Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Artitec 1300
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic: Artitec 1300  (gelezen 9006 keer)

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Artitec 1300
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 19:07:59 »

@citaat / Mark: Hier aan kan je gewoon zien dat het 3rail-gebeuren bij Ree-models "erbij" is. Dan mag je eigenlijk als 3-railer blij zijn dat er een 3rail-model uitgekomen is. Dat is het meer dan een "ontwikkelingsfout". Zelfde als fabrikanten aangeven: Niet door R1 (360mm), daarmee schrijven ze ook 80% van de 3railers af. Maar is dat een ook een "ontwikkelingsfout"? Nee, een bewuste keuze.  Als het dan wel goed gaat heb je geluk  :D

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Dirkkie_84

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Artitec 1300
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 23:19:48 »

Daarom zeg ik, lekker stoppen met 3-rail.  ;)
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Artitec 1300
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 24 mei 2019, 10:47:39 »

 @citaat Märklin modellen zijn allang niet meer zo robuust als 15 jaar geleden. De huidige modellen zitten vol met vaak in kunststof uitgevoerde opgezette details, die vrij makkelijk afbreken. Pak je de loc even verkeerd beet, dan ligt er weer een afgebroken onderdeel op de grond/tafel.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

TB1990

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Artitec 1300
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01 »

Waarom lijkt er altijd wat fout te zijn met Artitec artikelen? Ze hebben al de niet rijdende Plan E (draaistelprobleem) en de Banaan-rechte Blauwe Engel gehad. Dan ga je toch enige vragen stellen bij hun productcontrole, ook al hebben ze nu een andere fabriek.
@Ronaldk, Niet door 360mm dan schrijf je ook meteen 80% van de gelijkstromers af.
@Kappa, welke modellen heb je het dan over? Ik heb het zelf namelijk nog niet meegemaakt (maar misschien is dat ook afhankelijk van de modellen die we kopen)
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #54 Gepost op: zondag 26 mei 2019, 00:15:20 »

Ik heb het zelf namelijk nog niet meegemaakt (maar misschien is dat ook afhankelijk van de modellen die we kopen

Ik ook niet hoor! Niet met Märklinmodellen van 15 jaar en ouder en ook niet met actuele Märklinmodellen. ‘t Is maar hoe je met je modellen omgaat denk ik.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #55 Gepost op: zondag 26 mei 2019, 07:11:34 »

@TB1900: Heb je een banaan exemplaar van zo'n Blauwe Engel dan is daar altijd wel een mouw aan te passen. Marklinisten zijn creatief, hun robuuste modellen zijn simpel recht te krijgen.





Flink draaien en warm stoken, komt goed. :D :D

Maar genoeg daarover, dit gaat over de 1300 van Artitec die goed verkocht wordt. Komende week zijn er weer nieuwe leveringen aan de winkels.

Gr, Ben.
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Artitec 1300
« Reactie #56 Gepost op: zondag 26 mei 2019, 08:05:04 »

@Gerrit:

Waarom lijkt er altijd wat fout te zijn met Artitec artikelen? Ze hebben al de niet rijdende Plan E (draaistelprobleem) en de Banaan-rechte Blauwe Engel gehad. Dan ga je toch enige vragen stellen bij hun productcontrole, ook al hebben ze nu een andere fabriek.

Ze hebben niet meer of minder problemen dan andere fabrikanten.

@Ronaldk, Niet door 360mm dan schrijf je ook meteen 80% van de gelijkstromers af.

Niet echt, R=420mm of groter gebruiken is meer standaard bij 2-rail dan bij 3rail. Een fabrikant zet het er netjes bij als het niet door R360mm past.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #57 Gepost op: zondag 26 mei 2019, 08:42:22 »

De kracht van een treintjesmerk is niet zozeer de hoeveelheid fouten die gemaakt wordt maar de wijze en voortvarendheid waarmee een en ander wordt opgelost.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #58 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 11:08:33 »

Gisteren na lang wachten eindelijk mijn exemplaar mogen ontvangen. Het is voor mij de geel / grijze 1315 in AC uitvoering met LokSound IV geworden. Artitec Artikelnummer 23.374.01

Eerst op deze al zeer warme zondagmorgen toch maar even de lok uit de (prachtig verzorgde) verpakking gehaald en even proberen wakker te schudden...

De eerste indrukken zijn in één woord: geweldig. Na het op de rails plaatsen van de lok ging het aanmelden aan de ECoS in een voor mij opvallend rap tempo van ongeveer 10 à 15 seconden.

Als eerste het, voor mij belangrijkste en altijd grote punt van zorg, het rijden over de Märklin K-rails en wissels. Hoe zal dat gaan met deze "merk-vreemde"? Nou, dit gaat met deze 1300 verbluffend goed. Geen probleem en nergens haperen. Vooral het gedrag op wissels werd door mij nadrukkelijk en met zeer goed gevolg getest. Ook de boogradius 360 (Märklin boog 2221) wordt zonder problemen en haperingen bereden. Het berijden van mijn railspiraal geeft ook geen enkel probleem en hapering. De lok wekt geenszins de indruk, ook bij lage snelheid, moeite met de klim te hebben. Gezien de rij-eigenschappen tot nu toe zit alles (asb.....) op de juiste plek.  ;) Alle functies ook uitgeprobeerd. Prima allemaal vooral de pantografen. Dat is werkelijk een prachtige blikvanger en speciaaltje op dit model. Geweldig die automatische werking van "de tweede pantograaf" bij afremmen en optrekken.

Ook over de rijgeluiden van de lok zelf ben ik zeer goed te spreken. Motor is vrijwel geluidloos. Dat er een sleper onder deze lok zit valt qua geluid ook niet op.

Ook aan de verpakking van de lok is aandacht besteed; robuust waarin de lok veilig kan worden getransporteerd. En Last but not least: een keurig verzorgde en duidelijk leesbare handleiding.

Mijn eerste indrukken na de eerste ritten met deze “losse” lok (ik ga ervan uit dat, gezien de rijeigenschappen die ik tot nu toe zie, het met de trekkracht wel goed zit) zeer positief!

Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Lötschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je nù
Re: Artitec 1300
« Reactie #59 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 12:12:11 »

Beste Hans,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Artitec is natuurlijk prachtig materiaal.
Het idd is altijd spannend om een “merkvreemde” over je K-rails te laten rijden. Maar zo valt te lezen gaat dit subliem.
Die 1300 is vanwege zijn C0C0 (Mijn favorieten) asindeling een forse loc. OP de baan is dat een geweldige aanblik.
Met de trekkracht zal het wel goedzitten. Je hebt immers aandrijving op 2 draaistellen. Dus altijd voldoende druk bij stijgen en dalen.

Heel veel plezier en succes met de 1300!

Groet
Harry
Gelogd
Hartelijke groeten
Harry

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec 1300
« Reactie #60 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 13:11:43 »

Hans,

Dank voor je post met duidelijke inhoud.

Mijn aarzeling om te kopen begint een beetje te zakken, zeker nu je de boog 360 als positief beoordeelt!

Veel plezier met de loc.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #61 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 13:44:35 »

 @citaat Hoi Fred,

Bedankt voor je aardige reactie!

Zonet nogmaals een aantal keren mijn (dubbelsporige) railspiraal, waarvan de binnenbocht uitsluitend Märklin 2221 bevat, bereden. Zowel steigend als dalend blijft de lok in deze (360) boog met alle assen keurig in het spoor en vertoont rustig rijgedrag als ware het een “merk-eigen” lok.  ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Timdh

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Artitec 1300
« Reactie #62 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 14:27:06 »

Hoi Hans,
Van harte met deze aanwinst.  Het geel/grijze model is ook mijn favoriete kleurstelling. 
Kunnen we hem de komende stamtafel bewonderen?

Mvg, Tim
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #63 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 15:11:10 »

Allemaal (nogmaals) bedankt voor de aardige reacties!  :thumbup:

Even een filmpje gemaakt van het rijgedrag van de lok op Märklin K-rails en de in dit verband veel genoemde 360 boog in het bijzonder.

Kijk en oordeel zelf. Veel kijk plezier!

Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec 1300
« Reactie #64 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 15:16:18 »

Mooie beelden Hans!
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Artitec 1300
« Reactie #65 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 15:23:14 »

Héél veel plezier met je nieuwe NS 1315 !
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Lötschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je nù
Re: Artitec 1300
« Reactie #66 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 17:05:01 »

Zo te zien voortreffelijk rijgedrag van de 1300 :thumbup:
Overigens ook een perfect gebouwde baan Hans. Je stijgspiraal ziet er gelikt uit! :thumbup:

Ik zie je aanwinst wel eens op een rijdag of stamtafel.

groeten
Harry
Gelogd
Hartelijke groeten
Harry

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #67 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 13:37:43 »

Bedankt voor je bijdrage, veel plezier er mee.


Even een filmpje gemaakt van het rijgedrag van de lok op Märklin K-rails en de in dit verband veel genoemde 360 boog in het bijzonder.


Wat me opvalt: op 2:14 zie je de pantograaf opspringen bij het wissel, enig idee hoe dat komt? Kortsluitinkje van de sleper?

Gr, Ben.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #68 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 15:11:42 »

Wat me opvalt: op 2:14 zie je de pantograaf opspringen bij het wissel, enig idee hoe dat komt? Kortsluitinkje van de sleper?

Geen idee wat dit is of hoe dit komt. Was mij, ook tijdens het uitgebreide proefrijden voor en na het maken van het filmpje, niet opgevallen. Kortsluiting door deze lok met STOP als gevolg heeft zich ook maar niet één keer voorgedaan. Bedankt voor je oplettendheid in elk geval.  :thumbup:  Ik ga er uiteraard wel extra op letten van af nu!

Overigens functioneren de "pantografen-functies" 100% volgens het boekje.... :)
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Artitec 1300
« Reactie #69 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 15:32:29 »

 @citaat Ben heeft arendsogen. 8)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #70 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 18:50:41 »

 @citaat Je ziet de lok kort haperen op het wissel, vandaar. :)
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #71 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 20:21:35 »

Ik houd het voorlopig op een zich daar toevallig voordoend slecht contact door een vuiltje of iets dergelijks. Anders kan ik het verschijnsel niet verklaren. Dat dat nou juist uitgerekend bij het maken van het filmpje moest gebeuren... Vanmiddag en vanavond weer tig keer over de bewuste plek gereden met diverse snelheden: geen bijzonderheden waar te nemen. Geen haperingen, geen opspringende panto('s).

Ik blijf het gedrag van de lok natuurlijk kritisch volgen maar het ziet er wat mij betreft nog steeds naar uit dat er niets mee aan de hand is. Wellicht moet de baan weer is gepoetst worden en her en der weer is een minuscule hoeveelheid van die wonderbaarlijk werkende ATF worden aangebracht... Da's ook al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik dat gedaan heb.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Lötschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je nù
Re: Artitec 1300
« Reactie #72 Gepost op: dinsdag 04 juni 2019, 12:18:14 »

Ik hou het op een “vreugdesprongetje”, omdat hij eindelijk zijn assen kon strekken :P ;)
Het is toch een pracht loc :thumbup:
Gelogd
Hartelijke groeten
Harry

pukkie

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Verzamel alle nederlandse locomotieven
    • www.boefendot.nl
Re: Artitec 1300
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 14:15:59 »

Klopt
Ik zag bij de wissel inderdaad de pantograaf omhoog springen en de loc even haperen.
Laten we hopen dat het een vuiltje is op de rails
Gelogd
Michael
Directeur van Boef en Dot

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 16:39:49 »

(ik ga ervan uit dat, gezien de rijeigenschappen die ik tot nu toe zie, het met de trekkracht wel goed zit)

Vanmiddag de hoogste tijd om eens aan het wat zwaardere werk te beginnen. Maar meteen een lange sleep containerdraagwagens aan de haak nemen. Het eerste vlakke stuk en over de wissels verliep prima. Eenmaal aangekomen op de railspiraal zag je eigenlijk meteen al dat de lok dit niet zou gaan redden. En ja, helaas. De eerste ronde kon al niet worden genomen. De 1315 bleef met doordraaiende assen staan. Dus achteruit, terug naar af.

Dan maar een stuk lichtere sleep bestaande uit "slechts" 6 wagens van het type Fals proberen. Dat zou toch geen probleem mogen zijn? Ook hier het jammer, doch helaas. Ook met dit sleepje blijft de lok op ongeveer de zelfde plek op dezelfde wijze steken.Ook hier dus weer achteruit terug naar af.

Toch wel enige teleurstelling. Zeker daar ik deze lok in hoofdzaak voor (zware) goederentreinen had gedacht. Wie weet is er met enig vernuft toch (aanzienlijk) meer trekkracht uit de lok te halen maar ik zou even niet weten hoe. Voor eventuele tips en ervaringen van anderen hiermee houd ik mij aanbevolen.


Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

David666

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Artitec 1300
« Reactie #75 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 16:49:10 »

Eloks horen over het algemeen tot de sterkste loks.
Een E44 heeft bij mij eens een sleep van 10 meter zonder veel moeite getrokken en ook 20 4 assige kolenwagens op mijn helling was geen probleem.
Alles is afhankelijk van overbrenging en aantal anti slipbandjes.
Misschien helpt het de artitec anti slipbandjes te vervangen door Marklin exemplaren en anders lok terugeven aan handelaar. En dan wachten op een fabrikant die zijn huiswerk beter doet.
Gelogd

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec 1300
« Reactie #76 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 16:55:24 »

Heb me hier eens in verdiept Hans, KLIK

Mogelijk lost dit jouw probleem ook op, wel aardig klusje.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #77 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 16:56:07 »

 @citaat  Een mogelijke oorzaak: de lok heeft één asb op een aangedreven as en één op een niet aangedreven as.

Edit Hans: aantal ASB gecorrigeerd.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2019, 17:08:31 door Hans Biere »
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Dirkkie_84

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Artitec 1300
« Reactie #78 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 16:58:57 »

Dat probleem is uitgebreid besproken op Beneluxspoor Hans. Ik zou daar eens kijken.
Gelogd

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec 1300
« Reactie #79 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 17:01:02 »

Dat probleem is uitgebreid besproken op Beneluxspoor Hans.

Daar heb ik vlak voor Hans zijn post een linkje van geplaatst.

Even teruglezen :-)
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

David666

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Artitec 1300
« Reactie #80 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 17:03:12 »

Mijn oude 2001 of 2002 E44 heeft er 4. Nieuwere versies nog maar 2. Dit is dus de oorzaak. 1 is veel te weinig. Twee assen met elk 1 anti slipbandje is het minimale aantal dat nodig is voor een 6 assige lok. Kortom fabrikant heeft zijn huiswerk niet gedaan.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2019, 17:13:05 door David666 »
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #81 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 17:11:07 »

Daar heb ik vlak voor Hans zijn post een linkje van geplaatst.

Hartelijk bedankt Fred,

Ik vraag mij nu af of ik dit zelf moet / kan gaan doen of dat dit garantiewerk is. Ik ga in overleg met mijn leverancier.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #82 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 18:58:34 »


 @citaat  Een mogelijke oorzaak: de lok heeft één asb op een aangedreven as en één op een niet aangedreven as.


Jeetje, lees jij wel. :D Op 10 april is dit geschreven en jij "ontdekt" op 15 juni een fout......


Op de 3rail 1300 is een foutje gemaakt: een antislipbandje zit op een niet aangedreven as. Beetje erg suf  :D maar Artitec kan dit simpel oplossen en dat zullen ze ook wel doen. Maar de trekkracht is na aanpassing ruim voldoende maar natuurlijk nooit hetzelfde als bij de 2railer.


..... terwijl de oplossing je ook al is aangedragen. Het stelt werkelijk niets voor maar je kunt natuurlijk terug naar de winkel en het daar laten uitvoeren.;)

Gr, Ben.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #83 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019, 19:22:58 »

 @citaat  Met mijn 1315 gaat het sowieso goed komen. Ik las de werkbeschrijving hoe dit eventueel prima in orde te krijgen. Lijkt mij inderdaad een werkje van niks. Bedankt voor het nogmaals en uitgebreid onder mijn aandacht brengen.  :thumbup:
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #84 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 12:20:14 »

Beste Allemaal,

Zojuist "Operatie Artitec 1315" aan de hand van het zeer gewaardeerde "recept" van "buurman" Jeroen Water met groot succes uitgevoerd. Het bleek achteraf "een fluitje van een cent". Van groot voordeel was natuurlijk ook dat ik de juiste gereedschappen en onderdelen (Märklin ASB's 7153) bij de hand had.

Van het trekkrachtprobleem dat ik gisteren schetste is dus niets meer over; de lok rijdt op voortreffelijk wijze met een behoorlijke sleep containerdraagwagens zonder probleem de spriraal op en maakt probleemloos het traject af.

Hieronder nog een kleine foto-impressie van "de operatie".

De juiste gereedschappen, stappenplan van Jeroen en "patiënt" direct bij de hand:



De verpakking van de lok dient als uitstekende "lokliege"; vooral de patografen komen op geen enkele wijze in het gedrang:



De uitgenomen onderdelen en te behandelen assen overzichtlijk apart gehouden; helpt bij het weer monteren hiervan:



Uiterst zorgvuldig de wielflensafstand (14,0 mm) instellen EN nameten. Ik gebruik hiervoor de tools die destijds door ons forumlid Roy Wilms zijn ontwikkeld en geproduceerd:



De wielen zitten op hun juiste plek, de Märklin ASB's 7153 geplaatst dus alles kan weer op zijn plaats en rijden maar weer.



Bedankt allemaal voor de belangstelling en tips die leidden tot dit mooie "happy end" voor deze prachtige lok!  :)



Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 1300
« Reactie #85 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 12:51:47 »

Heb je hem, na het stellen van de assen, ook getest in je slanke wissels? Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #86 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 13:12:33 »

 @citaat Nee. Op mijn huidige baan-in-aanleg zijn geen slanke wissels aanwezig. Bij het eerst komende aan te bouwen deel komt dit wel aan de orde. Het zullen er niet veel zijn maar toch. Dat zal niet al te lang meer duren. Maar zien wat er dan weer voor verrassing uit de hoed komt. In het slechtste geval dan maar afzien van het het gebruik van slanke wissels nu het nog kan.... :(
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 1300
« Reactie #87 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 17:02:33 »

Nee, makkelijker: Gewoon je wielen weer breder zetten. Ik heb veel Roco Taurussen die sluiting maakten, heb ik gewoon naar 14,2 o.i.d. gezet. Loopt er niet uit op C rails. Ik rijd überhaupt nog best veel met geïsoleerde wielen, eigenlijk compleet probleemloos. Ik meen dat ACME zelfs wielen gebruikt die richting RP25 gaan.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #88 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 17:22:21 »

Oké Laurent. Zeer bedankt voor je tip die ik natuurlijk in gedachten houd.Er is was dat betreft heel makkelijk bij de assen te komen en deze uit te nemen. Overigens gaat ie vandaag als een zonnetje. Zowel trekkracht als rijeigenschappen. Echt probleemloos.  :)
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 1300
« Reactie #89 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 17:27:01 »

Dat zijn altijd fijne berichten. Wellicht heeft iemand op de stamtafel Almere een setje slanke wissels, dat je daarmee kan testrijden?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #90 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 18:03:09 »

Oeps......sorry die heb ik hier zelf ook wel liggen. In mijn enthousiasme niet bij stil gestaan vandaag om daar iets mee te doen. Iets voor volgend weekend. Ik houd je op de hoogte.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #91 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 18:36:37 »


Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.


Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
Gelogd

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec 1300
« Reactie #92 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 19:27:08 »

Hans,

Na jouw verslag is er bij mij toch wel een drempeltje weggenomen. Ga nog weer even nadenken over welke het dan gaat worden.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Artitec 1300
« Reactie #93 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 20:46:36 »


Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.


Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
In sommige gevallen kun je beter de maat aan de buitenkant van de flens op het loopvlak meten en dit gelijk maken met een Marklin as ;)
Gelogd
Mvg Mark

Lötschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je nù
Re: Artitec 1300
« Reactie #94 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 22:39:59 »

Gelukkig dat het tractieprobleem nu is opgelost :thumbup: :).
Maar wel een beetje sullig van Artitec om een loc zo uit te leveren. Maar anderzijds maak je bij de anderen ook fratsen mee.

Wel een handig wielen apparaat. Ik zoek dat nog. Laatst 16 wielen op de hand zitten afstellen :?
Gelogd
Hartelijke groeten
Harry

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #95 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 08:52:36 »


Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.


Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.


In sommige gevallen kun je beter de maat aan de buitenkant van de flens op het loopvlak meten en dit gelijk maken met een Marklin as ;)


Weet je wat ik denk? Dat in de regel AC wielen goed staan en dat afwijkingen uitzonderingen zijn en dat je helemaal niet van die rare fratsen hoeft uit te halen. :-*
Gelogd

David666

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Artitec 1300
« Reactie #96 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 10:53:07 »

Ik ga sowieso niet rotzooien aan een nieuwe lok. Is de lok niet goed, dan terug onder garantie naar de handelaar en fabrikant kan die het niet verhelpen jammer dan. Dan wil ik geld terug. Zowel bij Brawa als bij Marklin gehad. Maar mijn oude treinhandelaar liet mij vaak eerst bepaalde treinen gewoon uitproberen thuis en dan wist ik meteen is goed of deugt niet.
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Artitec 1300
« Reactie #97 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 14:25:59 »

Gezien alle problemen met AC modellen van andere merken is het eerder regel dan uitzondering dat ze niet goed sporen ;)
Verder kost het mij meer geld en tijd om terug te gaan naar de zaak waar ik het heb gekocht dus dat aanpassen doe ik zelf wel.
Gelogd
Mvg Mark

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #98 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 18:23:30 »


Gezien alle problemen met AC modellen van andere merken is het eerder regel dan uitzondering dat ze niet goed sporen ;)


De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van.

EDIT: Aanpassing, voorbeelden verwijderd omdat dit verkeerd opgevat wordt. En het voegt niets toe. De boodschap die ik overbreng is simpel: ontsporingen en afwijkingen zijn uitzondering, niet de regel. Uitzonderingen los je op en je gaat niet alle wielen nameten en aanpassen als daar geen reden toe is. Dat doe je ook niet bij Maeklin materieel.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juni 2019, 10:24:41 door Ben den Hollander »
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Artitec 1300
« Reactie #99 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 20:00:26 »

Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken want bijna alle zaken die jij nu aanhaalt Ben hebben een de andere oorzaak dan de wielen ;)
Gelogd
Mvg Mark
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.713 seconden met 36 queries.