Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Artitec 1300
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Artitec 1300  (gelezen 8992 keer)

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Artitec 1300
« Reactie #100 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 20:02:21 »


De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van:


Lekker bezig Ben! Wat een onzinnige voorbeelden. Zo kan ik ook allerlei zaken "bewijzen" door de term "ontsporen" in de zoekfunctie in te typen en dan alle resultaten hier te plaatsen. Als je alleen al de stukjes tekst lees van sommige voorbeelden die je geeft, dan zie je al dat het niet om het ontsporen gaat van Märklin-materiaal (voorbeeld 3, 6, 7 en 10).

Voorbeeld 2: "Ze zijn we een beetje gevoelig aan ontsporen als je ze aan hoge snelheid door wisselstraten jaagt..." Het probleem lijkt me hier duidelijk. Duizenden reacties ook van mensen die dit probleem eveneens hebben...

Voorbeeld 4: Het gaat hier om een omgebouwde Loc van DC naar AC.

Bij voorbeeld 8 wordt gesproken over een mogelijke ontsporing bij een sleep van 45 wagons, hetzelfde bij voorbeeld 9 met een sleep van 35 meter aan wagons.

Voorbeeld 1: Inderdaad, ontsporende ICR-rijtuigen van Märklin. Nog één iemand die dat ook heeft in de reacties daarop.
Voorbeeld 5: Inderdaad, een ontsporende Märklin-loc.

Kortom, twee voorbeelden die kloppen. Ik zou zeggen, ga eens beter zoeken. Dit is gewoon een trol-bericht van jou.

Groet, Marc
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #101 Gepost op: dinsdag 18 juni 2019, 07:48:10 »


De problemen zijn niet anders als met het huismerk, dit 3railforum staat er vol van:


Lekker bezig Ben! Wat een onzinnige voorbeelden.


Je begrijpt de strekking niet, natuurlijk zijn er betere voorbeelden. Het gaat mij er maar om dat ontsporingen niet exclusief voorbehouden zijn bij AC materieel van andere merken.
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 1300
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 20 juni 2019, 22:02:28 »

Niet te snel. Hoe weet je dat het 2rail flensen zijn? Veel merken hanteren twee soorten. Daarom zijn er ook verschillende bandjes voor 2rail en voor 3rail wielen.
Zijn toch gewoon 2,8mm dik, net als bijvoorbeeld de wielen in een ACME rijtuig. Er zit bij Roco locs geen verschil, behalve de tussenmaat, tussen een doorsnee AC en DC wiel, voor zover ik kan meten. Even dik, even hoog. Neem ik echter een standaard AC wiel voor wagons, de 40196, dan meet ik dat die 3,2mm dik is met een ongeveer even dik loopvlak als van de 2,8mm lokomotiefwielen.

Als ik dan vervolgens een DC lok naar AC ombouw en en die as meet, dan meet ik dat die even breed staat als de DC wielen. En de DC lok loopt probleemloos waar de AC lok kortsluiting maakt op de slanke wissels. Het feit dat er dit soort onderdelen op de markt gebracht worden, zegt mij dat ik niet de enige ben die hier last van heb. Alleen ik poog de oorzaak aan te pakken, in plaats van het gevolg:
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 juni 2019, 22:07:26 door Laurent »
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #103 Gepost op: vrijdag 21 juni 2019, 08:53:38 »

 @citaat Het gaat hier om ontsporen, niet over sluiting. En daarbij is dit een beroerd voorbeeld, een slank wissel voldoet niet aan de norm waar het gaat om de stand van de puko's t.o.v. het hart van het spoor. Het slanke wissel is een beroerd compromis waar ook Marklin loks en treinstellen op sneuvelen: kortsluiting tussen puko en aanliggende spoorstaaf en dat is ook de reden van het uitblijven van de slanke Engelsman.

Geen leuk verhaal voor de Marklinisten maar ik heb het niet bedacht. Jij weet dat heel goed want je bent aan het polariseren geslagen om het op te lossen, respect daar voor. Verder stel ik voor het weer over de Artitec 1300 machine te hebben.

Gr, Ben.
Gelogd

pitsar

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Artitec 1300
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 21 juni 2019, 23:12:16 »

dag Hans,

fijn dat de 1300 je zo goed bevalt (en meer na de door jou uitgevoerde asb correctie). Hoe is het spuitwerk van het model dat jij ontvangen hebt?

Van mij zou je een filmpje mogen plaatsen met je 1300 voor een fijne lange sleep door de spiraal.   :)   ik merk wel of je daar zin ān hebt. Veel plezier verder iig. Groet, Patrick
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #105 Gepost op: zondag 23 juni 2019, 14:04:14 »

Van mij zou je een filmpje mogen plaatsen met je 1300 voor een fijne lange sleep door de spiraal.

Dag Patrick,

Hier het gevraagde filmpje. Hopelijk geeft het een goed beeld van de trekkracht; zonder "operatie  wielen / assen / asb-tjes" bleef de lok met deze sleep al halverwege in de eerste (onderste) bocht staan. Daar heb ik helaas geen filmpje van gemaakt...


Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Artitec 1300
« Reactie #106 Gepost op: zondag 23 juni 2019, 14:28:25 »

 @citaat
Mooi filmpje Hans, het geeft een goed beeld van de trekkracht van de aangepaste lok. :thumbup:
De lengte van de sleep lijkt me ook genoeg, er nog meer aan hangen hoeft ook niet, dit is een mooie sleep.
Ik verwachte nog wel heel even een spannend einde van het filmpje, zo met een open uiteinde van je spiraal. :roll:
Gelukkig stopte je op tijd. O:-D

Dirk-Jan

pitsar

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Artitec 1300
« Reactie #107 Gepost op: zondag 23 juni 2019, 14:48:40 »

dank je Hans! Leuk om te zien. Die lok kan dit gemakkelijk aan zo te zien, ik neem geen of nauwelijks enige snelheidsvermindering waar tenminste. Dus met de trekkracht zit het wel goed.
ben benieuwd hoe de spiraal aansluiting gaat vinden op een nieuw plateau. Maar dat post je misschien ooit nog eens.

Ben je tevreden over het spuitwerk van je exemplaar (ziet er zo op het filmpje goed uit).

nogmaals dank, gegroet!
Gelogd

pukkie

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Verzamel alle nederlandse locomotieven
    • www.boefendot.nl
Re: Artitec 1300
« Reactie #108 Gepost op: zondag 23 juni 2019, 22:08:53 »

Dus deze loc is geopereerd.
Hoe zit het met het spuitwerk
Gelogd
Michael
Directeur van Boef en Dot

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #109 Gepost op: maandag 24 juni 2019, 07:22:15 »


Hier het gevraagde filmpje. Hopelijk geeft het een goed beeld van de trekkracht;


Grappig. Maar 7 karretjes is wat mager om een goed beeld te hebben van de trekkracht. Maak de sleep eens flink langer, ben benieuwd waar de grens ligt.

Gr, Ben.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #110 Gepost op: maandag 24 juni 2019, 08:10:29 »

Maar 7 karretjes is wat mager om een goed beeld te hebben van de trekkracht. Maak de sleep eens flink langer, ben benieuwd waar de grens ligt.

Sorry, Ben. Wat je in mijn laatste filmpje ziet is zo ongeveer de maximale treinlengte die over mijn baan kan en zal rijden. Gezien het rijgedrag van de lok tijdens deze rit zullen er best nog wel wat wagens bij kunnen denk ik. Maar met de getoonde lengte ben ik dik tevreden. Ik vind dat ik er genoeg aan gedaan heb en laat verdere experimenten / tests graag aan een andere bezitter(ster) van deze pracht over.

Graag bedank ik iedereen voor de getoonde belangstelling en aardige reacties!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #111 Gepost op: maandag 24 juni 2019, 14:11:00 »

Oké, jammer.
Gelogd

PeterBezemer

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ik ben dus ik denk
    • Mijn website
Re: Artitec 1300
« Reactie #112 Gepost op: donderdag 11 juli 2019, 13:31:55 »

Ik heb vandaag een 1305 gekocht (besteld), een naar 3 rail omgebouwde 2 rail, dus zonder digitale panto's en zonder geluid.
Zal als 'ie binnen is eens kijken hoeveel het ding kan trekken, en vergelijken met de electrorossi/rivatren :-)
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 11 juli 2019, 14:26:28 »

 @citaat Succes! En nog een gratis tip: om "trekkracht-teleurstellingen" bij voorbaat te voorkomen is het misschien handig om te zien of het nodig is deze procedure uit te voeren.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

PeterBezemer

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ik ben dus ik denk
    • Mijn website
Re: Artitec 1300
« Reactie #114 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 16:16:41 »

Ik heb mijn exemplaar binnen, een van 2 naar 3 rail omgebouwde, zonder geluid.
Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as
Gaat prima over gebogen wissels, Engelse wissels, c-rails r1
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #115 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 16:26:44 »

 @citaat Mooie aanwinst. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Artitec 1300
« Reactie #116 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 20:17:49 »

Gaat het niet om een kap wissel ipv een ombouw?
Gelogd
Mvg Mark

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Artitec 1300
« Reactie #117 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 20:47:36 »

Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as

Tja, ik gun jou dit succes van harte maar gezien mijn (en soort gelijke van anderen) ervaringen begrijp ik hier niets van. Vooral ook omdat je dit "en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as" nog eens extra benadrukt.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec 1300
« Reactie #118 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 20:15:20 »

Ik heb mijn exemplaar binnen, een van 2 naar 3 rail omgebouwde, zonder geluid.
Hee, interessant! Wie of waar doet die ombouw?
Gelogd

PeterBezemer

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ik ben dus ik denk
    • Mijn website
Re: Artitec 1300
« Reactie #119 Gepost op: dinsdag 16 juli 2019, 11:06:31 »

Hee, interessant! Wie of waar doet die ombouw?

Ik heb je een berichtje gestuurd, ik weet niet of ik hier de naam mag noemen van het bedrijfje uit Uddel...
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Artitec 1300
« Reactie #120 Gepost op: dinsdag 16 juli 2019, 18:31:51 »

 @citaat Je mag hier de naam Märklin uit Göppingen ook noemen dus....... ;)

Zolang je zelf geen belang hebt is dat geen probleem.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Artitec 1300
« Reactie #121 Gepost op: zaterdag 28 september 2019, 07:37:32 »

Trekkracht is prima, en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as

Tja, ik gun jou dit succes van harte maar gezien mijn (en soort gelijke van anderen) ervaringen begrijp ik hier niets van. Vooral ook omdat je dit "en dan zit de antislipband nog op een niet-aangedreven as" nog eens extra benadrukt.
Zolang je niet een helling op gaat zal het wel goed gaan. Dan kom ik tot een containertrein van ca. 20 wagens. Een helling van ca. 2,5% gaat al niet goed met meer dan 5 Artitec Plan E's.
Gelogd

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Artitec 1300
« Reactie #122 Gepost op: donderdag 03 oktober 2019, 21:41:28 »

Ik heb dit weekend mijn AC 1300 voor het eerst thuis uitgeprobeerd. De loc meldde zich niet aan bij mijn CS2. Is dat normaal? Ik dacht dat de decoder mfx verstaat. Via DCC protocol aansturen ging wel goed.
Gelogd
Groeten,
mDDM

Mug

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Artitec 1300
« Reactie #123 Gepost op: donderdag 03 oktober 2019, 22:00:05 »

Ik had dezelfde ervaring.
Volgens de gebruiksaanwijzing met mfx maar als je op de Artitec site kijkt staat dat er niet bij.

Frits
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Artitec 1300
« Reactie #124 Gepost op: zaterdag 05 oktober 2019, 10:13:47 »

Even een berichtje naar Artitec sturen of terug naar je dealer. Ik hoor geruchten dat er in sommige 3-railers een DCC-decoder terechtgekomen is en in sommige 2-railers een MFX. Wat ervan waar is weet ik niet, maar jullie berichten lijken dat te bevestigen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.924 seconden met 30 queries.