Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen

Gestart door Treinhobby zaterdag 06 april 2019, 20:36:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Hoi,

Ik ben bezig om de rijtuigenset van Marklin 4392 van verlichting te voorzien, dit doe ik doormiddel van ledstrips en stroomvoerende koppelingen.
Helaas branden de rijtuigen niet als ze alle 4 achter mekaar zitten. Als ik de rijtuigjes per stuk aan de sluitwagon zet dan werken ze prima maar als ik ze allemaal aan mekaar doet dat werken er maar 2 en de rest niet. Kan dit stroomverlies zijn?
Als je een eindwagon/baggagewagon hebt met een sleper hoeveel wagons kan je hier aan koppelen?

Groet, Roy
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Denk dat je het moet zoeken in een slecht contact kan een koppelings lipje zijn die verbogen is,of een slechte verbinding van lichtstrip naar koppeling?
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Hoe zit het elektrisch in elkaar in de rijtuigen? Kan het zijn dat je per ongeluk de verlaagde spanning op een ledstrip doorgeeft aan het volgende rijtuig? Ik heb zelf treinen met 5 rijtuigen gekoppeld met stroomdoorvoerende koppelingen en dat werkt prima, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Beste Roy,

Hebben de Ledstrips hun eigen gelijkrichter op de strip zitten?

Groet, Anne W
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Anne W op maandag 08 april 2019, 10:42:10
Beste Roy,

Hebben de Ledstrips hun eigen gelijkrichter op de strip zitten?

Groet, Anne W

Wat bedoel je precies met een gelijkrichter? Ik gebruik de led strips van Digikeijs (DR100) Hierop soldeer ik alleen een condensator.

Groet, Roy
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Citaat van: LordSinclair op maandag 08 april 2019, 09:23:28
Hoe zit het elektrisch in elkaar in de rijtuigen? Kan het zijn dat je per ongeluk de verlaagde spanning op een ledstrip doorgeeft aan het volgende rijtuig? Ik heb zelf treinen met 5 rijtuigen gekoppeld met stroomdoorvoerende koppelingen en dat werkt prima, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Zijn dit soortgelijke rijtuigen? (Ik bedoel daarmee of het 2-assige rijtuigen zijn.)

Groet, Roy
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Beste Roy,

De Digikeijs strips hebben hun eigen gelijkrichter, dus daar kan het probleem niet zitten, dus je moet echt zoeken in de stroom toe- en afvoer d.m.v. de stroomvoerende koppelingen (willen wel eens niet goed elektrisch koppelen) of de stroomafvoer naar de wielen.

Groet, Anne W
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Hi Roy,

Je kan (bij fatsoenlijke stroomvoerende koppelingen) meer dan 4 wagons koppelen, dus dat is het waarschijnlijk probleem niet.

Citaat van: Hey21 op zaterdag 06 april 2019, 20:36:04
Helaas branden de rijtuigen niet als ze alle 4 achter mekaar zitten. Als ik de rijtuigjes per stuk aan de sluitwagon zet dan werken ze prima maar als ik ze allemaal aan mekaar doet dat werken er maar 2 en de rest niet. Kan dit stroomverlies zijn?
(Als eerste een kleine opmerking, stroomverlies bestaat niet - daar er behoud van lading is, er zou dan spanningsverlies zijn)

Ze werken los prima, dan is nogwel de vraag, welke koppelingen heb je gebruikt, die van M of van een ander merk?

Je hebt elk rijtuig per stuk aan de sluitwagon gezet. Heb je dat aan 1 kant van elk rijtuig gedaan, of aan 2 kanten? Op die manier kom je er eenvoudig achter of er ergens een slechte koppeling/verbinding zit. Ik vermoed zelf dat er zoiets aan de hand is.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Ik heb 4x 4yg "Umbauwagen" met ledstrips, elko en stroomvoerende koppelingen achter een loc hangen, met stroomverzorging vanuit de loc, welke middels een relais uit een aan wordt geschakeld.
Bij alle rijtuigen branden de ledstrips even fel.
De ledstrips zijn van JdG en hebben stroomsturing, waardoor ze constanter branden en minder last van spanningsverlies hebben.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Iets dergelijks zit ook op de Digikeijs print, Ad. Dus dit zou ook prima moeten werken.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Kan het misschien dan zijn dat verbinding tussen beide stroomvoerende koppelingen niet in orde is?
Je zou tussen de koppelingen van één rijtuig nagenoeg 0 ohm meten meten.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
 @citaat

Hele goeie, niet aan gedacht, maar een logische verklaring

Groet, Anne W
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
De stroomvoerende koppelingen van Marklin gebruik ik. Onderdeelnr:E115737
Waarschijnlijk zit hierin toch het euvel waardoor de verlichting niet goed werkt. Ik ga hier nogmaals naar kijken.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Hallo Roy,

Duidelijk, ik zou er inderdaad nog even naar kijken. De massa zal wel goed zijn, gezien de wagons los wel licht geven.
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Ik had laatst ook met stam van zeven rijtuigen, achterste 2 deden niet mee, heel soms maar meestal niet. De koppeling van rijtuig 5 en rijtuig 6 doekje onder gelegd, Kontact 60 er op, weg probleem. De koperen lipjes gaan gewoon na zoveel jaren een beetje oxideren, krassen met kleine schroeven draaier werkt ook prima.

Mvg Gert
Re: Marklin 4392 van verlichting doormiddel van stroomvoerende koppelingen
Volgens mij is de koppeling maar een polig.
Dat betekent dat de andere stroomdraad naar de wielen moet. En de doorvoerende naar de sleper.
kijk eens of de twee rijtuigen die het niet doen ook stroomdoorvoer naar de wielen heeft.
Stroomverlies kan niet de oorzaak zijn.