Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Artitec 1300

Gestart door jdonk dinsdag 09 april 2019, 12:50:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Artitec 1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 17 juni 2019, 18:23:30

De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van:


Lekker bezig Ben! Wat een onzinnige voorbeelden. Zo kan ik ook allerlei zaken "bewijzen" door de term "ontsporen" in de zoekfunctie in te typen en dan alle resultaten hier te plaatsen. Als je alleen al de stukjes tekst lees van sommige voorbeelden die je geeft, dan zie je al dat het niet om het ontsporen gaat van Märklin-materiaal (voorbeeld 3, 6, 7 en 10).

Voorbeeld 2: "Ze zijn we een beetje gevoelig aan ontsporen als je ze aan hoge snelheid door wisselstraten jaagt..." Het probleem lijkt me hier duidelijk. Duizenden reacties ook van mensen die dit probleem eveneens hebben...

Voorbeeld 4: Het gaat hier om een omgebouwde Loc van DC naar AC.

Bij voorbeeld 8 wordt gesproken over een mogelijke ontsporing bij een sleep van 45 wagons, hetzelfde bij voorbeeld 9 met een sleep van 35 meter aan wagons.

Voorbeeld 1: Inderdaad, ontsporende ICR-rijtuigen van Märklin. Nog één iemand die dat ook heeft in de reacties daarop.
Voorbeeld 5: Inderdaad, een ontsporende Märklin-loc.

Kortom, twee voorbeelden die kloppen. Ik zou zeggen, ga eens beter zoeken. Dit is gewoon een trol-bericht van jou.

Groet, Marc
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: 10103 op maandag 17 juni 2019, 20:02:21
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 17 juni 2019, 18:23:30

De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van:


Lekker bezig Ben! Wat een onzinnige voorbeelden.


Je begrijpt de strekking niet, natuurlijk zijn er betere voorbeelden. Het gaat mij er maar om dat ontsporingen niet exclusief voorbehouden zijn bij AC materieel van andere merken.
Re: Artitec 1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 16 juni 2019, 18:36:37
Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
Zijn toch gewoon 2,8mm dik, net als bijvoorbeeld de wielen in een ACME rijtuig. Er zit bij Roco locs geen verschil, behalve de tussenmaat, tussen een doorsnee AC en DC wiel, voor zover ik kan meten. Even dik, even hoog. Neem ik echter een standaard AC wiel voor wagons, de 40196, dan meet ik dat die 3,2mm dik is met een ongeveer even dik loopvlak als van de 2,8mm lokomotiefwielen.

Als ik dan vervolgens een DC lok naar AC ombouw en en die as meet, dan meet ik dat die even breed staat als de DC wielen. En de DC lok loopt probleemloos waar de AC lok kortsluiting maakt op de slanke wissels. Het feit dat er dit soort onderdelen op de markt gebracht worden, zegt mij dat ik niet de enige ben die hier last van heb. Alleen ik poog de oorzaak aan te pakken, in plaats van het gevolg:
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Het gaat hier om ontsporen, niet over sluiting. En daarbij is dit een beroerd voorbeeld, een slank wissel voldoet niet aan de norm waar het gaat om de stand van de puko's t.o.v. het hart van het spoor. Het slanke wissel is een beroerd compromis waar ook Marklin loks en treinstellen op sneuvelen: kortsluiting tussen puko en aanliggende spoorstaaf en dat is ook de reden van het uitblijven van de slanke Engelsman.

Geen leuk verhaal voor de Marklinisten maar ik heb het niet bedacht. Jij weet dat heel goed want je bent aan het polariseren geslagen om het op te lossen, respect daar voor. Verder stel ik voor het weer over de Artitec 1300 machine te hebben.

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Artitec 1300
dag Hans,

fijn dat de 1300 je zo goed bevalt (en meer na de door jou uitgevoerde asb correctie). Hoe is het spuitwerk van het model dat jij ontvangen hebt?

Van mij zou je een filmpje mogen plaatsen met je 1300 voor een fijne lange sleep door de spiraal.   :)   ik merk wel of je daar zin àn hebt. Veel plezier verder iig. Groet, Patrick
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: pitsar op vrijdag 21 juni 2019, 23:12:16Van mij zou je een filmpje mogen plaatsen met je 1300 voor een fijne lange sleep door de spiraal.

Dag Patrick,

Hier het gevraagde filmpje. Hopelijk geeft het een goed beeld van de trekkracht; zonder "operatie  wielen / assen / asb-tjes" bleef de lok met deze sleep al halverwege in de eerste (onderste) bocht staan. Daar heb ik helaas geen filmpje van gemaakt...


Re: Artitec 1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Artitec 1300
 @citaat
Mooi filmpje Hans, het geeft een goed beeld van de trekkracht van de aangepaste lok. :thumbup:
De lengte van de sleep lijkt me ook genoeg, er nog meer aan hangen hoeft ook niet, dit is een mooie sleep.
Ik verwachte nog wel heel even een spannend einde van het filmpje, zo met een open uiteinde van je spiraal. :roll:
Gelukkig stopte je op tijd. O:-D

Dirk-Jan
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Artitec 1300
dank je Hans! Leuk om te zien. Die lok kan dit gemakkelijk aan zo te zien, ik neem geen of nauwelijks enige snelheidsvermindering waar tenminste. Dus met de trekkracht zit het wel goed.
ben benieuwd hoe de spiraal aansluiting gaat vinden op een nieuw plateau. Maar dat post je misschien ooit nog eens.

Ben je tevreden over het spuitwerk van je exemplaar (ziet er zo op het filmpje goed uit).

nogmaals dank, gegroet!
Re: Artitec 1300
pukkie
gast

Re: Artitec 1300
Dus deze loc is geopereerd.
Hoe zit het met het spuitwerk
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: Hans Biere op zondag 23 juni 2019, 14:04:14

Hier het gevraagde filmpje. Hopelijk geeft het een goed beeld van de trekkracht;


Grappig. Maar 7 karretjes is wat mager om een goed beeld te hebben van de trekkracht. Maak de sleep eens flink langer, ben benieuwd waar de grens ligt.

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 24 juni 2019, 07:22:15Maar 7 karretjes is wat mager om een goed beeld te hebben van de trekkracht. Maak de sleep eens flink langer, ben benieuwd waar de grens ligt.

Sorry, Ben. Wat je in mijn laatste filmpje ziet is zo ongeveer de maximale treinlengte die over mijn baan kan en zal rijden. Gezien het rijgedrag van de lok tijdens deze rit zullen er best nog wel wat wagens bij kunnen denk ik. Maar met de getoonde lengte ben ik dik tevreden. Ik vind dat ik er genoeg aan gedaan heb en laat verdere experimenten / tests graag aan een andere bezitter(ster) van deze pracht over.

Graag bedank ik iedereen voor de getoonde belangstelling en aardige reacties!
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Oké, jammer.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Artitec 1300
Ik heb vandaag een 1305 gekocht (besteld), een naar 3 rail omgebouwde 2 rail, dus zonder digitale panto's en zonder geluid.
Zal als 'ie binnen is eens kijken hoeveel het ding kan trekken, en vergelijken met de electrorossi/rivatren :-)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Succes! En nog een gratis tip: om "trekkracht-teleurstellingen" bij voorbaat te voorkomen is het misschien handig om te zien of het nodig is deze procedure uit te voeren.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Artitec 1300
Ik heb mijn exemplaar binnen, een van 2 naar 3 rail omgebouwde, zonder geluid.
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as
Gaat prima over gebogen wissels, Engelse wissels, c-rails r1
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Mooie aanwinst. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Gaat het niet om een kap wissel ipv een ombouw?
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: PeterBezemer op zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as

Tja, ik gun jou dit succes van harte maar gezien mijn (en soort gelijke van anderen) ervaringen begrijp ik hier niets van. Vooral ook omdat je dit "en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as" nog eens extra benadrukt.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: PeterBezemer op zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41
Ik heb mijn exemplaar binnen, een van 2 naar 3 rail omgebouwde, zonder geluid.
Hee, interessant! Wie of waar doet die ombouw?
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: timtrein op maandag 15 juli 2019, 20:15:20
Hee, interessant! Wie of waar doet die ombouw?

Ik heb je een berichtje gestuurd, ik weet niet of ik hier de naam mag noemen van het bedrijfje uit Uddel...
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Je mag hier de naam Märklin uit Göppingen ook noemen dus....... ;)

Zolang je zelf geen belang hebt is dat geen probleem.
Re: Artitec 1300
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 13 juli 2019, 20:47:36
Citaat van: PeterBezemer op zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as

Tja, ik gun jou dit succes van harte maar gezien mijn (en soort gelijke van anderen) ervaringen begrijp ik hier niets van. Vooral ook omdat je dit "en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as" nog eens extra benadrukt.
Zolang je niet een helling op gaat zal het wel goed gaan. Dan kom ik tot een containertrein van ca. 20 wagens. Een helling van ca. 2,5% gaat al niet goed met meer dan 5 Artitec Plan E's.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 1300
Ik heb dit weekend mijn AC 1300 voor het eerst thuis uitgeprobeerd. De loc meldde zich niet aan bij mijn CS2. Is dat normaal? Ik dacht dat de decoder mfx verstaat. Via DCC protocol aansturen ging wel goed.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2009

offline
Re: Artitec 1300
Ik had dezelfde ervaring.
Volgens de gebruiksaanwijzing met mfx maar als je op de Artitec site kijkt staat dat er niet bij.

Frits
Re: Artitec 1300
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec 1300
Even een berichtje naar Artitec sturen of terug naar je dealer. Ik hoor geruchten dat er in sommige 3-railers een DCC-decoder terechtgekomen is en in sommige 2-railers een MFX. Wat ervan waar is weet ik niet, maar jullie berichten lijken dat te bevestigen.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Even afstoffen...
Ik heb mijn nieuwe 1315 eens op de baan gezet, die inmiddels overeind staat. Dit betreft dus een aangepaste wisselstroomversie, zonder sounddecoder. Nu is het ding voorzien van front- en sluitseinen die met de rijrichting wisselen, maar de sluitseinen staan daarbij dus permanent aan. Hoe krijg ik die dingen uit? Ik word niet helemaal wijs uit alle info die Artitec geeft. Ik rij met een 6021 Control unit, en met F0-F4 zijn ze niet te schakelen. Dat hoeft ook niet, want zolang je niet losse loc rijdt zijn ze nutteloos - maar ik wil ze wel uit hebben. Schakelbaar of permanent maakt me niet uit  ;)
En ja, ik kan het draadje doorknippen, maar voordat ik die stap maak wil ik hier nog even de experts vragen  :P
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Vraag even iemand met een iets modernere centrale dat hij wat CV-instellingen voor je aanpast. In de instellingen kan je met functiemappen de sluitseinen wel aanpassen. Anders zou het de winkel waar je het ding gekocht hebt moeten kunnen.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Ik bedenk me dat ik ook nog een mobile station heb liggen, zou het daar mee moeten kunnen? Dan ga ik daar een keer mee experimenteren.
Re: Artitec 1300
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec 1300
Met een MS2/3 kun je CV-waarden aanpassen, geen probleem. MS1 weet ik niet, vermoed wel dat het ook daarmee kan.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 1300
Met een ms2/3 met de laatste update erop moet je de sluitseinen via functietoets kunnen in- en uitschakelen.

Groeten,
Ton.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec 1300
Als de locdown voorbij is mag je hem best even meegeven. Dan regel ik dat even voor je ;-)
Re: Artitec 1300
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec 1300