Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Artitec 1300

Gestart door jdonk dinsdag 09 april 2019, 12:50:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
@citaat / Mark: Hier aan kan je gewoon zien dat het 3rail-gebeuren bij Ree-models "erbij" is. Dan mag je eigenlijk als 3-railer blij zijn dat er een 3rail-model uitgekomen is. Dat is het meer dan een "ontwikkelingsfout". Zelfde als fabrikanten aangeven: Niet door R1 (360mm), daarmee schrijven ze ook 80% van de 3railers af. Maar is dat een ook een "ontwikkelingsfout"? Nee, een bewuste keuze.  Als het dan wel goed gaat heb je geluk  :D

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Daarom zeg ik, lekker stoppen met 3-rail.  ;)
Re: Artitec 1300
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Märklin modellen zijn allang niet meer zo robuust als 15 jaar geleden. De huidige modellen zitten vol met vaak in kunststof uitgevoerde opgezette details, die vrij makkelijk afbreken. Pak je de loc even verkeerd beet, dan ligt er weer een afgebroken onderdeel op de grond/tafel.
Re: Artitec 1300
TB1990
gast

Re: Artitec 1300
Waarom lijkt er altijd wat fout te zijn met Artitec artikelen? Ze hebben al de niet rijdende Plan E (draaistelprobleem) en de Banaan-rechte Blauwe Engel gehad. Dan ga je toch enige vragen stellen bij hun productcontrole, ook al hebben ze nu een andere fabriek.
@Ronaldk, Niet door 360mm dan schrijf je ook meteen 80% van de gelijkstromers af.
@Kappa, welke modellen heb je het dan over? Ik heb het zelf namelijk nog niet meegemaakt (maar misschien is dat ook afhankelijk van de modellen die we kopen)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: TB1990 op zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01Ik heb het zelf namelijk nog niet meegemaakt (maar misschien is dat ook afhankelijk van de modellen die we kopen

Ik ook niet hoor! Niet met Märklinmodellen van 15 jaar en ouder en ook niet met actuele Märklinmodellen. ?t Is maar hoe je met je modellen omgaat denk ik.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
@TB1900: Heb je een banaan exemplaar van zo'n Blauwe Engel dan is daar altijd wel een mouw aan te passen. Marklinisten zijn creatief, hun robuuste modellen zijn simpel recht te krijgen.





Flink draaien en warm stoken, komt goed. :D :D

Maar genoeg daarover, dit gaat over de 1300 van Artitec die goed verkocht wordt. Komende week zijn er weer nieuwe leveringen aan de winkels.

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
@Gerrit:

Citaat van: TB1990 op zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01
Waarom lijkt er altijd wat fout te zijn met Artitec artikelen? Ze hebben al de niet rijdende Plan E (draaistelprobleem) en de Banaan-rechte Blauwe Engel gehad. Dan ga je toch enige vragen stellen bij hun productcontrole, ook al hebben ze nu een andere fabriek.

Ze hebben niet meer of minder problemen dan andere fabrikanten.

Citaat van: TB1990 op zaterdag 25 mei 2019, 23:36:01
@Ronaldk, Niet door 360mm dan schrijf je ook meteen 80% van de gelijkstromers af.

Niet echt, R=420mm of groter gebruiken is meer standaard bij 2-rail dan bij 3rail. Een fabrikant zet het er netjes bij als het niet door R360mm past.

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
De kracht van een treintjesmerk is niet zozeer de hoeveelheid fouten die gemaakt wordt maar de wijze en voortvarendheid waarmee een en ander wordt opgelost.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Gisteren na lang wachten eindelijk mijn exemplaar mogen ontvangen. Het is voor mij de geel / grijze 1315 in AC uitvoering met LokSound IV geworden. Artitec Artikelnummer 23.374.01

Eerst op deze al zeer warme zondagmorgen toch maar even de lok uit de (prachtig verzorgde) verpakking gehaald en even proberen wakker te schudden...

De eerste indrukken zijn in één woord: geweldig. Na het op de rails plaatsen van de lok ging het aanmelden aan de ECoS in een voor mij opvallend rap tempo van ongeveer 10 à 15 seconden.

Als eerste het, voor mij belangrijkste en altijd grote punt van zorg, het rijden over de Märklin K-rails en wissels. Hoe zal dat gaan met deze "merk-vreemde"? Nou, dit gaat met deze 1300 verbluffend goed. Geen probleem en nergens haperen. Vooral het gedrag op wissels werd door mij nadrukkelijk en met zeer goed gevolg getest. Ook de boogradius 360 (Märklin boog 2221) wordt zonder problemen en haperingen bereden. Het berijden van mijn railspiraal geeft ook geen enkel probleem en hapering. De lok wekt geenszins de indruk, ook bij lage snelheid, moeite met de klim te hebben. Gezien de rij-eigenschappen tot nu toe zit alles (asb.....) op de juiste plek.  ;) Alle functies ook uitgeprobeerd. Prima allemaal vooral de pantografen. Dat is werkelijk een prachtige blikvanger en speciaaltje op dit model. Geweldig die automatische werking van "de tweede pantograaf" bij afremmen en optrekken.

Ook over de rijgeluiden van de lok zelf ben ik zeer goed te spreken. Motor is vrijwel geluidloos. Dat er een sleper onder deze lok zit valt qua geluid ook niet op.

Ook aan de verpakking van de lok is aandacht besteed; robuust waarin de lok veilig kan worden getransporteerd. En Last but not least: een keurig verzorgde en duidelijk leesbare handleiding.

Mijn eerste indrukken na de eerste ritten met deze ?losse? lok (ik ga ervan uit dat, gezien de rijeigenschappen die ik tot nu toe zie, het met de trekkracht wel goed zit) zeer positief!

Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Artitec 1300
Beste Hans,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Artitec is natuurlijk prachtig materiaal.
Het idd is altijd spannend om een ?merkvreemde? over je K-rails te laten rijden. Maar zo valt te lezen gaat dit subliem.
Die 1300 is vanwege zijn C0C0 (Mijn favorieten) asindeling een forse loc. OP de baan is dat een geweldige aanblik.
Met de trekkracht zal het wel goedzitten. Je hebt immers aandrijving op 2 draaistellen. Dus altijd voldoende druk bij stijgen en dalen.

Heel veel plezier en succes met de 1300!

Groet
Harry
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Hans,

Dank voor je post met duidelijke inhoud.

Mijn aarzeling om te kopen begint een beetje te zakken, zeker nu je de boog 360 als positief beoordeelt!

Veel plezier met de loc.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Hoi Fred,

Bedankt voor je aardige reactie!

Zonet nogmaals een aantal keren mijn (dubbelsporige) railspiraal, waarvan de binnenbocht uitsluitend Märklin 2221 bevat, bereden. Zowel steigend als dalend blijft de lok in deze (360) boog met alle assen keurig in het spoor en vertoont rustig rijgedrag als ware het een ?merk-eigen? lok.  ;)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2006

offline
Re: Artitec 1300
Hoi Hans,
Van harte met deze aanwinst.  Het geel/grijze model is ook mijn favoriete kleurstelling. 
Kunnen we hem de komende stamtafel bewonderen?

Mvg, Tim
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Allemaal (nogmaals) bedankt voor de aardige reacties!  :thumbup:

Even een filmpje gemaakt van het rijgedrag van de lok op Märklin K-rails en de in dit verband veel genoemde 360 boog in het bijzonder.

Kijk en oordeel zelf. Veel kijk plezier!

Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Mooie beelden Hans!
Re: Artitec 1300
nobody
gast

Re: Artitec 1300
Héél veel plezier met je nieuwe NS 1315 !
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Artitec 1300
Zo te zien voortreffelijk rijgedrag van de 1300 :thumbup:
Overigens ook een perfect gebouwde baan Hans. Je stijgspiraal ziet er gelikt uit! :thumbup:

Ik zie je aanwinst wel eens op een rijdag of stamtafel.

groeten
Harry
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Bedankt voor je bijdrage, veel plezier er mee.

Citaat van: Hans Biere op zondag 02 juni 2019, 15:11:10

Even een filmpje gemaakt van het rijgedrag van de lok op Märklin K-rails en de in dit verband veel genoemde 360 boog in het bijzonder.


Wat me opvalt: op 2:14 zie je de pantograaf opspringen bij het wissel, enig idee hoe dat komt? Kortsluitinkje van de sleper?

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 03 juni 2019, 13:37:43
Wat me opvalt: op 2:14 zie je de pantograaf opspringen bij het wissel, enig idee hoe dat komt? Kortsluitinkje van de sleper?

Geen idee wat dit is of hoe dit komt. Was mij, ook tijdens het uitgebreide proefrijden voor en na het maken van het filmpje, niet opgevallen. Kortsluiting door deze lok met STOP als gevolg heeft zich ook maar niet één keer voorgedaan. Bedankt voor je oplettendheid in elk geval.  :thumbup:  Ik ga er uiteraard wel extra op letten van af nu!

Overigens functioneren de "pantografen-functies" 100% volgens het boekje.... :)
Re: Artitec 1300
nobody
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Ben heeft arendsogen. 8)
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Je ziet de lok kort haperen op het wissel, vandaar. :)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Ik houd het voorlopig op een zich daar toevallig voordoend slecht contact door een vuiltje of iets dergelijks. Anders kan ik het verschijnsel niet verklaren. Dat dat nou juist uitgerekend bij het maken van het filmpje moest gebeuren... Vanmiddag en vanavond weer tig keer over de bewuste plek gereden met diverse snelheden: geen bijzonderheden waar te nemen. Geen haperingen, geen opspringende panto('s).

Ik blijf het gedrag van de lok natuurlijk kritisch volgen maar het ziet er wat mij betreft nog steeds naar uit dat er niets mee aan de hand is. Wellicht moet de baan weer is gepoetst worden en her en der weer is een minuscule hoeveelheid van die wonderbaarlijk werkende ATF worden aangebracht... Da's ook al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik dat gedaan heb.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Artitec 1300
Ik hou het op een ?vreugdesprongetje?, omdat hij eindelijk zijn assen kon strekken :P ;)
Het is toch een pracht loc :thumbup:
Re: Artitec 1300
pukkie
gast

Re: Artitec 1300
Klopt
Ik zag bij de wissel inderdaad de pantograaf omhoog springen en de loc even haperen.
Laten we hopen dat het een vuiltje is op de rails
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Hans Biere op zondag 02 juni 2019, 11:08:33(ik ga ervan uit dat, gezien de rijeigenschappen die ik tot nu toe zie, het met de trekkracht wel goed zit)

Vanmiddag de hoogste tijd om eens aan het wat zwaardere werk te beginnen. Maar meteen een lange sleep containerdraagwagens aan de haak nemen. Het eerste vlakke stuk en over de wissels verliep prima. Eenmaal aangekomen op de railspiraal zag je eigenlijk meteen al dat de lok dit niet zou gaan redden. En ja, helaas. De eerste ronde kon al niet worden genomen. De 1315 bleef met doordraaiende assen staan. Dus achteruit, terug naar af.

Dan maar een stuk lichtere sleep bestaande uit "slechts" 6 wagens van het type Fals proberen. Dat zou toch geen probleem mogen zijn? Ook hier het jammer, doch helaas. Ook met dit sleepje blijft de lok op ongeveer de zelfde plek op dezelfde wijze steken.Ook hier dus weer achteruit terug naar af.

Toch wel enige teleurstelling. Zeker daar ik deze lok in hoofdzaak voor (zware) goederentreinen had gedacht. Wie weet is er met enig vernuft toch (aanzienlijk) meer trekkracht uit de lok te halen maar ik zou even niet weten hoe. Voor eventuele tips en ervaringen van anderen hiermee houd ik mij aanbevolen.


Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2019

offline
Re: Artitec 1300
Eloks horen over het algemeen tot de sterkste loks.
Een E44 heeft bij mij eens een sleep van 10 meter zonder veel moeite getrokken en ook 20 4 assige kolenwagens op mijn helling was geen probleem.
Alles is afhankelijk van overbrenging en aantal anti slipbandjes.
Misschien helpt het de artitec anti slipbandjes te vervangen door Marklin exemplaren en anders lok terugeven aan handelaar. En dan wachten op een fabrikant die zijn huiswerk beter doet.
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Heb me hier eens in verdiept Hans, KLIK

Mogelijk lost dit jouw probleem ook op, wel aardig klusje.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat  Een mogelijke oorzaak: de lok heeft één asb op een aangedreven as en één op een niet aangedreven as.

Edit Hans: aantal ASB gecorrigeerd.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Dat probleem is uitgebreid besproken op Beneluxspoor Hans. Ik zou daar eens kijken.
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Dirkkie_84 op zaterdag 15 juni 2019, 16:58:57Dat probleem is uitgebreid besproken op Beneluxspoor Hans.

Daar heb ik vlak voor Hans zijn post een linkje van geplaatst.

Even teruglezen :-)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2019

offline
Re: Artitec 1300
Mijn oude 2001 of 2002 E44 heeft er 4. Nieuwere versies nog maar 2. Dit is dus de oorzaak. 1 is veel te weinig. Twee assen met elk 1 anti slipbandje is het minimale aantal dat nodig is voor een 6 assige lok. Kortom fabrikant heeft zijn huiswerk niet gedaan.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Marklindak op zaterdag 15 juni 2019, 17:01:02
Daar heb ik vlak voor Hans zijn post een linkje van geplaatst.

Hartelijk bedankt Fred,

Ik vraag mij nu af of ik dit zelf moet / kan gaan doen of dat dit garantiewerk is. Ik ga in overleg met mijn leverancier.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 15 juni 2019, 16:56:07

@citaat  Een mogelijke oorzaak: de lok heeft één asb op een aangedreven as en één op een niet aangedreven as.


Jeetje, lees jij wel. :D Op 10 april is dit geschreven en jij "ontdekt" op 15 juni een fout......

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 10 april 2019, 11:09:16

Op de 3rail 1300 is een foutje gemaakt: een antislipbandje zit op een niet aangedreven as. Beetje erg suf  :D maar Artitec kan dit simpel oplossen en dat zullen ze ook wel doen. Maar de trekkracht is na aanpassing ruim voldoende maar natuurlijk nooit hetzelfde als bij de 2railer.


..... terwijl de oplossing je ook al is aangedragen. Het stelt werkelijk niets voor maar je kunt natuurlijk terug naar de winkel en het daar laten uitvoeren.;)

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat  Met mijn 1315 gaat het sowieso goed komen. Ik las de werkbeschrijving hoe dit eventueel prima in orde te krijgen. Lijkt mij inderdaad een werkje van niks. Bedankt voor het nogmaals en uitgebreid onder mijn aandacht brengen.  :thumbup:
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Beste Allemaal,

Zojuist "Operatie Artitec 1315" aan de hand van het zeer gewaardeerde "recept" van "buurman" Jeroen Water met groot succes uitgevoerd. Het bleek achteraf "een fluitje van een cent". Van groot voordeel was natuurlijk ook dat ik de juiste gereedschappen en onderdelen (Märklin ASB's 7153) bij de hand had.

Van het trekkrachtprobleem dat ik gisteren schetste is dus niets meer over; de lok rijdt op voortreffelijk wijze met een behoorlijke sleep containerdraagwagens zonder probleem de spriraal op en maakt probleemloos het traject af.

Hieronder nog een kleine foto-impressie van "de operatie".

De juiste gereedschappen, stappenplan van Jeroen en "patiënt" direct bij de hand:



De verpakking van de lok dient als uitstekende "lokliege"; vooral de patografen komen op geen enkele wijze in het gedrang:



De uitgenomen onderdelen en te behandelen assen overzichtlijk apart gehouden; helpt bij het weer monteren hiervan:



Uiterst zorgvuldig de wielflensafstand (14,0 mm) instellen EN nameten. Ik gebruik hiervoor de tools die destijds door ons forumlid Roy Wilms zijn ontwikkeld en geproduceerd:



De wielen zitten op hun juiste plek, de Märklin ASB's 7153 geplaatst dus alles kan weer op zijn plaats en rijden maar weer.



Bedankt allemaal voor de belangstelling en tips die leidden tot dit mooie "happy end" voor deze prachtige lok!  :)



Re: Artitec 1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300
Heb je hem, na het stellen van de assen, ook getest in je slanke wissels? Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Nee. Op mijn huidige baan-in-aanleg zijn geen slanke wissels aanwezig. Bij het eerst komende aan te bouwen deel komt dit wel aan de orde. Het zullen er niet veel zijn maar toch. Dat zal niet al te lang meer duren. Maar zien wat er dan weer voor verrassing uit de hoed komt. In het slechtste geval dan maar afzien van het het gebruik van slanke wissels nu het nog kan.... :(
Re: Artitec 1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300
Nee, makkelijker: Gewoon je wielen weer breder zetten. Ik heb veel Roco Taurussen die sluiting maakten, heb ik gewoon naar 14,2 o.i.d. gezet. Loopt er niet uit op C rails. Ik rijd überhaupt nog best veel met geïsoleerde wielen, eigenlijk compleet probleemloos. Ik meen dat ACME zelfs wielen gebruikt die richting RP25 gaan.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Oké Laurent. Zeer bedankt voor je tip die ik natuurlijk in gedachten houd.Er is was dat betreft heel makkelijk bij de assen te komen en deze uit te nemen. Overigens gaat ie vandaag als een zonnetje. Zowel trekkracht als rijeigenschappen. Echt probleemloos.  :)
Re: Artitec 1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec 1300
Dat zijn altijd fijne berichten. Wellicht heeft iemand op de stamtafel Almere een setje slanke wissels, dat je daarmee kan testrijden?
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Oeps......sorry die heb ik hier zelf ook wel liggen. In mijn enthousiasme niet bij stil gestaan vandaag om daar iets mee te doen. Iets voor volgend weekend. Ik houd je op de hoogte.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: Laurent op zondag 16 juni 2019, 12:51:47

Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.


Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Hans,

Na jouw verslag is er bij mij toch wel een drempeltje weggenomen. Ga nog weer even nadenken over welke het dan gaat worden.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 16 juni 2019, 18:36:37
Citaat van: Laurent op zondag 16 juni 2019, 12:51:47

Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.


Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
In sommige gevallen kun je beter de maat aan de buitenkant van de flens op het loopvlak meten en dit gelijk maken met een Marklin as ;)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Artitec 1300
Gelukkig dat het tractieprobleem nu is opgelost :thumbup: :).
Maar wel een beetje sullig van Artitec om een loc zo uit te leveren. Maar anderzijds maak je bij de anderen ook fratsen mee.

Wel een handig wielen apparaat. Ik zoek dat nog. Laatst 16 wielen op de hand zitten afstellen :?
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: hmmglaser op zondag 16 juni 2019, 20:46:36
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 16 juni 2019, 18:36:37
Citaat van: Laurent op zondag 16 juni 2019, 12:51:47

Ervaring leert dat de 3 rail norm met 2 rail flensen te krap is en kortsluiting oplevert in de slanke wissels.


Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.


In sommige gevallen kun je beter de maat aan de buitenkant van de flens op het loopvlak meten en dit gelijk maken met een Marklin as ;)


Weet je wat ik denk? Dat in de regel AC wielen goed staan en dat afwijkingen uitzonderingen zijn en dat je helemaal niet van die rare fratsen hoeft uit te halen. :-*
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2019

offline
Re: Artitec 1300
Ik ga sowieso niet rotzooien aan een nieuwe lok. Is de lok niet goed, dan terug onder garantie naar de handelaar en fabrikant kan die het niet verhelpen jammer dan. Dan wil ik geld terug. Zowel bij Brawa als bij Marklin gehad. Maar mijn oude treinhandelaar liet mij vaak eerst bepaalde treinen gewoon uitproberen thuis en dan wist ik meteen is goed of deugt niet.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Gezien alle problemen met AC modellen van andere merken is het eerder regel dan uitzondering dat ze niet goed sporen ;)
Verder kost het mij meer geld en tijd om terug te gaan naar de zaak waar ik het heb gekocht dus dat aanpassen doe ik zelf wel.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: hmmglaser op maandag 17 juni 2019, 14:25:59

Gezien alle problemen met AC modellen van andere merken is het eerder regel dan uitzondering dat ze niet goed sporen ;)


De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van.

EDIT: Aanpassing, voorbeelden verwijderd omdat dit verkeerd opgevat wordt. En het voegt niets toe. De boodschap die ik overbreng is simpel: ontsporingen en afwijkingen zijn uitzondering, niet de regel. Uitzonderingen los je op en je gaat niet alle wielen nameten en aanpassen als daar geen reden toe is. Dat doe je ook niet bij Maeklin materieel.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken want bijna alle zaken die jij nu aanhaalt Ben hebben een de andere oorzaak dan de wielen ;)