Ik heb even naar een lang TEE rijtuig gekeken, de asymmetrische draaistellen zien er duidelijk anders uit.
Toen heb ik een Silberling van de baan gepakt en zag daar ook dat "tweede" gaatje, het is nogal klein, dus het doel blijft mij onduidelijk, maar ook niet interessant.
Een foto van het draaistel met de massaveren, aan de kant van de koppeling dus ingekort (moet nog iets meer zie ik nu), als je ze niet afknipt dan kan de koperen strip van de stroomvoerende koppeling de massaveer raken en dat is volledige kortsluiting
Twee foto's van het draaistel met de symmetrische sleper, wat opvalt is dat bij Leo de sleper verschoven lijkt te zitten, de sleper blijft overigens een stuk uit de bodem van het draaistel, er zit een "borst" die er voor zorgt dat de sleper de wielassen niet raakt en er voldoende sleperdruk is.
Overigens verzorgt deze sleper niet alleen de spanning voor de verlichting maar ook (al lang) de spanning voor de lok als de sleper van de lok even een "stroomgebrek" heeft
Groet, Anne W