Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

U-vormige baan rond mancave.

Gestart door stijn woensdag 10 april 2019, 14:17:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2019

offline
U-vormige baan rond mancave.
Goede middag,

ik heb me net voorgesteld in het voorstelhoekje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74952.0.

Graag had ik ook m'n baanontwerp voorgesteld. Zie bijlage onderaan.

Bedoeling is ze zoveel mogelijk op IKEA Ivar rekken te bouwen. Omdat ik onhandig ben en omdat de mancave ook moet dienen als berging.
Ik neem m'n oude hobby terug op en dus ook m'n oude rails: Märklin M-Rails
Links is een kopstation voorzien.
Rechts een doorghaand station met rangeerterrein (flat switching). Wegens plaatsgebrek zit er een grote fout in: het ontvangstspoor zal onbereikbaar zijn tijdens het rangeren.
Centraal bovenaan heb je de driehoek die ook zal dienen om stoomlocomotieven te keren.
Centraal, onder de driehoek heb je een dubbele klimspiraal: buitenste klimspriaal gaat wijzerzin naar boven, binnenste wijzerzin naar beneden. bovenaan (niveau 7) is de overgang. De klimspiraal dient als FIFO schaduwstation. Niet ect schaduw, want de treinen zijn zeer zichtbaar. Wat de bedoeling is.

De baan zal digitaal gestuurd worden door Koploper.

Waar zijn we nu? Momenteel doe ik experimenten met het automatisch ontkoppelen en aankoppelen van wagons. Hiervoor gebruik ik IR detectoren van Azatrax (de rode streepjes in het baanontwerp). Dit lukt aardig... als de locs niet stilvallen... het onderhoud ervan probeer ik momenteel te verbeteren.

Open voor vragen en opmerkingen!

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.
Hi Stijn,

Ga je je hele baan aansturen met Koploper ?
Komen dan voor de besturing overal IR detectoren (bezetmelders) of ga je dat anders doen
b.v. met stroomdetectie ?

groet
Harald
Re: U-vormige baan rond mancave.
Hallo Harald,

Inderdaad, heel de baan onder koploper is de bedoeling. In simulatie lukt dat ook al.

Hoofdzakelijk stroomdetectie. Alleen waar ik erg precies moet stoppen (ontkoppelen en erg krappe afstelplaatsen) ga ik IR gebruiken. En omdat ik ze nu eenmaal toch nog heb liggen, gebruik ik ook nog wat massadetectie.

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.

Hoi Stijn en welkom hier  ;)

Ik heb met paint wat overbodige kronkels weggehaald; dat wordt er namelijk niet mooier op met rijden en om te rangeren is het ook niet handig.

Grtz Tony
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat Ik vermoed dat die "kronkels" er met opzet zijn ingepland. ;)
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat
Hallo Tony en Nobody,

Bedankt voor de feedback.

Inderdaad ze liggen er met twee redenen:


  • De rails die ik heb opwerken... alles zit erin... het enige dat ik nog bij moet kopen zijn rechte rails 5106 en 4 rechte passtukjes... En inderdaad... rechtsboven geeft dit een slordig beeld...
  • De kronkel in de hoofdlijn dient ook om de lengte van het blok groot genoeg te krijgen zodat er een trein van het korte type (max120cm) op past.

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.
Hoi Stijn,

Wanneer je met lange wagens gaat rijden/rijdt, is dat echt niet fraai.
Vandaar mijn bijdrage.
Misschien met wat puzzelwerk en nog wat extra rails toch op te lossen.

Maar het is jouw feestje  ;)

Grtz Tony
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat @citaat

je kan ook dat korte blok omzetten in een verlengstuk van een wissel.
alleen zullen treinen dan in blok ervoor of een blak daarna stoppen 
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat @citaat
Goede avond Tony,

Je feedback is heel gewaardeerd hoor!
Ik ga er nog eens naar kijken.

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat @citaat

Hallo Feniks,

Bedankt voor het idee... Als ik je goed begrijp is er dan geen blok meer tussen het goederenstation en de driehoek. Ik vrees dat de driehoek en het goederenstation dan minder vlot lopen: een trein zal dan pas vertrekken uit het goederenstation als de hele wisselstraat tot achter de driehoek vrij is... omgekeerd ook...

Pour la petite histoire... die driehoek is voor mij belangrijk... waar ik woon ligt er zo één... en in 1985, ter gelegenheid van 150 jaar Belgische spoorwegen heeft men de 12.001 (Belgische stoomlocomotief) daar gekeerd. Het ontkoppelen in het station, achterwaarts wegrijden, achterwaarts terugrijden, aankoppelen... Ik was toen 9 en het was eigenlijk het begin van de fascinatie...

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.
Mijn eerste gedachte toen ik het plan bekeek was hetzelfde als wat Tony schrijft, ik zou ook een paar bochten rechttrekken. Ik kan echter niet beoordelen wat dat betekent voor het automatisch rijden, dat moet ik namelijk nog leren.

Ik ga dit topic maar eens volgen.
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat

Hallo Speelmettreintjes,

Hopelijk is dit geen mansplaning...
Het blok moet zo lang zijn om de wissels erachter veilig vrij te kunnen geven als de trein op de laatste bezetmelder van het blok komt.

Leuk dat je 't gaat volgen! Snel zal 't echter niet gaan... Ik werk voor mezelf, reis veel professioneel (vandaar dat Koploper al geconfigureerd is...) en heb twee kinderen... maar traag gaat ook!

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Ben den Hollander
gast

Re: U-vormige baan rond mancave.
Welkom hier. Mooi plan om te automatiseren.  :thumbup:

Citaat van: stijn op donderdag 11 april 2019, 08:29:58

Het blok moet zo lang zijn om de wissels erachter veilig vrij te kunnen geven als de trein op de laatste bezetmelder van het blok komt.


Dat hoeft niet hoor. Je kunt aangeven dat een te lange trein het vorig blok en/of de wisselstraat bezet moet houden.



Het werken met te korte blokken is bijna onvermijdelijk op onze zoldertjes. Verder is het "vrije baan" en er wordt niet gestopt door treinen langer dan de bloklengte.
Je kunt dit ook toepassen bij te korte kopsporen. Bij het keren rijdt de trein dan over de eigen staart om het blok uit te komen.

Gr, Ben.
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.
Citaat van: stijn op donderdag 11 april 2019, 08:29:58Snel zal 't echter niet gaan...

't is een hobby, dan mag je net zo snel of langzaam gaan als je wilt, nietwaar? Zolang je maar lol hebt van waar je mee bezig bent, zo denk ik er over.
Re: U-vormige baan rond mancave.
Kleine update...Zoals ik al schreef ben ik van plan veel (automatisch) te rangeren en kop te maken.
Koppelen en ontkoppelen is dus key.
Dat hebben we dus getest en het werkt (vind ik).
https://youtu.be/sgJg8PAjDaw
Let niet op de rommel, het dient gewoon om te testen...

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: U-vormige baan rond mancave.
Niet op de rommel gelet, maar op het rangeren en dat ziet er goed uit, Stijn  :thumbup:

Heb je knap voor elkaar  :P

Grtz Tony
Re: U-vormige baan rond mancave.
Mooi. Nu nog iets minder hard tegen de wagons rijden.
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat ik denk dat je dat nodig hebt om de koppelingen in elkaar te krijgen,bij een kort koppeling gaat het wel maar bij een relex heb je dat contact nodig.
Re: U-vormige baan rond mancave.
 @citaat
Goede morgen,

Terecht punt. Maar inderdaad, bij lagere snelheid gaan de lipjes van de relex koppeling gewoon zelfs niet naar boven... de twee lipjes zijn exact op dezelfde hoogte en duwen tegen elkaar.

Nu is de test gedaan met een sleep van 2 wagonnetjes. Ik neem aan dat als ik een sleep van 100cm ga aankoppelen dat de weerstand groot genoeg is om met een lagere snelheid aan te koppelen.

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave.
Goede middag,

Ik heb eindelijk vakantie en dus kan ik eindelijk nog eens aan de baan werken...

Na al het testen is het tijd om ze echt te bouwen... beginnende bij het rangeerstation...

Stap 1 was de IKEA Ivar stellingkast in elkaar zetten en op de planken is 8mm kurk kleven...

Groetjes,

Stijn