Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Artitec 1300

Gestart door jdonk dinsdag 09 april 2019, 12:50:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec 1300
Lid sinds: 2013

offline
Artitec 1300
Geachte Forum leden, zijn er al ervaringen met de nieuwe 1300 van Artitec in Wisselstroom
uitvoering. Graag verneem ik het een en ander daarover zo mogelijk.
Mvgr. J.D.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Kijk eens op Beneluxspoor!
Re: Artitec 1300
Blausee-Mitholz
gast

Re: Artitec 1300
Asb op niet aangedreven assen schiet ook niet op  :O

Mvg Johan
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Maar ook 2 assen minder aangedreven dat zou ten heden dagen niet meer hoeven weg met die schroef en een klik sleper eronder :D
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Bij mijn dealer even gekeken naar de net geleverde 2rail versie.

Belangrijkste dat hier nog niet is genoemd dat kleiner dan R2 absoluut niet mogelijk is.

Voor mensen met beperkte ruimte dus een afvaller.
Re: Artitec 1300
Blausee-Mitholz
gast

Re: Artitec 1300
Lijkt mij sterk heb een vriend die een 3-rail versie heeft en ik ken zijn modelbaan daar zit R1 en R2  in en ik hoor hem niet dat ze daar niet door kunnen.

Mvg Johan
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Misverstand: R1 Marklin <===> R2 overige merken = 358mm radius.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2006

offline
Re: Artitec 1300
Had hem graag gekocht , als hij in de goed kleurstelling kwam ( Reno geel/grijs groot NS teken ) .
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 09 april 2019, 18:52:34
Misverstand: R1 Marklin <===> R2 overige merken = 358mm radius.

Had me er verder nog niet in verdiept en dit had ik me nog niet gerealiseerd. Als de versie die ik op het oog heb beschikbaar is vraag ik daar gewoon een demo :-)

Kan mijn nieuwe baan zodanig inrichten dat er wel mogelijkheden komen.

Dit is alleen wat mij verteld is toen ik er was en even naar details heb gekeken, heel mooi model maar erg kwetsbaar!
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Artitec en kwetsbaarheid gaan samen: vanaf het moment dat de doos open gaat is het opletten geblazen.

Verder zou ik als ik 3railer was even de kat uit de boom kijken m.b.t. de aandrijving en antislip bandjes.

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 1300
Hier kan je lezen hoe Jeroen, waar Johan ook op doelt, dat succesvol heeft aangepast.
Op basis van onze ervaringen met de Elotrains 1500 en zijn tractieproblemen kwamen we op de door Jeroen toegepaste wijzigingen.
Zelf heb ik de lok niet, dus ga alleen af op Jeroen's ervaringen.

EDIT: het is natuurlijk niet echt fantastisch dat je dit moet uithalen om de lok fatsoenlijk in te kunnen zetten, maar daar hebben meer merken tegenwoordig last van  ;) :D
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Sorry maar het vergelijk met de 1500 is niet op de plaats.

Op de 3rail 1300 is een foutje gemaakt: een antislipbandje zit op een niet aangedreven as. Beetje erg suf  :D maar Artitec kan dit simpel oplossen en dat zullen ze ook wel doen. Maar de trekkracht is na aanpassing ruim voldoende maar natuurlijk nooit hetzelfde als bij de 2railer. Daarvoor moet je echt bij Marklin zijn maar die maakt geen 1300's.....

In tegenstelling tot de Elotrains 1500: ook met 6 aangedreven assen is het daar magertjes door verkeerde draaistel ophanging. Daar helpt een beetje lood als verzwaring of je kiest wederom voor Marklin maar die maakt ook geen 1500's......

Gr, Ben. ;)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 1300
Ik stel ook slechts dat de ervaringen opgedaan bij de 1500 leiden tot de toegepaste veranderingen aan de 1300.  ;)
De Artitec heeft echter geen gewicht nodig, maar had wel aannemelijk meer tractie met de Märklin ASB's dan met de originele.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 09 april 2019, 18:52:34
Misverstand: R1 Marklin <===> R2 overige merken = 358mm radius.

Geldt dacht ik alleen voor Roco dat R2 358 mm is.
Niet alleen Märklin maar alle merken die ik verder ken gebruiken R1 voor een radius van ongeveer 360 mm.

Ooit had Roco een 250 mm industrieboog en die heette R1. Die boog wordt al zeker 40 jaar niet meer gemaakt, maar de aanduidingen zijn nooit veranderd.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2006

offline
Re: Artitec 1300
Marklin heeft ook de beruchte 5120 ( m rail industrieboog ) met 286 mm radius gehad . de 5100 serie M Rail ( standard ) is 360 mm radius .   
Re: Artitec 1300
nobody
gast

Re: Artitec 1300
Even terug naar de 1300 (als 't goed is...).
Voor wat het waard is:
Uit de het blad RAIL Magazine nr 363, blz. 85: "... zijn de draaistellen van Artitec/REE modeles voorzien van binnendraaistellen.
Hierdoor is het rijden door bogen met een geringe straal zonder "gezichtsverlies" mogelijk."

Maar, wat zijn "binnendraaistellen"?


Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Dat de assen zijn gelagerd in een kleiner draaistel dat weer binnen het hoofddraaistel kan bewegen. Dat hoofddraaistel beweegt dan nauwelijks onder de bak uit, terwijl het binnendraaistel een veel grotere uitslag kan maken, maar dat zie je dus niet.

Heeft REE niet zelf bedacht. De Rivarossi 1300 van 1995 had dat ook al.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Ik vind de wisselstroom-met alle snufjes versie echt veel te duur... ik blijf hopen op iemand die een ombouw van gelijkstroom naar een normale wisselstroomversie aandurft.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
oke.... Wat moet ik nu verder met deze info?
Re: Artitec 1300
nobody
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Da's een goede vraag. Even Googelen misschien?
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: timtrein op donderdag 11 april 2019, 21:45:56
Ik vind de wisselstroom-met alle snufjes versie echt veel te duur...
Je betaald 140 extra voor een loksound 4 decoder wel apart dat de DC variant wel met lopi4 word geleverd maar de AC niet.
Ombouw is denk ik niet zo spannend als je een sleperhouder kunt krijgen weet niet hoe goed onderdelen van artitec leverbaar zijn?
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat De 3rail aantallen bij Artitec zijn vele malen kleiner t.o.v. 2rail waardoor het in de lucht hebben van 2 versies (LokPilot en LokSound) niet te rechtvaardigen is werd me ooit verteld.

Verder is die ?140 extra voor de soundversie 1300 niet zo raar want je krijgt daar beweegbare panto's voor bij. Bij de analoge versie kan dat niet want de twee aandrijvingen zitten er simpelweg niet in, evenzo bij de LokPilot versie niet.

Gr, Ben.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Ik heb begrepen dat REE niet anders wil aanleveren. Dat is denk ik een houding die is gebaseerd op de Franse markt waar drierail heel klein is.
Dat de tweerailversie wel met LokPilot wordt geleverd is omdat Artitec voor die versie alleen maar een decoder hoeft in te prikken. Zo doen ze dat bij de plan u en de Hondekoppen ook. Maar als Ree geen kale drierailversie levert, houdt het op.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
 @citaat Je ziet dat ook bij de CC7100 modellen van REE: 3rail alleen in LokSound uitvoering.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 12 april 2019, 12:11:04
3rail alleen in LokSound uitvoering.

Wat mij betreft geen probleem, prima zelfs.  :thumbup:
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Misschien moet 3rail wel afgeschaft worden.....
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
hoi,

Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 09 april 2019, 13:48:14
Kijk eens op Beneluxspoor!

Artitec / REE 1300, Materieelbespreking;
Artitec / REE NS Serie 1300

Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 14 april 2019, 00:14:57
Misschien moet 3rail wel afgeschaft worden.....

Je bent vrij om over te stappen op een ander railsysteem. Alleen je moet het wel durven om de definitieve beslissing te maken en de stap echt te doen. Daarvoor hoeft een ander systeem niet afgeschaft te worden. Daar zijn nog steeds veel mensen tevreden mee.

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2009

offline
Re: Artitec 1300
Er is niet alleen lef voor nodig om over te stappen.
Als 3-rail materieel hebt en je wilt het vervangen door 2-rail dan is het de vraag in hoeverre dat lukt en
als je er veel van hebt dan wordt het ook wel een dure grap. 
Dus in mijn geval was het toch goedkoper om de 3-rail versie te bestellen.

Grtz. Frits
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Er is maar een reden om over te stappen van 3rail naar 2rail en dat zijn de puko's of omdat je het niet mooi vind of vanwegge het geluid wat ze produceren(al heb ik van het laatste niet echt veel last mijn slepers zijn bijna allemaal zo goed als stil)wat ik wel jammer vind is dat ze bijna alle 3rail modellen leveren zonder MFX wat een redelijk beperking opleverd als je met een CS1 rijdt.
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: hmmglaser op maandag 22 april 2019, 14:18:35
wat ik wel jammer vind is dat ze bijna alle 3rail modellen leveren zonder MFX wat een redelijk beperking opleverd als je met een CS1 rijdt

Ik rijd CS1R, wat zijn dan de beperkingen omdat er geen MFX met de decoder wordt meegeleverd??
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Je hebt geen DCC met een CS1(tenzij je een ESU update hebt)en mogelijkheden onder MM zijn erg beperkt.
Re: Artitec 1300
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec 1300
Citaat van: hmmglaser op maandag 22 april 2019, 14:18:35

....wat ik wel jammer vind is dat ze bijna alle 3rail modellen leveren zonder MFX wat een redelijk beperking opleverd als je met een CS1 rijdt.


Pech gehad dan. Ga MM rijden met 16 functies op 4 adressen. Of ga 2railen, dan mag je zelf je decoder uitkiezen.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2019

offline
Re: Artitec 1300
Ach over een paar jaar bestaat het toch niet meer of ze zullen uiteindelijk ook wel komen met mfx decoders. De markt wordt steeds kleiner en ze zullen wel moeten willen ze overleven.
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 23 april 2019, 11:28:05
(tenzij je een ESU update hebt)

Dat heet dus een CS1R. 

Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec 1300
Zat er geen Loksound M4 in de 1300? Vanavond maar eens checken.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Alle informatie over alle versies (dus ook AC) uit de eerste hand:

Klik > hier.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Ik dacht dat de piko 2200 pas één van de eerst was die een 3rail soundlok met M4 leverde.
Blijf het wel jammer vinden dat artitec de 1300 niet in de laatste uitvoering leverd geel met grote vishaak ;)
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat: De plan U was ook al met een Loksound V4: Plan U 147 AC met Loksound v4.0 en ook de DE 2 179 AC Loksound v4.0 ook al.

Maar het zou wel mooi zijn als er een gele 1300 met vishaak komt van Artitec.

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Artitec 1300
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 23 april 2019, 20:59:55Blijf het wel jammer vinden dat artitec de 1300 niet in de laatste uitvoering leverd geel met grote vishaak ;)

Ach wie weet komt er nog is een voor ons verrassende variant. Van mij mag die ook. Graag zelfs... ;)

Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Artitec 1300
Hi allen,

zag de Artitec 1300 vorige week bij mijn lokale winkel staan in de geel/donkergrijze uitvoering. Ik heb 'm niet in mijn handen gehad en dus van alle kanten kunnen bekijken, maar wat ik zag: een mooi model, zonder meer. Het ging hier om een gelijkstroom. Toch twee punten van aandacht wat mij betreft die bij een eventuele aankoop ook zouden meewegen voor mij. Ik vond het gele spuitwerk van het vitrinemodel helaas niet overal even mooi en dat zou me denk ik teveel storen gezien de aanschafprijs. Ik zou dan voor aankoop een ander model willen zien dan uitgestald stond. Het tweede wat me opviel was dat het donkergrijs hier of daar minieme witte spikkeltjes vertoonde. Voldoende om zichtbaar te zijn. Het zou me bij een zoveelste-hands model niet storen, maar voor het volle pond wel. Zie ook deze afbeelding waar ik datzelfde meen te zien. Het kan stof zijn, maar...

Bovenstaand gaat over een gelijkstroom-model, maar dat maakt voor de afwerking van de buitenkant niet uit volgens mij.

Groet, Patrick

ps: ik vind dat open raampje als uitvoeringskeuze wel een beetje suf.  :)
Re: Artitec 1300
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec 1300
Vandaag de laatste Railhobby ontvangen, staat een 1300 verslag in geschreven door Chris van Diesen.

Exacte titel; Uitgelicht: NS 1300 Artitec.  Opmerking: Imposante vertaling in model.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Ik had van Chris ook niets anders dan positiviteit over een model verwacht.
Re: Artitec 1300
pukkie
gast

Re: Artitec 1300
Lees ook wel wat kritische punten.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Zoals?
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
In ieder geval lees ik in elke topic over de Artitec 1300 opmerkingen over het spuitwerk.
Re: Artitec 1300
pukkie
gast

Re: Artitec 1300
Ook wel over de aandrijving.
Dat de loc biet tegen de helixen en spiralen opkomt.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
Hoi,

Citaat van: pukkie op donderdag 23 mei 2019, 13:37:12
Dat de loc biet tegen de helixen en spiralen opkomt.

Lees even verder in het draadje en dan heeft Jeroen Water de oplossing gevonden. Het is even prutsen maar als je een goede leverancier hebt kan die de aanpassingen zo doen. Maar goed dan moet je je spullen wel bij een goede leverancier / winkelier kopen die een beetje service gericht is.

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2015

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Een model met die prijs moet gewoon goed lopen en een spiraaltje kunnen nemen. Beetje vreemd om al die aanpassingen te moeten (laten) doen.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 1300
 @citaat Het heeft vooral te maken met de AC-versie waar het speelt. Dit vanwege de sleper. Zo vreemd is het trouwens niet als ik soms lees hier het standaard merk heeft daar ook wel last van .... Een tweede sleper, de massa verbeteren, enzovoort ... Dat zou dan ook niet mogen ;) Maar goed dat je dan geen Philotrain rijdt  :D

Groet Ronald.
Re: Artitec 1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec 1300
Wil je geen rij problemen zoek dan naar een 3rail rivarossi,naar mijn idee alle topics lezende ligt de koers van Artitec/reemodels meer op een mooi en correct model dan goede rij eigenschappen.
Als één  aangedrijven as minder zo'n verschil geeft lijkt me dat een redelijke ontwikkelings fout maar het kan ook zijn dat je te veel gewent bent aan de robuste marklin modellen ;)