiting op het wielstel waar de sleper onder zat.
De laatste test: Het verdachte rijtuig van het spoor en een ander rijtuig met verlichting en sleper achter de laatste ICR gehangen.
Geen enkel probleem in trek- of duwrichting.
Maar het verdachte rijtuig onmiddellijk achter de 1211 zonder de andere rijtuigen geeft ook geen enkel probleem!?
groet,
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Citaat van: hubertleonard op woensdag 17 april 2019, 17:20:00
Geen enkel probleem in trek- of duwrichting.
Maar het verdachte rijtuig onmiddellijk achter de 1211 zonder de andere rijtuigen geeft ook geen enkel probleem!?
Met het verdachte draaistel bij de lok of juist niet?
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Vreemd vreemd vreemd
Alleen al het feit dat de verlichting het in de ene rijrichting wél, maar in de andere niet doet is al fout natuurlijk. Voor mij ook onverklaarbaar want je hebt de bedrading gecontroleerd.
Ook niet te bevatten is het feit dat de massaveer kortsluiting zou maken... Hoe dan???
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
@Jan Willem. Helaas gaat het niet om het verdachte draaistel maar veeleer om het verdachte rijtuig. Het verdachte rijtuig doet wat het moet doen als het zonder achterliggende stam achter de (stroomvoerende koppeling) van de loc hangt. Maakt dan niet uit wat 'voor' of 'achter' is.
groet,
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Wat is het doel van het tweede gat in de draaistellen?

Groet, Anne W
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Ophanging aan het rijtuig of de plaats voor de sleper.
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Hubert, heb je ook die sleper van je foto nagekeken?
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Kortsluiting heeft een oorzaak die te vinden moet zijn. Inmiddels het verdachte rijtuig helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. De bedrading goed bekeken. De draad tussen verlichting en massaveer contact vertoonde een scherp knikje. Dat stukje er voor de zekerheid toch maar tussenuit geknipt. Nieuw draadje ertussen. De verlichting brandt stabiel. In trek- en duwrichting. De plaats van het rijtuig in de stam doet er niet toe. De wagens worden kruipend over de wissels gestuurd en weer terug. Feilloos.
Inmiddels wel veel geleerd over slepers, massaveren en stroomvoerende koppelingen en wiel/puko contacten. De heer M* wordt bedankt voor het inbouwen van het probleem. Ik kan nu zelf verlichting inbouwen :). Gaarne zeg ik jullie dank voor het actief meedenken. Draadbreuk komt nu ook op de checklist voor kortsluiting.
Groet,
Leo
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: kortsluiting met stroomvoerende koppeling
Ik heb even naar een lang TEE rijtuig gekeken, de asymmetrische draaistellen zien er duidelijk anders uit.

Toen heb ik een Silberling van de baan gepakt en zag daar ook dat "tweede" gaatje, het is nogal klein, dus het doel blijft mij onduidelijk, maar ook niet interessant.

Een foto van het draaistel met de massaveren, aan de kant van de koppeling dus ingekort (moet nog iets meer zie ik nu), als je ze niet afknipt dan kan de koperen strip van de stroomvoerende koppeling de massaveer raken en dat is volledige kortsluiting



Twee foto's van het draaistel met de symmetrische sleper, wat opvalt is dat bij Leo de sleper verschoven lijkt te zitten, de sleper blijft overigens een stuk uit de bodem van het draaistel, er zit een "borst" die er voor zorgt dat de sleper de wielassen niet raakt en er voldoende sleperdruk is.





Overigens verzorgt deze sleper niet alleen de spanning voor de verlichting maar ook (al lang) de spanning voor de lok als de sleper van de lok even een "stroomgebrek" heeft

Groet, Anne W