Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2

Gestart door Kevin BigBoy dinsdag 09 april 2019, 08:07:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Beste mede forumers,

Ik heb als besturing een CS2 staan en op beide poorten een MS1 extra (dus 2x een MS1)
Nou heb ik wel een begrepen dat je met een CS2 niet de MS1 kunt updaten.
Omdat de MS2 meer in de stijl van de CS2 past, zit ik erover na te denken om de MS1 controllers te vervangen voor een MS2.
Echter, wat voor voordelen ga ik er in de praktijk van merken? Programmeren van CV waardes (nog nooit gedaan overigens) zullen toch wel via de CS2 gedaan worden.
Kortom, is het de moeite en het geld waard om over te stappen naar 2x MS2 icm de CS2.

Mvg.
Kevin
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Lijkt mij geen extra voordeel er bij, CS2 kan ruim aan de zaken regelen die je wil. Zeker als je een apart programmeerspoor laat bestaan.

Bedenk wat je doet met beide MS1's, je kunt deze gewoon zien als een extra rijregelaar waar je er dan in totaal 4 van beschikbaar hebt.
Handmatig kun je geen vier losse rijregelaars "behappen" in mijn beleving.

Zelf wil ik naast mijn CS1R een losse MS1 gebruiken voor rangeerwerk, naast de hoofdbaan die op KL rijdt met het CS als interface.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Ik wil de mobile stations inderdaad gebruiken als rijregelaar. Verder niks eigenlijk.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
 @citaat MS2 praat ook DCC, MS1 niet. Of je dat mist weet je alleen zelf.

Citaat van: Kevin BigBoy op dinsdag 09 april 2019, 08:07:05

Nou heb ik wel een begrepen dat je met een CS2 niet de MS1 kunt updaten.


Waarom wil je je MS1 updaten?

Gr, Ben.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Ik heb een CS2 en met een verlengkabel en terminal daarop een ms1 aangesloten. Een ms1 op een cs2 is een rijregelaar waarin je via je cs2 een 10 tal locs kan invoeren en dan er mee rijden en aantal functies bedienen. Ook heb ik een cs1 via een kabel naam effe kwijt aangesloten op de cs2. Ik heb hierdoor 5 rijregelaars in feite, maar ik zet die CS1 niet vaak aan.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Ik heb dan wel een cs3, maar ik heb daarvoor zowel een ms3 als ms1. Grootste voordeel aan de 2/3 is dat je zelf looks kan zoeken, wissen en als functies kan gebruiken. Mfx/mm/dcc maakt niet uit, de centrale regelt dat.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
De MS3 bestaat niet het is gewoon een MS2 in een nieuw jasje verder heeft het wel zeker zin om over te gaan van een MS1 naar een MS2 omdat je dan 16 functies kunt aansturen(en mogelijk binnenkort zelfs 32 functies)de MS ondersteunt namelijk maar 8 functies.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Citaat van: Kevin BigBoy op dinsdag 09 april 2019, 10:46:31
Ik wil de mobile stations inderdaad gebruiken als rijregelaar. Verder niks eigenlijk.

Doel van het MS is alleen rijden begrijp ik, snelheid hoger en lager, de rest gaat via het CS.

Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Het is meer voor als ik met 2 of 3 personen ga rijden, ieder zijn eigen lok en met de MS in je hand kijken naar je trein, dus ook de functies van de trein moeten bediend kunnen worden met de MS en ook zal het voorkomen, dat de CS gebruikt wordt voor de wissels en dus het baanontwerp lay-out in beeld blijft staan zodat er met der MS gereden kan worden zonder het beeld op de CS constant te wisselen.
Wbt de verschillende de protocollen durf ik niks te zeggen, ik moet me daar nog verder in gaan verdiepen namelijk.

Voor het instellen van CV waardes van Loc?s komt er een apart programmeer spoor en dat zal waarschijnlijk gewoon met de CS2 gebeuren.

Wbt de hoeveelheid functies (16 i.p.v. 8) lijkt mij opzich wel een reden.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Citaat van: Marklindak op dinsdag 09 april 2019, 17:27:41
Citaat van: Kevin BigBoy op dinsdag 09 april 2019, 10:46:31
Ik wil de mobile stations inderdaad gebruiken als rijregelaar. Verder niks eigenlijk.

Doel van het MS is alleen rijden begrijp ik, snelheid hoger en lager
Als ik dit lees dan heb ik het vermoeden dat men op een andere plek of met meer personen te gelijk gaat rijden,wat vaak ook inhoud dat ze alle functie die de lok bezit willen kunnen gebruiken dan is het zeker de moeite waard om over te stappen naar de MS2.
Men zegt dat ze het willen gebruiken als rij regelaar maar ze bedoelen dat ze het als een volwaardige controller willen gebruiken.
Re: Overstap de moeite waard ms1 -> ms2 icm cs2
Klopt als een bus.
Gebruik als rij regelaar inclusief volledige functies die bij de desbetreffende loc horen.

Het antwoord is me duidelijk als ik dit zo lees.

Ik ga dus overstappen naar 2 stuks MS2